Je zegt dat je enkele antwoorden geeft, maar feitelijk herhaal je de stellingen waarvan eerder al bleek dat ze niet valide waren. De logica komt te kort zeg je, maar als logica bij jouw betekent dat een nieuw jasje een ander mens maakt (red. argumenten) dan heb je het mis.
Nou en dan kom ik maar weer terug op de vraag waar jij geen antwoord op weet te reproduceren; als het leven door god ontstaan is dan zal jij de noodzakelijkheid van god moeten bewijzen, god is dan immers noodzakelijk voor het leven. Het maken van soep kan men linken aan een entiteit, en de noodzakelijkheid is makkelijk te bewijzen, maar god kan men niet bewijzen door een analoog bindend te maken....Hoe lijm ik letterlijke interpretatie en wenschappelijke uitleg.vb. Iemand zegt zij heeft soep gemaakt. - God sprak = hij maakte de soep
wetenschappelijke uitleg is het kookboek.
Bewijs van het bestaan van God : leven
Contradictie, je weet de juiste proporties niet van het universum etc. maar je weet wel dat de schepper het moet weten, op z'n minst merkwaardigWat zijn de juiste proporties van het universum : Uit menselijk oogpunt zijn er geen juiste proporties. Alleen een schepper weet waarom hij het zo gemaakt heeft. Om menselijk leven te herbergen moesten de juiste verhoudingen er wel zijn van de aarde en de planeten.
Nogmaals, om dit alles tot stand te brengen zal je dus de noodzakelijkheid van god moeten kunnen aantonen...Grote van het universum is verspilling. Universum is niet voor de mens gemaakt
Malaria muggen : Door zondeval is er ziekte ontstaan.
Christelijke hypothese dichte massa was er altijd : misschien een misverstand ? Christenen zeggen niet dat dichte massa er altijd was. God is de schepper van alle materie.
Je gelooft = "overtuiging". Je stelt dat god er was etc. maar het waarheidscriterium laat je links liggen. Een conclusie zonder premissen.Wat is er wonderlijk aan iets dat er altijd was ? Als er plotseling iets is wat er daarvoor niet was dan dan moet het ontstaan zijn. Hoe kan iets ontstaan uit niets. Ik geloof dat zichtbare dingen kunnen voortkomen uit onzichtbare dingen. God was en is er altijd.
Nee Mysterieus, jij hebt uiteindelijk geopperd dat god ondefinieerbaar was, ik ga niet citeren, iedereen kan het teruglezen. Ik heb alleen de zwakte van dit argument aangetoont die jij niet kan weerleggen.Jij concludeert dat God ondefinieerbaar is. Omdat Hij niet met de rede te bevatten is. Voor christenen is Hij heel goed definieerbaar maar Hij is meer dan wat we kunnen beredeneren. Schepper, almachtige, alomtegenwoordige, Eeuwige enz.
Daar gaan we weer, de wetenschap heeft dus nooit de noodzakelijkheid van een god (schepper) aangetoond.Wetenschap omhelzen als wonder van God : De schepping is het wonder van God. De wetenschap laat die wonderen zien
En nu komt ie hoor;
Nu stel je dus expliciet dat god ondefinieerbaar is, maar je blijft begripsomschrijvingen toepassen.beperkte kennis en logica - de hiaten in onze kennis wordt opgevuld door God : God is meer dan het verklaren van verschijnselen die niet met rede kunnen verklaard worden.
God is meer dan we met de rede kunnen verklaren, prachtig deze redernatie en hoe contradictoir.
Je zegt zelf dat god niet met de rede te verklaren is, hoe kan je dit nu dan zeggen?De wetenschap probeert verschijnselen te verklaren. God is de oorsprong van de verschijnselen en koppelt de onzichtbare wereld aan de zichtbare.
Nou ja, dan even de bijbel lezen en de hiaten zijn gevuld, of toch niet? Tja want wat is nu een metafoor met een "diepere betekenis".De bijbel geeft een verklaring voor hiaten in onze kennis van God. De zondeval bracht scheiding tussen God en mens. Alleen als we opnieuw geboren worden uit water en Geest kunnen we God kennen. Maar iedereen kan weten dat God bestaat door naar de schepping te kijken.
Welnu, en daar komt ie weer, er bestaat een universum en door er naar te kijken weet je dat god bestaat. Alleen kunnen we de noodzakelijkheid van god niet aantonen, voor de zoveelste keer, als god het universum heeft geschapen is god noodzakelijk.
Dat is jouw subjectieve definitie van "orde". Zou jij heel ordelijk alle omstandigheden kunnen opnoemen die nodig zijn om leven te maken, ja de bijbel, waar een entiteit zomaar wat begint te scheppen. Maar daar is het waarheidscriterium niet echt de meest betrouwbare omdat je zelf stelt (en herhaalt) dat god niet te definieren is.Definitie van orde : alle omstandigheden die nodig zijn om leven mogelijk te maken
Dan verwacht ik nu een sluitende definitie van god!Afwijzen van een ondefineerbaar iets : Voor mensen die niet opnieuw geboren zijn is het ondefinieerbaar voor de anderen niet.
Niet zo moeilijk hoor, als elke oorzaak een gevolg is van een oorzaak dan is het contradictoir dat er een eerste oorzaak is, vervolgens heeft men tijd nodig voor oorzaak en gevolg, en dat is er niet bij een eerste oorzaak.Over tijd en oorzaak en gevolg kun je dat nog even anders formuleren zodat ik het beter begrijp ?
Conclusie is dat je jezelf tegenspreekt, jij geeft zelf meerdere malen aan dat god niet te definieren is maar dan toch wel.Conclusie :Het grote verschil in onze kijk op de dingen is volgens mij dat ik God wel kan definieren en dat Hij toch al wel ontdekt is. In de wetenschap is er nog van alles te ontdekken en in de theologie ook
MvrGt,
Hebr 6: