Israël en het internationaal recht

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Israël en het internationaal recht

Bericht door dikkemick »

https://www.nu.nl/nujij/6331816/vs-drei ... etert.html

Verenigde Staten vindt dat Israël de humanitaire situatie in Gaza moet verbeteren. Gebeurt dat niet, dan volgen er sancties, zeggen Amerikaanse bewindslieden.

Hoe lang roeptoeteren die Amerikanen al? Het wordt tijd voor actie!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 15 okt 2024 20:17 https://www.nu.nl/nujij/6331816/vs-drei ... etert.html

Verenigde Staten vindt dat Israël de humanitaire situatie in Gaza moet verbeteren. Gebeurt dat niet, dan volgen er sancties, zeggen Amerikaanse bewindslieden.

Hoe lang roeptoeteren die Amerikanen al? Het wordt tijd voor actie!
Wat voor actie verwacht jij dan of wat voor actie zou dat moeten zijn en van wie zou die actie moeten komen dan?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 15 okt 2024 09:31 Burgers die bewust weigeren te vertrekken uit een oorlogszone, terwijl hen dat is opgedragen, kunnen als legitieme militaire doelen worden beschouwd. Onder het internationaal humanitair recht, en met name de Geneefse Conventies, moeten alle partijen in een conflict de veiligheid van burgers respecteren. Echter, als er duidelijke waarschuwingen zijn om een gebied te verlaten vanwege militair gevaar, verandert de situatie.
Waar in de geneefse conventies wordt er gesproken over duidelijke waarschuwingen?
En waar staat dat een binnenvallend leger burgers mag bevelen huis en haard te verlaten en zij die dat niet doen mag doden?
Ik heb de conventies wel eens bekeken en kan me daar niets over herinneren. Waar kan ik het vinden.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 16 okt 2024 02:35
ChaimNimsky schreef: 15 okt 2024 09:31 Burgers die bewust weigeren te vertrekken uit een oorlogszone, terwijl hen dat is opgedragen, kunnen als legitieme militaire doelen worden beschouwd. Onder het internationaal humanitair recht, en met name de Geneefse Conventies, moeten alle partijen in een conflict de veiligheid van burgers respecteren. Echter, als er duidelijke waarschuwingen zijn om een gebied te verlaten vanwege militair gevaar, verandert de situatie.
Waar in de geneefse conventies wordt er gesproken over duidelijke waarschuwingen?
En waar staat dat een binnenvallend leger burgers mag bevelen
huis en haard te verlaten en zij die dat niet doen mag doden?
Ik heb de conventies wel eens bekeken en kan me daar niets over herinneren.
Waar kan ik het vinden.
Je kunt in de Geneefse Conventies pas vinden wat in deze specifieke situatie van toepassing is,
zodra je ff loskomt van je eigen vooroordelen [anti-Israël[?] en/of pro-'onschuldige' burgers]
en wat meer moeite doet dan slechts ff in je herinneringen van toen je "de conventies wel eens bekeken" hebt zoeken naar dat waarvan jij je niets over herinnert.

Met andere woorden, lees de daadwerkelijke Geneefse Conventies in plaats van op je mogelijk achterhaalde en mogelijk door vooroordelen gestuurde geheugen te vertrouwen en stop bovenal met zoeken naar wat daar niet te vinden is: want dat staat er niet in!
  • Ter zijde:
    Om te voorkomen dat een Moderator mijn schrijfsel weer eens om moverende redenen verhaspelt, bijvoorbeeld vanuit de intentie tot taal'verbetering', het volgende:
    • ik Neologiseer graag en gebruik hier bewust de Neologie 'formulatie' omdat er geen bestaand Nederlands woord voorhanden is wat de lading wat mij betreft voldoende dekt.
      Formulering komt in de buurt!
Stop dus met zoeken naar onzinnige formulaties zoals:
  • "Waar wordt er gesproken over duidelijke waarschuwingen?"
en/of
  • "Waar staat dat een binnenvallend leger burgers mag bevelen
    huis en haard te verlaten en zij die dat niet doen mag doden?"
Lees de daadwerkelijke Geneefse Conventies vooral NIET vanuit jouw eigen Moraal, maar JUIST vanuit de Moraal van Netanyahu&Co in combinatiue met wat zij beweren dat hun intentie is, dan kun je vinden wat hun als onderdeel van hun juridische onderbouwing kunnen gebruiken om hun plan verder te implementeren en ten uitvoer te brengen.
Laat ik dat plan eufemistisch ff 'Noord Gaza van Hamas bevrijden' noemen. :idea:

