Karssenberg schreef:Dat beloof ik schreef:
Ik vraag me af hoe iemand zoals jij, die de mythe van Genesis in zijn geheel serieus neemt, daarin dingen kan zien die er niet in staan.
Nergens in Genesis staat ook maar iets vermeld over de leeftijd van Eva.
De stelling 'Nou was Eva geen kind" lijkt nergens op te zijn gebaseerd.
Jij ziet het als een mythe, ik niet!
Kort na de zondeval had Adam gemeenschap met Eva, zijn vrouw. Volgens mij zegt dat wel iets over de leeftijd van Eva.
Wellicht kun je in je reactie direct het antwoord meenemen op een andere vraag van mij over een bewering over deze mythe die niet klopt.
Karssenberg schreef:Genesis is door hem geschreven en spreekt al over de Satan, vermomd in een slang
Dat is alleen maar te kwalificeren als domweg niet waar, dit staat nergens in Genesis.
Dus of je kent Genesis niet, of je kent Genesis wel en dan lieg je.
In beide gevallen: schaam je.
Hoe kom je er bij dat Mozes wist dat de slang in feite Satan was ?
Dat staat in Openbaringen en nergens anders.
De schrijver van Genesis wist dit niet, kon dit niet weten.
Mozes is de auteur van de eerste vijf boeken van de bijbel. Het meeste van wat hij schrijft heeft hij zelf niet meegemaakt. God heeft het hem geopenbaard. Ik weet, dat je dit een onbevredigend antwoord vindt, maar een ander antwoord krijg je niet. Ik ga niet steeds weer praten met iemand, die van mij eist, dat ik de bijbel als mythe zie. Je hoeft het echt niet te geloven, maar ik geloof het wel en ik ben jou of wie dan ook geen verantwoording schuldig.
Wat betreft het vergelijking van de vader met de buurman.
Ik vind het erg vreemd dat alle christenen nu de buurman de schuld geven.
Wie plantte die boom daar, om mee te beginnen, in al zijn liefde en alwetendheid ?
Als een vader niet ingrijpt, wetende dat zijn kind het slachtoffer gaat worden van iets wat hij zelf heeft veroorzaakt, wat voor vader ben je dan ?
Nu zul je allicht stellen dat dit Eva's eigen beslissing was, maar dat gaat niet op:
- ze wist het verschil niet tussen goed en kwaad. Het is erg vreemd om als vader je dochter zo'n zwaarwegende beslissing kwalijk te nemen.
- Adam was erbij een greep niet in: "Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan." Jouw reactie eerder "ze had het ook aan Adam kunnen vragen" lijkt dus ook te bevestigen dat je Genesis niet goed kent: Adam was er gewoon bij en greep niet in, volgens de mythe.
Nu praat je toch weer, alsof het echt is gebeurd.
Je gelooft zelf het verhaal blijkbaar niet, maar vraagt wel van mij het uit te leggen. Ik kan het alleen uitleggen aan iemand, die er in principe voor open staat. Bij alles wat ik schrijf kom je met nieuwe tegenwerpingen en bezwaren. Je stelt alleen maar vragen om mij te proberen mat te zetten.
Ik eis van jou niet dat je de bijbel als mythe ziet.
Als jij het als geschiedenis ziet is dat je goed recht.
Waar blijkt uit die geschiedenis dat de gemeenschap plaats had
kort na de zondeval ?
Dat is wederom eigen invulling, het staat nergens.
Het is 1 hoofdstuk verder, maar in feite weet niemand hoeveel tijd daar tussen ligt.
Jij stelde dat Genesis door Mozes is geschreven en dat hij spreekt over de duivel, vermomd als slang.
Mijn opmerking was dat dit zo nergens in Genesis staat.
Ik weet dat je ervan uitgaat dat Genesis aan Mozes is geopenbaard door God.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Wijs mij aan waar in Genesis is te lezen wat jij zegt.
Dat is er niet.
Je kunt wel stellen “ik geloof het wel en ben jou geen verantwoording schuldig”, en ik geloof zonder meer dat je er van overtuigd bent dat Mozes nog meer wist dan er in Genesis staat.
Het gaat hier nu niet over wat je denkt, maar wat er in Genesis staat en wat jij daar over zegt.
Jij schrijft letterlijk: “Genesis is door hem geschreven en spreekt al over de Satan, vermomd in een slang” en dat klopt niet.
Genesis spreekt alleen over de slang en niet over de satan.
Je gelooft zelf het verhaal blijkbaar niet, maar vraagt wel van mij het uit te leggen.
Daar gaat dit topic immers over....
Ik wil je niet mat zetten, ik stel vragen bij zaken waarvan ik denk dat ze niet kloppen.
Ik begrijp dat je ook over de vergelijking van de vader en de buurman niet dieper in wil gaan omdat het te confronterend is.
Denk even aan het aantal quotes dat je meeneemt in je antwoord. @piet
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)