Enkele vragen beantwoordt door .......

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MoreTime
Bevlogen

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door MoreTime »

MysticNetherlands schreef:Je kunt prima van je eigen gelijk overtuigd gelijk zijn en toch met de ander door 1 deur kunnen. Jammer dat jij zo veel 'wij zijn beter dan de rest' ervaart/de. Ik heb daar geen last van en merk er bij andere christenen ook weinig zoniet niets van.
Ik niet alleen, kijk maar in de recente geschiedenis, de scheuring met de Vrijgemaakte Kerk bijvoorbeeld. Die scheuring liep dwars door families heen. Nu is dat in sommige gezindten nog zo. Kom bij een refo-gezin maar eens met een vriend/vriendin thuis die van een andere kerk is.

Zo zie je maar weer dat wat jij ervaart waar is en dat wat ik heb ervaren en nog steeds om me heen zie ook waar is.
Zo is het ook met de bijbeluitleg. Eenieder ervaart zijn eigen 'waarheid'.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
MysticNetherlands
Forum fan

Bericht door MysticNetherlands »

MoreTime schreef:
MysticNetherlands schreef:Je kunt prima van je eigen gelijk overtuigd gelijk zijn en toch met de ander door 1 deur kunnen. Jammer dat jij zo veel 'wij zijn beter dan de rest' ervaart/de. Ik heb daar geen last van en merk er bij andere christenen ook weinig zoniet niets van.
Ik niet alleen, kijk maar in de recente geschiedenis, de scheuring met de Vrijgemaakte Kerk bijvoorbeeld. Die scheuring liep dwars door families heen. Nu is dat in sommige gezindten nog zo. Kom bij een refo-gezin maar eens met een vriend/vriendin thuis die van een andere kerk is.

Zo zie je maar weer dat wat jij ervaart waar is en dat wat ik heb ervaren en nog steeds om me heen zie ook waar is.
Zo is het ook met de bijbeluitleg. Eenieder ervaart zijn eigen 'waarheid'.
Ja dat klopt ja, je maakt precies mijn punt. Ik zou dan ook nooit willen claimen dat bepaalde mensen in t algemeen niet door 1 deur kunnen. Ik zou hooguit zeggen 'in mijn ervaring' of 'zoals ik het zie' of 'ik denk' etc.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

2e poging: Ivm verkeerde topic.
door MysticNetherlands » 08 aug 2014 10:49

dikkemick schreef:
Om met je laatste opmerkingen te beginnen.
Geen boek is zoveel misbruikt (en leent zich er uitstekend voor) om mensen af te slachten, te onderdrukken en te haten. Juist doordat 'blind faith' hierin hoog aangeschreven staat (het hoogste goed!) en ook gepredikt wordt.
Het is, zoals ik eerder zei een boek van literaire waarde, maar ook een boek van historische waarde en naar dit laatste zou het beoordeeld moeten worden. Lees het boek met in je achterhoofd de tijd waarin het is geschreven.
Dat doen veel christenen dan ook. Het zijn vaak alleen de extremisten en de 'militante' atheisten die dat niet kunnen. Maar goed, gezien de Bijbel volgens mij met stip op #1 staat qua aantal lezers, neem ik niet zomaar aan dat het ook percentueel op #1 staat qua misbruik met moord en onderdrukking tot gevolg. Zou kunnen.

dikkemick schreef:
Wat de zelfopoffering betreft. Hoe hoogwaardig dit voor de persoon zelf zou mogen zijn (ik betwijfel dit ook, gezien mijn eerder uitleg dat het overbodig is!), het haalt geen zonden/overtredingen bij anderen weg! Liet Jezus zich overigens geheel uit vrije wil kruisigen? Waarom riep hij (althans in 1 versie van de verhalen): "Mijn God, waarom heeft U mij verlaten?" Klinkt nogal wanhopig. Lijdzaam toezien hoe je gemarteld wordt geeft mij geen kriebels van ultiem mens-zijn.
Maar misschien mis ik iets...Wat heeft (het citeren van een bekende Psalm/) het uitten van Zijn gevoel van verlatenheid te maken met Zijn vrije wil? Ik zie daar geen verband tussen. En dat het geen zonden bij anderen weghaalt is een mening. Geen domme mening overigens, uiteraard, maar een mening. De mening van menig christen is dat het offer de schuld voor die zonde weghaalt.

