Post-theisme

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Frank C schreef: Nee hoor, is zelfs allemaal niet nodig. Ik heb zelf ook geen theologie gestudeerd.
Maar een klein beetje er moeite doen, zou toch moeten kunnen. Beetje voor openstaan ook.
Teveel gevraagd ???
De bijbel is mij met de paplepel ingegeven. Ik heb allerlei interpretaties tot mij genomen, maar de Ware interpretatie? Nee, die ben ik nog niet tegengekomen. Ik sta overal voor open hoor.

Ik heb overigens wél de Koran gelezen, en aardig wat van de Veda's. Toen interesseerde ik mij nog enorm voor die dingen, maar als je honderden boeken hebt gelezen over religie, en diepgaande gesprekken hebt gevoerd met allerhande predikers, dan wil het wel eens voorkomen dat je er moe van wordt, en gaat denken, 'ik heb wel wat beters te doen.'

Maar voor de Ware leer maak ik weer een uitzondering hoor; dat maakt mij altijd enorm nieuwsgierig.

Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

siger schreef:
Frank C schreef:
Reref schreef:Omdat jij een kind van je eigen tijd bent en de denkbeelden van Mozes niet meer op alle punten meer uitmuntend kan noemen?
Je bedoelt de DEKALOOG uit Exodus bijv.?
Sorry dat ik er even tussenkom, maar dit vind ik wel interessant.

Frank C, denk jij dat de "DECALOOG" door Mozes is uitgevonden? Maw. geloof jij dat wie niet bijbels is niet weet dat je niet mag stelen, niet aan je buurs vrouw mag zitten en niemand mag bedriegen, en dat andersdenkenden deze simpele samenlevingsregels niet kennen of toepassen?
Oei, ik breng een interessant onderwerp naar voren :lol:
Nou, of de mensen gelovig/ongelovig ze kennen, misschien wel, maar of ze ook in praktijk brengen, is een heel andere zaak.

Want voor de bijbel geldt niet 'Geen woorden , maar daden, ook geen daden en alleen maar woorden/praatjes, maar WOORDEN én DADEN.

Frank C
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Frank C schreef: Want voor de bijbel geldt niet 'Geen woorden , maar daden, ook geen daden en alleen maar woorden/praatjes, maar WOORDEN én DADEN.
'Gij spreekt in raadselen.'
Wat bedoel je hiermee?
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Devious schreef:
Frank C schreef: Want voor de bijbel geldt niet 'Geen woorden , maar daden, ook geen daden en alleen maar woorden/praatjes, maar WOORDEN én DADEN.
'Gij spreekt in raadselen.'
Wat bedoel je hiermee?
Die snap ik ook niet, maar ik ben leergierig! Interesante discussie trouwens!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Toch niet zo moeilijk om te verstaan lijkt mij. Zo geeft God het woordelijk bevel de sabbat te onderhouden en voegt Hij de daad bij het woord door de doodstraf te geven aan een persoon die denkt hout te kunnen sprokkelen op de sabbatdag. (Het woord is voor de goede verstaander natuurlijk metafoor, maar de daad is altijd letterlijk).

Af en toe moest Hij er in vroeger tijd nog wat op oefenen. Zo zei Hij tegen een profeet genaamd Eli het volgende: ‘Waarom veracht gij mijn slachtoffer en mijn spijsoffer, waarom eert gij uw zonen boven Mij, en doet u te goed aan het beste deel van elk spijsoffer? Daarom, luidt het woord van Jahweh, de God van Israël, Ik heb duidelijk gezegd: uw huis en uws vaders huis zullen voor altijd het priesterschap bekleden, maar nu luidt het woord van Jahweh: dit zij verre van Mij!’

Maar tegenwoordig is Hij een meester in het houden van Zijn beloftes. Jezus voorspelde bijvoorbeeld dat Hij spoedig weer zou terugkomen, en dat zal Hij dan ook spoedig, beter gezegd zeer spoedig, doen.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Frank C schreef:
Want voor de bijbel geldt niet 'Geen woorden , maar daden, ook geen daden en alleen maar woorden/praatjes, maar WOORDEN én DADEN.
rereformed schreef:Vanzelfsprekend hoor jij daar ook bij. Juist daarom vraag ik het je dus ook, want voor mij is het onbegrijpelijk. Waarom zie jij als modern geschoold mens niet in dat het begrip God ook tot die rij van menselijke bedenksels behoort?
Graag mijn vraag beantwoorden en niet ontwijken
Frank C, Rereformed heeft in zijn uitvoerige reactie ook enkele vragen gesteld. Dit is er eentje van. Voordat je verder gaat met Feyenoord slogans graag even aandacht hiervoor.

