Archeologie en de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Plaats reactie
antoon
Banned
Contacteer:

Re: Archeologie en de bijbel

Bericht door antoon »

Om het op papier zetten van de 65 jaar hebben enkele geleerden een jaren durende studie voor nodig gehad.
verwacht je van mij dat ik het met veel minder moet doen ?
de laatste posting is bewust van mij om jullie op het spoor te brengen dat het een afwisseling is van
geschiedenis, bijbelse chronologie, en zelfs een beetje apologetiek.
schaakmat ben ik in het geheel niet Digit, mijn berekeningen zijn nog steeds niet weerlegt hier.
IK ben echt niet huiverig om een hangijzer aan te pakken, integendeel ik heb er steeds meer plezier mee.
Wanneer concrete informatie over die 65 jaar van Jesaja ?
Wanneer een reactie op het feit dat het Jodendom pas rond 1.200 VGT ontstaan is ?
Wanneer een reactie op de "vloed" die in feite gedateerd is op het vollopen van de Zwarte Zee ?
Wanneer een reactie op het feit dat de hongerstèle een verhaal vertelt over Khnum en de bronnen van de Nijl, en niet over de verzonnen voorraadschuren van een verzonnen Jozef ?
die 65 jaar komt, zeker weten.
Wanneer een reactie op het feit dat het Jodendom pas rond 1.200 VGT ontstaan is ?
dat is dus ook een aanname

Wanneer een reactie op de "vloed" die in feite gedateerd is op het vollopen van de Zwarte Zee ?
het gaat hier over archeologie Digit
overige is eveneens een aanname, ik kan zoals gezegt dus ook niet altijd buiten aannames, verder lijkt het mij het beste om bij de les te blijven, en een dag af te wachten op de 65 jaar, wat een woordspeling :?
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

volgens bijbelse chronologie
Afbeelding
volgens conventionele chronologie
Afbeelding

Jesaja 7:8
8 Immers, het hoofd van Aram is Damascus, en het hoofd van Damascus is die Resin. – Nog vijfenzestig jaar (de bewuste 65 jaar dus) en het volk van Efraïm bestaat niet meer. – 9 Het hoofd van Efraïm is Samaria, en het hoofd van Samaria is die zoon van Remaljahu. Alleen als jullie vertrouwen hebben, houden jullie stand.”’

het gaat dus om de boven genoemde 65 jaar

Afbeelding
Tiglath-Pileser III: stela from the walls of his palace (British Museum, London).
Tiglat-Pileser III
De Assyrische koning Tiglat-Pileser III (745 - 727 v.Chr.) was de redder van Assyrië en veroverde eerder verloren gegane rijksgebieden. Hij was de grote hervormer van het Assyrische leger. Hij zou berucht worden vanwege zijn executies, deportaties en martelpraktijken.
Omdat koning Achaz van Juda in de problemen kwam toen de koningen Resin van Aram (met als hoofdstad Damascus) en koning Pekach van Israël een coalitie sloten en gezamenlijk tegen Juda ten strijde trokken, zag deze zich gedwongen hulp in te roepen van Tiglat-Pileser. Achaz betaalde grote sommen goud en zilver voor deze hulp en Juda werd feitelijk een vazalstaat van Assyrië. De veldtochten van Tiglat-Pileser in Syrië en Palestina (743-740, 738, 734-732 v.Chr.) zouden hem eerst Arvad (740 v.Chr.) doen veroveren om vervolgens Damascus in te nemen (732 v.Chr.) en koning Resin ter dood te brengen. Aan het einde van zijn regering slaagde hij erin zichzelf tot koning van Babylon te kronen (733-732 v.Chr.) en sloot aldus een succesrijke politiek-militaire periode af, de stad Assur een wereldrijk nalatend.
De bijbelse volgorde, ik kom er in mijn relaas op terug
2 Koningen 15:29
29 In de tijd van koning Pekach van Israël viel koning Tiglatpileser van Assyrië het land binnen. Hij veroverde Ijjon, Abel-Bet-Maächa, Janoach, Kedes en Hasor, Gilead en Galilea inclusief het gebied van Naftali, en voerde de inwoners van die steden en gebieden als ballingen naar Assyrië mee.

2 Koningen 17:3
Koning Salmanassar van Assyrië rukte tegen Hosea op en onderwierp hem. Voortaan moest Hosea schatting afdragen aan de koning van Assyrië.