dikkemick schreef:
Totaal verdorven immoreel zonder argumenten. Was dat nodig? Moet ik argumenteren waarom zondebokken offeren verdorven immoreel is? Moet ik gaan uitleggen waarom pasgeborenen werden geofferd, zodat de zon weer op zou komen, ik totaal immoreel en verdorven vind. Nogmaals: Als ik terug in de tijd had kunnen gaan, had ik een wetenschappelijk proef voor willen stellen (wat die zon betreft).
Je haalt er nu opeens van alles bij. We hebben t over t offer van Christus toch? Hij kiest er zelf voor, waarom zou jij dat immoreel vinden? Hij schaadt er toch niemand mee? Wat een rare mening.... Dat je het wellicht gruwelijk vindt, of zelf nooit had gedaan, ja, dat kan ik me allemaal voorstellen, maar immoreel? Nee.

dikkemick schreef:
Wat de literatuur betreft: Lees de bijbel als literatuur met in het achterhoofd dat het door woestijnvolk geïnspireerd is. Dan kun je inderdaad naar meer nummers uit de top40 luisteren, maar slacht je elkaar (verbaal of zoals in Israel letterlijk) niet af omdat het ene nummer verheven is boven het4 andere. Luister naar elkaars muziek met in je achterhoofd waar deze muziek vandaan is gekomen! M.a.w. Stap als (orthodox) gelovige de 21e eeuw eens binnen.
Ik hoop dan ook dat een weldenkend mens als jij niet de illusie hebt dat religie de enige reden is in de gevallen waar regimes elkaar aflachten. Net zaols ik niet de illusie heb (en dat ook duidelijk zo verwoord voor de non-biased lezer) dat Stalins regime alleen maar uit antitheistische redenen handelde. De mens en haar politiek is veel complexer dan alleen religie.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

MysticNetherlands schreef: Jammer dat jij zo veel 'wij zijn beter dan de rest' ervaart/de. Ik heb daar geen last van en merk er bij andere christenen ook weinig zoniet niets van.
De talloze afsplitsingen zijn er zeker gekomen door een weersvoorspelling. Vanaf het begin was er onenigheid, de eerste eeuwen werden dissidenten letterlijk en figuurlijk uitgeroeid. Daarna was er een zogenaamde alleenheerschappij, die door de reformatici met enig succes werd doorbroken. En nu is het bijna elke week wel ergens raak (wereldwijd gezien) als het maar even tegenzit en er zit weer ergens een charismatische leider te denken dat het beter kan dan komt er weer een beweging bij. Als christenen bij elkaar komen en het gaat over apostaten dan zijn ze het meestal snel eens. De SOW is er niet gekomen omdat ze het zo goed met elkaar konden vinden, maar vanwege de leegloop en de financiële lasten die ze moesten opbrengen. Van drie kerken met een paar gevulde banken hebben ze weer een kerk gemaakt die voor de helft gevuld zit.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
MysticNetherlands
Forum fan

PietV. schreef:
MysticNetherlands schreef: Jammer dat jij zo veel 'wij zijn beter dan de rest' ervaart/de. Ik heb daar geen last van en merk er bij andere christenen ook weinig zoniet niets van.
De talloze afsplitsingen zijn er zeker gekomen door een weersvoorspelling. Vanaf het begin was er onenigheid, de eerste eeuwen werden dissidenten letterlijk en figuurlijk uitgeroeid. Daarna was er een zogenaamde alleenheerschappij, die door de reformatici met enig succes werd doorbroken. En nu is het bijna elke week wel ergens raak (wereldwijd gezien) als het maar even tegenzit en er zit weer ergens een charismatische leider te denken dat het beter kan dan komt er weer een beweging bij. Als christenen bij elkaar komen en het gaat over apostaten dan zijn ze het meestal snel eens. De SOW is er niet gekomen omdat ze het zo goed met elkaar konden vinden, maar vanwege de leegloop en de financiële lasten die ze moesten opbrengen. Van drie kerken met een paar gevulde banken hebben ze weer een kerk gemaakt die voor de helft gevuld zit.
Ik zie niet zo goed wat dit te maken heeft met het vermeende 'wij zijn beter dan de rest'? EDIT: ik snap m denk ik. Je bedoelt met 'de rest' andere denominaties?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dikekemick"]2e poging: Ivm verkeerde topic.
door MysticNetherlands » 08 aug 2014 10:49
dikkemick schreef:
Om met je laatste opmerkingen te beginnen.
Geen boek is zoveel misbruikt (en leent zich er uitstekend voor) om mensen af te slachten, te onderdrukken en te haten. Juist doordat 'blind faith' hierin hoog aangeschreven staat (het hoogste goed!) en ook gepredikt wordt.
Het is, zoals ik eerder zei een boek van literaire waarde, maar ook een boek van historische waarde en naar dit laatste zou het beoordeeld moeten worden. Lees het boek met in je achterhoofd de tijd waarin het is geschreven\

