Cathy schreef:Deadline schreef:Allereerst over dat rode: godslastering is iets van de middeleeuwen. Het bestaat niet en heeft nooit bestaan.
Contradictio in terminis 8)
Cathy,
Je citeert mij hier verkeerd en je trekt deze opmerking uit zijn verband, dat vind ik een slechte manier van discusieren. Als je deze opmerking wilt bespreken moet je ook datgene wat eromheen staat en waardoor het onderbouwd wordt, behandelen. Wat ik bij dit geschrevene nog meer schreef is namelijk het volgende:
Deadline schreef:Je kan zeggen dat ik JOU kwets omdat ik een hele conflicterende mening ben toegedaan t.o.v. de jouwe. Het is echter wel zo dat ik respect heb voor jouw mening. Ik luister namelijk naar jouw mening, ik negeer die niet en ik vind ook dat je die mening mag uitdragen en hebben. Ik kan het echter niet eens zijn met jouw mening. Inhoudelijk gezien wijkt mijn mening namelijk zodanig af dat ik 180 graden sta ten opzichte van jouw mening. Daarnaast heb ook IK het recht op een mening. Daarom is het gooien met godslastering en de opmerking het vergeven van de giga godslastering in deze kwestie een zeer onterechte. Daarmee wil je eigenlijk aangeven dat je mijn mening niet wilt horen. Het is ook een schijnargument wat de mogelijkheid tot een open discussie in de weg staat. Ik onderschrijf wel degelijk dat datgene wat ik schrijf wel eens kwetsend kan zijn voor jou. Ik vind echter dat het omwille van een open discussie wel degelijk gezegd moet kunnen worden. Anders is het niet mogelijk om conflicterende meningen te bespreken in een discussie. Anders zou ik omwille van de goede lieve vrede een blad voor mijn mond moeten nemen. Maar ik denk niet dat dat het doel is van een dialoog zoals jij die je zelfs voorstelt. Als je niet alles kunt zeggen is het namelijk niet de moeite meer om je mening uit te dragen. Want die wordt dan toch niet gerespecteerd. Ik vind dan ook dat de opmerking godslastering een respectloze opmerking is voor mensen met andere meningen.
Noem dit maar eens Contradictio in terminis.... Volgens mij heb ik hier boven gewoon een punt of niet soms? Vooral in het vetgedrukte.
Cathy schreef:Deadline schreef:Je kan zeggen dat ik JOU kwets omdat ik een hele conflicterende mening ben toegedaan t.o.v. de jouwe.
Je kwetst mij niet door er een andere mening op na tehouden.
Dat vind ik fijn. Tegenwoordig kun je dat niet meer van elke gelovige zeggen.
Cathy schreef:Dan nodig ik je uit tot de volgende denkstap: Er bestaat iets, wat wij 'goed' en 'kwaad' noemen. Vanuit de Joods-Christelijk traditie is Marduk (inclusief alle andere benamingen) de verpersoonlijking van het kwaad en JHWH die van het goede. Dan zijn ze niet uitwisselbaar. Of denk jij van wel?
Je zegt het hier zelf al dit is een Joods-Christelijke manier van denken. Maar ook de Sumeriers gingen uit van goed en kwaad. Zij stelden dat Marduk goed was evenzeer als de christenen nu stellen dat jhwh goed is. Echter ik benader het vanuit een meer cultureel perspectief. Ik zie dat jhwh voor de chistenen en joden is wat Marduk is geweest voor de Sumeriers. Ze nemen beiden precies dezelfde plaats in, alleen dan elk binnen hun eigen cultuur en tijd. Voor christenen en joden is jhwh de scheppende almachtige goedheid van een god en voor Sumeriers is Marduk dat.
Die duidelijke overeenkomsten (in de betekenis die de beide godheden hebben voor hun volgelingen) stellen mij in staat om te zeggen dat jhwh = Marduk. Ook gezien het feit dat er zoveel gelijkenissen zijn in de scheppingsmythe van het christendom, jodendom en die van de Sumeriers.
Cathy schreef:Om ze serieus te nemen?? Om na te denken waarom mensen toen zo dachten??? Ik snap je link in dit geval niet.