Ezra. 4:2,3
De tegenstanders van Juda en Benjamin hoorden dat de teruggekeerde ballingen een heiligdom voor de HEER, de God van Israël, aan het bouwen waren. 2 Zij gingen naar Zerubbabel en de familiehoofden, en zeiden: ‘Wij willen meehelpen met de bouw, want ook wij vereren uw God, wij offeren al aan hem sinds de dag dat Esarhaddon, de koning van Assyrië, ons hierheen heeft gebracht.’ 3 Zerubbabel en Jesua en de andere familiehoofden van Israël antwoordden hun: ‘Wij mogen niet samen met u een tempel bouwen voor onze God. Wij alleen zullen die bouwen voor de HEER, de God van Israël, want alleen aan ons heeft Cyrus, de koning van Perzië, deze opdracht verstrekt.’

Ezra. 4:10
9 ‘Van Rechum, het hoofd van de kanselarij, en van Simsai, de hofschrijver, en van hun overige ambtgenoten: rechters, afgezanten, ambtenaren, mannen uit Sippar, Uruk, Babel en Susa (dat zijn Elamieten), 10 en van de andere volken die de grote en doorluchtige Asnappar in ballingschap heeft weggevoerd en heeft laten wonen in de steden van Samaria en het overige gebied van de provincie Trans-Eufraat. 11 (Dit is een afschrift van de door hen geschreven brief.) Aan koning Artaxerxes, van uw dienaren, inwoners van de genoemde provincie.
_______________________________________________________________________________________
We hebben dus 3 hoofdpersonen die elkaar kruisen, en een episode inluiden, een episode van 65 jaar waarin het noordelijke koninkrijk van de kaart geveegd zou zijn als natie, er zouden als het ware geen sporen meer van te vinden zijn.
De 3 hoofdpersonen zijn:

Achaz van Juda
Pekah van Israel
Tiglat-Pileser III van Assyrië
Achaz en Pekah kruisen elkaar in 761, 760, 759 en 758 voor GT.
Resin van Aram noem ik niet in het rijtje omdat ik daar weinig of geen achtergrond info van heb.

Achaz van Juda en de noordelijke koning Pekah van Israel kruisen elkaar dus voor enkele jaren dat zij zamen geleefd hebben. Pekah begon in 778 voor 20 jaar te regeren, zijn laatste jaar was dus ongeveer 758 voor GT. en Achaz begon in 761 voor GT. aan zijn regering.
Het is niet aannemelijk dat hij ,Achaz> meteen in dat jaar bonje had met zijn noorderbuur rond 760 voor GT. ligt dan meer voor de hand als het jaar van de agressie politiek.
In mijn optiek moet ik het jaar 760 voor GT.dus koppelen aan de laatste stuiptrekkingen van Pekah van het noordelijk rijk.
Dan Tiglat-Pileser III van Assyrië hij moet dan ook in het rijtje passen, we zien dat zijn bemoeienissen met Achas en pekah in de laatste 5 jaar van zijn tegering begonnen (745 - 727 v.Chr.
Volgens Wiki, en in 732 voor GT. bracht hij Resin terdood, echter hij was nog niet zuidelijker opgetrokken, noch had hij Israel ingenomen, er was van deportatie op dat moment geen sprake, daarom denk ik sterk dat in zijn laatste 1 of 2 jaar de deportatie politiek van de bewoners van Israel begon, de druk was van de ketel voor Juda, de 65 jaar van Jesaja gaan aftellen, aftellen zeg ik omdat er nog steeds wel autochtone bewoners waren van het noordelijk rijk is aan te nemen er volgden nog meer deportaties en dat zou binnen 65 jaar moeten gebeuren, anders kunnen we de profetie afdoen als ongevestigd .
Hierbij wil ik ook sterk benadrukken dat de ingang van de 65 jaar ook 1 of 2 jaar eerder ingegaan kan zijn
de profetie werd uitgesproken op het moment dat Achaz van plan was om steun te zoeken bij Assrie, dus voor het ingrijpen van Tiglat-Pileser III, maar om verwarring te voorkomen, zal ik een datum prikken, zie hieronder.

Maar ik wil terugkomen op het afteljaar 760 wat ik bepaalt had, iedereen kan zien dat het niet overeenkomt met de laatste jaren van Tiglat-Pileser III 745/727
30 jaar verschil dat steeds terugkomt T.O.V. de bijbel, (ik heb het dan over een zuivere bijbelse chronologie) echter voor de berekening hoeft het geen invloed te hebben, ik ga extrapoleren vanaf de conventionele geschiedenis en van een van de laatste jaren van Tiglat-Pileser III 731 voor GT. lijkt mij verantwoord, zoals ik al eerder opmerkte vond de deportatie in het laatst van zijn regering plaats.