Antwoord MN: Dat doen veel christenen dan ook. Het zijn vaak alleen de extremisten en de 'militante' atheisten die dat niet kunnen. Maar goed, gezien de Bijbel volgens mij met stip op #1 staat qua aantal lezers, neem ik niet zomaar aan dat het ook percentueel op #1 staat qua misbruik met moord en onderdrukking tot gevolg. Zou kunnen.
ALS christenen het lezen zoals jij beschrijft, waarom jezelf dan nog christen noemen en je willen vereenzelvigen met Jezus of dit boek? Wat je laatste punt betreft weet ik niet (percentueel op nummer 1), maar dat je met de bijbel in je hand hele volkeren (legaal) kunt uitmoorden, is een feit.
dikkemick schreef:
Wat de zelfopoffering betreft. Hoe hoogwaardig dit voor de persoon zelf zou mogen zijn (ik betwijfel dit ook, gezien mijn eerder uitleg dat het overbodig is!), het haalt geen zonden/overtredingen bij anderen weg! Liet Jezus zich overigens geheel uit vrije wil kruisigen? Waarom riep hij (althans in 1 versie van de verhalen): "Mijn God, waarom heeft U mij verlaten?" Klinkt nogal wanhopig. Lijdzaam toezien hoe je gemarteld wordt geeft mij geen kriebels van ultiem mens-zijn.
Antwoord MN: Maar misschien mis ik iets...Wat heeft (het citeren van een bekende Psalm/) het uitten van Zijn gevoel van verlatenheid te maken met Zijn vrije wil? Ik zie daar geen verband tussen. En dat het geen zonden bij anderen weghaalt is een mening. Geen domme mening overigens, uiteraard, maar een mening. De mening van menig christen is dat het offer de schuld voor die zonde weghaalt.
Een mening?? Hoe kan ik nou sterven voor jouw zonden? Neem ik dan jouw verantwoordelijkheid weg? Nogmaals, ik kan jouw boete betalen omdat je door rood rijdt, maar dat wil niet zeggen dat jij fout bent geweest om door rood te rijden. DAT feit neem IK niet weg.
dikkemick schreef:
Totaal verdorven immoreel zonder argumenten. Was dat nodig? Moet ik argumenteren waarom zondebokken offeren verdorven immoreel is? Moet ik gaan uitleggen waarom pasgeborenen werden geofferd, zodat de zon weer op zou komen, ik totaal immoreel en verdorven vind. Nogmaals: Als ik terug in de tijd had kunnen gaan, had ik een wetenschappelijk proef voor willen stellen (wat die zon betreft).
Antwoord MN: Je haalt er nu opeens van alles bij. We hebben t over t offer van Christus toch? Hij kiest er zelf voor, waarom zou jij dat immoreel vinden? Hij schaadt er toch niemand mee? Wat een rare mening.... Dat je het wellicht gruwelijk vindt, of zelf nooit had gedaan, ja, dat kan ik me allemaal voorstellen, maar immoreel? Nee.
Hij kiest er zelf voor? "God waarom hebt u mij verlaten"? EN! Jezus werd verraden door Judas. Gaf Hij zichzelf aan??? DAN had het een vent geweest!
dikkemick schreef:
Wat de literatuur betreft: Lees de bijbel als literatuur met in het achterhoofd dat het door woestijnvolk geïnspireerd is. Dan kun je inderdaad naar meer nummers uit de top40 luisteren, maar slacht je elkaar (verbaal of zoals in Israel letterlijk) niet af omdat het ene nummer verheven is boven het4 andere. Luister naar elkaars muziek met in je achterhoofd waar deze muziek vandaan is gekomen! M.a.w. Stap als (orthodox) gelovige de 21e eeuw eens binnen.

