Moet dit een argument voorstellen? Dit antwoord kan je geven ongeacht of roofdieren het soort bewustzijn hebben, dat hen toelaat bewuste keuzes te maken of niet.Earthheart schreef: ↑16 mar 2025 11:48twijfel jij eraan dat roofdieren een bewustzijn hebben en keuzes maken? Goed, dan ga ik ontkennen dat jij een bewustzijn hebt.
Als iemand onder de illusie leeft dat zijn auto bewuste keuzes maakt, en ik ontken dat, dan kan die ook antwoorden dat hij dan gaat ontkennen dat ik een bewustzijn heb.
Waarmee je de moeilijkheid van deze kwestie gewoon ontkent. Waarom zou het onmogelijk zijn om robots te ontwerpen die bewuste keuzes maken? Stel dat de robots steeds gesofiticeerder worden, hoe zouden we kunnen beslissen dat de ontwikkelingen zover gevorderd zijn, dat die robots bewuste keuzes maken.Earthheart schreef: ↑16 mar 2025 11:48ja, hoe doe jij dat? Weet je wat? Eigenlijk ben jij een zombie: jij hebt geen bewustzijn, al je beslisingen zijn onbewust. We hoeven er geen rekening mee te houden, net zomin we rekening moeten houden met de beslissingen van een robot.
Ook bij mensen, komen we soms tot de slotsom dat sommigen over te weinig mentale capaciteiten beschikt om bewuste keuzes te kunnen maken. Jij zelf vergelijkt dieren vaak met dit soort mensen maar nu moeten we aannemen dat dieren bewuste keuzes kunnen maken?
Neen, jij maakt de denkfout door de twee verschillende fase met elkaar te vergelijken. Je hebt de eerste fase, waarin de lichtvlek/prooi wordt opgemerkt en waarbij het dier op een bepaald moment in actie komt. Daarna heb je de jacht. Wat jij hierboven gedaan hebt is de eerste fase van het roofdier, vergelijken met de jacht fase bij de kat.Earthheart schreef: ↑16 mar 2025 11:48Hoe weet jij dat dan? Leg eens uit hoe jij een bewuste keuze onderscheid van instinct.
jij maakt hier ook een denkfout. Als je auto rijdt, ben je ook niet altijd bewust van je keuzes, van draaien aan het stuur, van je voet op de remmen, je hand die de knipperlichten opzet... Dat wil niet zeggen dat je geen bewustzijn hebt en dat je nooit bewuste keuzes maakt in de auto.
Hoe weet jij dat? Hoe maak je onderscheid tussen bewuste afwegingen en instinct?Earthheart schreef: ↑16 mar 2025 11:48kijk naar de manier waarop je kat aandacht heeft en haar aandacht stuurt bij het maken van afwegingen. Dat is niet zomaar onbvewust instinct.
Dit soort bewustzijn impliceert niet dat er bewuste beslissingen genomen kunnen worden.Earthheart schreef: ↑16 mar 2025 11:48zeg, weet jij niet wat bewustzijn is? Het hebben van subjectieve ervaringen, het gevoel van hoe het is om iets te ervaren.
Waarom zou een roofdier dan zijn beslissingen niet kunnen nemen op een manier die vergelijkbaar is met een computer? Denk je dat het onmogelijk zou zijn om een robot te programeren zodat die zich gedraagd als een roofdier?Earthheart schreef: ↑16 mar 2025 11:48
informatie verwerken en op basis van die informatieverwerking gedrag aansturen en een keuze maken uit een aantal voorliggende opties.
onbewuste beslissingen, ja. Ofwel zeg je dat het hebben van bewustzijn een voorwaarde is voor het nemen van beslissingen, en dan kan de computer geen beslissing nemen.
Mij best, maar dat is IMO dan het type dat in dit soort gedachtenwisselingen nutteloos is. Dan is mijn thermostaat verantwoordelijk voor de temperatuur.Earthheart schreef: ↑16 mar 2025 11:48het type verantwoordelijkheid waar we het hier over hadden: ja.
Inderdaad dat kan je zeggen. Maar iemand die van oordeel is dat alle objecten een soort bewustzijn hebben, kan ook zo reageren als jij hierboven doet. Het is inderdaad een moeilijk probleem, want we hebben nu eenmaal geen toegang tot de innerlijke wereld van een ander. Ik zie daarin echter geen reden om er maar van uit te gaan dat alle dieren over het soort bewustzijn beschikken dat bewuste keuzes toelaat. We hebben het nu eenmaal over een breed gamma van dieren, van kwallen tot de mens.Earthheart schreef: ↑16 mar 2025 11:48kan niet, want die vragen van jou zijn ook van toepassing op mensen: je kunt evengoed zeggen dat enkel ik een bewustzijn heb en dat alle andere mensen bewusteloze zombies zijn die louter handelen op basis van instinct, net zoals computers.
In deze context kan ik een argument dat er op neerkomt dat alle diersoorten, bewuste keuzes kunnen maken, weinig serieus nemen.