De moord op George Floyd en de gevolgen.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: De moord op George Floyd en de gevolgen.

Bericht door gerard_m »

@ BdO, Appelfflap:

Is de echte onderliggende pijn waar iemand nu mee zit iets dat decennia of eeuwen geleden is gebeurd? Of staat dat slechts het symbool voor de pijn die mensen echt ervaren in het dagelijks leven? (politie geweld, discriminatie bij sollicitaties etc.)?

Als het om het eerste gaat, kunnen we niet zo veel doen. De slavernij, oorlogsmisdaden etc. kunnen we namelijk niet meer ongedaan maken.
Misschien moet degene die de pijn voelt bij zichzelf te rade gaan. Als we van het rassen denken af willen, ligt daar ook een taak bij degene die pijn voelt omdat iemand van zijn ras eeuwen geleden ergens slachtoffer van was.
dus het vroegere
" ik voel me beledigd en jij meot je veranderen en je aanpassen"
is dat nu
"ik voel pijn en het is jouw taak ..."
Begrijpen van de pijn is m.i. vooral verder kijken dan alleen de boosheid. Als iemand nu pijn voelt vanwege de slavernij eeuwen geleden die anderen is overkomen, ligt de taak toch echt bij degene zelf lijkt mij. Als wij de standbeelden weghalen, verandert dat niets. Maar ik denk dat het vaak om iets anders gaat dat degene in het dagelijks leven ervaart.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rereformed schreef: 18 jun 2020 09:29
dikkemick schreef: 18 jun 2020 07:46 Voor de pro-beeldenstormers: ...

Kom op! Waar gaat dit heen?
Het gaat heen waar je het zelf naartoe heb gestuurd, naar het extreme doortrekken.
Ik vind beelden bekladden en omvertrekken al extreem genoeg. Ik zie nl. geen verschil met vernieling van andere voorwerpen.
Stel je bent milieu-activist en vindt dat de aarde al veel te lang uitgebuit wordt. Er wordt niet naar je geluisterd, want je kunt nog steeds voor 30 euro van Nl. naar Griekenland vliegen.
Dat wordt dus auto's bekladden en de spiegels eraf rukken. Het mag niet! Ook wat betreft die beelden geef je een verkeerd signaal af. Ook als je gaat staan roepen dat je zwarte piet in zijn gezicht gaat schoppen als je hem tegenkomt. Ik vind dit alles al extreem genoeg.
Ik ben helemaal niet pro-beeldenstormers, noch zou ik er ooit aan meedoen. Het enige wat ik zeg is dat ik er begrip voor opbreng dat in een woedeuitbarsting over racisme men opeens korte metten maakt met een standbeeld van een slavenhandelaar.
Dus woede0uitbarsting: O.K?
Ik ben nl. woedend dat je nu weer voor 30 euro naar Griekenland kunt vliegen. Soms zelfs voor minder!
Al even indrukwekkend en indringend vind ik de gedachte dat de moord op een Afrikaanse-amerikaan door politie zelfs tot die gevolgen leidde aan de andere kant van de oceaan. Zelfs in de stad waar ik woon, waar tot in de tachtiger jaren een zwarte nog een grote bezienswaardigheid was, heeft men een steunprotestmars voor BLM georganiseerd. Prachtig.
Dat BLM ben ik met je eens, maar de manier van aandacht vragen verdient niet altijd de schoonheidsprijs.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vind ik tevens dat onbekend nog steeds onbemind maakt.
De meeste mensen vinden het lastig zich te verdiepen in andere culturen. Want we hebben het hier over BLM, maar er is meer dan alleen die B.
We leven met veel culturen naast elkaar en niet iedereen is in staat hier vrij mee om te gaan. Iedere cultuur heeft zo haar gewoonten en gebruiken die vaak niet stroken met "onze" eigen gewoonten en gebruiken. De "nare" kookluchtjes van je Surinaamse buren b.v. De lange baard van je moslim-buurman. De Turkse familie bij wie oom, tante, opa en oma tevens inwonen. In deze culturen volkomen normaal, maar "wij" vinden het nog steeds lastig om hiermee onbevangen en met open vizier mee in contact te komen. Andersom geldt dat doorgaans ook. We zoeken elkaar liever op omdat we elkaar begrijpen.
Is dat alles racisme? Ik denk het niet. Dus, we staan gebroederlijk naast elkaar op de Dam in A'dam maar gaan vervolgens toch weer onze eigen bekende weg.
Hoe lastig is het om culturen te mixen? En met dit in het achterhoofd is racisme op de werkvloer of op scholen misschien wel te verklaren.
vraag die blijft staan: Hoe kom je dichter tot elkaar?