Antwoord MN:Ik hoop dan ook dat een weldenkend mens als jij niet de illusie hebt dat religie de enige reden is in de gevallen waar regimes elkaar aflachten. Net zaols ik niet de illusie heb (en dat ook duidelijk zo verwoord voor de non-biased lezer) dat Stalins regime alleen maar uit antitheistische redenen handelde. De mens en haar politiek is veel complexer dan alleen religie.
Stalin is evenals een orthodox religieus regime een totalitair regime en valt te bediscussieren. Zo zie ik God-zone en vergeving nl.
Je MOET God liefhebben, maar ook vrezen. Geldt ook voor Stalin. Maar inderdaad, religie is niet alleen verantwoordelijk voor alle ellende, wel voor veel.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
MysticNetherlands
Forum fan

dikkemick schreef:ALS christenen het lezen zoals jij beschrijft, waarom jezelf dan nog christen noemen en je willen vereenzelvigen met Jezus of dit boek
Waarom niet? Ik snap werkelijk niet waarom een niet letterlijke lezing opeens zou moeten betekenen dat je jezelf geen christen zou mogen noemen. Ik snap ook niet zo goed de nadruk op 'ALS'... alsof het n uitzondering zou zijn. Het tegenovergestelde is wellicht eerder waar.
dikkemick schreef:Wat je laatste punt betreft weet ik niet (percentueel op nummer 1), maar dat je met de bijbel in je hand hele volkeren (legaal) kunt uitmoorden, is een feit.
Op het woordje legaal na, ja, je hebt gelijk. Maar het kan ook met een stapel olieproductiecontracten. Of een slap verhaal over historische grenzen. Of zonder verhaal.
dikkemick schreef: Een mening?? Hoe kan ik nou sterven voor jouw zonden? Neem ik dan jouw verantwoordelijkheid weg? Nogmaals, ik kan jouw boete betalen omdat je door rood rijdt, maar dat wil niet zeggen dat jij fout bent geweest om door rood te rijden. DAT feit neem IK niet weg.
Je legt nog steeds geen logisch verband tussen wanhoop en de vrije wil van Jezus, maar goed.... Ik kan toch ook voor jou in de plaats naar de gevangenis of de elektrische stoel gaan als jij veroordeelt wordt? Wellicht met het huidige rechtsstelsel onmogelijk, maar stel dat het zou kunnen (in sommige landen/culturen gebeurt het nog wel), dan zou toch jouw schuld 'betaald' zijn? Neemt idd niet je eigen verantwoording weg. Maar goed, ik denk dat de parallel waarbij er twee mensen in het spel idd een rare situatie oplevert.
dikkemick schreef:Hij kiest er zelf voor? "God waarom hebt u mij verlaten"? EN! Jezus werd verraden door Judas. Gaf Hij zichzelf aan??? DAN had het een vent geweest!
Waarom blijf je hameren op de uitdrukking van verlatenheid, alsof dat iets van Zijn eigen wil zou afdoen. Ik heb daar nu al 3x op gereageerd, en totdat je met n duidelijke redenatie komt zal ik t negeren oké? Jezus wist dat Hij verraden zou worden, dat weet je toch? Hij liet het toch allemaal gebeuren. Het is overduidelijk dat Hij er zelf voor koos. Noem eens één argument waarom dat niet zou zijn?
dikkemick schreef:Stalin is evenals een orthodox religieus regime een totalitair regime en valt te bediscussieren. Zo zie ik God-zone en vergeving nl.
Je MOET God liefhebben, maar ook vrezen. Geldt ook voor Stalin. Maar inderdaad, religie is niet alleen verantwoordelijk voor alle ellende, wel voor veel.
Ik snap niets van deze zinnen (God-zone??) Religie is verantwoordelijk voor veel ellende. Net zoals wetenschap. Net zoals regeringen. Net zoals hebzucht.... tsja...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@MysticNetherlands

Dat de bijbel multi-multi-MULTI interpretabel is zjin we we uit denk ik.
Maar wat betreft opofferen zeker niet.
Ik vermoord iemand, jij laat jezelf electrocuteren op de stoel. Dat vind jij moraal? Vervolgens breng ik weer iemand om zeep! (Let wel, ik (als rabiate atheist) ben tegen de doodstraf)
En wat Jezus betreft. Hij was God dus wist alles al en zou er weer warmpjes bij zitten. Ook dit vind ik geen verheven moraal. En nogmaals: Jezus kan niet mijn zonden wegnemen of van wie dan ook.
ps. Waarom heeft God dit niet op een andere manier gedaan? Met een knip van de vingers b.v.? Waarom een bloedbad? Waarom scapegoating?
O ja...omdat dat 3000 jaar terug de normaalste zaak van de wereld was.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 08 aug 2014 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MysticNetherlands schreef:ฯk leg toch uit waarom ik vind dat je eea opblaast? Dat heeft niets met brandstapels te maken, maar de je suggereert dat iedere stroming de andere stroming compleet verkeerde interpretaties toedicht.

