Ontstaansgeschiedenis van de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Hallo Cathy, Kitty, Tsjok45, Lanier,

dat is een tijdje geleden dat dit topic over het originele onderwerp ging.... :wink: . Maar goed daar ben ik zelf ook medeschuldig aan, ik kon het gewoon niet laten :wink: .

Maar goed, terug naar de oorpsrong van dit topic:

Ik stelde dat de oudste bijbelverhalen zeer waarschijnlijk mythes zijn. Aan de hand van enkele citaten uit wat bronnen, die citaten zal ik zodadelijk nog even opzoeken...., heb ik deze stelling onderbouwd. Wat met name opvallend is, is dat bijvoorbeeld het Enuma Elish ook onderdeel van een koningsritueel was en opgevoerd werd als een soort van "eindejaarsfeest". Dit met als doel dat de seizoenen ook het daarop volgende jaar weer goed zouden verlopen. Het is niet toevallig dat een dergelijk verhaal, over het begin, aan het eind van het jaar opgevoerd wordt. Immers na elk jaar volgt een (nieuw) begin. En het Enuma Elish was puur een ritueel om dit begin te begeleiden.

Daarnaast was het Enuma Elish voor de Sumeriërs meer dan dat, zij geloofden heilig in de goden die voorkwamen in de verhalen. Bovendien diende het verhaal als verheerlijking van de god van Babylon en met andere woorden dus voor de verheerlijking van Babylon zelf. Om te kunnen legitimeren dat Babylon de belangrijkste stad was van het Sumerische gebied, was deze stadsgod in het leven geroepen. Het Enuma Elish vormde het epos van zijn macht en toonde de andere steden hun stadsgoden aan dat de stadsgod van Babylon een belangrijker god dan die andere goden was. Immers hij had zes goden verslagen en daarmee de wereld geschapen. Het Enuma Elish was dus een bewijs van zijn macht (het verslaan van de goden) en tevens het bewijs van dat hij de aartsvader was van alle Sumeriërs (hij had de wereld geschapen), zodat hij boven de andere stadsgoden verheven stond. Met andere woorden het legitiemeerde Babylon als belangrijkste stad van de Sumeriërs.
Cathy schreef:Weten we beter? We weten meer!...we kunnen er een natuurkundige verklaring aan geven. Maar uiteindelijk blijf ik geloven dat God aan de touwtjes trekt.
Je bent uiteraard vrij om te geloven dat god hier toch ergens achter de schermen aan de touwtjes trekt. Alleen moet je niet uit het oog verliezen dat de historische feiten voor zich spreken. Ik zou zeggen dat je niet je geloof moet proberen te bewijzen aan de hand van (historische) feiten die dit geloof juist tegenspreken.
Cathy schreef:Hier heb ik weer grote moeite mee. Is datgene wat ik geloof geen werkelijkheid omdat bewijs ontbreekt?
Ik zou zeggen het is zo werkelijk als jij het voor jezelf maakt (en als jij gelooft voor jouw werkelijk is, is dat toch goed genoeg?). Historische bewijzen voor de bijbelse waarheid zijn gewoonweg niet te vinden. Bovendien spreken de historische feiten het tegen. Ik als atheïst redeneer dan logisch dat wanneer bewijzen niet bestaan, het geen werkelijkheid is. Jij definieert werkelijkheid anders dan ik die definieer, bovendien definieert de Dikke Van Dale die ook anders dan jij die definieert. Dat geeft niet, maar het is wel zo dat wanneer historische bewijzen ontbreken en wanneer die bewijzen die er zijn juist in een andere richting wijzen, dat het geen werkelijkheid is. Ik neem aan dat je ook niet accepteert dat het Loch Ness monster bestaat. Er zijn geen bewijzen voor. Het Loch Ness monster is dan ook niet werkelijk, maar een mythe. Van de dinosauriërs is het bestaan wel bewezen, zij zijn ooit werkelijkheid geweest. Dit omdat er historische bewijzen zijn. Dit laatste over die reuzehagadissen om je duidelijk te maken wat volgens mij werkelijkheid is en niet.
Cathy schreef:Stel dat er een wet wordt gevonden die metafysisch leven kan aantonen, is het dan opeens wel werkelijkheid? Nee, dat was het natuurlijk altijd al, alleen verbeelden we ons dan dat we er grip op krijgen
Maar wie zegt dat het metafysische leven het godsbegrip ondersteunt. Wellicht is het metafysische leven wel een spiegelbeeld of een gelijkenis aan dat van ons leven. Misschien wel "gewoon" leven zonder dat het iets hogers of paranormaals betreft. Misschien zijn wij wel Ying en zij wel Yang. Als dat zo is, is er nog steeds geen sprake van god of schepper. Maar meer van een eenheid.

Daarnaast kan men volgens mij wel inmiddels al wel vaststellen dat als iets anders er is, het zich op hetzelfde materiele niveau moet bevinden als wij (om te zijn). Immers de voorwaarden voor leven gelden enkel binnen de materie/tijd. Maar we hebben deze anderen nog niet ontdekt en aangezien het heelal onzettend groot is en wij als mensen al niet in staat om veel verder te komen dan de maan.... Kan je er eigenlijk vanuit gaan dat die anderen nooit hier zijn geweest. Dit omdat ze dan en over supertechnologie zouden moeten beschikken en omdat ze dan toevallig hier moeten zien te komen. Deze kans is zo klein dat die te verwaarlozen valt. Hoewel je dus kan stellen dat god wellicht een levend wezen is, alleen dan eentje behorend tot "die anderen"(net als wij levend in deze materiele wereld, maar dat conflicteert weer met het element dat hij de schepper zou moeten zijn geweest van alles), is de kans erg klein dat hij hier geweest is. En dat de verhalen dus over een dergelijk wezen gaan. Bovendien zou hij dan hooguit dit sterrenstelsel of onze planeet geschapen kunnen hebben en niet het hele universum. Immers god is dan ook een wezen levend binnen de grenzen van tijd en materie.

Dit zijn twee punten die ik je wil meegeven ter overweging bij je opmerking. Want wat jij stelt is slechts één van de mogelijkheden. Al zou het al kunnen (wat ik betwijfel, want leven is volgens mij afhankelijk van de voorwaarden die het gevolg zijn materie/tijd, maar dit is puur wetenschappelijk gezien), dan nog zijn er honderden andere mogelijkheden. Zoals ik het hierboven al beschreef van het Ying en Yang concept.

Wat ik denk is dat je je geloof moet proberen te scheiden van wetenschappelijke bewijzen. Geloof proberen wetenschappelijk te bewijzen loopt onherroepelijk uit op recht praten wat krom is. Niet dat je nu moet stoppen met discussies over geloof, bijbel, maar ik denk dat he de geloofsaspecten ervan dan ook moet benaderen vanuit geloofsmotieven en niet vanuit de wetenschap. Want de wetenschap spreekt het bijzondere van de bijbel juist tegen. Ik hoop dat je vegrijpt wat ik met deze opmerking bedoel. En het is niet kwetsend bedoeld hoor, echt niet. Ik vind dat het je vrij staat te geloven wat je wil geloven. Dit zolang je er geen SGP neigingen bij krijgt of macht mee wil uitoefenen ten opzichte van andersdenkenden, of wetenschappelijke bewijzen mee wil manipuleren of weerleggen, of respect wil afdwingen voor iets waar jij in gelooft terwijl anderen dit niet kunnen of willen geloven, of dat je geen geweld uit naam van je geloof wilt plegen. Maar ik heb het idee dat het wat die punten betreft zeker wel goed zit bij jou Cathy. Daarnaast wil ik nog opmerken dat ik vind dat geloof iets persoonlijks moet blijven. Het groepsgedoe in naam van geloof leidt te vaak tot de negatieve bij-effecten ervan (vooral in de vorm van machtsmisbruik en beperking van vrijheden van andersdenkenden).

