een nieuwe ethiek...

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag
Stijn Bruers
Banned

Re: een nieuwe ethiek...

Bericht door Stijn Bruers »

LordDragon schreef:hmz
aha, soortisme is een waanidee? Ik zal dat eens tegen mijn goudvis vertellen :D Trouwens waarom dan hogere en lager diersoorten, om maar een voorbeeld te noemen.
Je kunt ook aan een mentaal gehandicapte vertellen dat validisme een waanidee is...
Waarom zijn er hogere en lagere diersoorten? Op wat is hoger en lager gebaseerd? Zijn er dan ook niet hogere en lagere mensen? Bv. op basis van intelligentie? Zo'n validisme zou zelfs nog enigszins zinnig zijn, want heel vaak is intelligentie wel een relevant criterium. En heel vaak wordt in discussies verwezen naar intelligentie. In deze thread: kennis van rechten, kunnen rijden met bmw, gsm-en, kleding maken, gemeentelijk stemrecht,... veronderstelt allemaal een zekere intelligentie. Ook de opmerking over iets vertellen tegen goudvis, vewijst naar de intelligentie-kloof (goudvissen zijn niet intelligent genoeg om het woord soortisme te begrijpen). Toeval? Misschien niet.
Maar.... Thanh is minder intelligent dan een varken... Dus de intelligentiekloof valt niet samen met de soortgrens.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Stijn Bruers schreef:
Digit schreef:
Heb jij enige indicatie dat een mens-aap-hybride zelfs maar mogelijk is ?
Ja, uit recent DNA onderzoek blijkt dat mens en chimpansee 99,4% van essentieel DNA gemeenschappelijk hebben. Vermoedelijk is dat meer overlap dan tussen een paard en een ezel. Dus het is niet uitgesloten dat mens en chimpansee onvruchtbare nakomelingen kunnen krijgen.
Daar heeft o. a. Kitty al uitgebreid op geantwoord. En uit je eigen link:
Wikipedia schreef:However, despite speculation, no case of a human-chimpanzee cross has ever been confirmed to exist.
En dat ondanks talrijke bevestigde pogingen !

De mogelijkheid tot interbreeding + het feit dat bij de mens soort en ras de facto samenvallen vormen dus duidelijk een “natuurlijk” criterium voor een empathiedrempel !
Stijn Bruers schreef:
Digit schreef:Dat basisrecht is een persoonlijke fictie van een (deel van een) maatschappelijk verwaarloosbare minderheid : de veganisten. Er is geen enkele reden om de degelijk onderbouwde mensenrechten uit te breiden naar andere wezens !
Het basisrecht is geen fictie, want zit ook ingebakken in de mensenrechten.
in vroegere tijden waren de antiracisten ook in de minderheid. En er zijn wel erg sterke parallellen tussen soortisme en racisme.
Voor de laatste (on)zin : zie hierboven.