Mvg,

PIet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

p.vroon schreef:
Frank C schreef:
rereformed schreef:Vanzelfsprekend hoor jij daar ook bij. Juist daarom vraag ik het je dus ook, want voor mij is het onbegrijpelijk. Waarom zie jij als modern geschoold mens niet in dat het begrip God ook tot die rij van menselijke bedenksels behoort?
Graag mijn vraag beantwoorden en niet ontwijken
Frank C, Rereformed heeft in zijn uitvoerige reactie ook enkele vragen gesteld. Dit is er eentje van. Voordat je verder gaat met Feyenoord slogans graag even aandacht hiervoor.

Mvg,

PIet.
Ik vind het fijn dat je hierop wijst. ik heb nota bene een hele dag aan het typbord gezeten om een discussie aan te gaan, maar krijg enkel nul op het request (zegt men dat zo?)
Vandaar mijn vorige posting.
Maar Frank C mag er wel eerst een nachtje over slapen natuurlijk voordat hij ze beantwoordt. Als je met Finnen in gesprek bent gaat er tenslotte om beslagen ten ijs te komen. :wink:
Laatst gewijzigd door Rereformed op 24 jun 2009 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

Rereformd; Rekest = verzoekschrift.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Vin schreef:Rereformd; Rekest = verzoekschrift.
Bedankt.
Hier heb je nog de Finse vertaling van het woord voor als je het ooit nóg mooier wil zeggen: http://www.sanakirja.org/search.php?q=rekest&l=23&l2=17
Born OK the first time
siger

Bericht door siger »

Frank C schreef:
siger schreef:
Frank C schreef:Je bedoelt de DEKALOOG uit Exodus bijv.?
...geloof jij dat wie niet bijbels is niet weet dat je niet mag stelen, niet aan je buurs vrouw mag zitten en niemand mag bedriegen...
....of ze ook in praktijk brengen, is een heel andere zaak.
Ik begreep je dus toch goed de eerste keer. Wie beweert hier dat jij vaag bent?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Frank C schreef:[
Nee hoor, is zelfs allemaal niet nodig. Ik heb zelf ook geen theologie gestudeerd.
Maar een klein beetje er moeite doen, zou toch moeten kunnen. Beetje voor openstaan ook.
Teveel gevraagd ???
Dit doet mij een beetje denken aan discussies met aanhangers van bijvoorbeeld homeopatie. Hiervan ken ik de grondbeginselen en de theorie waar deze op gebaseerd wordt. Ik hoef mij echter heus niet verder te verdiepen in de achtergronden van het zogenaamde potentiëren of de werken van Samuel Hahnemann door te lezen om daar een weloverwogen mening over te hebben. Ben ook geen schriftgeleerde maar kan ook hier vanuit de basis voldoende argumentatie vinden om verder verdiepen onnodig te maken. Nb verwar dit niet met onbegrip voor wie uit een ander referentiekader werkt, het is alleen in mijn ogen zwaktebod om opponenten de pas af te willen snijden met het argument dat je er voor open moet staan. Nu even een onderschrift van een mede-forumlid lenen dat past hier wel vind ik.

Keeping an Open Mind is a Virtue, but not so Open that Your Brains Fall Out
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Keeping an Open Mind is a Virtue, but not so Open that Your Brains Fall Out
Te lief!
Deze variant heeft mijn voorkeur. Volgens mij ook het orginele.
Is ook beter in lijn met mijn eigen onderschrift.

If you're too open minded your brains will fall out.

En terugverwijzend naar FrankC: Het antwoord is ja.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Bartholomeus
Banned

Bericht door Bartholomeus »