Maar goed nu genoeg gepreekt :wink:

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Kitty schreef:Nee, zo werkt het niet. Iets dat nog niet bewezen is, kan niet als waarheid worden voorgesteld.
Deze regel geldt dan in 1 onderdeel van het menszijn: de wetenschap. Maar is niet algemeen geldend. Uit Wikipedia:
Waarheden kunnen een beperkte geldigheid hebben, afhankelijk van het referentiekader: de uitspraak '1 en 1 is 2' is geldig voor getallen uit het decimale stelsel, maar niet voor binaire getallen. Op dezelfde manier kan een waarheid persoonsafhankelijk zijn: de uitspraak 'vis is lekker' geldt voor de een wel, voor de ander niet. De uitspraak: 'persoon A houdt van vis' houdt daar rekening mee.
Er staat daar ook iets grappigs onder het kopje ‘wetenschap’: dat men de zon als middelpunt heeft aangenomen in ons zonnestelsel omdat het gemakkelijker rekent dan wanneer je de aarde als middelpunt neemt. :lol:
Ook niet al onwaarheid.
Met zo’n opstelling kunnen we, denk ik, heel goed op Freethinker discussies voeren .
Maar het laatste geval kan wel door middel van de waarschijnlijkheid worden benoemd als onwaarschijnlijk of waarschijnlijk. En alles als eventueel voor waar aannemen zelfs wanneer dit zeer onwaarschijnlijk is, lijkt me toch niet geheel logisch.
Dan kom je op het vlak van subjectieve perceptie. Wat voor de 1 heel logisch is , is het voor de ander niet. Voor mij is een Designer logisch, voor de ander een nul- volume waarin de ruimte-tijd zo oneindig is gekromd dat de natuurwetten daar ook niet meer geldig zijn. (zeg ik het zo goed? :? )
En het 'stel dat' principe is een principe dat op geen enkele grond berust.
Stel dat men er op een gegeven moment achter komt dat alles wordt geregeld door een groot paars konijn, dan is dat ineens waar. Maar de waarschijnlijkheid dat dit ooit zal gebeuren is nihil.
Persoonlijk denk ik niet dat je het geloof in de Schepper, Die al eeuwenlang over de hele wereld mensen heeft geïnspireerd, waar mensen hun leven voor hebben gegeven, Die tot troost is geweest voor miljoenen, kunt vergelijken met een groot paars konijn. Dat geeft imo weinig blijk van historisch besef.
Je kan dus niet zeggen dit is waar, maar alleen nog niet ontdekt. Dat moet dan nog maar blijken. En ook hier ligt het bewijs vooralsnog bij diegene die beweert dat iets waar is. Zogauw dat bewijs er is, zal ik het ook zonder meer als waar aannemen.
Mooi, want ik ben ervan overtuigd dat je het bewijs op een dag onder ogen krijgt. Voor mij geldt natuurlijk andersom. Zolang er geen bewijs is van het tegendeel hou ik het bij de Zekere i.p.v. het onzekere. Ik voel me daar gelukkig bij.
En als je nadat ontdekt is hoe bliksem, donder en andere natuurverschijnselen ontstaan nog steeds gelooft dat hier Goden achterzitten, dan ligt het bij jou om dit te bewijzen.
Mij lijkt het echter zeer onwaarschijnlijk.
Dat begrijp ik, ik geloof dat dan ook, heb redenen uit de Bijbel om zo te denken al kan het op dit moment niet bewezen worden in onze wetenschappelijke zin van het woord.
Het is wel een feit dat veel wat mensen vroeger geloofden en dachtten hede ten dage verklaard kan worden, en aantoont dat wat er geloofd werd niet klopt. Hoe vaker dit voorkomt, hoe logischer het is om ervan uit te gaan, dat dat wat geloofd wordt en nog niet verklaart kan worden ook niet waar zal zijn. Zeker weten doen we dat niet, maar het is wel het meest waarschijnlijk gezien het eerder ontdekte dat haaks staat op wat men geloofde.
Ik vraag me af of dat zoveel is. Misschien op het vlak van de wetenschap maar verder niet. Is het niet vaak dat we erachter komen dat men het vroeger juist wel bij het goede eind had, maar het op een andere, soms poëtische manier weergaven? Lees de Spreuken b.v of Prediker. Job 38 is ook mooi. :wink:
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Hoi Cathy,

Ik ga nog even in op wat je schreef.
Waarheden kunnen een beperkte geldigheid hebben, afhankelijk van het referentiekader: de uitspraak '1 en 1 is 2' is geldig voor getallen uit het decimale stelsel, maar niet voor binaire getallen. Op dezelfde manier kan een waarheid persoonsafhankelijk zijn: de uitspraak 'vis is lekker' geldt voor de een wel, voor de ander niet.

Dus vis is lekker is geen waarheid, de waarheid in dit geval is: ik vind vis lekker.

Er staat daar ook iets grappigs onder het kopje ‘wetenschap’: dat men de zon als middelpunt heeft aangenomen in ons zonnestelsel omdat het gemakkelijker rekent dan wanneer je de aarde als middelpunt neemt. :lol:

Onzin, als je een foto ziet van een galaxy zie je duidelijk de zon in het midden daarvan.

Met zo’n opstelling kunnen we, denk ik, heel goed op Freethinker discussies voeren .

Ik ben het dus niet eens met die opstelling.

Wat voor de 1 heel logisch is , is het voor de ander niet. Voor mij is een Designer logisch, voor de ander een nul- volume waarin de ruimte-tijd zo oneindig is gekromd dat de natuurwetten daar ook niet meer geldig zijn. (zeg ik het zo goed? :? )

Daar kan ik me dan wel in vinden. Zij het dat ik wel kies voor een ondetbouwing van het logisch.

Persoonlijk denk ik niet dat je het geloof in de Schepper, Die al eeuwenlang over de hele wereld mensen heeft geïnspireerd, waar mensen hun leven voor hebben gegeven, Die tot troost is geweest voor miljoenen, kunt vergelijken met een groot paars konijn. Dat geeft imo weinig blijk van historisch besef.

Geloven kun je in principe alles, historisch besef of niet, zolang beiden niet bewezen is, zijn ze allebei even waar, of niet waar. En de historie geeft juist in mijjn geval meer handreikingen om niet te geloven in een Schepper dan wel.

Mooi, want ik ben ervan overtuigd dat je het bewijs op een dag onder ogen krijgt. Voor mij geldt natuurlijk andersom. Zolang er geen bewijs is van het tegendeel hou ik het bij de Zekere i.p.v. het onzekere. Ik voel me daar gelukkig bij.

De bewijslast dat iets bestaat, ligt doorgaans bij diegene die het bestaan claimt.

Het is wel een feit dat veel wat mensen vroeger geloofden en dachtten hede ten dage verklaard kan worden, en aantoont dat wat er geloofd werd niet klopt.
Ik vraag me af of dat zoveel is. Misschien op het vlak van de wetenschap maar verder niet.

De wetenschap brengt wel echte waarheden, door met feiten te komen. Je hoeft dan niet te geloven, maar het is zeker weten.

En misschien is het nuttig om terug te gaan on topic, waar al, terecht om verzocht werd.-door Deadline, dus de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel.

Groet,

Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ook ik denk dat de meeste verhalen binnen religies mythes zijn, die aansluiten op de behoeftes van een volk op dat moment. Bedoeld om er kracht uit te putten in moeilijke tijden en om het volk te verenigen en onderscheiden van andere volkeren met andere religies en om het volk op te stoken tegen andere volkeren. Echter de tijden zijn veranderd en zo ook de behoeftes van een volk; iedereen ziet zich als een individu in de maatschappij en niet meer zozeer als onderdeel van een maatschappij. Meer en meer mensen stappen over naar een andere religie of kiezen voor het atheisme of agnosticisme. Kerken moeten tegenwoordig weer het pad op om zieltjes te winnen.

Elk geloof pretendeert het enige en echte ware geloof te zijn. Echter, elk geloof is bestemd voor een bepaalde groep mensen of voor een volk en verteld een verhaal bestemd voor die groep mensen of voor dat volk. De vastenmaand van de Islam is bijvoorbeeld niet hanteerbaar in het Noordpoolgebied. Mensen vertellen over liefde, angst en allerlei andere emotionele waarden zijn niet voorbehouden aan religies maar tref je ook aan in sprookjes, mythen en zijn uiteraard onderdeel van het dagelijks leven.

Je blind staren op 1 religie en een absolute waarheid claimen 'van kaft tot kaft' is volgens mij erg kortzichtig, kijk maar eens naar deze lijst van religies:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_religies
Er staat daar ook iets grappigs onder het kopje ‘wetenschap’: dat men de zon als middelpunt heeft aangenomen in ons zonnestelsel omdat het gemakkelijker rekent dan wanneer je de aarde als middelpunt neemt.

De heliocentrische theorie of heliocentrisme gaat er van uit dat de zon het middelpunt van het universum is, waar alles om heen draait, of het middelpunt van het zonnestelsel, waar de planeten omheen draaien.