Niet door beelden omver te trekken!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 18 jun 2020 18:22 Hoe lastig is het om culturen te mixen? En met dit in het achterhoofd is racisme op de werkvloer of op scholen misschien wel te verklaren.
is het toeval dat je fundamentele mensen-en grondrechten, universele waarden, niet vermeldt?

de stank vd chinese buur tijdens het koken is geen probleem, de institutionele onderdrukking van vrouwen en meisjes binnen sommige culturen wel. als dit dan wordt goedgepraat, weg gerelativeerd etc krijg je wrijvingen. Als dan de eis komt dat we die vrouwonderdrukking eigenlijk moeten aanvaarden, vooral de uitleg er rond, is ergernis voorgeprogrammeerd.
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

dikkemick schreef: 18 jun 2020 18:22 Hoe lastig is het om culturen te mixen? En met dit in het achterhoofd is racisme op de werkvloer of op scholen misschien wel te verklaren.

Niet door relschoppers. Maar wel als je het niet op relschoppers aan laat komen, en als maatschappij op een legale manier tijdig het eren van onrecht verwijderd.
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

gerard_m schreef: 18 jun 2020 13:58 @ BdO, Appelfflap:

Is de echte onderliggende pijn waar iemand nu mee zit iets dat decennia of eeuwen geleden is gebeurd? Of staat dat slechts het symbool voor de pijn die mensen echt ervaren in het dagelijks leven? (politie geweld, discriminatie bij sollicitaties etc.)?

Als het om het eerste gaat, kunnen we niet zo veel doen. De slavernij, oorlogsmisdaden etc. kunnen we namelijk niet meer ongedaan maken.
Misschien moet degene die de pijn voelt bij zichzelf te rade gaan. Als we van het rassen denken af willen, ligt daar ook een taak bij degene die pijn voelt omdat iemand van zijn ras eeuwen geleden ergens slachtoffer van was.
dus het vroegere
" ik voel me beledigd en jij meot je veranderen en je aanpassen"
is dat nu
"ik voel pijn en het is jouw taak ..."
Begrijpen van de pijn is m.i. vooral verder kijken dan alleen de boosheid. Als iemand nu pijn voelt vanwege de slavernij eeuwen geleden die anderen is overkomen, ligt de taak toch echt bij degene zelf lijkt mij. Als wij de standbeelden weghalen, verandert dat niets. Maar ik denk dat het vaak om iets anders gaat dat degene in het dagelijks leven ervaart.
Ik ben met je eens dat weghalen van beelden zeker nooit een complete aanpak is en dat het probleem uiteraard groter is. Ik ben niet met je eens dat daarom het weghalen van beelden er opeens niet bij zou horen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

BdO schreef: 18 jun 2020 18:38

Niet door relschoppers. Maar wel als je het niet op relschoppers aan laat komen, en als maatschappij op een legale manier tijdig het eren van onrecht verwijderd.
En dat betekent bovenstaande suggestie van Appelfflap serieus nemen?
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

dikkemick schreef: 18 jun 2020 19:24 En dat betekent bovenstaande suggestie van Appelfflap serieus nemen?
een vraag is geen suggestie hé :)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Begrijp ik. Maar we gaan voorbij aan het probleem. Het hoe en waarom van racisme. En dan niet te vergeten: Hoe racisme aan te pakken. Bewustwording moet het mee beginnen. En dat doen we niet door elkaars eigendommen te gaan vernielen.
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

dikkemick schreef: 18 jun 2020 20:30 Begrijp ik. Maar we gaan voorbij aan het probleem. Het hoe en waarom van racisme. En dan niet te vergeten: Hoe racisme aan te pakken. Bewustwording moet het mee beginnen. En dat doen we niet door elkaars eigendommen te gaan vernielen.
En hoeveel mensen gebruiken racisme voor hun slac’htofferrol?
Sinds ik in mijn rolstoeltje zit zijn er wekelijKs momenten die ik, als ik wil, als bewust benadelen zou kunnen interpreteren.
De keren dat het er echt over was? 1x op 3j
Ga op fb en ge hebt mensen die meermaals per week zo ontzettend veel pech hebben.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Weet niet wie AD leest, maar vandaag een pagina over "Zeevaarders, wat deden ze precies?"
We kennen JP Coen, Witte de With, Jan van Riebeeck en Piet Hein maar half.
De slechte kant dus. Maar zoals alles heeft ook dit verleden 2 kanten. Nuanceren lees ik hier doorgaans op het forum.
Ik zou zeggen: Doe dat dan ook!
Je kunt ons koloniale verleden niet uitwissen. Want door ons is Jakarta als onbeduidend klein plaatsje uitgegroeid tot hoofdstad van Indonesië.
Natuurlijk kun je de manier waarop dit gebeurd is betwisten, maar dat doe je dus met de kennis (en bril) van nu!