....
Ik zeg niet dat t je uitgangspunt is. Ik vind t frappant dat je inzake een extreem versatiel en complex boek in algemene termen over de auteurs in algemenheden als 'ernaast zitten' praat. Dat impliceert op zijn minst een soort alles-of-niets kijk. En dat noem ik opblazen en platslaan.
Omdat ik veronderstel dat een denominatie uitsluitend bestaat omdat ze op een bepaald moment tenmisten een ding anders interpreteerde dan de denominatie waarvan zij zich afsplitste. Is dar opgeblazen? Op grond daarvan veronderstel ik dat er weinig denominaties zullen zijn die het over alles een zijn. Dat kan eigenllijk alleen maar zo zijn omdat ze elkaar niet kennen, want anders waren ze toch allang samen gegaan?

Maar terwijl men dus altijd wel een geschilpunt heeft met een andere denominatie, gaat elk ervan uit dat de betreffende tekst wel degelijke een waarheid verkondigt. Maar de kans dat de schrijver het mis had lijkt mij even groot als dat een der beide denominaties het mis heeft. En dat de andere het in een of ander opzicht mis heeft, dat geloven beiden.

Daarover verbaas ik me. Nergens heb ik meer beweert dan dat. Er was wel degelijk meer aan de hand geweest. verschillende groepen - de Rooms-katholieke kerk voorop uiteraard - hebben in het verleden mensen met een afwijkende interpretaties wel degelijk naar het leven gestaan. Dat had ik in eerste aanleg nog niet eens genoemd. En dan beweer jij dat ik de boel opblaas!

Was het maar waar geweest. . .

Tegenwoordig valt het onder de Chrisstenen inderdaad wel mee. Maar dat neemt niet weg dat zij de oorspronkelijke schrijvers meer vertrouwd dan elkander. Dat wilde ik maar zeggen.
Ik wens u alle goeds
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

moretime schreef: Dat is dus precies ook wat jij doet, dat moet je door hebben lijkt me. Ieder geeft er zijn eigen uitleg aan. Als jij overtuigd bent van de bedelingenleer, dan is dat zo. Maar iemand anders is net zo overtuigd van de Calvinistische leer inclusief predestinatie.
Ik heb een rijke historie van verschillende interpretaties achter de rug. Maar liep daarbij steeds tegen tegenstrijdigheden aan. Extra dogma's moesten geïntroduceerd worden om die tegenstijdigheden op te lossen. Je kunt er wel mee leven, maar echt bevredigend is het niet. Er zit teveel "het is nu eenmaal zo" in.
De ultra bedelingenleer heeft rationele principes, die eigenlijk erg voor de hand liggend zijn. In beginsel: "aan wie is het geschreven, door wie en wanneer is het geschreven". En dan kijken wat er gebeurt, zonder in de tekst in te grijpen. Uiteraard wel lezen binnen context, vertaling en andere aspecten van het lezen van een tekst daarin meenemen. Het is een verademing om te zien hoe veel duidelijker het wordt.
De grote problematiek van deze leer is dat het nogal wat dogma's binnen de algemene christelijke leer botst. Dat wordt gewoon niet geaccepteerd. Er spelen veel meer zaken mee dan alleen het zoeken naar de juiste interpretatie. Men heeft moeite met de interpretatie die de kerkleer niet bevestigd, eeuwenoude tradities ter discussie stelt etc. Ook emotie is een niet te onderschatten factor in dat geheel.
Het is wel begrijpelijk, en ook waardeer ik evengoed iedere medechristen, ongeacht bepaalde kerk of leer.

De verschillen tussen katholiek, orthodox, charismatisch, calvinistisch etc. zijn ten diepste voor een belangrijk deel verklaarbaar door de verschillen in interpretatie rond het volk Israël. Wat is de plaats van dat volk binnen Gods heilsplan? Werd dit volk terzijde gezet, en zo ja wanneer? Wat is de toekomst van dit volk?
Binnen het calvinisme is de vervangingsleer een soort grondbeginsel. Daarmee wordt de vraag over Israël meteen om zeep geholpen. Evangelische en charismatische richtingen maken vaak wel onderscheid (hoewel dat soms vaag toegepast wordt), maar zijn erg makkelijk in de aanname vanaf wanneer onderscheid van christelijke kerk en Israël toegepast moet worden (zo ook de vergadering, met de klassieke bedelingenleer). De RKK heeft de apostolische opvolging en de kerk als het nieuwe Israël, waarmee ook dat onderscheid tussen kerk en Israël weer verdwijnt.
Maar in de evangeliën en de geschriften van de apostelen is juist dit HET onderwerp van belang, en zeker wat betreft de brieven van Paulus.
De ultra bedelingenleer is niet zomaar één van de velen, maar gaat juist in op deze kernvragen rond Israël.

Maar goed ik ben hier niet om de ultra bedelingenleer te promoten. Dat kan ik dan beter op een christelijk forum gaan doen :)
Het kwam even boven water omdat het direct over bepaalde teksten ging.
Ikzelf ben overtuigd geweest van het feit dat allerlei profetieën aan het uitkomen waren, heb daar heel veel tijd in gestoken. Tot je op een moment je verstand weer gaat gebruiken en inziet dat dit alles een gigantische groot spinnenweb aan inlegkunde is.
Ja, zo heb ik ook mijn Hal Lindsey periode gehad :) Het klonk best intrigerend, maar ja, het is inderdaad inlegkunde. En wie weet, misschien dat er een paar keer raak geschoten is. Maar verder is dat toch van heel andere orde dan de bedelingenleer. Ik kijk er op terug als een soort kinderlijk enthousiasme, gebrek aan kennis en tja: nogal wat emotie en wishful thinking.
Zo slaat niet elk vers dat over een pottenbakker gaat op een vers uit het Oude Testament.
De tekst uit jesaja 41 heeft een algemeen karakter. Maar de andere teksten (zach en mat) wijzen naar de afwijzing van de Messias: Judas en het Sanhedrin. Als vertegenwoordigers van het verzet van Israël.
Daarbij kun je best Romeinen 9:16 als een separate uitspraak opvatten die niet specifiek op het volk Israël van toepassing is. Vers 20 spreekt over "O mens wie bent u", en even daarvoor wordt de Farao aangehaald als onderwerp, waaruit duidelijk wordt dat god wel degelijk ook de harten van ongelovige kan verharden tot hun eigen verderf.
Het hart van farao werd versterkt door God. Maar dan wel in het kader van de verlossing van Israël. Dit handelt toch niet over het behoud van Farao als individu? Zou Paulus stellen dat wij (in deze tijd) niet als de Egyptische Farao moeten zijn en Gods volk moeten tegenstaan, want anders zijn we niet behouden... Dat is een opmerkelijke positie waar je dan als mens geplaatst wordt.
Is dan de functie van een mens "die zich verhard", dat daardoor "Gods kracht over de hele aarde verbreid wordt"? Met andere woorden: de beste manier van evangelisatie is God tegen te staan en naar de hel verdoemd te worden. Dat is nogal erg bizar.
Je ziet dat het zowel over joden als heidenen gaat.
Dat ontkende ik toch ook niet. Sterker nog, dat is een belangrijk onderdeel van Paulus' betoog om Israël op te wekken tot bekering. Zelfs de heidenen kwamen tot God. Maar Israël, nota bene het uitverkoren volk, bleef achter. Dát was het hartzeer van Paulus.
Je kunt een systeem bedenken waarin alles in bedelingen past, maar ook daar zijn nogal veel verschillende meningen over. Net als het tijdstip van de opname vd gemeente (rapture). Men bestrijd elkaar te vuur en te zwaard om de 3 verschillende tijdstippen waarop dat zou gebeuren. En een ieder weet zeker dat hij gelijk heeft.
Grappig dat je dit nu noemt. De opname is iets wat mij niet duidelijk is en waar ik geen antwoord op heb. De bestaande verklaringen daarover zijn m.i. niet kloppend. Maar hoe het dan wel zit, en vooral hoe dit voor de (huidige) christenen van toepassing zou zijn, weet ik niet.
Wellicht heb ik nog even de tijd voordat de laatste jaarweek begint. ;)
De enige conclusie is dat je het niet weet, niet kan weten. De teksten zijn te vaag. Waarbij ik denk dat als je ervan overtuigd bent het zeker te weten, dan je een stap terug zetten en realiseren dat je niets weet.
Het is nooit goed om iets in beton vast te zetten. Zeker niet! Maar dit is niet hetzelfde om dan alles maar op te geven als onhaalbaar doel.Het zoeken naar de waarheid en het vinden van stukjes daarvan is al voldoende. Ik zoek niet naar iets, teneinde anderen daarmee om de oren te kunnen slaan. De volledige openbaring komt later wel.
Maar kennis opdoen ten dienste van anderen, bijvoorbeeld omdat ze in angst zitten over een (mogelijk) voorbestemde verdoemenis, is niet verkeerd. In het licht stellen wat de roeping Gods inhoudt, weerhoudt me van genoegzaamheid.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