De voornaamste argumenten voor het heliocentrisme waren:
1 - De noodzaak van epicycli, die het wereldbeeld van Ptolemaeus zeer ggecompliceerd maakten
2 - Het optreden van parallax
3 - Het feit dat Jupiter manen had, en dus niet alles om de aarde draaide
4 - De fasen van Venus, en de wisselende grootte van Venus
5 - Beschrijvingen van planeetbanen door Galileo en Kepler aan de hand van waarnemingen

De Rooms-Katholieke Kerk was een groot tegenstander van het heliocentrisme. Dit had verschillende redenen:
1 - De Bijbel stelt in verschillende verzen expliciet dat de aarde het midden is van het universum, omringd door de hemel, met in het midden van de aarde de 'bodemloze put', de hel
2 - Als een van twee voorwerpen om de ander heen draait, en er verder geen punt is waaraan je het stilstaan van een van beide voorwerpen zou kunnen relateren, moet het voorwerp dat het laatst gekomen is in een baan om het eerste voorwerp gaan. De aarde is volgens Genesis 1 als eerste gemaakt, de zon moet er dus om heen draaien.
3 - Filosofisch-theologische argumenten.
4 - De Griekse wetenschap: de in die tijd hoogst geachte wetenschappers, zoals Ptolemeus, hadden een geocentrisch wereldbeeld.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Heliocentrische_theorie

Beeld van de RK Kerk is natuurlijk al lang achterhaald door wetenschappelijk bewijs dat de zon in het midden staat van ons zonnestelsel.

Maar goed,weer terug on-topic.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Deadline schreef: Ik stelde dat de oudste bijbelverhalen zeer waarschijnlijk mythes zijn. Aan de hand van enkele citaten uit wat bronnen, die citaten zal ik zodadelijk nog even opzoeken...., heb ik deze stelling onderbouwd.
Ja, die onderbouwing/citaten heb ik gelezen, maar ik ga, eigenwijs, voor ‘geloofsverhalen met mythische ( in de zin van onzinnige ) elementen’
Wat met name opvallend is, is dat bijvoorbeeld het Enuma Elish ook onderdeel van een koningsritueel was en opgevoerd werd als een soort van "eindejaarsfeest". Dit met als doel dat de seizoenen ook het daarop volgende jaar weer goed zouden verlopen. Het is niet toevallig dat een dergelijk verhaal, over het begin, aan het eind van het jaar opgevoerd wordt. Immers na elk jaar volgt een (nieuw) begin. En het Enuma Elish was puur een ritueel om dit begin te begeleiden.
Ik was al tot de conclusie gekomen dat aan de ene kant via Abraham uit Oer, de verhalen onder de Hebreeën zijn gekomen en aan de andere kant via Egypte -Mozes in de Bijbel zijn terechtgekomen.
Opmerkelijk is trouwens dat dit ritueel in de Bijbel als gruwel wordt verworpen! (Eze acht:12-15) Dat in de Bijbel tegen alles, wat in die dagen, gangbaar was wordt geprotesteerd. Toch een soort van anti-pamflet. :)
Daarnaast was het Enuma Elish voor de Sumeriërs meer dan dat, zij geloofden heilig in de goden die voorkwamen in de verhalen. Bovendien diende het verhaal als verheerlijking van de god van Babylon en met andere woorden dus voor de verheerlijking van Babylon zelf. Om te kunnen legitimeren dat Babylon de belangrijkste stad was van het Sumerische gebied, was deze stadsgod in het leven geroepen.

Ik neem aan dat je het nu over Mardoek hebt? Die onder koning Hammurabi de status van rijksgod kreeg.
Volgens Alexander Hislop (The Two Babylons) en anderen is Mardoek dezelfde als Nimrod, Bel en Nebo uit de Bijbel, en Osiris van Egypte, Kronos van de Grieken en Saturnus van de Romeinen. En het was geen lekker heerschap :zijn naam betekent in het hebreeuws: “laten we in opstand komen”
Bijbels gezien de tegenstander van JHWH met zoveel verschillende gezichten, dat het een Venetiaans carnaval lijkt. Vandaar ook de voortdurend oproep om alleen JHWH te geloven en te volgen.
Getrouwd met Semiramis, die ook weer zijn moeder was. Zij baarde een zoon: Ninus die in de Bijbel Thammuz wordt genoemd.
Op de site van Els, die hier ook rondwaart, zag ik een variatie op de relatie.
Voor de geïnteresseerden: ( klik)
Het Enuma Elish vormde het epos van zijn macht en toonde de andere steden hun stadsgoden aan dat de stadsgod van Babylon een belangrijker god dan die andere goden was. Immers hij had zes goden verslagen en daarmee de wereld geschapen. Het Enuma Elish was dus een bewijs van zijn macht (het verslaan van de goden) en tevens het bewijs van dat hij de aartsvader was van alle Sumeriërs (hij had de wereld geschapen), zodat hij boven de andere stadsgoden verheven stond. Met andere woorden het legitiemeerde Babylon als belangrijkste stad van de Sumeriërs.
En zo is weer, Bijbels gezien, Babylon de stad van de tegenstander en staat tegenover Jeruzalem de stad van JHWH. Dus ja, het gevecht om Jeruzalem heeft een diepe religieuze lading.
Volgens de Bijbel heeft Nimrod/Mardoek de wereld niet geschapen, maar vanzelfsprekend, JHWH.
Historische bewijzen voor de bijbelse waarheid zijn gewoonweg niet te vinden.
Beetje lichtzinnige opmerking: besef je dat je nu de Joden hun geschiedenis ontneemt?
Daarnaast kan men volgens mij wel inmiddels al wel vaststellen dat als iets anders er is, het zich op hetzelfde materiele niveau moet bevinden als wij (om te zijn). Immers de voorwaarden voor leven gelden enkel binnen de materie/tijd.
Waarom denk je dat? Juist JHWH staat buiten de tijd, omspant de tijd. Woont in de eeuwigheid. En kwam Zelf in de gedaante van Yeshua de materie/ tijd in. Na Zijn opstanding kon Hij weer dwars door muren en deuren gaan, en stoorde zich niet aan onze wetten.
En dan conflicteert het nergens mee. Eh,……. jawel, met onze wetenschap.
Dit zijn twee punten die ik je wil meegeven ter overweging bij je opmerking. Want wat jij stelt is slechts één van de mogelijkheden. Al zou het al kunnen (wat ik betwijfel, want leven is volgens mij afhankelijk van de voorwaarden die het gevolg zijn materie/tijd, maar dit is puur wetenschappelijk gezien), dan nog zijn er honderden andere mogelijkheden. Zoals ik het hierboven al beschreef van het Ying en Yang concept.
Die mogelijkheid voor andere mogelijkheden :) hou ik ook open in die zin dat we de verkeerde woorden gebruiken. Maar om geloof onder woorden te brengen hebben we nu eenmaal menselijke taal en begrippen nodig. Voor kinderen de spannende verhalen en voor ‘gevorderden’ de diepere betekenis erachter.
Wat ik denk is dat je je geloof moet proberen te scheiden van wetenschappelijke bewijzen. Geloof proberen wetenschappelijk te bewijzen loopt onherroepelijk uit op recht praten wat krom is.