Kitty schreef:
Bartholomeus schreef:@Kitty, jij hoort hier niet.
Je snapt kennelijk niet dat je mij hiermee ook behoorlijk schoffeert en zeker irriteert.
Ik hoopte meer op wakkerschudden. Kijk verdomme om je heen meid, léés.
De direct op jou volgende post is het al weer raak:
appelfflap schreef:inhoudelijk zou zijn dat de heren Frank en barth eindelijk hun godsbeeld zouden definiëren. Een werkbare definitie zou handig zijn.
Al staat het size 76 in vetrode letters voor hem, dan nóg begrijpt flap het niet.
Om nog maar eens een vorige post aan te halen:
bartholomeus schreef:Een theïstische god kun je aanvallen, een “grond van mijn bestaan”, of een “wat gebeurt tussen mensen” niet. Van abstracties worden de meesten hier hélémáál gek en niet voor niets worden er dan ook steeds maar weer, soms in haast blinde woede, concrete invullingen geëist.
Als je zoiets schrijft koester je de hoop dat het kwartje misschien eindelijk eens zal vallen, maar nee dus, integendeel zelfs, want de gedachtenpolitie is weer op volle toeren toeren:
appelfflap schreef:iemand met gezond boerenverstand weet dat het bijzonder onbeschoft is om systematisch vragen te negeren
Aan flap zijn genoeg woorden vuil gemaakt. In een fatsoenlijk forum heet dit trolgedrag.
rereformed schreef:Waarom zie jij als modern geschoold mens niet in dat het begrip God ook tot die rij van menselijke bedenksels behoort? Graag mijn vraag beantwoorden en niet ontwijken
Kijk, Kitty, zie je de gruwelijke drogreden: de bevraagde mág er niet eens een andere mening op nahouden en wordt dan ook nog eens onder druk gezet .
Reref. Waarom zie jij niet in dat je nog steeds vastzit aan je kinder geloof en niet in staat bent tot een volwassen en abstracter denkniveau?. Graag mijn vraag beantwoorden en niet ontwijken.”
Niemand die hier bedenkt dat Reref. er een onzindelijke discussietechniek op nahoudt. In plaats daarvan krijgen we dit soort slaafs gefleem:
p.vroon schreef:Frank C, Rereformed heeft in zijn uitvoerige reactie ook enkele vragen gesteld. Dit is er eentje van. Voordat je verder gaat met Feyenoord slogans graag even aandacht hiervoor.
Waarna Reref. weer een schouderklopje kan uitdelen en ook nog het slachtoffer kan spelen:
reref schreef:Ik vind het fijn dat je hierop wijst. ik heb nota bene een hele dag aan het typbord gezeten
Gadverdergadverdegadver!!! Wat een inteelt.
Kijk, nog meer inteelt:
Vin schreef:Wat denk jij doctorwho ?
Dit voorbeeld is overigens volstrekt willekeurig, op iedere pagina staan minstens 3 van dit soort 1-2tjes (kijk vooral ook op het lopende opsommingstopic, waar de jongerns al weer de grootste lol hebben en cve inmiddels dus weer bij Pinkeltje is aangeland, die overigens vandaag Pokemon heet).
Inteelt!!!
Hier dan nog maar eens mijn antwoord van een tijdje terug:
Bartholomeus schreef:
Frank C schreef:
Bartholomeus schreef:Gut,
de rijen sluiten zich.
Frank, met fanatici en fundamentalisten valt niet te praten.
Ja, het lijkt wel een kruis-verhoor! 8) :lol:
Ja, zoals ik al schreef:
Bartholomeus schreef:
collegavanerik schreef:en nou gewoon antwoord geven en geen wedervraag stellen
Wat ga jullie doen, ons waterboarden?
Ik houd niet van die gedachtenpolitie. De hier te hoop lopende, het zo ontzetten met zichzelf getroffen hebbende mannetjes hebben trouwens al in ruime mate antwoorden gekregen, alleen gaan ze daar nooit op in en beperken zich tot het herhalen van hun vragen in die éne vorm die ze kennen, in de hoop dat ze een antwoord krijgen in die éne vorm die ze begrijpen. Maar als je hun Sinterklaasgeloof reeds lang achter je hebt gelaten, kun je daar niet toe terugkeren.
Einde verhaal.
Devious schreef:
Bartholomeus schreef:Voor de baas hier kom ik graag nog één keertje terug:
Ik ben baas over niemand, ik wil geen baas zijn, en heb ook nimmer gepretendeerd een baas te zijn.
Dat is je probleem, Devious. Je zou je misschien eens wat meer als baas moeten gedragen. Je hebt geen controle over je Basij, je bent hun speelbal. Reref. refereerde aan zijn begin op dit forum en zo kwam ik bij Enigma en het door hem gestartte en door jou gelsoten “Mijn God” topic. Enigma schrijft:
Enigma schreef:... In de kern is Hij een onpersoonlijke kracht en macht, een levende energie van Licht, Liefde, Vrede die dwars door alles heengaat en die dwars door alles heen te vinden en te ervaren is.
en Jutter antwoordt:
Jutter schreef:Ook hier doorheen?
gevolgd door en veelzeggende foto die je hier nog maar even zelf moet bekijken, want quoten uit een gesloten topic gaat niet.
Nog veelzeggender echter is jouw antwoord: dat is er namelijk niet!! Ieder zichzelf respecterend forum zou dit niet pikken, maar jij zegt ....niets! In plaats daarvan laat je het drie pagina's uit de hand lopen en sluit de tent dan met het volgende bericht:
Devious schreef:Dit topic is voor onbepaalde tijd gesloten!
De reden dat ik niet als een legercommandant ieder ruzietje ga sussen, is omdat ik vind dat vrijdenkers er boven moeten kunnen staan. Scheld iemand op je? Haal je schouders op en lach er om....
Het zijn dus de vrijdenkers die het slachtoffer van schelden zijn en hoewel ze er boven zouden moeten staan, sluit je de tent toch maar.
Haal dat bord eens voor je kop weg, Devious.
Devious schreef:En dat van dat 'enge sekte', dat beschouw ik als een belediging; een dreun in mijn gezicht.
Ik mag het niet zeggen, ik mag het zelfs niet denken (Mat 5: 27-28 :lol: ), maar ik kan je niet zeggen hoeveel genoegen dat geeft!!!!
Misschien ga je er wat helderder van denken!!
Devious schreef:@ iedereen; sorry voor deze off-topic tirade van mij. Ik moest het even kwijt.
Ja, en naar goed Freethinker gebruik zal mijn antwoord nu wel worden berispt, of naar het klachtenhoekje worden weggemoffeld.