Hint: zelf zou ik daar starten met vinden in de Geneefse Conventies:
Wikisource - Vierde Geneefse Conventie - TITEL I. Algemene bepalingen schreef:
Artikel 49

Gedwongen overbrenging van groepen of individuele personen, alsmede deportatie van beschermde personen van het bezette gebied naar het grondgebied van de bezettende Mogendheid dan wel naar dat van een andere al of niet bezette Staat, zijn verboden, welke de redenen daarvoor ook mogen zijn.

Niettemin mag de bezettende Mogendheid tot gehele of gedeeltelijke evacuatie van een bepaalde bezette streek overgaan, indien de veiligheid van de bevolking of dwingende militaire redenen zulks vereisen. Deze evacuaties mogen geen verplaatsing van beschermde personen buiten het bezette gebied medebrengen, tenzij het om materiële redenen onmogelijk is een zodanige verplaatsing te vermijden. De op deze wijze geëvacueerde personen moeten naar hun haardsteden worden teruggevoerd zodra de vijandelijkheden in die streek zijn geëindigd.

De bezettende Mogendheid die tot deze overbrenging of evacuatie overgaat, zal, zoveel in haar vermogen ligt, zorg dragen, dat de beschermde personen behoorlijk worden ondergebracht, dat de overbrenging, wat hygiëne, gezondheid, veiligheid en voeding betreft, onder bevredigende omstandigheden wordt uitgevoerd en dat de leden van eenzelfde familie niet van elkander worden gescheiden.

De beschermende Mogendheid zal in kennis worden gesteld met iedere overbrenging en evacuatie, zodra deze hebben plaatsgevonden.

De bezettende Mogendheid mag beschermde personen niet dwingen te blijven in een bijzonder aan oorlogsgevaren blootgestelde streek, tenzij de veiligheid van de bevolking of dwingende militaire redenen zulks vereisen.

De bezettende Mogendheid mag niet overgaan tot deportatie of overbrenging van een gedeelte van haar eigen burgerbevolking naar het door haar bezette gebied.

Vanuit mijn 'eenvoud van denken' vat ik het ff [voor mijzelf!] als volgt samen:
  • Burgers mogen verplicht worden te evacueren wanneer hun veiligheid ernstig in gevaar is of wanneer er dwingende militaire redenen zijn, zoals bepaald door het internationaal humanitair recht. Een evacuatie moet altijd gericht zijn op het beschermen van burgers en moet op humane wijze plaatsvinden. De betrokken partijen zijn verplicht om ervoor te zorgen dat evacuaties tijdelijk zijn, dat burgers zo snel mogelijk kunnen terugkeren, en dat hun rechten worden gerespecteerd tijdens het hele proces.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schrijft:
....Lees de daadwerkelijke Geneefse Conventies vooral NIET vanuit jouw eigen Moraal, maar JUIST vanuit de Moraal van Netanyahu&Co in combinatiue...

Netanyahu en moraal :lol: Je bent je humor nog niet kwijt zie ik.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 16 okt 2024 05:32
Peter van Velzen schreef: 16 okt 2024 02:35
En waar staat dat een binnenvallend leger burgers mag bevelen
huis en haard te verlaten en zij die dat niet doen mag doden?
Ik heb de conventies wel eens bekeken en kan me daar niets over herinneren.
Waar kan ik het vinden.
Hint: zelf zou ik daar starten met vinden in de Geneefse Conventies:
Wikisource - Vierde Geneefse Conventie - TITEL I. Algemene bepalingen schreef:
Artikel 49

Gedwongen overbrenging van groepen of individuele personen, alsmede deportatie van beschermde personen van het bezette gebied naar het grondgebied van de bezettende Mogendheid dan wel naar dat van een andere al of niet bezette Staat, zijn verboden, welke de redenen daarvoor ook mogen zijn.