Zou het ook zo kunnen zijn dat geloof en wetenschap elkaar aanvullen? En dan niet door G.d alleen te zien als G.d of the Gaps, maar als Schepper van al die prachtige ingenieuze natuurlijke zaken? Voor mij sluit het een het ander niet uit. Ik krijg alleen maar steeds meer eerbied.
Niet dat je nu moet stoppen met discussies over geloof, bijbel, maar ik denk dat he de geloofsaspecten ervan dan ook moet benaderen vanuit geloofsmotieven en niet vanuit de wetenschap. Want de wetenschap spreekt het bijzondere van de bijbel juist tegen. Ik hoop dat je vegrijpt wat ik met deze opmerking bedoel. En het is niet kwetsend bedoeld hoor, echt niet. Ik vind dat het je vrij staat te geloven wat je wil geloven.
Mooi, want we zitten tenslotte in het onderdeel Christendom/ Judaïsme. En ik voel me niet snel gekwetst. Maar:
Als we ons niet aan de beginselen van het verstand houden, wordt onze godsdienst ongerijmd en belachelijk. (Blaise Pascal, Gedachten, deel 1, XIII – 173b)
Daarom vraag ik mij, als Christen, de volgende dingen af:
Waarom liet God het toe dat Zijn tegenstander als eerste het schrift ‘uitvond’. Want dat is een geweldige kracht om theorieën te verspreiden. En macht uit te oefenen.
In de Bijbel is de /het tweede bijna altijd belangrijer dan de/ het eerste. Denk aan Kaïn en Abel; Ismaël en Izak, Ezau en Jakob; Manasse en Efraïm. Het eerst en tweede verbond. Babylon en Jeruzalem. Zijn dit allemaal ‘ stille hints’…….. *Mijmer- de- mijmer.*
Dit zolang je er geen SGP neigingen bij krijgt of macht mee wil uitoefenen ten opzichte van andersdenkenden, of wetenschappelijke bewijzen mee wil manipuleren of weerleggen, of respect wil afdwingen voor iets waar jij in gelooft terwijl anderen dit niet kunnen of willen geloven, of dat je geen geweld uit naam van je geloof wilt plegen
.
Ik heb niet de intentie om jullie te ‘bekeren’. Ik hoef geen kunstmatig respect. Het enige wat ik zou willen is dat die anti-religiositeit wat zou verminderen. Christenen zijn niet gek of achterlijk. We zijn niet blijven steken pakweg 100 jaar geleden. Geloven is levendiger dan ooit.. Hoe graag jullie het ook anders zouden willen. We moeten de dialoog blijven aangaan, anders ontstaat steeds meer verwijdering. (jasses, wat een trendy uitspraak :? :lol: )
Daarnaast wil ik nog opmerken dat ik vind dat geloof iets persoonlijks moet blijven. Het groepsgedoe in naam van geloof leidt te vaak tot de negatieve bij-effecten ervan (vooral in de vorm van machtsmisbruik en beperking van vrijheden van andersdenkenden).
Mee eens, geloven is ook persoonlijk. Maar ja, samen de barricaden op is goed voor het sociale gevoel. :lol:
Chesterton
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Cathy schreef: Ja, die onderbouwing/citaten heb ik gelezen, maar ik ga, eigenwijs, voor ‘geloofsverhalen met mythische ( in de zin van onzinnige ) elementen’
Dat is jouw mening. Maar als je zuiver op de feiten let en er objectief naar kijkt en naar hun symbolische betekenis kijkt zie je dat er veel voor de Sumeriërs onverklaarbare natuurverschijnselen in voorkomen. Het is gewoon het opvullen van de gaten in de kennis en het aanbidden van de natuurelementen waar zij zo afhankelijk van waren voor het wel en wee van hun leven. Het lijkt mij duidelijk dat de feiten voor zich spreken.
Cathy schreef:Ik was al tot de conclusie gekomen dat aan de ene kant via Abraham uit Oer, de verhalen onder de Hebreeën zijn gekomen en aan de andere kant via Egypte -Mozes in de Bijbel zijn terechtgekomen.
Opmerkelijk is trouwens dat dit ritueel in de Bijbel als gruwel wordt verworpen! (Eze acht:12-15) Dat in de Bijbel tegen alles, wat in die dagen, gangbaar was wordt geprotesteerd. Toch een soort van anti-pamflet. :)
Ja ik kan er in komen, vaak worden oudere rituelen eerst opgenomen in een cultuur en erna naar de zienswijzen van die cultuur aangepast. De oorspronkelijke rituelen zullen dan worden beschouwd als verwerpelijk en zoveel mogelijk bestrijd worden, immers de nieuwe variant van de oudere rituelen dient voor een bepaalde cultuur verheven te zijn t.o.v. andere rituelen. In die tijd verleende men deels ook macht door middel van de goden. Daarom moesten de rituelen met betrekking tot de goden ook uniek zijn en waren de rituelen, waar zij van afgeleid werden, vijandig omdat men anders toegaf dat het eigen ritueel een afgeleide was van een ande ritueel. Met andere woorden men leverde een deel van zijn machtspositie in. En dat was in die tijd niet slim, omdat in die tijd veel oorlogen gevoerd werden tussen verschillende culturen.
Cathy schreef: Ik neem aan dat je het nu over Mardoek hebt? Die onder koning Hammurabi de status van rijksgod kreeg.
Volgens Alexander Hislop (The Two Babylons) en anderen is Mardoek dezelfde als Nimrod, Bel en Nebo uit de Bijbel, en Osiris van Egypte, Kronos van de Grieken en Saturnus van de Romeinen. En het was geen lekker heerschap :zijn naam betekent in het hebreeuws: “laten we in opstand komen”
Bijbels gezien de tegenstander van JHWH met zoveel verschillende gezichten, dat het een Venetiaans carnaval lijkt. Vandaar ook de voortdurend oproep om alleen JHWH te geloven en te volgen.
Getrouwd met Semiramis, die ook weer zijn moeder was. Zij baarde een zoon: Ninus die in de Bijbel Thammuz wordt genoemd.
Op de site van Els, die hier ook rondwaart, zag ik een variatie op de relatie.
Voor de geïnteresseerden: ( klik)
Marduk is ook uiteindelijk gelijk aan JHWH, JHWH is uiteindelijk van hem afgeleid. Want het Enuma Elish is toch echt eerder dan het bijbelverhaal ontstaan. En door middel van het Enuma Elish is het jodendom beïnvloed in hun godverering. Zij verwisselden de zes goden met de zes dagen en zij plaatsen JHWH in de schoenen van Marduk. Met andere woorden Marduk=JHWH.
Cathy schreef:En zo is weer, Bijbels gezien, Babylon de stad van de tegenstander en staat tegenover Jeruzalem de stad van JHWH. Dus ja, het gevecht om Jeruzalem heeft een diepe religieuze lading.
Volgens de Bijbel heeft Nimrod/Mardoek de wereld niet geschapen, maar vanzelfsprekend, JHWH.
En volgens het Enuma Elish Marduk. En welk verhaal was er eerder en wie heeft dus meer recht op het claimen van de schepping? Ik denk de Sumeriërs en hun god Marduk.
Cathy schreef:Beetje lichtzinnige opmerking: besef je dat je nu de Joden hun geschiedenis ontneemt?

Ja, enkel de geschiedenis van de wonderen ontneem ik hen. Er zijn gebeurtenissen in de bijbel die wel gebeurd zijn. Er worden plaatsnamen en culturen genoemd die correct zijn en die los van alle wonderen, zelfs belangrijker zijn voor het begrijpen van de geschiedenis van de joden. Het betekent trouwens ook niet dat de wonderen echt gebeurd zijn (wanneer er enkele historische feiten te vinden zijn in de bijbel). Immers in de historische bronnen zijn er behalve de joodse bronnen geen andere bronnen van andere culturen en volkeren gevonden die dat verhaal van de joden ondersteunen. Ze hebben het enkel over een hele eigen en soms heel erg afwijkende variant van het ontstaan van de wereld en over hele andere wonderen gedaan door hele andere goden. En zoals je weet zijn historische feiten enkel te baseren wanneer verschillende bronnen van verschillende culturen hetzelfde beweren en dat er sporen gevonden zijn die directe aanwijzingen vormen voor de gebeurtenissen.
Cathy schreef:Waarom denk je dat? Juist JHWH staat buiten de tijd, omspant de tijd. Woont in de eeuwigheid. En kwam Zelf in de gedaante van Yeshua de materie/ tijd in. Na Zijn opstanding kon Hij weer dwars door muren en deuren gaan, en stoorde zich niet aan onze wetten.
En dan conflicteert het nergens mee. Eh,……. jawel, met onze wetenschap.
Precies en het is immers die wetenschap die veel andere geloofsvisies onderuit heeft gehaald (de aarde was niet het middelpunt van het universum, maar de zon; het geloof had het fout). Ook het feit dat enkel god de macht heeft leven te geven is achterhaald. Immers de wetenschap kan zelf leven scheppen (klonen) en manipuleren (genetische manipulatie). De wetnschap kan levens redden en steeds meer ziektes genezen, gelijk aan jezus heeft de wetenschap de helende krachten. Daarnaast heeft de wetenschap inmiddels bewezen dat met menselijke kennis niks onmogelijk is. Elke grens die er eerst was wordt weer verder gelegd. En ik denk dat de macht van de wetenschap oneindig is. Met andere woorden de wetenschap is almachtig. De wetenschap is de ware god.
Cathy schreef:Die mogelijkheid voor andere mogelijkheden :) hou ik ook open in die zin dat we de verkeerde woorden gebruiken. Maar om geloof onder woorden te brengen hebben we nu eenmaal menselijke taal en begrippen nodig. Voor kinderen de spannende verhalen en voor ‘gevorderden’ de diepere betekenis erachter.
De wetenschap levert wonderen (voor mij is klonen een wonder) en bewijzen ervoor. Daar hoef je niet voor te geloven in mythes. De wetenschap werkt in het echte leven en is te ervaren in het echte leven. Zonder dat daar diepere betekenis voor nodig is of mooie woorden. Wetenschap werkt en is universeel. Dat noem ik pas een wonder.
Cathy schreef:Zou het ook zo kunnen zijn dat geloof en wetenschap elkaar aanvullen? En dan niet door G.d alleen te zien als G.d of the Gaps, maar als Schepper van al die prachtige ingenieuze natuurlijke zaken? Voor mij sluit het een het ander niet uit. Ik krijg alleen maar steeds meer eerbied.
Enkel door aan het begrip wetenschap (en de daaraan gekoppelde bepalingen voor het uitoefenen van objectieve wetenschap) het woord god te verlenen kan dat.
Cathy schreef:Mooi, want we zitten tenslotte in het onderdeel Christendom/ Judaïsme. En ik voel me niet snel gekwetst. Maar:
Als we ons niet aan de beginselen van het verstand houden, wordt onze godsdienst ongerijmd en belachelijk. (Blaise Pascal, Gedachten, deel 1, XIII – 173b)
Daarom vraag ik mij, als Christen, de volgende dingen af:
Waarom liet God het toe dat Zijn tegenstander als eerste het schrift ‘uitvond’. Want dat is een geweldige kracht om theorieën te verspreiden. En macht uit te oefenen.
In de Bijbel is de /het tweede bijna altijd belangrijer dan de/ het eerste. Denk aan Kaïn en Abel; Ismaël en Izak, Ezau en Jakob; Manasse en Efraïm. Het eerst en tweede verbond. Babylon en Jeruzalem. Zijn dit allemaal ‘ stille hints’…….. *Mijmer- de- mijmer.*
Hoe weet jij dat het bijbelverhaal het tweede verhaal is? Misschien is er nog wel een scheppingsverhaal voor geweest (misschien zelfs wel eentje nog voor het Enuma Elish).
Cathy schreef:Ik heb niet de intentie om jullie te ‘bekeren’. Ik hoef geen kunstmatig respect. Het enige wat ik zou willen is dat die anti-religiositeit wat zou verminderen. Christenen zijn niet gek of achterlijk. We zijn niet blijven steken pakweg 100 jaar geleden. Geloven is levendiger dan ooit.. Hoe graag jullie het ook anders zouden willen. We moeten de dialoog blijven aangaan, anders ontstaat steeds meer verwijdering. (jasses, wat een trendy uitspraak :? :lol: )
Zolang religie bestaat verdwijnt mijn anti-religiositeit (ik bedoel ik dat ik met name tegen de organisatie van geloof ben en geloofsgroeperingen en tegen religie als instituut) niet. Ik geloof in een dialoog maar wel met één doel: het vormen van een seculiere Nederlandse staat. Eigenlijk hoop ik dat de historische bewustwording en de wetenschappelijke ontdekkingen van de mens ertoe zullen bijdragen dat een nieuwe periode ontstaat in de tijd van de mensheid: de nieuwe seculiere wereldorde.