Dit en het vervolg van je samenvatting klopt over het algemeen redelijk, behalve dan dat je je nog steeds niet los kunt maken van je eigen oude godsbeeld en voortdurend daar vanuit denkt en consequenties trekt. Om er een paar uit te pikken:
Reref schreef:Dit is de kern van zijn denken. Of beter gezegd de kern van de truc die hij voor zichzelf uitgevonden heeft toen de God van de bijbel door de moderne rationele mand viel: alle spreken over God is absolute kolder en nonsens
SIC! Alle spreken over God is menselijk en dat is iets heel anders.
God kan ons niet helpen, wij moeten God helpen
Etty Hillesum
Kolder en nonsens”, reref?
Voor mij een diepe Godservaring.
Reref schreef:Aangezien hij God boven de taal en boven het menselijk denken verheven heeft staat het gelijk aan het Niets.
SIC.
Reref schreef:Vandaar dat ik hem voorstel voor het woordje God 'het Leven' te zeggen. Dan hebben zijn uitspraken iets zinnigs.
Iets zinnigs voor jou. Zoals ik hecht aan mijn traditie, blijkt jij die aan alle kanten te willen ontkennen. Sorry, reref., ik loop niet rond met jouw frustraties.
Reref schreef:
Bartholomeus schreef:
Kitty schreef:Of ben je eigenlijk een ietsist?
Neen, als het zou gaan tussen ietsist en nietsist ben ik 200% nietsist.
Oftewel Barth is zelfs wat je zou kunnen noemen een sterke atheïst, maar hij kan het niet over zijn lippen krijgen.
SIC! Ik ben wat dat aspect betreft een principieel agnost. Ietsisme associeer ik met wazig esotherisch gezweef, boeddhistisch gehum, weeë muzak zoals jij die componeert en 6de-zintuig-geneuzel dat vooral ook, of zelfs juist onder atheïsten – die paar hier uitgezonderd - érg populair is.
Reref schreef:Al het spreken over God heeft hij zelf tot ondeugdelijk verklaard, hoe zou zijn eigen spreken opeens een uitzondering daarop zijn?
SIC! Alle spreken met absolute waarheidspretentie.
Inside of me there is a deep well. In it God sits. Sometimes I can reach him. But more often stones and debris block the entrance. Then God lies buried. Then he needs to be excavated.
Etty Hillesum
Ondeugdelijk”, reref?
Reref schreef:allemaal universele menselijke gevoelens die atheïsten ook hebben en hebben niets met God te maken.
SIC! Die je niet met God hoeft te associëren.
Geloof is immers persoonlijk en cultureel gebonden.
Reref schreef:De fout van Barth is m.i. dat hij geloven in bepaalde idealen klakkeloos verbindt aan een axiomatisch bestaan van God.
SIC! Je schijnt hier je eigen samenvatting van mijn standpunt niet eens te begrijpen!!!
God is a product of a creative imagination, and God is that imagination taken flight.
Nick Cave
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

nog maar eens dan: :evil3:
collegavanerik schreef:Post theisten gebruiken een cirkelredenering:

Definieer God als de "goede kracht"
Alle goede dingen in de bijbel zijn dan goddelijk, alle niet-goede dingen zijn dan menselijk of "foute" interpretaties van God.

Wat "goed" is, is cultuur- en tijdgebonden; Go(e)d is dus subjectief en relatief.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Bartholomeus
Banned

Bericht door Bartholomeus »

collegavanerik schreef: :evil3: Wat "goed" is, is cultuur- en tijdgebonden; Go(e)d is dus subjectief en relatief.
Bartholomeus schreef:[Geloof is immers persoonlijk en cultureel gebonden.
:wave:
God is a product of a creative imagination, and God is that imagination taken flight.
Nick Cave
Plaats reactie