De “basisrecht” is een absurde extensie op de mensenrechten : het zit er allesbehalve “ingebakken”, want de mensenrechten zijn altijd duidelijk omlijnd geweest en beperkt tot “mensen”. Vandaar de naam !
Stijn Bruers schreef:
Digit schreef:Maar Verplaetse spreekt vrijwel uitsluitend over het ontstaan van moraal in een intermenselijk kader en op grond van overlevingsmogelijkheid. Nergens vind ik een verwijzing naar dat fictieve “basisrecht”. Evenmin bij andere evolutiepsychologen.
misschien noemen ze het niet zo, maar het is er wel. Dat is de deontologische ethiek. Ik weet niet of Verplaetse de trolley-dilemma's bespreekt, maar daar zie je het bassirecht heel duidelijk. Hier het idee
Dilemma 1: je staat aan een wissel, op het linkerspoor liggen 5 mensen, op het rechter 1. Trein komt aangereden, niets doen is 5 mensen dood, wissel overhalen is 1 mens dood. Meeste mensen verkiezen wissel over te halen.
Dilamma 2: je staat op een brug boven het spoor, naast jou staat een zware meneer en op het spoor liggen 5 mensen. Niets doen is 5 mensen dood, maar zware meneer van de brug duwen zal trein doen stoppen, met enkel zware meneer dood. Hoewel opnieuw 5 tegen 1, kiezen de meese mensen hier om niets te doen (zware meneer niet duwen).
Dilemma 3: mogen we 1 persoon in een ziekenhuis opofferen om met diens organen (hart, lever, nieren,....) 5 andere mensen te redden? Ook hier antwoorden de meeste mensen dat dat niet mag.
Zo zijn er nog dilemma's, en het blijkt mensen niet altijd consequentialistisch denken (behalve bij beschadiging aan prefronrontale cortex). Verschil tussen dilemma's is dat de zware meneer een louter middel (object) zou worden om de anderen te redden, en de opgeofferde persoon wordt louter hart, lever,... om de anderen te redden, terwijl de persoon op het rechterspoor geen middel wordt met als doel om de anderen te redden. Dit kunnen we ook inzien door ons af te vragen of we nog die 5 mensen zouden kunnen redden bij afwezigheid van het ene potentiele slachtoffer. Als er niemand op het rechterspoor ligt, kun je nog steeds de wissel overhalen. Maar als er niemand op de brug staat, kun je niemand duwen, en als er niemand aanwezig is om op te offeren voor organen, dan werkt dat plan ook niet.
Je kunt de verschillen ook waarnemen in hersenscans, en het blijkt dus dat het idee van het basisrecht ingebakken zit in onze hersenen.
Wat a priori niet in onze hersenen ingebakken zit, is wie dat basisrecht krijgt. Vroeger kregen mentaal gehandicapten en zwarten niet dat basisrecht, nu wel. Maar dat is cultureel afhankelijk.
Die dilemma’s behandelen uitsluitend de keuze tussen mensen. De bewering dat ze jouw verzonnen “basisrecht” zouden onderbouwen is dus gewoon nonsens ! Als je wil beweren dat de evolutiepsychologen jouw verzinsel onderbouwen, dan dien je dat aan te tonen met expliciete citaten, niet met vage en onterechte parallellen.
Stijn Bruers schreef:
Digit schreef:Bij afwezigheid van argumenten vóór een uitbreiding zijn er zelfs geen argumenten tégen een uitbreiding nodig. Net zomin als ik zou moeten argumenteren tegen het gemeentelijk stemrecht voor honden !
maar ik heb net verschillende argumenten gegeven waarom voor het basisrecht het criterium "mens" niet relevant is en "voelen" wel. We spreken hier dus van discriminatie. Ivm stemrecht voor honden, daar is een minimale intelligentie voor nodig. Dus hier is intelligentie een relevant criterium. Dat wil dus zeggen dat honden, kinderen en mentaal gehandicapten niet dat stemrecht krijgen. We gaan toch ook niet argumenteren tegen het gemeentelijk stemrecht voor baby's?
Al die argumenten zijn door meerdere opponenten degelijk weerlegd, maar misschien heb je last van cognitieve dissonantie dienaangaande !

En die baby’s, die krijgen dat stemrecht uiteindelijk vanzelf ! Door simpelweg op te groeien tot volwassen mensen. Iets wat veruit de meeste honden niet lukt !
Stijn Bruers schreef:
Digit schreef:Aangezien ik al meermaals een duidelijk paralellisme heb aangetoond tussen jouw argumenteerschema's en die van de inquisitie is niet meer dan het redelijk dat ik mij afvraag hoe ver je op dat pad wil gaan !
Komaan, straks ga je nog zeggen dat antiracisten en mensenrechtenactivisten zich schuldig maken aan inquisitie. Dierenrechten is gewoon een logische extensie van mensenrechten. Antisoortisme is een extensie van antiracisme. Ik begrijp niet waarom dat zo moeilijk in te zien is.
Stroman, en ik verdenk je van een bewuste stroman : ik schakel nergens antiracisten en mensenrechtenactivisten gelijk met dat fanatieke veganistenclubje ! Wel integendeel : de eerste verdienen (en krijgen) mijn respect. Fanatieke drogredenaars vanzelfsprekend niet !
Stijn Bruers schreef:
Digit schreef: En dat terwijl de paralel tussen vleesconsumptie en nazisme totaal van de pot gerukt is !
nazisme en dierenindustrie zijn vormen van discriminatie. Dat is de link.
Trouwens: je moet Eternal Treblynka van Charles Patterson eens lezen
http://www.eternaltreblinka.com/
http://www.eternaltreblinka.com/overview.html
Het onzinnige van deze bewering is al meermaals aangetoond. Je capaciteit om tegenargumenten te negeren wordt stilaan storend. Je begint steeds meer op een trollende inquisiteur te lijken !

Digit
Wat is, IS !
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Stijn, ik geef je een klein lijstje van steeds twee dieren waarvan er één doodgaat en jij moet kiezen welke

mug/muis
olifant/muis
chimpansee/mus
mus/rat
kat/leeuw
koe/gnoe

Kun je je keuze motiveren?
Shut up Murdock, crazy fool!
Stijn Bruers
Banned

The Black Mathematician schreef:Stijn, ik geef je een klein lijstje van steeds twee dieren waarvan er één doodgaat en jij moet kiezen welke

mug/muis
olifant/muis
chimpansee/mus
mus/rat
kat/leeuw
koe/gnoe

Ik wil hier wel op antwoorden, op voorwaarde dat jij hetzelfde doet met onderstaand lijstje

je vrouw/een afrikaan
je kind/Thanh (Vietnamees mentaal gehandicapt weeskind)
een blanke/een aboriginal
een baby/ een bejaarde
een man/een vrouw

Nu, over jou lijstje
mug/muis : muis (dit is het enige waar ik nog relatief duidelijk kan kiezen, want muggen hebben geen centraal zenuwstelsel...)
olifant/muis: olifant (ik zie graag olifanten, en zijn zeldzamer dan muizen)
chimpansee/mus: chimpansee (zijn zeldzamer dan mussen)
mus/rat: gooi muntstuk
kat/leeuw: leeuw (er zijn al genoeg katten hier, en populatie leeuwen wordt klein)
koe/gnoe: gnoe (ook omwille van zeldzaamheid)
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Stijn
Je kunt ook aan een mentaal gehandicapte vertellen dat validisme een waanidee is...
Waarom zijn er hogere en lagere diersoorten? Op wat is hoger en lager gebaseerd? Zijn er dan ook niet hogere en lagere mensen?
Op de ontwikkeling van de desbetreffende soort. Mensen zijn één soort.
op basis van intelligentie? Zo'n validisme zou zelfs nog enigszins zinnig zijn, want heel vaak is intelligentie wel een relevant criterium. En heel vaak wordt in discussies verwezen naar intelligentie. In deze thread: kennis van rechten, kunnen rijden met bmw, gsm-en, kleding maken, gemeentelijk stemrecht,... veronderstelt allemaal een zekere intelligentie. Ook de opmerking over iets vertellen tegen goudvis, vewijst naar de intelligentie-kloof (goudvissen zijn niet intelligent genoeg om het woord soortisme te begrijpen). Toeval? Misschien niet.
Maar.... Thanh is minder intelligent dan een varken... Dus de intelligentiekloof valt niet samen met de soortgrens.
Algemeen gezien ligt het niveau van intelligentie bij mensen een pak hoger dan bij dieren. Thanh is een uitzondering het is niet de algemene norm voor mens zijn. Je kan je dus niet op thanh baseren om de gehele mensheid ergens mee te vergelijken.

De intelligentie van een mens is algemeen gezien hoger dan die van een varken, dus wel intelligentie kloof, je heb het er zelf over ivm die goudvis.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Stijn Bruers
Banned

Digit schreef:
Daar heeft o. a. Kitty al uitgebreid op geantwoord. En uit je eigen link:
in die link stond ook dat het niet uitgesloten is...
En dat ondanks talrijke bevestigde pogingen !
nou, zoveel pogingen nu ook weer niet... Enkel een rus die wat probeerde met kunstmatige inseminatie van chimpanseevrouwtjes, maar die experimenten werden vroegtijdig afgebroken (terecht)
De mogelijkheid tot interbreeding + het feit dat bij de mens soort en ras de facto samenvallen vormen dus duidelijk een “natuurlijk” criterium voor een empathiedrempel !
komaan, meen je dat?
"Oh, met hem kunnen we geen vruchtbare nakomelingen krijgen, dus zijn belangen en gevoelens tellen niet"
Leg maar eens aan een hondenliefhebber uit dat honden geen gevoelens hebben, en dat het louter verbeelding is te denken dat honden gevoelens hebben.
Ik heb vorige week een film gezien over een trouwe hond "Hachi". Ik kan me onmogelijk voorstellen dat al die mensen in de film geen spontane empathie voelen met die hond.
Er is overigens ook onderzoek naar vericht dat mensen spontaan empathie voelen bij dieren, en dat slachters in een slachthuis die empathie moeten afblokken, net zoals soldaten. Een studie in de VS stelt dat vele slachters daardoor lijden aan een Perpetration Induced Post Traumatic Stress Syndrome. Dat is wat Vietnamveteranen voelen nadat ze Vietnamezen hebben doodgeschoten. En nog iets: in de VS - de grootste vleesetende natie - blijkt dat 80% van de respondenten van een sociologisch onderzoek aangeven dat ze niet in staat zijn om eigenhandig een dier te doden. Zelfs mensen in een slachthuis hebben soms moeite om bv een lammetje te slachten.
En volgens Mark Bekoff voelen niet alleen mensen spontane empathie met niet-menselijke dieren. Ook vele dieren voelen empathie met niet-soortgenoten.
We gaan ons heus niet afvragen of we ons kunnen voortplanten met iemand alvorens we empathie voelen.
De “basisrecht” is een absurde extensie op de mensenrechten : het zit er allesbehalve “ingebakken”, want de mensenrechten zijn altijd duidelijk omlijnd geweest en beperkt tot “mensen”. Vandaar de naam !
Ja, altijd... sinds 1948...
Als ik me herinner blijkt uit intercultureel onderzoek dat die deontologische keuze (het basisrecht) ook in andere culturen aanwezig is (mensen in andere culturen geven gelijkaardige antwoorden op die dilemma's). En merk ook op dat zowat alle mensen dezelfde antwoorden geven, ook al gaat het om situaties die ze nog nooit tegengekomen hebben en ook nooit iets over geleerd hebben (hebben jouw ouders je ooit verteld welke keuze je moet maken als je op een brug staat en er komt een trein aangereden terwijl...?) En uit het morele brein-onderzoek blijkt ook duidelijk dat deze deontologische keuze gekoppeld is aan een bepaald hersengebied dat al dan niet actief wordt bij het nadenken over die verschillende dilemma's. Hieruit kunnen we afleiden dat deze deontologische keuze er waarschijnlijk ook in vroegere tijden was, toen er nog racisme was. Het enige wat cultureel verschilt, is de keuze voor de morele gemeenschap (de wezens die dat basisrecht hebben). Vroeger waren dat enkel blanken en mentaal gezonde mensen (en ariers bij de nazi's), maar nu hebben we in onze cultuur de morele gemeenschap uitgebreid, sinds iets meer dan een halve eeuw bestaat die gemeenschap uit alle mensen. Maar dat is dus nog vrij recent.
Die dilemma’s behandelen uitsluitend de keuze tussen mensen. De bewering dat ze jouw verzonnen “basisrecht” zouden onderbouwen is dus gewoon nonsens !
ja, enkel keuze tussen mensen, omdat in onze cultuur de morele gemeenschap bestaat uit mensen. Maar vraag je aan een die-hard racist om te kiezen tussen 5 zwarten op het linkerspoor versus 1 blanke op het rechter, dan zal hij toch die ene blanke prefereren. En stel je in de dilemma's dat ze allemaal blank zijn, dan geeft hij dezefde antwoorden als ons... Dus opnieuw: het basisrecht zit ingebakken, maar wie dat recht krijgt is cultureel.
Maar ik geef toe dat het interessant zou zijn om hier wat meer onderzoek naar te doen.
Stijn Bruers schreef: maar ik heb net verschillende argumenten gegeven waarom voor het basisrecht het criterium "mens" niet relevant is en "voelen" wel. We spreken hier dus van discriminatie. Ivm stemrecht voor honden, daar is een minimale intelligentie voor nodig. Dus hier is intelligentie een relevant criterium. Dat wil dus zeggen dat honden, kinderen en mentaal gehandicapten niet dat stemrecht krijgen. We gaan toch ook niet argumenteren tegen het gemeentelijk stemrecht voor baby's?
Al die argumenten zijn door meerdere opponenten degelijk weerlegd, maar misschien heb je last van cognitieve dissonantie dienaangaande !