Ik zie een dialoog als opstap daartoe, ik hoop dat gelovigen zich steeds meer gan realiseren dat geloof iets persoonlijks is, net als een mening en dat dit zoveel mogelijk uit de maatschappij en samenleving gehaald moet worden. Dit om juist de vrijheid van meningsuiting en de waarborging van de vrijheid van je persoonlijke geloof te waarborgen. Immers als geloof iets maatschappelijks wordt, is het geloof met de meeste aanhangers het geloof met de meeste invloed op de maatschappij. Zodoende kunnen die gelovigen dat voordeel hanteren om anders gelovigen uit de samenleving te bannen. Een persoonlijk geloof draagt ertoe bij dat geloof als een persoonlijke vrijheid wordt gezien en los van de maatschappij. Zodoende kan de maatschappij nooit opleggen welk geloof men moet aanhangen. Omdat de maatschappij dan immers niks te maken heeft met geloof of geloven.

Dit lijkt me voor zowel gelovigen als ongelovigen de beste inrichting van de maatschappij. Bovendien denk ik dat men bij het persoonlijke geloven niet meer zo fundamentalistisch hoeft op te treden wanneer iets in de maatschappij niet overeenkomt met het persoonlijke geloof. Immers maatschappij en geloof zijn dan gescheiden en dat heeft niks met elkaar van doen in dat geval. Ook hoeft de gelovige zich niet meer te verweren tegen de wetenschap, want de wetenschap is een essentieel onderdeel van de seculiere maatschappij. Het is de enige universele wet die ons allen kan binden. Persoonlijk kun je er dan altijd nog wat naast geloven en dat uiteindelijk alles van god komt e.d. Wetenschap hoeft dan niet te conflicteren met geloof omdat het bijdraagt aan de samenleving en de maatschappij en dat de inwendige mens (de persoon) dan gevoed wordt door het persoonlijke geloof. Dit kan dan los van elkaar staan, beide met een eigen doel.
Cathy schreef:Mee eens, geloven is ook persoonlijk. Maar ja, samen de barricaden op is goed voor het sociale gevoel. :lol:
Maar zie hierboven het kan zich ook tegen je keren en de geschiedenis leert dat dit al vele malen is gebeurd en dat het ook weer zal gebeuren als we niet uitkijken (ik denk even aan de huidige heilige oorlog van de "fundamentele" islamieten), met andere woorden dan krijg je dat het geloof zich teveel gaat bemoeien met de maatschappij en dat ongelovigen, maar ook andersgelovigen geen vrijheid meer krijgen voor hun mening.