En zo heeft Piet Hein zich altijd tegen slavernij gekeerd (liet ze zelfs vrij!), maar zijn beeld werd beklad! De domme massa uiteraard die wellicht niet eens wist dat het Piet Hein was. Zonder Hein spraken we nu misschien Spaans.

Laten we nuanceren en ons niet aan standbeelden irriteren.
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Maar dat lijkt me ook te gemakkelijk. Nederland heeft heeft goed geld verdiend aan de slavernij en er zijn genoeg van die helden met een donker randje. Laten wij dan genuanceerd die helden bij langs gaan en een opruimactie houden zodat anderen met minder kennis dt niet hoeven te doen. Toen ik op school zat en de VOC besproken werd, werd er niets gezegd over slavenhandel. Door het in de doofpot te houden werk je eraan mee.
Las gisteren dat Shell de grond in Nigeria niet schoonmaakt. Als er nog steeds op die manier geld verdiend wordt ten kostte van de mensen in Afrika, zien we ze nog steeds als tweederangs burgers. Bedenk dat eens als je weer tankt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Bonjour schreef: 19 jun 2020 07:01 Maar dat lijkt me ook te gemakkelijk. Nederland heeft heeft goed geld verdiend aan de slavernij en er zijn genoeg van die helden met een donker randje. Laten wij dan genuanceerd die helden bij langs gaan en een opruimactie houden zodat anderen met minder kennis dt niet hoeven te doen. Toen ik op school zat en de VOC besproken werd, werd er niets gezegd over slavenhandel. Door het in de doofpot te houden werk je eraan mee.
Las gisteren dat Shell de grond in Nigeria niet schoonmaakt. Als er nog steeds op die manier geld verdiend wordt ten kostte van de mensen in Afrika, zien we ze nog steeds als tweederangs burgers. Bedenk dat eens als je weer tankt.
Het waren een paar patriciërfamilies in Amsterdam en Zeeland, de gemiddelde Nederlander werd ook door deze families uitgebuit, Brabant en Limburg waren ook wingewesten. De familie van Akwasi heeft in Ghana goudgeld verdient aan de verkoop van slaven.
Als Shell uit Nigeria weggaat nemen de Chinezen het over en die hebben helemaal geen milieuethiek en nemen het niet zo nauw met mensenrechten.

Dit plaatje stond in mijn schoolboek en maakte grote indruk (het was trouwens de WIC en niet de VOC.)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 19 jun 2020 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bonjour schreef: 19 jun 2020 07:01 Maar dat lijkt me ook te gemakkelijk. Nederland heeft heeft goed geld verdiend aan de slavernij en er zijn genoeg van die helden met een donker randje. Laten wij dan genuanceerd die helden bij langs gaan en een opruimactie houden zodat anderen met minder kennis dt niet hoeven te doen. Toen ik op school zat en de VOC besproken werd, werd er niets gezegd over slavenhandel. Door het in de doofpot te houden werk je eraan mee.
Nee! Niet mee eens. Het waren andere tijden en wij kijken er naar met de bril van 2020. De mensen die ik noemde hadden al op de sokkel kunnen blijven staan. M.n. Piet Hein dan! We leefden (continu) in tijden van oorlog. Met lieverdjes ga je het dan niet redden. Slavernij is fout.
IS fout, want dat WAS het in die tijden niet. Nu begrijpen we dat misschien niet.
Want zo zullen er ongetwijfeld standbeelden van vrouwen-of homohaters bestaan. Mensen die iets betekent hebben voor de maatschappij, maar desondanks ook een duistere kant hadden.
We slaan door. Nu weer dominee Jackson die zich met zwarte piet meent te moeten bemoeien. Schoenmaker...
Einstein/Mick
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Het bekladden de beurs van Berlage zal niet bestraft worden. Halsema zal geen aangifte doen.
De pratende vossenklem is kennelijk gek op anarchie en geeft dus een vrijbrief verder te slopen. Onvoorstelbaar dit. https://www.telegraaf.nl/nieuws/7686407 ... n-aangifte
.
Schelden is een vorm van onmacht, wat in debat een negatieve toon kan zetten voor verdere escalatie.
Ook weet je heel goed dat argumenteren door alleen linken niet als voldoende wordt gewaardeerd.
Daar je al langer meeloopt, je dit eerder is geschreven en we weten, dat je ook op een goede manier een debat kunt voeren, wordt dit extra aangetekend.
Vanaf nu weer graag je herinneren, wat je we verstaan onder vrijheid van meningsuiting enerzijds en kretelogie zonder een geargumenteerde eigen inbreng en schelden anderzijds.

Maria
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Plaats reactie