ik kan enkel maar zeggen dat ik niet tevreden ben met de weerlegging. Graag had ik een gefundeerde kritiek gehoord op alle 11 argumenten die ik gaf (de 7 argumenten contra "soort" en de 4 argumenten pro "voelen"). Het enige wat ik hoorde, was dat die argumenten niet waar zijn omdat "soort" (of "mens") wel relevant zijn. Maar dat is geen argumentatie, hé. Later in de discussie werden er pogingen ondernomen om te beargumenteren waarom het criterium "mens" wel belangrijk is, bv door de hypothese dat alle mensen meer belangen hebben dan alle niet-mensen, maar die hypothese lijkt me tot nu toe vruchteloos te zijn.
En die baby’s, die krijgen dat stemrecht uiteindelijk vanzelf ! Door simpelweg op te groeien tot volwassen mensen. Iets wat veruit de meeste honden niet lukt !
dat is zeer zeker waar, maar.... what about Thanh?!?! De kans dat Thanh ooit de intelligentie gaat hebben om te mogen stemmen, is zowat even groot als de kans dat de hond van de buren zo'n intelligentie gaat hebben. Thanh groeit niet op tot een mentaal gezonde volwassen mens, hoe hard we ook ons best doen.
Ik schrijf niet voor niets "ongeneesbaar diep mentaal gehandicapte weeskinderen". Wat hebben die wel dat een varken niet heeft?
Stijn Bruers
Banned

LordDragon schreef:Stijn
Waarom zijn er hogere en lagere diersoorten? Op wat is hoger en lager gebaseerd? Zijn er dan ook niet hogere en lagere mensen?
Op de ontwikkeling van de desbetreffende soort. Mensen zijn één soort.
Waarom verwijs je hier naar soort en niet naar populatie, familie, orde,...?
Stel dat bv. afrikanen een lager gemiddel IQ hadden dan blanken. Zouden we dan Afrikanen mogen gebruiken als slaven?
op basis van intelligentie? Zo'n validisme zou zelfs nog enigszins zinnig zijn, want heel vaak is intelligentie wel een relevant criterium. En heel vaak wordt in discussies verwezen naar intelligentie. In deze thread: kennis van rechten, kunnen rijden met bmw, gsm-en, kleding maken, gemeentelijk stemrecht,... veronderstelt allemaal een zekere intelligentie. Ook de opmerking over iets vertellen tegen goudvis, vewijst naar de intelligentie-kloof (goudvissen zijn niet intelligent genoeg om het woord soortisme te begrijpen). Toeval? Misschien niet.
Algemeen gezien ligt het niveau van intelligentie bij mensen een pak hoger dan bij dieren. Thanh is een uitzondering het is niet de algemene norm voor mens zijn. Je kan je dus niet op thanh baseren om de gehele mensheid ergens mee te vergelijken.

De intelligentie van een mens is algemeen gezien hoger dan die van een varken, dus wel intelligentie kloof, je heb het er zelf over ivm die goudvis.

MVG, LD.
Nog een interessant voorbeeld van automatisch soortdenken. Kijk, beschouw de familie van mensachtigen en grote mensapen. Het gemiddeld IQ van deze familie is duidelijk veel hoger dan het IQ van katachtigen. (Want de meeste van die familie zijn mensen: er zijn bijna 7 miljard mensen, tegenover een paar miljoen niet-mensen binnen die familie). Met andere worden: de bonobo's en orang-oetans zijn de uitzonderingen in deze familie van mensachtigen. Hun lagere intelligentie is geen norm. Dus de intelligentie van mensachtigen is hoger dan die van families van varkens, katachtigen,... Conclusie: volgens deze logica krijgen alle mensachtigen het basisrecht, en verdienen ze dezelfde behandeling als Thanh. En ziedaar: het soortisme wordt doorbroken en de morele gemeenschap wordt uitgebreid! We kunnen de redenering waarschijnlijk nog verder zetten tot de orde van primaten versus de andere orden...
Maar ik vind dat geen goede basis voor een ethiek. Ik kijk liever naar de vermogens (bv intelligentie of een ander criterium) van een individu, zonder af te vragen wat het gemiddelde van dat vermogen is voor een groep waar dat individu toe behoort. En ik ben ook niet zo voor "intelligentie" als criterium...
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Stijn Bruers schreef:Ik schrijf niet voor niets "ongeneesbaar diep mentaal gehandicapte weeskinderen". Wat hebben die wel dat een varken niet heeft?
Mensengenen. Punt, uit !

De rest van je verhaal is voor een groot deel stroman en voor het overige irrelevant in het licht van de heersende moraal en mijn eigen opvattingen.

Wat betreft het stroman : natuurlijk is er empathie buiten de mens-mens-relaties, natuurlijk hebben mensen empathie voor (sommige) dieren, en natuurlijk zijn er (vooral hogere) dieren die (erg uitzonderlijk) niet-soorteigen empathie vertonen. Maar dat staat los van dat basisrechtverzinsel van de veganisten !

Digit
Wat is, IS !
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Stijn
Omdat dat slechts eigenschappen zijn van of binnen een soort.
Stel dat bv. afrikanen een lager gemiddel IQ hadden dan blanken. Zouden we dan Afrikanen mogen gebruiken als slaven?
Gebruik jij Thanh als slaaf? Neen dus, afrikanen zijn mensen. Daarintegen kan je wel een paard voor een kar spannen, dat is geen dierenmishandeling.
Nog een interessant voorbeeld van automatisch soortdenken. Kijk, beschouw de familie van mensachtigen en grote mensapen. Het gemiddeld IQ van deze familie is duidelijk veel hoger dan het IQ van katachtigen. (Want de meeste van die familie zijn mensen: er zijn bijna 7 miljard mensen, tegenover een paar miljoen niet-mensen binnen die familie). Met andere worden: de bonobo's en orang-oetans zijn de uitzonderingen in deze familie van mensachtigen.
In die familie mensachtigen is er toch maar één soort mens?
Hun lagere intelligentie is geen norm. Dus de intelligentie van mensachtigen is hoger dan die van families van varkens, katachtigen,..
.

Het is net wel zo dat mensapen algemeen gezien een lagere intelligentie hebben dan een mens.
Conclusie: volgens deze logica krijgen alle mensachtigen het basisrecht, en verdienen ze dezelfde behandeling als Thanh
Maar kom zeg, mensachtigen, mensapen zijn geen mensen. ](*,)
En ziedaar: het soortisme wordt doorbroken en de morele gemeenschap wordt uitgebreid! We kunnen de redenering waarschijnlijk nog verder zetten tot de orde van primaten versus de andere orden...
Hazo de morele gemeenschap uitbreiden met apen enzo, waar dient dat toe? Of zie je al een aap als rechter in de rechtszaal. Welkom in Absurdistan, of heb je gisteren naar "planet of the apes" gekeken, dat was een film he stijn :D

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Stijn,

Op welke manier zit dat "basisrecht" "ingebakken", en wáárin ?