Groet,
Deadline

P.S.: sorry dat een deel van mijn reactie even off-topic ging. Maar ik kon in dit geval ook niet geheel on-topic antwoorden.
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Ha deadline, ik hoop dat je een prettige vakantie achter de rug hebt. :D
Deadline schreef:Maar als je zuiver op de feiten let en er objectief naar kijkt en naar hun symbolische betekenis kijkt zie je dat er veel voor de Sumeriërs onverklaarbare natuurverschijnselen in voorkomen. Het is gewoon het opvullen van de gaten in de kennis en het aanbidden van de natuurelementen waar zij zo afhankelijk van waren voor het wel en wee van hun leven. Het lijkt mij duidelijk dat de feiten voor zich spreken.
Ik verbaas me regelmatig hoe verschillend we kunnen kijken en allebei denken dat we objectief en zuiver kijken. Voor Sumeriers waren goden veel belangrijker dan voor ons en zij ontwikkelen kennis. In die volgorde. Voor hen speelt het niet om gaten in de kennis op te vullen met goden. Goden domineerden het leven. Dat men dat nu omdraait...tsja.
Marduk is ook uiteindelijk gelijk aan JHWH, JHWH is uiteindelijk van hem afgeleid. Want het Enuma Elish is toch echt eerder dan het bijbelverhaal ontstaan. En door middel van het Enuma Elish is het jodendom beïnvloed in hun godverering. Zij verwisselden de zes goden met de zes dagen en zij plaatsen JHWH in de schoenen van Marduk. Met andere woorden Marduk=JHWH.
Als je het over zuivere feiten wilt hebben, voor zover mogelijk in deze oude geschiedenissen, dan snap ik niet hoe je hierbij komt. Dat Marduk=JHWH heb ik werkelijk nergens kunnen terug vinden. Ik zal je deze giga-godslastering maar vergeven. Het zal wel onwetendheid zijn of desinteresse……of hetzelfde soort eigen-wijs-heid waarmee ik zelf behept ben :)
Wel ontdekte ik uit een Egyptische scheppingsmythe Hermopolis Magna: bron
Noen en naoenet: oerwateren:
Amon en Amaoenet: lucht of verborgen (levens)kracht;
Kek en Keket; duisternis en
Heh en Hehet: vormloosheid, eindeloosheid, eeuwigheid en soms geïnterpreteerd als stoomkracht. (dit verhaal staat in het boek der doden van priester Khensmose (1000 BC)
Leg dit eens naast Genesis.
In alle scheppingsverhalen die ik tot nu toe gelezen heb speelt duisternis, vormloosheid, water en ( levens)kracht een rol.
En volgens het Enuma Elish Marduk. En welk verhaal was er eerder en wie heeft dus meer recht op het claimen van de schepping? Ik denk de Sumeriërs en hun god Marduk.
Iets wat eerder is hoeft niet beter te zijn, of meer waarheid te bevatten. Slecht argument. Veel scheppingsverhalen lijken op elkaar. Reden om ze serieus te nemen.
Cathy schreef:Beetje lichtzinnige opmerking: besef je dat je nu de Joden hun geschiedenis ontneemt?
Ja, enkel de geschiedenis van de wonderen ontneem ik hen.
Wat zijn dan voor jou die wonderen m.b.t. het begin?
Er zijn gebeurtenissen in de bijbel die wel gebeurd zijn. ...knip...... Immers in de historische bronnen zijn er behalve de joodse bronnen geen andere bronnen van andere culturen en volkeren gevonden die dat verhaal van de joden ondersteunen.
Ik weet niet precies waar je nu op doelt, maar in het British Museum staan beeldhouwwerken uit Ninevé (gevonden in 1849) waarop de geschiedenis van Hizkia (2 Kon 17:13-14) wordt vermeld door koning Sanherib van Assyrië en Babylonië.
Ze hebben het enkel over een hele eigen en soms heel erg afwijkende variant van het ontstaan van de wereld en over hele andere wonderen gedaan door hele andere goden.
Dat blijkt dus reuze mee te vallen. Die goden hebben soms andere namen, maar als je je erin verdiept is het steeds hetzelfde pantheon van goden .
Precies en het is immers die wetenschap die veel andere geloofsvisies onderuit heeft gehaald (de aarde was niet het middelpunt van het universum, maar de zon; het geloof had het fout).
Toch maar weer even Wikipedia aanhalen, daar staat onder “waarheid” ....scrollen naar wetenschap : Zo kunnen bijvoorbeeld de bewegingen in ons Zonnestelsel mathematisch verklaard worden met de aanname dat de Aarde in het midden staat. Dit levert echter veel ingewikkelder formules op dan bij de aanname dat de Zon in het midden staat, dus wordt de tweede verklaring als waar aangenomen. Dit kan ook gezien worden als een manifestatie van schoonheid. Een mooie oplossing wordt gezien als een indicatie van juistheid (het is te mooi om niet waar te zijn). Leuk he.....wetenschap. :D
Ook het feit dat enkel god de macht heeft leven te geven is achterhaald. Immers de wetenschap kan zelf leven scheppen (klonen) en manipuleren (genetische manipulatie). De wetnschap kan levens redden en steeds meer ziektes genezen, gelijk aan jezus heeft de wetenschap de helende krachten. Daarnaast heeft de wetenschap inmiddels bewezen dat met menselijke kennis niks onmogelijk is. Elke grens die er eerst was wordt weer verder gelegd. En ik denk dat de macht van de wetenschap oneindig is. Met andere woorden de wetenschap is almachtig. De wetenschap is de ware god.
Dat wetenschap voor jou religie is, is nu wel duidelijk. Een paar dingen: De wetenschap heeft misschien enkele geloofsvisies onderuit gehaald. De wetenschap kan nog steeds geen leven creëren. Er bestaan slechts hypothesen. De wetenschap kan niet voorkomen dat er steeds weer nieuwe ziektes ontstaan. Dat het verouderingsproces niet te stoppen is. De wetenschap kan geen tsunami's en aardbevingen tegen houden. Het weer voorspellen levert al genoeg problemen op :wink: Nee, wetenschap heeft zeker niet alle macht.
Hoe weet jij dat het bijbelverhaal het tweede verhaal is? Misschien is er nog wel een scheppingsverhaal voor geweest (misschien zelfs wel eentje nog voor het Enuma Elish).
Misschien wel maar daar kunnen we niet mee werken. Slechts wat in een of andere vorm schriftelijk is overgedragen is te controleren.
Eigenlijk hoop ik dat de historische bewustwording en de wetenschappelijke ontdekkingen van de mens ertoe zullen bijdragen dat een nieuwe periode ontstaat in de tijd van de mensheid: de nieuwe seculiere wereldorde.
Dan kan ik je verheugd mededelen dat je wens op een dag zal uitkomen……..want daarover staan aanwijzingen in dat 2000-jaar oude Boek. Al zijn ze nog lastig te duiden.
Chesterton
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Cathy schreef:Ha deadline, ik hoop dat je een prettige vakantie achter de rug hebt. :D

Hallo Cathy,

ja ik heb een fijne vakantie gehad. Zeer zonnig en ongeveer elke dag 30 graden. Ik heb veel genoten van zon, zee, strand, maar ook van het bekijken van oude Griekse bouwwerken. En dan wordt je vanmorgen wakker, net een tijdje terug in Nederland en zie je het oude vertrouwde beeld: regen.... Hoewel het hier in Nederland ook nog heel lang mooi is geweest, heb ik gehoord.
Cathy schreef: Ik verbaas me regelmatig hoe verschillend we kunnen kijken en allebei denken dat we objectief en zuiver kijken. Voor Sumeriers waren goden veel belangrijker dan voor ons en zij ontwikkelen kennis. In die volgorde. Voor hen speelt het niet om gaten in de kennis op te vullen met goden. Goden domineerden het leven. Dat men dat nu omdraait...tsja.
Precies, we kijken er totaal verschillend tegenaan. Ik kijk puur naar de functie die de goden hadden (datgene, het natuurelement, waar ze voor stonden), jij kijkt naar het geloofsaspect.

De goden domineerden het leven omdat de Sumeriers nog veel niet konden verklaren. Je kan me niet zeggen dat zij al wisten wat er precies gebeurde tijdens een zwangerschap en ze wisten ook nog niet van het feit dat de zon het middelpunt was van het heelal. Evenmin wisten ze van atomen, ionen, zwarte gaten. Bovendien hadden ze moeite met het verklaren van de seizoenen. Ze wisten niet waardoor die elke keer terug kwamen zoals ze terug kwamen en ze dachten dat ze die gunstig konden beïnvloeden (iets waarvan inmiddels het tegendeel is bewezen, een regendans etc. werkt immers niet).

Ik beweer het dus precies andersom: het geloof van de Sumeriers ontstond omdat men zich bepaalde zaken ging afvragen. Zaken die ze wel konden waarnemen met hun zintuigen, maar die ze nog niet volledig begrepen (bijvoorbeeld de wisseling der seizoenen, ontwikkeling van leven tijdens zwangerschap). Die zaken gingen zij aanbidden omdat zij het gunstig wilden beïnvloeden en odmat ze simpelweg niet wisten wat er precies ging gebeuren. Het waren wonderen voor de Sumeriers.
Cathy schreef:Als je het over zuivere feiten wilt hebben, voor zover mogelijk in deze oude geschiedenissen, dan snap ik niet hoe je hierbij komt. Dat Marduk=JHWH heb ik werkelijk nergens kunnen terug vinden. Ik zal je deze giga-godslastering maar vergeven. Het zal wel onwetendheid zijn of desinteresse……of hetzelfde soort eigen-wijs-heid waarmee ik zelf behept ben :)
Wel ontdekte ik uit een Egyptische scheppingsmythe Hermopolis Magna: bron
Noen en naoenet: oerwateren:
Amon en Amaoenet: lucht of verborgen (levens)kracht;
Kek en Keket; duisternis en
Heh en Hehet: vormloosheid, eindeloosheid, eeuwigheid en soms geïnterpreteerd als stoomkracht. (dit verhaal staat in het boek der doden van priester Khensmose (1000 BC)
Leg dit eens naast Genesis.
In alle scheppingsverhalen die ik tot nu toe gelezen heb speelt duisternis, vormloosheid, water en ( levens)kracht een rol.
Allereerst over dat rode: godslastering is iets van de middeleeuwen. Het bestaat niet en heeft nooit bestaan. Je kan zeggen dat ik JOU kwets omdat ik een hele conflicterende mening ben toegedaan t.o.v. de jouwe. Het is echter wel zo dat ik respect heb voor jouw mening. Ik luister namelijk naar jouw mening, ik negeer die niet en ik vind ook dat je die mening mag uitdragen en hebben. Ik kan het echter niet eens zijn met jouw mening. Inhoudelijk gezien wijkt mijn mening namelijk zodanig af dat ik 180 graden sta ten opzichte van jouw mening. Daarnaast heb ook IK het recht op een mening. Daarom is het gooien met godslastering en de opmerking het vergeven van de giga godslastering in deze kwestie een zeer onterechte. Daarmee wil je eigenlijk aangeven dat je mijn mening niet wilt horen. Het is ook een schijnargument wat de mogelijkheid tot een open discussie in de weg staat. Ik onderschrijf wel degelijk dat datgene wat ik schrijf wel eens kwetsend kan zijn voor jou. Ik vind echter dat het omwille van een open discussie wel degelijk gezegd moet kunnen worden. Anders is het niet mogelijk om conflicterende meningen te bespreken in een discussie. Anders zou ik omwille van de goede lieve vrede een blad voor mijn mond moeten nemen. Maar ik denk niet dat dat het doel is van een dialoog zoals jij die je zelfs voorstelt. Als je niet alles kunt zeggen is het namelijk niet de moeite meer om je mening uit te dragen. Want die wordt dan toch niet gerespecteerd. Ik vind dan ook dat de opmerking godslastering een respectloze opmerking is voor mensen met andere meningen.