writer schreef: Ik haal niet voor niets steeds het paradijsverhaal aan.
In mijn ogen een sprookje.
Recentelijk nog weer vergeleken met een veel ouder verhaal hoe goden in een paradijs met elkaar streden (gekoppelde kleitabletten)
En jij blijft vasthouden aan het bijbelse sprookje waarin een goede engel boosaardig is geworden en zich als een slang vermomd.
Dat dat echt gebeurt is is toch niet te geloven?
Jezus kwam tenminste nog als een mens op aarde, maar om als een dier hier te komen?
Dat de oorsprong van de eerste hoofdstukken van genesis kleitabletten zijn, is bekend. Het zou goed kunnen dat men (Mozes als prins in Egypte?) toegang had tot bibliotheken. Hoe dan ook de verhalen zijn zeer oud. Dat betekent dus niet dat de ugaritische tabletten de basis voor het adam en eva verhaal waren. De Wiseman hypothese (Tablet theory) zou, hoewel er aannames in zitten, kunnen betekenen dat de bijbelse vertelling de oorspronkelijke verhalen bevat. Het valt moeilijk te bewijzen, ik acht de kans klein dat de oorspronkelijke bron nog gevonden zal worden.
Maar in ieder geval zijn kleitabletten met gelijkende verhalen geen aanduiding dat er met Genesis iets niet zou kloppen.

Of de slang als een letterlijk reptiel gezien moet worden, weet ik niet. Zelf heb ik meer het idee dat het symbolisch staat voor iets of iemand. (en dan uiteraard de satan). In openbaring wordt hij draak en oude slang genoemd, terwijl zijn zichtbare uiterlijk misschien meer als een engel des lichts zal zijn.
Dat hij door het stof zal kruipen voorzegt de vernedering die hij zal ondergaan.
Zo ook het eten van de vrucht. Het zou best letterlijk om een vrucht kunnen gaan, maar het staat symbool voor het overtreden van een gebod.
Ik vind de afwegingen hoe dat er precies heeft uitgezien eigenlijk niet zo interessant, voor de betekenis van hetgeen waar het werkelijk om gaat maakt het geen verschil.
En ook het vervolg niet.
Dat die God zich niet met alle mensen op aarde wil bemoeien maar een verbond sluit met een uitverkoren groepje.
(Hoe menselijk, een klein groepje om je heen verzamelen om hen jouw wil op te leggen onder het mom van allerlei beloftes)
Dat die God een Zoon in de hemel heeft en die vermomd als een man naar der aarde stuurt.
Dat die man zomaar opstijgt richting hemel tot er een wolk onder hem komt en hij uit het zicht verdwijnt.
Fundi, je geloof is gebaseerd op wat "Mozes", wat profeten en wat apostelen van de godsdienst in die tijd dachten en hebben opgeschreven.
Dat geloof heb jij overgenomen.
Voor mij mag dat maar ik geloof daar helemaal niets meer van.
Geen enkel bewijs dat de mannen zoals PvV terecht zegt waar jij in geloof, beginnend bij Mozes, het bij het rechte eind hadden en dat mensen met een andere geloofsrichting of zelfs een geheel andere godsdienst ongelijk hebben.

In mijn ogen kiezen mensen die graag een God boven zich voelen staan omdat ze zich daar prettig bij voelen een godsdienst of geloofsrichting uit waar ze mee zijn opgegroeid of mee in aanraking zijn gekomen die hen aanspreekt.
Die bij hun karakter past, een geloofsrichting van mensen waar ze het goed mee kunnen vinden.
Ik snap wat je bedoelt, en zou die mening ook gehad kunnen hebben, ware het niet dat ik ben gaan geloven.
En dan eerst in het bestaan van God. Met dat geloof zijn vragen "hoe God iets doet" en "waarom zus en niet zo", van ondergeschikt belang. Niet dat er niet over nagedacht kan worden, maar of het universum in 15 miljard jaar of in 15 minuten gemaakt is, maakt ten diepste niet uit.
Alle bezwaren ten spijt komt het neer op: Geloof je in God, of niet.
Omdat de bijbel vol staat met tegenstrijdige teksten kan elke geloofsrichting er voldoende teksten uithalen om aan te tonen dat alle anderen ongelijk hebben.
Mozes, Jezus, Johannes, Paulus, Augustinus, Calvijn, Arminius, Gomaris, allemaal mannen die op hun eigen manier in het bestaan van een God geloofden en er hun eigen regeltjes bij bedachten.
En er zullen er nog wel meer komen met weer veranderde inzichten, bijbelteksten in de juiste context plaatsen en eruit halen wat ze wil geloven en waarmee ze hun gemeente aan zich kunnen binden.
Zeker is het rommelig met al die interpretaties en mensenwerk. En zeker zouden de mensen er voordeel bij hebben als de leer over allerlei (bij)zaken niet zo onduidelijk was. Maar al die geloofsrichtingen, die hier in het tijdelijke zo belangrijk lijken, zijn ook weer niet zo dramatisch in het licht van de eeuwigheid.
Want daar geldt: Geloof in God, Christus die uit genade redt.
Wat ze allemaal wel gemeen hebben is het geloof in de verhalen over de slang in het paradijs en de opgestane Heer, de zondeval en de verlossing, de rode draad in de bijbel.
Laten dat nu net de verhalen zijn die het meest aanvechtbaar zijn en waar ik niet in geloof maar zoals ik al zei, voor mij mag je, je voelt je er gelukkig bij zo te merken en daar gaat het in het leven om.
Het lijkt me niet dat dat van die slang zo belangrijk is. En ook of die rode draad al dan niet herkend wordt, maakt nog steeds niets uit.

Christen zijn betekent: geloven dat God bestaat, en vertrouwen dat Hij je behoudt door Christus. Alleen omdat God dat zegt.
Zelfs al zou je er verder niets van snappen dan dat. De verlossing komt niet doordat wij begrijpen, doorgronden, kunnen voorstellen of presteren. Het is in alle opzichten louter genade waardoor iemand behouden wordt.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Complot

Bericht door Complot »

Was Noah (vzmh) volgens de bijbel een alcoholist ?

Staat in de bijbel dat Lot (vzmh) ze dochters dronken voerde om er vervolgens sex mee te hebben?
MysticNetherlands
Forum fan

Complot schreef:Was Noah (vzmh) volgens de bijbel een alcoholist ?
Ik zou zeggen: check de film ;)
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Complot schreef:Was Noah (vzmh) volgens de bijbel een alcoholist ?

Staat in de bijbel dat Lot (vzmh) ze dochters dronken voerde om er vervolgens sex mee te hebben?
Who cares ?
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Fundi schreef: Christen zijn betekent: geloven dat God bestaat, en vertrouwen dat Hij je behoudt door Christus. Alleen omdat God dat zegt.
Zelfs al zou je er verder niets van snappen dan dat. De verlossing komt niet doordat wij begrijpen, doorgronden, kunnen voorstellen of presteren. Het is in alle opzichten louter genade waardoor iemand behouden wordt.
Terugkijken heb ik aan de hand van wat ongeloofwaardige bijbelverhalen de belangrijkste redenen genoemd waarom ik niet in het bestaan van een God geloof.
Waarom jij er wel in geloof, waar je geloof op gebaseerd is, is me niet duidelijker geworden.
Wel dat je mijn bezwaren niet deelt, anders uitlegt of onbelangrijk vind.
Jij hoort God in de bijbel zelf spreken terwijl ik als ongelovige de mens van die tijd achter die verhalen zie.
Je geloof is er en daar valt niet aan te tornen begrijp ik.
In jouw ogen zijn alle problemen die een ongelovige met de bijbel en de verschillende geloofsstromingen heeft allemaal details, jullie hebben de definitie van het christen zijn gemeen en dat is blijkbaar voldoende om te blijven geloven, ieder op zijn eigen manier.
Meer vragen heb ik eigenlijk niet, vervolgvragen komen allemaal op het zelfde neer evenals jouw antwoorden.
Nu even rust van mijn kant.
NB: Doe wel en zie niet om.
Plaats reactie