Niettemin mag de bezettende Mogendheid tot gehele of gedeeltelijke evacuatie van een bepaalde bezette streek overgaan, indien de veiligheid van de bevolking of dwingende militaire redenen zulks vereisen. Deze evacuaties mogen geen verplaatsing van beschermde personen buiten het bezette gebied medebrengen, tenzij het om materiële redenen onmogelijk is een zodanige verplaatsing te vermijden. De op deze wijze geëvacueerde personen moeten naar hun haardsteden worden teruggevoerd zodra de vijandelijkheden in die streek zijn geëindigd.

De bezettende Mogendheid die tot deze overbrenging of evacuatie overgaat, zal, zoveel in haar vermogen ligt, zorg dragen, dat de beschermde personen behoorlijk worden ondergebracht, dat de overbrenging, wat hygiëne, gezondheid, veiligheid en voeding betreft, onder bevredigende omstandigheden wordt uitgevoerd en dat de leden van eenzelfde familie niet van elkander worden gescheiden.

De beschermende Mogendheid zal in kennis worden gesteld met iedere overbrenging en evacuatie, zodra deze hebben plaatsgevonden.

De bezettende Mogendheid mag beschermde personen niet dwingen te blijven in een bijzonder aan oorlogsgevaren blootgestelde streek, tenzij de veiligheid van de bevolking of dwingende militaire redenen zulks vereisen.

De bezettende Mogendheid mag niet overgaan tot deportatie of overbrenging van een gedeelte van haar eigen burgerbevolking naar het door haar bezette gebied.
De vraag was bedoeld voor ChaimNimsky, maar evengoed bedankt.

Het is duidelijk: over duidelijke waarschuwingen wordt niet gerept
Ook staat er niets over het uitvaardigen van bevelen om zelf te vertrekken en het doden van eenieder die dat niet doet.
Mijn geheugen is blijkbaar zo slechts nog niet.
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Tsja...
De onmenselijkheid druipt er weer vanaf.
¥¥
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 16 okt 2024 07:24 HierEnNu schrijft:
....Lees de daadwerkelijke Geneefse Conventies vooral NIET vanuit jouw eigen Moraal, maar JUIST vanuit de Moraal van Netanyahu&Co in combinatiue...

Ben ik eens één keertje bloedserieus :^o en nou krijg ik dat weer over me heen! :wink:
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 16 okt 2024 07:28 :scissors:
Het is duidelijk: over duidelijke waarschuwingen wordt niet gerept
Ook staat er niets over het uitvaardigen van bevelen om zelf te vertrekken en het doden van eenieder die dat niet doet.
Mijn geheugen is blijkbaar zo slechts nog niet.
.
lost and not found yet!
Bevlogen

dikkemick schreef: 16 okt 2024 07:24 HierEnNu schrijft:

Iran, Hezbollah, Hamas, Yemen en moraal! Kun je me uiteindelijk een keer uitleggen wat het verschil is tussen deze twee verschillende moralen? Wat doet Israël wat hun moraal betreft verkeerd ten opzichte van de anderen die ik noemde?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Eerste bericht in volkskrant vandaag (de antiSemitische krant die ik lees)

Daags nadat het Israëlische parlement instemde met wetten tegen VN-hulporganisatie UNRWA, vielen bij bombardementen in Noord-Gaza tientallen doden. De internationale gemeenschap reageert verbijsterd op het besluit om de hulporganisatie, verantwoordelijk voor zorg en voedselhulp aan Palestijnen, te verbieden. 'Het is bijna niet uit te leggen wat voor dramatische gevolgen deze wetten zullen hebben voor de inwoners van Gaza.'

Er is wederom verbijstering. Verbijstering dat een volk door een regering (dus niet door joden!) wordt uitgehongerd.

En daar blijft het dan ook weer bij! Verbijstering. Nou, laat de regering Israël daar echt wakker van liggen #-o
http://digitalekrant.volkskrant.nl/volk ... rm=android
Einstein/Mick
lost and not found yet!
Bevlogen

dikkemick schreef: 30 okt 2024 06:49 Eerste bericht in volkskrant vandaag (de antiSemitische krant die ik lees)

Daags nadat het Israëlische parlement instemde met wetten tegen VN-hulporganisatie UNRWA, vielen bij bombardementen in Noord-Gaza tientallen doden. De internationale gemeenschap reageert verbijsterd op het besluit om de hulporganisatie, verantwoordelijk voor zorg en voedselhulp aan Palestijnen, te verbieden. 'Het is bijna niet uit te leggen wat voor dramatische gevolgen deze wetten zullen hebben voor de inwoners van Gaza.'

Er is wederom verbijstering. Verbijstering dat een volk door een regering (dus niet door joden!) wordt uitgehongerd.

En daar blijft het dan ook weer bij! Verbijstering. Nou, laat de regering Israël daar echt wakker van liggen #-o
http://digitalekrant.volkskrant.nl/volk ... rm=android
De antiSemitische krant haal je zelf aan!

Internationaal recht waar je zo hoog van opgeeft:

Een voorbeeld:

Internationaal Strafhof vaardigt arrestatiebevel uit tegen Poetin voor kinderdeportaties. Hij had in Zuid Afrika gearresteerd kunnen worden. Zuid Afrika die het arrestatiebevel van het internationaal strafhof gewoon naast zich neerlegt maar wel een proces tegen Israël begint bij het internationaal strafhof!

En wie wordt samen gespot op de BRICS top? Een opvallende aanwezige is secretaris-generaal Antonio Guterres van de Verenigde Naties. Secretaris-generaal van wat??? Ja, dat dus!

Denk je nou echt dikkemick dat Israël zich daar ene flikker van aantrekt? Zoals ik net al aantoonde, het Internationale Strafhof stelt net zo weinig voor als Hamas, Iran & Hezbollah om de Palestijnen geven!

Internationaal recht, lik me reet om jou vrijelijk te citeren.
We will dance again!
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

lost and not found yet! schreef: 30 okt 2024 07:53 Denk je nou echt dikkemick datg Israël zich daar ene flikker van aantrekt?
Geen verschil met hamas of hezbollah,

Hamas zou ook, zonder verpinken, heel israel uithongeren en er een ghetto van maken als ze konden. da is het hele punt
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 30 okt 2024 09:18
lost and not found yet! schreef: 30 okt 2024 07:53 Denk je nou echt dikkemick datg Israël zich daar ene flikker van aantrekt?
Geen verschil met hamas of hezbollah,

Hamas zou ook, zonder verpinken, heel israel uithongeren en er een ghetto van maken als ze konden. da is het hele punt
Met dat verschil dat het Israël toegestaan is! Als een Palestijns met een steen gooit, zit ie 15 jaar vast
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Lees zojuist dat UNRWA 13.000 medewerkers heeft en mogelijk (!) waren er 6 betrokken bij 7 oktober.
Mogelijk!
Zelfs als er 66 medewerkers van UNRWA betrokken waren bij 7 oktober, zoals Israël beweert, is dat nog altijd maar 0,22 procent van het personeelsbestand.

En dan verbieden we nu alle hulp!

De legitieme zelfverdediging van Israël tegen Hamas is allang overgegaan in de collectieve bestraffing van de Palestijnen in Gaza, in strijd met het internationaal humanitair recht.
Volgens Volker Türk, de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de Verenigde Naties, krijgen Palestijnen het bevel om te vertrekken, terwijl zij ondertussen beschoten worden. Het verdrijven van Palestijnse burgers zou volgens Türk kunnen worden aangemerkt als een oorlogsmisdaad
Einstein/Mick
Gesloten