Het is dus geen desinteresse. Het is een denkstap die ik maakte. Heel simpel: precies hetzelfde scheppingsverhaal en je verwisselt het woord Marduk met jhwh en goden met dagen en voila: genesis.

Je relaas over duisternis en licht kan ik goed begrijpen. Het zijn de belangrijskte natuurelementen waar de meeste oude culturen tegenaan liepen: licht en donker. Een dag eindigde met donker maar begon ook met donker (denk aan de opkomende zon, dan is de wereld nog een beetje donker). Het zijn simpelweg de elementen van een dag. Dat een dag zo begon en zo eindigde deed de mensen eraan denken dat het ooit zo begonnen moest zijn. Met donker en daarna duisternis.

Bovendien is het niet vreemd dat al die culturen elkaars zienswijze hebben overgenomen: ze hebben elkaar allemaal beinvloed. De Egyptenaren, Hebreeen, Sumeriers waren tijdgenoten en leefden ook nog eens in de buurt van elkaar. Het is zelfs zo dat er een levendige handel was in die tijd en veroveringen. Zodoende nemen beschavingen elkaars gebruiken over. Kijk in de geschiedenis en je ziet het overal: De Romeinen die Griekenland veroverden en de goden overnamen van de Grieken maar dan in een nieuw jasje, aangepast naar hun prespectief. Precies zo is dat veel eerder gebeurd in het Midden-Oosten en Noord-Afrika.
Cathy schreef:Iets wat eerder is hoeft niet beter te zijn, of meer waarheid te bevatten. Slecht argument. Veel scheppingsverhalen lijken op elkaar. Reden om ze serieus te nemen.

Mag ik je erop wijzen dat dit ook een slecht argument is?
Devious hoe voer ik een goede discussie op Freethinker schreef:ARGUMENT VANUIT GETAL
Iemand doet een uitspraak en beweert dat de ondersteuning volgt uit het feit dat 'heel veel mensen' hetzelfde vinden of doen. Het tegenargument: het gaat helemaal niet om wat die mensen vinden of doen, het gaat om waarom ze het doen, en dat volgt er niet uit.
Quote:
Miljoenen geloven in Jezus als redder van de mensheid. Dus is Jezus onze redder!

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1968

Omdat er veel scheppingsverhalen naar verwijzen is het nog niet waar. Er kan ook een andere verklaring voor zijn waarom er zoveel naar hetzelfde verwijzen. Namelijk onderlinge beïnvloeding van de culturen. Dit is slechts een voorbeeld maar er zijn ook veel andere redenen te verzinnen waarom veel scheppinsverhalen naar elkaar verwijzen. Voorlopig is de onderlinge beïnvloeding geen slecht argument. Gezien het feit dat er op vele plekken in de geschiedenis aanwijsbare voorbeelden zijn dat die onderlinge beïnvloeding wel degelijk plaats gevonden heeft. Denk aan de Romeinen en de Grieken. De Romeinen namen de goden van de Grieken over. Ook de moslims hebben hetzelfde gedaan, zij namen de profeten en verhalen van de joden over en plaatsen ze in hun eigen perspectief. Ik weet dat je niet kan zeggen dat het volledig valide argument is. Het is echter wel zo dat het in de meeste gevallen zo is gegaan (weliswaar generalisatie, maar zoals je msischien weet gaat de geschiedkunde ervan uit dat wanneer iets over verschillende eeuwen en perioden op een zelfde wijze gebeurd dat er dan sprake is van een trend. Deze trends zijn vaak de beste benadering van de waarheid). En er zijn voorbeelden van te vinden over veschillende eeuwen (zelfs nu nog) die aangeven in hoeverre er nieuwe geloven ontstaan uit oude geloven door de beïnvloeding van culturen. Denk bijvoorbeeld aan het protestantisme uit het katholieke geloof.
Cathy schreef:Wat zijn dan voor jou die wonderen m.b.t. het begin?
Voornamelijk het feit dat er een schepper is die alles schept zoals hij dat doet in Genesis 1:1 en verder.

De oerknal wordt immers door een aantal belangrijke en meetbare argumenten onderbouwd:
Wikipedia schreef:Er zijn drie belangrijke argumenten waarom het heelal uit een oerknal moet zijn ontstaan:

1. Waarnemingen aan het heelal duiden erop dat het heelal uitdijt. Dit kan alleen verklaard worden als sterrenstelsels oorspronkelijk in een punt zijn ontstaan. De belangrijkste aanwijzing hiervoor is dat hoe verder sterrenstelsels van ons af staan hoe sneller ze zich van ons verwijderen. De roodverschuiving is de belangrijkste indicatie hiervan.
2. De kosmische achtergrondstraling die in 1992 door de COBE (Cosmic Background Explorer) satelliet -en in 2003 nog nauwkeuriger door de WMAP (Wilkinson Microwave Anisotropy Probe) - is waargenomen lijkt van alle kanten te komen. Alleen de Big Bang theorie kan deze straling verklaren.
3. De Big Bang theorie voorspelt nauwkeurig de verhouding van lichte elementen als waterstof en helium die tijdens de oerknal zijn ontstaan
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal

Daarnaast de verhalen over god die het joodse volk leidt, begeleidt en dergelijke zaken. Die god was er gewoon niet, het is een heroische bescrhijving van de joodse geschiedenis.

Ook het hele verhaal van de ark van Noach is overdreven. Wellicht dat er een vloed is geweest in het Midden-Oosten en een deel van Noord-Afrika. Dat is dan nog niet een vloed over de gehele wereld. Voor die mensen leek dat wel zo. Daarom wordt het zo beschreven in de bijbel. Maar de waarheid is dat de vloed nooit verder dan die regio gereikt heeft. Bovendien is er nooit een plan geweest achter die vloed, het is gewoonweg een gevolg van een beving in zee (zoals de tsunami in 2005). Het is een natuurverschijnsel wat men niet kon verklaren waardoor het ontstond en daarom dacht men dat het de toorn van de god was.

Tot slot alle verhalen over profeten die wonderen verrichten en met god spraken. En de uittocht uit Egypte die nooit zo massaal heeft plaatsgevonden. Dat is wederom een heroische voostelling van bepaalde gebeurtenissen.
Cathy schreef:Ik weet niet precies waar je nu op doelt, maar in het British Museum staan beeldhouwwerken uit Ninevé (gevonden in 1849) waarop de geschiedenis van Hizkia (2 Kon 17:13-14) wordt vermeld door koning Sanherib van Assyrië en Babylonië.
Precies wat ik bedoel: bepaalde plaatsen, staatshoofden e.d. werden goed beschreven. Maar bepaalde gebeurtenissen werden in de vorm van mythes beschreven. Heroisch gemaakt, precies zoals het gebruikelijk was in vroeger tijden.
Cathy schreef:Dat blijkt dus reuze mee te vallen. Die goden hebben soms andere namen, maar als je je erin verdiept is het steeds hetzelfde pantheon van goden .
Dat onderstreept wel de wederzijdse beïnvloeding die de culturen op elkaar gehad hebben door middel van het aanpassen en overnemen van mythes.
Cathy schreef:Toch maar weer even Wikipedia aanhalen, daar staat onder “waarheid” ....scrollen naar wetenschap : Zo kunnen bijvoorbeeld de bewegingen in ons Zonnestelsel mathematisch verklaard worden met de aanname dat de Aarde in het midden staat. Dit levert echter veel ingewikkelder formules op dan bij de aanname dat de Zon in het midden staat, dus wordt de tweede verklaring als waar aangenomen. Dit kan ook gezien worden als een manifestatie van schoonheid. Een mooie oplossing wordt gezien als een indicatie van juistheid (het is te mooi om niet waar te zijn). Leuk he.....wetenschap. :D
? Onzinnig. Dit is gewoon een manier van berekenen. De draaiing van de aarde is dus wel degelijk eentje die om de zon gemaakt wordt en niet andersom dat is waar het om gaat. Je verlegt gewoonweg de doelstelling van de opmerking:
Devious hoe voer ik een goede discussie op Freethinker schreef:VERSCHUIVEN VAN DOELPALEN
(Ook wel red herring of smoke screen genoemd.) Iemand doet een uitspraak, doet net alsof een andere uitspraak relevant is voor de eerste, en negeert dan stilletjes de eerste. Het tegenargument: negeren van je eigen ononderbouwde uitspraken is niet bepaald vertrouwenswekkend. Heb je soms geen argumenten meer...?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 68&start=0