Je gaat ervan uit dat omdat er vele mythes zijn die ongeveer hetzelfde zeggen, dat deze inhoudelijk serieus moeten worden genomen. Dit is een drogreden, omdat getallen niks zeggen over de geldigheid van deze bewering. Je laat simpelweg enkele belangrijke en zeer bepalende factoren weg:
Culturele aspecten (waren de culturen met elkaar verbonden, doordat men veel met elkaar in contact kwam of doordat er een bepaalde wisselwerking tussen culturen was?),
Economische aspecten (hadden verschillende volkeren handel en waren ze daarvoor afhankelijk van elkaar en dus hebben ze elkaar op die manier beinvloed?),
Aardijkskundige principes (het feit dat vele geloven van eilanden een zeegod aanbidden is niet meer dan logisch: de zee is immers om hen heen),
Samenlevingsfactoren (hoe zag de samenleving eruit, bij wie was de macht? Zijn de godsbeelden een afspiegeling van deze machtshebbers?),
Wetenschap (hoe ver was men in het verklaren van de wereld om hen heen? Hoeveel zaken konden verklaard worden door de bevolking en hoe gingen zij met deze kennis om?),
ect. (er zijn er vast meer die ik niet weet of vergeten ben)
Alleen door het afwegen en bepalen van al deze factoren kan je inschatten of de mythes inhoudelijk serieus moeten worden genomen. Als je bijvoorbeeld concludeerd dat er zeer grote verschillen zijn in de culturen, er geen economische band bestaat, er geen aardrijkskundige overeenkomsten zijn, er geen zelfde samenlevingsfactoren zijn en de wetenschap op een verschillend peil is voor meerdere culturen uit dezelfde periode en dat deze ongeveer hetzelfde verkondigen qua mythes, pas dan kun je zeggen dat het inhoudelijk wel eens waarheden zou kunnen bevatten. Zelfs dan schrijf ik
zou kunnen, want wanneer kan je zeggen dat het zo is? Hoeveel verschillende culturen heb je nodig voor een objectief beeld? Dat zijn allemaal onderzoekvragen, nog los van het feit dat je allerlei wegingsfactoren aan bovengenoemde elementen moet koppelen.
Ik zeg dus daarom dat jou opmerking (van het feit dat het inhoudelijk serieus genomen moet worden, omdat er verschillende scheppingsmythes hetzelfde zeggen) enkel gebaseerd is op onwetendheid en misschien desinteresse. Of wellicht op gemakzucht. Dergelijke conclusies (dat iets inhoudelijk serieus genomen moet worden, omdat er verschillende scheppingsmythes hetzelfde zeggen) zijn te kort door de bocht en kunnen op geen enkel van de andere factoren onderbouwing vinden. Bovendien zijn de andere factoren van een minstens even groot belang. Je weet immers dat de werkelijkheid door veel verschillende factoren beïnvloed wordt. Een onderzoek van een beschaving is dan ook een zeer ingewikkelde zaak omdat er velle verschillende factoren onderzocht dienen te worden voordat men de simpelste conclusies kan opstellen.
Dat zeg ik ook niet. Ik ben het ermee eens dat er wel degelijk sprake is van beinvloeding, maar wat eerder was hoeft niet beter te zijn of per definitie meer waarheid te bevatten. Dat is mijn punt.
Zie mijn opmerking hierboven,
Ervan uitgaande dat er beïnvloeding is geweest en dat kunnen we wel zo stilletjes aan stellen (de beschavingen stammen uit dezelfde tijd en regio en dreven handel met elkaar), is de beschaving die de mythe als eerste de wereld in bracht de bedenker. De beschavingen in de omgeving van deze beschaving, die aantoonbaar (dus door sporen onderbouwd dat zij later een variant van die mythe gingen onderbouwen) later begonnen met het verkondigen van een variant van deze mythe zijn de reactoren. Zij reageren slechts. Het idee komt van de eerste beschaving, de latere ideëen zijn slechts uitwerkingen van dit idee. Zodoende is een later idee niet per definitie meer waar, het is meer zo dat het beter aangepast is op die beschaving waarvoor het geldt.
Cathy schreef:Maar waardoor er een oerknal kon ontstaan..........
Lees mijn discussie met Marc aka controle in dit topic maar door (die vele pagina's hiervoor). Ik ga hier niet meer over in discussie. Ik heb daarna ingezien dat het onzinnig is om over
iets onlogisch na te denken. Bovendien kan ik door een beetje filosoferen wel degelijk aantonen dat er een goed alternatief is voor een god. Maar goed het is onmogelijk om over iets onlogisch te denken. Want denken betekent juist dat je logisch gaat redeneren. Bovendien is het ongeloofelijk off-topic. Er zijn genoeg topics op dit forum waar je deze discussie wel kan opstarten. Ik verwijs hier dan ook naar. Voorlopig draagt dit niks bij aan de inhoudelijke geldigheid van de juistheid van het woord van diezelfde god. Het onderbouwt niet waarom het woord van god ook geschiedkundig gezien het woord van god zou moeten zijn.
De Bijbel is ook geen gewoon geschiedenisboek. Het bevat de
heils/geloofsgeschiedenis. En het is toch het oudste boek met zoveel invloed......ja oke, dit is wel een fout argument *grinnik*
Maar hoe ouder ik wordt hoe meer ik ontdek dat achter die heroische verhalen een diepere betekenis schuilgaat. De verhalen zijn er ook
vanwege hun betekenis.
En dat ze dan misschien niet helemaal waarheidsgetrouw zijn, naar onze zin van het woord, wordt van steeds minder belang. Ze bevatten een hogere 'waarheid'. Het Boek wordt er niet minder spannend om....integendeel. Wat een ongelooflijke wijsheid en doordachtheid zit erin. Maar dan komen we op semantisch terrein. Theologie blijft in beweging
Geloof mij achter elk verhaal gaat een diepere betekenis schuil. Dat zegt niks over de inhoudelijke geldigheid ervan. Denk aan een sprookje als assepoester, of de sprookjes over de vos reynaarde. In sprookjes zit vaak een veel diepere betekenis dan men op eerste gezicht kan onderscheiden. Maar het zegt niks over de geldigheid ervan. We weten allemaal dat een sprookje niet echt gebeurd is.
Cathy schreef:Zoals ik elders al postte: voor mij liggen geloof en wetenschap in elkaars verlengde. Ik begrijp niet waarom ze tegen elkaar moeten worden uitgespeeld.
Ze liggen niet in elkaars verlengde:
Immers als wetenschap de noordpool is, is geloof de zuidpool. Ze zijn precies tegenovergesteld. De wetenschap neemt iets voor waar aan als het meetbaar is, beredeneerd kan worden en waargenomen kan worden (dit laatste moet ook worden gezien als: waargenomen worden door berekening en computermodellen). De wetenschap onderzoekt eerst de of iets waar is aan de hand van metingen, waarnemingen (deze waarnemingen worden vooral aan de hand van computerberekeningen gedaan) en probeert dan een lijn te vinden. Waar deze lijn door beïnvloedt wordt, wordt nader bepaald aan de hand van proeven waarbij verschillende factoren meespelen. Er worden situaties geschapen waarin elk een paar of één factor een belangrijke rol in speelt. Daarna kan een conclusie getrokken worden en ondelringe verbanden gelegd worden. Dan is iets waar. Aan de basis van wetenschap staat het logische denken.
Geloven is juist het tegenovergestelde. Vaak zoeken gelovigen bewijs door zich vast te klampen aan verschillende ge-isoleerde gebeurtenissen. Ze houden geen proeven door een zelfde gebeurtenis te isoleren met behulp van andere factoren en deze proef te herhalen door zo veel mogelijk factoren en zoveel mogelijk dezelfde gebeurtenissen met elkaar te vergelijken. Geloven is de overtuiging dat iets waar is, zonder dat dit bewezen kan worden. Geloven is ook niet denken, maar de overtuiging hebben dat iets zo is als het is.
Cathy schreef:Maar we dwalen weer af; volgende keer probeer ik weer meer on-topic.
Goed idee.
Devious schreef:Mijn reactie hierboven was offtopic, realiseer ik me nu. Excuses.
Tja mijn reacties waren alleen de eerste pagina geheel on-topic. Daarna volgde een enorme off-topic discussie die heel erg uit de hand dreigde te lopen (dat is ook door mijn schuld gebeurd trouwens, ik vind dat ik zo eerlijk moet zijn dat erbij te zetten). Dus tja, hoe lang is dit topic al niet meer on-topic? Dus ik neem het je alles behalve kwalijk.
Groet,
Deadline