Karssenberg schreef: Ik merk, dat je de geschiedenis zoals meegedeeld in Genesis serieus wilt nemen.
Maar dan ook het hele verhaal. God had haar geschapen en gegeven aan Adam. Hij gaf hen alles wat zij nodig hadden. Had zij dan niet kunnen weten, dat zij God kon geloven en iemand, die God tegenspreekt (met een halve waarheid) niet?
Hoe kan een kind weten, dat een vader, die het liefheeft de waarheid spreekt en de boze buurman, die wat anders zegt liegt? Moet dat kind die vader en die buurman als gelijkwaardig beschouwen?
Nou was Eva geen kind, maar dat maakt het alleen maar erger.
Ik vraag me af hoe iemand zoals jij, die de mythe van Genesis in zijn geheel serieus neemt, daarin dingen kan zien die er niet in staan.
Nergens in Genesis staat ook maar iets vermeld over de leeftijd van Eva.
De stelling 'Nou was Eva geen kind" lijkt nergens op te zijn gebaseerd.
Op het moment in de mythe dat Eva ontstaat, zijn beiden nog onsterfelijk, en is er geen sprake van kinderen.
Dat komt pas later, na die slang.
Er loopt een tijdslijn door het verhaal, maar de mythe zegt niet hoe lang die tijdslijn is.
(Waarom zou het ook van belang zijn voor die twee, men is op dat moment onsterfelijk).
Het is in de tijdslijn van de mythe best in te passen dat beiden kind zijn geweest, maar jouw stelling (Eva was geen kind) is, zoals ik al zei, lijkt nergens op te zijn gebaseerd.
Hoe kom je daar bij ?
Wellicht kun je in je reactie direct het antwoord meenemen op een andere vraag van mij over een bewering over deze mythe die niet klopt.
Dat beloof ik schreef:Karssenberg schreef:Genesis is door hem geschreven en spreekt al over de Satan, vermomd in een slang
Dat is alleen maar te kwalificeren als domweg niet waar, dit staat nergens in Genesis.
Dus of je kent Genesis niet, of je kent Genesis wel en dan lieg je.
In beide gevallen: schaam je.
Hoe kom je er bij dat Mozes wist dat de slang in feite Satan was ?
Dat staat in Openbaringen en nergens anders.
De schrijver van Genesis wist dit niet, kon dit niet weten.
Wat betreft het vergelijking van de vader met de buurman.
Ik vind het erg vreemd dat alle christenen nu de buurman de schuld geven.
Wie plantte die boom daar, om mee te beginnen, in al zijn liefde en alwetendheid ?
Als een vader niet ingrijpt, wetende dat zijn kind het slachtoffer gaat worden van iets wat hij zelf heeft veroorzaakt, wat voor vader ben je dan ?
Nu zul je allicht stellen dat dit Eva's eigen beslissing was, maar dat gaat niet op:
- ze wist het verschil niet tussen goed en kwaad. Het is erg vreemd om als vader je dochter zo'n zwaarwegende beslissing kwalijk te nemen.
- Adam was erbij een greep niet in: "Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man,
die bij haar was, en ook hij at ervan." Jouw reactie eerder "ze had het ook aan Adam kunnen vragen" lijkt dus ook te bevestigen dat je Genesis niet goed kent: Adam was er gewoon bij en greep niet in, volgens de mythe.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)