De zon is het middelpunt van het heelal. Dat wordt bewezen door het feit dat de aarde om de zon draait en niet andersom.
Cathy schreef:Dat wetenschap voor jou religie is, is nu wel duidelijk. Een paar dingen: De wetenschap heeft misschien enkele geloofsvisies onderuit gehaald. De wetenschap kan nog steeds geen leven creëren. Er bestaan slechts hypothesen. De wetenschap kan niet voorkomen dat er steeds weer nieuwe ziektes ontstaan. Dat het verouderingsproces niet te stoppen is. De wetenschap kan geen tsunami's en aardbevingen tegen houden. Het weer voorspellen levert al genoeg problemen op :wink: Nee, wetenschap heeft zeker niet alle macht.
En gelukkig maar want dan zou er niet zoveel meer over blijven om in te geloven he :wink:
Cathy schreef:Misschien wel maar daar kunnen we niet mee werken. Slechts wat in een of andere vorm schriftelijk is overgedragen is te controleren.
Precies maar ik wilde ermee aangeven dat die opmerking van jou evenmin iets is waarmee we kunnen werken. Dat was ook simpelweg een speculatie.
Cathy schreef:Dan kan ik je verheugd mededelen dat je wens op een dag zal uitkomen……..want daarover staan aanwijzingen in dat 2000-jaar oude Boek. Al zijn ze nog lastig te duiden.
Ja wetenschap is immers het wapen van the Antichrist he :twisted: :wink: .

Maar goed, we zullen het zien. Ik denk op zich dat het nog lang zal duren en dat ik al lang niet meer besta als de wetenschap de basis is voor de samenleving en er enkel een seculiere samenleving is. Ik schat dat het nog zo'n 150-250 jaar kost voordat het zover is.

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Onzin, als je een foto ziet van een galaxy zie je duidelijk de zon in het midden daarvan.
Que? Volgens mij heet zo´n dibng een sterrenstelsel en volgens mij vergis je je. De zon staat aan de rand (ruwweg 2/3) van ons sterrenstelsel en die grote heldere kern is de halo. Om vrij logische redenen (denk maar even na) is er nog geen enkele foto van ons sterrenstelsel in totaal.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

Sararje schreef:
Que? Volgens mij heet zo´n dibng een sterrenstelsel en volgens mij vergis je je.
Sararje, ze hebben het over het zonnestelsel, niet over ons sterrenstelsel, de melkweg.

Groetjes,

Baruch
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Cathy schreef: Dat in de Bijbel tegen alles, wat in die dagen, gangbaar was wordt geprotesteerd. Toch een soort van anti-pamflet. :)
Ach, dat valt wel mee.
:arrow: Slavernij? Behoorlijk gangbaar in die tijd. Slavernij, een verderfelijk gebruik, wordt als de normaalste zaak van de wereld beschouwd. Exodus 21 vers 1 : ‘Dit nu zijn de rechten, die gij hun zult voorstellen. Als gij een Hebreeuwsen knecht kopen zult, die zal zes jaren dienen; maar in het zevende zal hij voor vrij uitgaan, om niet. Indien hij met zijn lijf ingekomen zal zijn, zo zal hij met zijn lijf uitgaan; indien hij een getrouwd man was, zo zal zijn vrouw met hem uitgaan. Indien hem zijn heer een vrouw gegeven, en zij hem zonen of dochteren gebaard zal hebben, zo zal de vrouw en haar kinderen haars heren zijn, en hij zal met zijn lijf uitgaan. Maar indien de knecht ronduit zeggen zal: Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet vrij uitgaan; Zo zal hem zijn heer tot de goden brengen, daarna zal hij hem aan de deur, of aan den post brengen; en zijn heer zal hem met een priem zijn oor doorboren, en hij zal hem eeuwiglijk dienen. Wanneer nu iemand zijn dochter zal verkocht hebben tot een dienstmaagd, zo zal zij niet uitgaan, gelijk de knechten uitgaan.’
En niet alleen de slavernij an sich, maar ook nog de verminking van slaven, en het achteruitstellen van vrouwelijke slaven (die hebben nog minder rechten)

:arrow: Steniging? Behoorlijk gangbaar, en de barbaarse koningen, priesters, profeten en hun barbaarse volgelingen deden er gewoon aan mee.

:arrow: Verkrachten van slavinnen en vrouwelijke krijgsgevangenen? Het wordt allemaal gelegitimeerd in het boek van de God van 'liefde': Deuteronomium 21:10 Wanneer gij zult uitgetogen zijn tot den strijd tegen uw vijanden; en de HEERE, uw God, hen zal gegeven hebben in uw hand, dat gij hun gevangenen gevankelijk wegvoert;
11 En gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt;
12 Zo zult gij haar binnen in uw huis brengen; en zij zal haar hoofd scheren, en haar nagelen besnijden.
13 En zij zal het kleed harer gevangenis van zich afleggen, en in uw huis zitten, en haar vader en haar moeder een maand lang bewenen; en daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn.
14 En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte; doch gij zult haar geenszins voor geld verkopen, gij zult met haar geen gewin drijven, daarom dat gij haar vernederd hebt.

Het vernederen (tot haar 'ingaan', met andere woorden VERKRACHTEN), is gelegitimeerd door de God van de 'eeuwige liefde'.

Numeri 31:12 Daarna brachten zij de gevangenen, en den buit, en den roof, tot Mozes en tot Eleazar, den priester, en tot de vergadering der kinderen Israels................ 14 En Mozes werd grotelijks vertoornd tegen de bevelhebbers des heirs................... 15 En Mozes zeide tot hen: Hebt gij dan alle vrouwen laten leven?
[welverdomd, wat een rotstreek. Hoe konden ze dat nu doen; de vrouwen laten leven]
16 Ziet, deze waren, door den raad van Bileam, den kinderen Israels, om oorzake der overtreding tegen den HEERE te geven, in de zaak van Peor; waardoor die plaag werd onder de vergadering des HEEREN.
17Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.
18 Doch al de kinderen van vrouwelijk geslacht, die de bijligging des mans niet bekend hebben, laat voor ulieden leven.’

:arrow: Levend verbranden van mensen? Of het gangbaar was, weet ik niet, maar achterlijk en barbaars is het wel. Leviticus 21 vers 9: ‘Als nu de dochter van enigen priester zal beginnen te hoereren, zij ontheiligt haar vader; met vuur zal zij verbrand worden.

En de veronderstelde zoon van die God van de eeuwige liefde en barmhartigheid, introduceerde een nieuw fenomeen, dat tot de meest verschrikkelijke psychische deformaties heeft geleid: '‘Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.’
Ik heb niet de intentie om jullie te ‘bekeren’. Ik hoef geen kunstmatig respect. Het enige wat ik zou willen is dat die anti-religiositeit wat zou verminderen. Christenen zijn niet gek of achterlijk. We zijn niet blijven steken pakweg 100 jaar geleden. Geloven is levendiger dan ooit.. Hoe graag jullie het ook anders zouden willen. We moeten de dialoog blijven aangaan, anders ontstaat steeds meer verwijdering. (jasses, wat een trendy uitspraak :? :lol: )
Ik heb niet speciaal een probleem met christenen, maar met de Bijbel.
Als christenen roepen dat de gelovigen naar een hemel gaan en de ongelovigen naar de hel, en als christenen opscheppen over hun Bijbel als zijnde het beste dat de mensheid ooit is overkomen, en als christenen roepen dat een rechtvaardige en beschaafde maatschappij onmogelijk is zonder geloof in de Bijbel of christus (of geloof in een God in het algemeen), dan geef ik mijn weerwoord.
Mijn conclusie is: veel christenen zijn hele aardige en beschaafde mensen, maar datgene waar zij in geloven is een absurd en soms ook gevaarlijk bijgeloof.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Baqruch: een galaxy is een sterrenstelsel. Helaas.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

Sararje:uiteraard klopt het niet, maar ik wilde alleen maar even aangeven dat het geen afbreuk doet aan de stellingname in de discussie waarin het gebruikt werd. Groetjes,

Baruch
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Mijn reactie hierboven was offtopic, realiseer ik me nu. Excuses. Wie er uitgebreid op in wil gaan, moet dat maar ergens anders doen.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Baruch schreef:Sararje:uiteraard klopt het niet, maar ik wilde alleen maar even aangeven dat het geen afbreuk doet aan de stellingname in de discussie waarin het gebruikt werd. Groetjes,

Baruch
Galaxy was inderdaad een fout woord. Sorry hoor! :wink:

Groet,

Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie