Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door Peter van Velzen »

Karssenberg schreef:
Fish schreef:
En hoe moest zij weten dat God de waarheid sprak en niet Satan? Ze had nog geen wetenschap van goed en kwaad.

God had duidelijk gezegd, en Satan zij duidelijk wat anders. En het arme mens had ondertussen geen idee.
Ik merk, dat je de geschiedenis zoals meegedeeld in Genesis serieus wilt nemen.
Maar dan ook het hele verhaal. God had haar geschapen en gegeven aan Adam. Hij gaf hen alles wat zij nodig hadden. Had zij dan niet kunnen weten, dat zij God kon geloven en iemand, die God tegenspreekt (met een halve waarheid) niet?

Hoe kan een kind weten, dat een vader, die het liefheeft de waarheid spreekt en de boze buurman, die wat anders zegt liegt? Moet dat kind die vader en die buurman als gelijkwaardig beschouwen?
Nou was Eva geen kind, maar dat maakt het alleen maar erger.
Voor zover ik weet was Eva nog onozel. Ze had nog niet gegeten van de kennis van goed en kwaad. Uit het vervolg bleek dat god gelogen had (die dag ging er nog niemand dood) en de slan de waarheid had gesproken (er ging niemand dood aan kennis van goed en kwaad.

Ik ben heel blij dat de mensheid kennis heeft van goed en kwaad Had jij liever gezien dat we geen onderscheid zouden maken, tusssen die twee? Dat we niet zouden weten dat geweld, diefstal, liegen, bedriegen en anderen tekort doen slecht was, en eerlijk en betrouwbaar zijn, respect en zorg voor elkaar tonen goed? Laten wij de slang dankbaar zijn. Niet een god die ons die kennis wilde onthouden! Ook al is het slechts een allegorische slang en een allegorische god.
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Karssenberg schreef: Ik merk, dat je de geschiedenis zoals meegedeeld in Genesis serieus wilt nemen.
Maar dan ook het hele verhaal. God had haar geschapen en gegeven aan Adam. Hij gaf hen alles wat zij nodig hadden. Had zij dan niet kunnen weten, dat zij God kon geloven en iemand, die God tegenspreekt (met een halve waarheid) niet?

Hoe kan een kind weten, dat een vader, die het liefheeft de waarheid spreekt en de boze buurman, die wat anders zegt liegt? Moet dat kind die vader en die buurman als gelijkwaardig beschouwen?
Ik vraag me af hoe iemand zoals jij, die de mythe van Genesis in zijn geheel serieus neemt, daarin dingen kan zien die er niet in staan.
Nergens in Genesis staat ook maar iets vermeld over de leeftijd van Eva.
De stelling 'Nou was Eva geen kind" lijkt nergens op te zijn gebaseerd.
Op het moment in de mythe dat Eva ontstaat, zijn beiden nog onsterfelijk, en is er geen sprake van kinderen.
Dat komt pas later, na die slang.
Er loopt een tijdslijn door het verhaal, maar de mythe zegt niet hoe lang die tijdslijn is.
(Waarom zou het ook van belang zijn voor die twee, men is op dat moment onsterfelijk).
Het is in de tijdslijn van de mythe best in te passen dat beiden kind zijn geweest, maar jouw stelling (Eva was geen kind) is, zoals ik al zei, lijkt nergens op te zijn gebaseerd.
Hoe kom je daar bij ?

Wellicht kun je in je reactie direct het antwoord meenemen op een andere vraag van mij over een bewering over deze mythe die niet klopt.
Dat beloof ik schreef:
Karssenberg schreef:Genesis is door hem geschreven en spreekt al over de Satan, vermomd in een slang
Dat is alleen maar te kwalificeren als domweg niet waar, dit staat nergens in Genesis.
Dus of je kent Genesis niet, of je kent Genesis wel en dan lieg je.
In beide gevallen: schaam je.
Hoe kom je er bij dat Mozes wist dat de slang in feite Satan was ?
Dat staat in Openbaringen en nergens anders.
De schrijver van Genesis wist dit niet, kon dit niet weten.
Wat betreft het vergelijking van de vader met de buurman.
Ik vind het erg vreemd dat alle christenen nu de buurman de schuld geven.
Wie plantte die boom daar, om mee te beginnen, in al zijn liefde en alwetendheid ?
Als een vader niet ingrijpt, wetende dat zijn kind het slachtoffer gaat worden van iets wat hij zelf heeft veroorzaakt, wat voor vader ben je dan ?
Nu zul je allicht stellen dat dit Eva's eigen beslissing was, maar dat gaat niet op:
- ze wist het verschil niet tussen goed en kwaad. Het is erg vreemd om als vader je dochter zo'n zwaarwegende beslissing kwalijk te nemen.
- Adam was erbij een greep niet in: "Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan." Jouw reactie eerder "ze had het ook aan Adam kunnen vragen" lijkt dus ook te bevestigen dat je Genesis niet goed kent: Adam was er gewoon bij en greep niet in, volgens de mythe.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Karssenberg schreef:
Fish schreef:
En hoe moest zij weten dat God de waarheid sprak en niet Satan? Ze had nog geen wetenschap van goed en kwaad.

God had duidelijk gezegd, en Satan zij duidelijk wat anders. En het arme mens had ondertussen geen idee.
Ik merk, dat je de geschiedenis zoals meegedeeld in Genesis serieus wilt nemen.

Wat je weigert in te zien:
a. Fish neemt genesis helemaal niet serieus
b. Eva had helemaal geen concept van liegen, of half liegen. En als jouw god daar wel weet van had, had hij zijn kinderen daarop moeten voorbereiden. Als een goede ouder.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Peter van Velzen schreef: Voor zover ik weet was Eva nog onozel. Ze had nog niet gegeten van de kennis van goed en kwaad. Uit het vervolg bleek dat god gelogen had (die dag ging er nog niemand dood) en de slan de waarheid had gesproken (er ging niemand dood aan kennis van goed en kwaad.

Ik ben heel blij dat de mensheid kennis heeft van goed en kwaad Had jij liever gezien dat we geen onderscheid zouden maken, tusssen die twee? Dat we niet zouden weten dat geweld, diefstal, liegen, bedriegen en anderen tekort doen slecht was, en eerlijk en betrouwbaar zijn, respect en zorg voor elkaar tonen goed? Laten wij de slang dankbaar zijn. Niet een god die ons die kennis wilde onthouden! Ook al is het slechts een allegorische slang en een allegorische god.
Zoals je weet is de oorspronkelijke betekenis van 'onnozel' 'onschuldig'. Misschien is 'naïef' een woord, dat beide betekenisssen dekt. Eva - hoewel geen kind - was in zeker opzicht te vergelijken met een meisje van b.v. drie jaar, die al heel goed begrijpt, wat papa en mama haar verboden hebben, bijvoorbeeld om zonder hen op straat te komen en met vreemde mannen mee te gaan. Ze kent de boze wereld nog niet, in die zin is zij nog onnozel. Jij woont in Thailand en ik denk, dat er genoeg vrouwen zijn in Bangkok, die inmiddels heel goed weten wat goed en kwaad is. Dit kwaad en deze verleiders zijn allesbehalve allegorisch.

De bijbel leert inderdaad, dat goed is wat God doet en gebiedt en dat iets verkeerd is, niet omdat het er niet aantrekkelijk uitziet, maar omdat er gevaar in zit. Natuurlijk gaat de verleider niet meteen open kaart spelen, zoals loverboys dat ook niet doen.

God had niet gelogen, want onmiddellijk na de zondeval sloeg het bederf toe. Adam gaf 'die vrouw' de schuld. Liefde maakte plaats voor haat en verwijt. In de bijbel is 'dood' niet alleen, dat je ophoudt met ademen, maar veel meer dat de dood in de pot zit om zo te zeggen. Maar ook Adam en Eva en de meeste mensen na hen hebben inmiddels opgehouden met ademen, dus wat God zei gebeurde, weliswaar niet meteen.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Karssenberg
Banned

Dat beloof ik schreef:
Ik vraag me af hoe iemand zoals jij, die de mythe van Genesis in zijn geheel serieus neemt, daarin dingen kan zien die er niet in staan.
Nergens in Genesis staat ook maar iets vermeld over de leeftijd van Eva.
De stelling 'Nou was Eva geen kind" lijkt nergens op te zijn gebaseerd.
Jij ziet het als een mythe, ik niet!
Kort na de zondeval had Adam gemeenschap met Eva, zijn vrouw. Volgens mij zegt dat wel iets over de leeftijd van Eva.
Wellicht kun je in je reactie direct het antwoord meenemen op een andere vraag van mij over een bewering over deze mythe die niet klopt.
Karssenberg schreef:Genesis is door hem geschreven en spreekt al over de Satan, vermomd in een slang
Dat is alleen maar te kwalificeren als domweg niet waar, dit staat nergens in Genesis.
Dus of je kent Genesis niet, of je kent Genesis wel en dan lieg je.
In beide gevallen: schaam je.
Hoe kom je er bij dat Mozes wist dat de slang in feite Satan was ?
Dat staat in Openbaringen en nergens anders.
De schrijver van Genesis wist dit niet, kon dit niet weten.
Mozes is de auteur van de eerste vijf boeken van de bijbel. Het meeste van wat hij schrijft heeft hij zelf niet meegemaakt. God heeft het hem geopenbaard. Ik weet, dat je dit een onbevredigend antwoord vindt, maar een ander antwoord krijg je niet. Ik ga niet steeds weer praten met iemand, die van mij eist, dat ik de bijbel als mythe zie. Je hoeft het echt niet te geloven, maar ik geloof het wel en ik ben jou of wie dan ook geen verantwoording schuldig.
Wat betreft het vergelijking van de vader met de buurman.
Ik vind het erg vreemd dat alle christenen nu de buurman de schuld geven.
Wie plantte die boom daar, om mee te beginnen, in al zijn liefde en alwetendheid ?
Als een vader niet ingrijpt, wetende dat zijn kind het slachtoffer gaat worden van iets wat hij zelf heeft veroorzaakt, wat voor vader ben je dan ?
Nu zul je allicht stellen dat dit Eva's eigen beslissing was, maar dat gaat niet op:
- ze wist het verschil niet tussen goed en kwaad. Het is erg vreemd om als vader je dochter zo'n zwaarwegende beslissing kwalijk te nemen.
- Adam was erbij een greep niet in: "Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan." Jouw reactie eerder "ze had het ook aan Adam kunnen vragen" lijkt dus ook te bevestigen dat je Genesis niet goed kent: Adam was er gewoon bij en greep niet in, volgens de mythe.
Nu praat je toch weer, alsof het echt is gebeurd.
Je gelooft zelf het verhaal blijkbaar niet, maar vraagt wel van mij het uit te leggen. Ik kan het alleen uitleggen aan iemand, die er in principe voor open staat. Bij alles wat ik schrijf kom je met nieuwe tegenwerpingen en bezwaren. Je stelt alleen maar vragen om mij te proberen mat te zetten.
Karssenberg
Banned

HenkM schreef:
b. Eva had helemaal geen concept van liegen, of half liegen. En als jouw god daar wel weet van had, had hij zijn kinderen daarop moeten voorbereiden. Als een goede ouder.
a. Alsof ik dat niet door had.
b. Ik ga geen vragen meer beantwoorden over iets wat door de vragensteller niet serieus genomen wordt. Ik blijf niet aan de gang.
c. Laat het toch rusten. Ik snap echt niet waarom je nog geïnteresseerd bent in de reacties van iemand, die in zo'n mythe gelooft.
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Je stelt alleen maar vragen om mij te proberen mat te zetten.
Karssenberg, je STAAT al mat. Je weigert alleen nog om het toe te geven. Onsportief ?!

Weet je nog dat ik verwees naar het Stockholm syndroom ??
Kort gezegd ; Je verdedigt een dictator ( jouw bijbels god) en je laat je hierdoor gijzelen. Volgens het 'syndroom' ga je de acties van de gijzelnemer goed praten, puur en alleen uit overlevingsinstinct...

Dat moet je allemaal zelf weten, maar ga dan niet de evangelist uithangen en argeloze mensen benaderen met dit soort sprookjes..
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Karssenberg schreef: Kort na de zondeval had Adam gemeenschap met Eva, zijn vrouw. Volgens mij zegt dat wel iets over de leeftijd van Eva.
He, hadden A & E dan de zondvloed nog meegemaakt ? :roll:
Mozes is de auteur van de eerste vijf boeken van de bijbel.
Probleem is dat Mozes nooit bestaan heeft, enkel maar in de mythe.
Ik ga niet steeds weer praten met iemand, die van mij eist, dat ik de bijbel als mythe zie. Je hoeft het echt niet te geloven, maar ik geloof het wel en ik ben jou of wie dan ook geen verantwoording schuldig.
Zit je dan wel op het goede forum ?
Karssenberg
Banned

Aton schreef:
He, hadden A & E dan de zondvloed nog meegemaakt ? :roll:
Nee, zie Genesis 4,
Probleem is dat Mozes nooit bestaan heeft, enkel maar in de mythe.
Jouw nee tegenover mijn ja. Klaar.
Ik ga niet steeds weer praten met iemand, die van mij eist, dat ik de bijbel als mythe zie. Je hoeft het echt niet te geloven, maar ik geloof het wel en ik ben jou of wie dan ook geen verantwoording schuldig.
Zit je dan wel op het goede forum ?
Ik ben hier niet om mij te verantwoorden, alsof het een rechtbank is. Ik wil graag vragen beantwoorden. Maar als men bepaalde antwoorden niet wil horen, dan zit ik kennelijk niet op het goede forum.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Visie van Etsel over de zondeval
Omdat God alles bepaalt moeten we ook de zondeval zien als iets wat God wilde. Aan de profeet Elia heeft God toegegeven dat Hij de mens geschapen heeft met de neiging te zondigen. God wilde dat de mens de keuzevrijheid had om te kiezen tussen goed en kwaad. In dat geval wordt de mens als God met een vrije wil. Niet-Joden (m.n. christenen) interpreteren het verhaal van de zondeval verkeerd. Zij denken dat de mens sindsdien tot zonde is gedoemd (erfzonde). Maar dit klopt om twee redenen niet:

1 - Ten eerste betrof de Boom zowel Kennis van Goed als Kwaad en niet alleen van Kwaad. Dus de mens zou na het eten van de Boom zowel goed als kwaad doen.
2 - Ten tweede gaat het idee van 'tot zonde gedoemd' in tegen de keuzevrijheid. In dat geval zou de mens dus nimmer een vrije wil hebben. En dat is weer in tegenspraak met het feit dat God de mens geschapen heeft 'naar Zijn beeld', m.a.w. dezelfde keuzevrijheid hebbende als God. Ook verbood God de mens van de Boom des Levens te eten zodat de mens zelf een inspanning zou moeten doen om tot een hogere vorm van leven te komen.

bron: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... ennis.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Karssenberg schreef: Ik ben hier niet om mij te verantwoorden, alsof het een rechtbank is. Ik wil graag vragen beantwoorden. Maar als men bepaalde antwoorden niet wil horen, dan zit ik kennelijk niet op het goede forum.
Het probleem is dat jij gewend bent om bepaalde antwoorden te geven die binnen je eigen gelovige kring geaccepteerd worden. Die antwoorden zorgen ervoor dat God acceptabel wordt. En als je een denkpatroon aanneemt van de mensen van een paar duizend jaar geleden, kloppen de antwoorden misschien ook wel.
Tegenwoordig zijn we wat kritischer. We zien de tegenstrijdigheden en jij wilt de bezwaren van ons op jouw antwoorden niet horen.
En die bezwaren zijn onderbouwd. We weten waarom de aanname dat Mozes de eerste 5 boeken geschreven zou hebben niet standhoudt. Daarom is het ene ja niet gelijkwaardig met het andere nee. Daar stap je te gemakkelijk overheen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

@Karssenberg
Nu nog 10 korte reacties op mijn 10 vragen?
(Als je nog wat tijd over hebt)
Laatst gewijzigd door writer op 23 sep 2014 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

In Genesis 3:22-24 staat dat Adam en Eva bijna als God en de Engelen waren omdat zij het verschil wisten tussen Goed en Kwaad. Zowel God als de Engelen weten het verschil tussen Goed en Kwaad, maar zowel God als de Engelen zijn onsterfelijk. Omdat Adam en Eva gegeten hadden van de Boom de Kennis van Goed en Kwaad, wisten zij, net zoals God en de engelen, het verschil tussen Goed en Kwaad. Adam en Eva hadden echter nog niet gegeten van de Boom des levens. Daarom scheidde God Adam en Eva van de Boom des Levens en zette hen uit het Paradijs. Dit betekent niet dat Adam en Eva de Dood in de wereld hebben gebracht! Mensen sterven niet vanwege hun zonde, we sterven omdat God de Dood als een deel van het leven heeft gemaakt vanaf het moment van de Schepping. Er bestaat niet zoiets als een erfzonde!
Dit komt van dezelfde website als mijn vorige bijdrage. Je stelt dat je je niet wilt verdedigen, maar alleen jouw verhaal brengen. Maar je christelijke verhaal klopt gewoon niet met de uitleg zoals die wordt toegepast door de mensen die het zouden moeten weten.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Karssenberg schreef: Zoals je weet is de oorspronkelijke betekenis van 'onnozel' 'onschuldig'. Misschien is 'naïef' een woord, dat beide betekenisssen dekt. Eva - hoewel geen kind - was in zeker opzicht te vergelijken met een meisje van b.v. drie jaar, die al heel goed begrijpt, wat papa en mama haar verboden hebben, bijvoorbeeld om zonder hen op straat te komen en met vreemde mannen mee te gaan. Ze kent de boze wereld nog niet, in die zin is zij nog onnozel.
als er geen kwaad bestaat!!! kun je ook niet onnozel, dan wel naïef zijn.

Zonder kwaad kun je zelfs niet goed zijn. Want goed is een kwalificatie t.o.v. kwaad.

even terug naar Eva ... een volwassen vrouw op de wereld zetten (volwassen genoeg om kinderen te kunnen krijgen) met de mentaliteit/inzicht van een peuter, dat is pas wreedaardig. (voor een volwassen man is dat net zo, dat maakt geen verschil). Maar ... het was een moment (hoe lang duurde dat verblijf eigenlijk?) waar zelf vleeseters geen vlees aten, toch?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Karssenberg schreef:
HenkM schreef:
a. Alsof ik dat niet door had.
b. Ik ga geen vragen meer beantwoorden over iets wat door de vragensteller niet serieus genomen wordt. Ik blijf niet aan de gang.
c. Laat het toch rusten. Ik snap echt niet waarom je nog geïnteresseerd bent in de reacties van iemand, die in zo'n mythe gelooft.
Een aantal dingen begrijp je echt niet, kennelijk.
Ik, wij, zijn zeer geïnteresseerd in de beweegredenen van iemand om te willen blijven geloven. We willen graag begrijpen hoe dat werkt. Hoe dat in godsnaam mogelijk is.

Ik wil dus wel graag antwoord, want het lijkt me juist een kardinaal punt.
Gesloten