Digit
Wat is, IS !
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Stijn Bruers schreef:
The Black Mathematician schreef:Stijn, ik geef je een klein lijstje van steeds twee dieren waarvan er één doodgaat en jij moet kiezen welke

mug/muis
olifant/muis
chimpansee/mus
mus/rat
kat/leeuw
koe/gnoe

Ik wil hier wel op antwoorden, op voorwaarde dat jij hetzelfde doet met onderstaand lijstje

je vrouw/een afrikaan
je kind/Thanh (Vietnamees mentaal gehandicapt weeskind)
een blanke/een aboriginal
een baby/ een bejaarde
een man/een vrouw
Ik heb geen vrouw, dus wordt het de Afrikaan die mag blijven leven. Zou ik wel een vrouw hebben, dan hangt het de helemaal af van wat voor emotionele band ik met haar heb. Ik neem aan dat ik een erg goede band met haar zou hebben, anders zou ik niet met haar getrouwd zijn, dus dan kies ik voor mijn vrouw. Weigert zij echter op commando bier te halen, dan mag misschien toch de Afrikaan blijven leven. Voor de vervolgvragen ga ik ervan uit dat ik de personen niet ken.
Een blanke of een aboriginal maakt me niet veel uit. Doe maar de aboriginal als degene die mag blijven leven, want van blanken zijn er al genoeg.
Verder mag de baby blijven leven en als ik mag kiezen tussen man en vrouw, kies ik voor de vrouw.

Nu, over jou lijstje
mug/muis : muis (dit is het enige waar ik nog relatief duidelijk kan kiezen, want muggen hebben geen centraal zenuwstelsel...)
olifant/muis: olifant (ik zie graag olifanten, en zijn zeldzamer dan muizen)
chimpansee/mus: chimpansee (zijn zeldzamer dan mussen)
mus/rat: gooi muntstuk
kat/leeuw: leeuw (er zijn al genoeg katten hier, en populatie leeuwen wordt klein)
koe/gnoe: gnoe (ook omwille van zeldzaamheid)
Anyway, bedankt voor je antwoorden. Ik ga er niet echt al te diep op in, maar ik wil één vraag stellen. Je wijst de mug af op grond van het ontbreken van een zenuwstelsel. Dat is ook soortisme. Je legt de grens bij het hebben van een zenuwstelsel. Anderen waaronder ik leggen de grens bij de gemiddelde intelligentie van een soort. Waarom is jouw grens niet willekeurig en mijn grens wel? Want daar gaat het je om, dan mijn ethiek inconsistent zou zijn.
Shut up Murdock, crazy fool!
Stijn Bruers
Banned

The Black Mathematician schreef: Anyway, bedankt voor je antwoorden. Ik ga er niet echt al te diep op in, maar ik wil één vraag stellen. Je wijst de mug af op grond van het ontbreken van een zenuwstelsel. Dat is ook soortisme. Je legt de grens bij het hebben van een zenuwstelsel. Anderen waaronder ik leggen de grens bij de gemiddelde intelligentie van een soort. Waarom is jouw grens niet willekeurig en mijn grens wel? Want daar gaat het je om, dan mijn ethiek inconsistent zou zijn.
het hebben van een centraal zenuwstelsel is sterk gelinkt aan het hebben van emoties ne gevoelens. daar bestaat reeds heel veel neurologisch bewijsmateriaal voor.
Bij mij is geen soortisme: het speelt geen rol tot welke soort de mug behoort. wat een rol speelt is of het gevoelens heeft. en de sterkste aanwijzing voor het hebben van gevoelens is het hebben van een functionerend centraal zenuwstelsel met amygdala enzo.
Kijken naar de gemiddelde intelligentie van een groep is niet echt een goede basis voor ethiek. Het is beter te kijken naar intrinsieke eigenschappen. Wat jij doet komt neer op de volgende analoge stellingen:
-mijn vader heeft het wereldrecord hoogspringen, dus ik mag naar de olympische spelen.
-Jouw zus is erg intelligent, dus jij mag naar de universiteit.
-...
Zo werkt onze ethiek niet, hé. Het is niet zo dat jij een recht of privilege krijgt omdat iemand anders voldoet aan het criterium voor dat recht, en jij tot de (arbitraire) groep behoort waar die andere ook in zit (hoewel je zelf niet voldoet aan het criterium).
Stijn Bruers
Banned

Digit schreef:Stijn,

Op welke manier zit dat "basisrecht" "ingebakken", en wáárin ?

Digit
Ingebakken in onze hersenen (zie het morele brein). De meeste mensen antwoorden hetzelfde bij de dilemma's, en redeneren (bewust of onbewust) dus met dat basisrecht. Ik heb tientallen van dergelijke dilemma's bestudeerd, en telkens blijkt dat basisrecht een bepalend element te zijn. Jij hebt recht om niet tegen je wil in gebruikt te worden als louter middel, zelfs al kunnen we daarmee 5 mensen redden. We mogen u niet opofferen voor orgaantransplantaties, we mogen geen experimenten op jou doen, we mogen je niet van de brug duwen (behalve als jij vrijwillig toestemt, maar dan is het geen instrumentalisering meer). Maar je gaat wel dood als je op het rechterspoor ligt en op het linkerspoor zijn 5 mensenlevens bedreigd.

Uit onderzoek blijkt dat mensen met een schade aan de ventromediale prefrontale cortex (VMPC) sneller consequentialistische beslissingen nemen (en dus niet het basisrecht van een potentieel slachtoffer respecteren). Zie Damage to the prefrontal cortex increases utilitarian moral judgments, M. Koenigs, L. Young, R. Adolphs, D. Tranel, F. Cushman, M. Hauser & A. Damasio, Nature, 446, 908-911, 2007.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Begrijp ik nu dat een mens zonder gevoel of emotie, vanwege een handicap, bij jou op dezelfde lijn staat als een mug? Dus de door jou aangelegde criteria, het hebben van gevoel of emotie, is soortonafhankelijk. Je zou er dan dus geen problemen mee hebben indien we die mensen zouden afmaken? Je zou het tenminste minder erg vinden dan het afmaken van een vleeskoe of kat of noem maar een dier met een zenuwstelsel. Dus jouw keuze tussen vleeskoe of ander voelend dier en mens, die door een handicap geen gevoel of emotie kent, zou ten gunste van het voelende dier uitvallen?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Stijn Bruers
Banned

LordDragon schreef:Stijn
Omdat dat slechts eigenschappen zijn van of binnen een soort.
Ok, dit wordt eindeloos.
Uw ethiek is erg arbitrair.
Gebruik jij Thanh als slaaf? Neen dus, afrikanen zijn mensen. Daarintegen kan je wel een paard voor een kar spannen, dat is geen dierenmishandeling.
Ja, maar wat is het nu? Mogen we Thanh niet als slaaf gebruiken omdat hij waardigheid heeft (bv omdat hij gevoelens en belangen heeft), of omdat hij een uitzondering is binnen een bepaalde groep van intelligente wezens?
In die familie mensachtigen is er toch maar één soort mens?
zucht...
Het is net wel zo dat mensapen algemeen gezien een lagere intelligentie hebben dan een mens.
ja, net zoals de mentaal gehandicapten een lagere intelligentie hebben dan de gezonde volwassen mensen. Maar jij neemt meteen de groep "mensen", en ik vraag jou waarom we niet evengoed de groep "mensachtigen en grote mensapen" kunnen nemen.
De keuze van groep lijkt me bij jou erg arbitrair. Ik zou het anders doen: ik zou kijken naar intrinsieke eigenschappen van een wezen, en daaraan rechten koppelen. Thanh krijgt het basisrecht omdat hij een voelend wezen is met belangen, en niet omdat hij niet voldoet aan het relevante criterium (intelligentie) waaraan anderen binnen zijn (arbitraire!) groep wel voldoen.
Maar kom zeg, mensachtigen, mensapen zijn geen mensen. ](*,)
leuke smiley. Zo voel ik me ook...
Hazo de morele gemeenschap uitbreiden met apen enzo, waar dient dat toe? Of zie je al een aap als rechter in de rechtszaal.
Komaan!!! Zie jij Thanh al als rechter???
Het gaat om het basisrecht, niet om het recht om rechter te worden.

Waarom beperken we niet de morele gemeenschap tot alle wezens die voldoende intelligent zijn of kunnen worden? Dat zou consistenter zijn. En nog beter zou het zijn om intelligentie niet als criterium te nemen, want ik wil niet dat Thanh erbuiten valt.
Gesloten