731 – 65 = 666 , Daar moeten we dus ongeveer uitkomen, maar we gaan stations passeren, en als eerste nemen we vriend Salmanasser V
De Assyrische koning Salmanasser V (727 - 722 v.Chr.) nam Samaria in na een lang beleg (724 - 722 v.Chr.), waarbij hij echter overleed. Salmanasser V was een zwakke koning en zette de politiek van zijn vader zonder veel succes voort. Een staatsgreep in Assoer maakte een einde aan zijn regering. Hij werd opgevolgd door zijn zoon Sargon II.
Samaria was ingenomen in 722 voor GT , hiermee maken we de 65 jaar lang niet vol, en je zou kunnen zeggen is dit het eind van het verhaal voor de Noordelijken, dan hebben we dus een contradictie.
Wat ik nu ga doen is: ik ga kijken wat de schift er hierna nog over mee te delen heeft

En dan komen we bij
Ezra. 4:2,3
De tegenstanders van Juda en Benjamin hoorden dat de teruggekeerde ballingen een heiligdom voor de HEER, de God van Israël, aan het bouwen waren. 2 Zij gingen naar Zerubbabel en de familiehoofden, en zeiden: ‘Wij willen meehelpen met de bouw, want ook wij vereren uw God, wij offeren al aan hem sinds de dag dat Esarhaddon, de koning van Assyrië, ons hierheen heeft gebracht.’ 3 Zerubbabel en Jesua en de andere familiehoofden van Israël antwoordden hun: ‘Wij mogen niet samen met u een tempel bouwen voor onze God. Wij alleen zullen die bouwen voor de HEER, de God van Israël, want alleen aan ons heeft Cyrus, de koning van Perzië, deze opdracht verstrekt.’

Esarhaddon komt in beeld als een deporteur , en nog zijn we niet aan het end van 65 jaar (zie schema), gelukkig wordt er in de bijbel heel wat besproken, we moeten weer bij de afschrijver priester Ezra zijn

Ezra. 4:10
8 Rechum, het hoofd van de kanselarij, en Simsai, de hofschrijver, schreven de volgende brief aan koning Artaxerxes over Jeruzalem: 9 ‘Van Rechum, het hoofd van de kanselarij, en van Simsai, de hofschrijver, en van hun overige ambtgenoten: rechters, afgezanten, ambtenaren, mannen uit Sippar, Uruk, Babel en Susa (dat zijn Elamieten), 10 en van de andere volken die de grote en doorluchtige Asnappar in ballingschap heeft weggevoerd en heeft laten wonen in de steden van Samaria en het overige gebied van de provincie Trans-Eufraat. 11 (Dit is een afschrift van de door hen geschreven brief.) Aan koning Artaxerxes, van uw dienaren, inwoners van de genoemde provincie.

Asnappar komt als laatste in beeld, en we moeten naar het schema, waarbij wij zien dat 65 jaar een overbrugging is van 731 voor GT naar de zoon van Esarhaddon, dan maken we een insteek naar
Assurbanipal (669 – 627 v.Chr.) was de laatste grote heerser van Assyrië
van Wikipedia.

een insteek dus naar ongeveer 666 voor GT.
731 - 65 =666
Het jaar 666 voor GT. is in de regering van Assurbanipal, hierbij teken ik aan dat ik geen rechten aan deze berekening ontleen , in tegenstelling tot andere rekenschema,s van mij waarbij ik met juiste getallen kom is deze er een met aanames, dat hadden jullie ook wel door , toch ligt het in de lijn van de profetie.

De 65 jaar is dus een insteek in de jaren van Tiglat-Pileser III tot en met Asnappar oftewel Assurbanipal
Laatst gewijzigd door antoon op 24 okt 2009 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

antoon schreef:Om het op papier zetten van de 65 jaar hebben enkele geleerden een jaren durende studie voor nodig gehad.
verwacht je van mij dat ik het met veel minder moet doen ?
de laatste posting is bewust van mij om jullie op het spoor te brengen dat het een afwisseling is van
geschiedenis, bijbelse chronologie, en zelfs een beetje apologetiek.
schaakmat ben ik in het geheel niet Digit, mijn berekeningen zijn nog steeds niet weerlegt hier.
IK ben echt niet huiverig om een hangijzer aan te pakken, integendeel ik heb er steeds meer plezier mee.
Wanneer concrete informatie over die 65 jaar van Jesaja ?
Wanneer een reactie op het feit dat de hongerstèle een verhaal vertelt over Khnum en de bronnen van de Nijl, en niet over de verzonnen voorraadschuren van een verzonnen Jozef ?
die 65 jaar komt, zeker weten.
dat is dus ook een aanname

het gaat hier over archeologie Digit
overige is eveneens een aanname, ik kan zoals gezegt dus ook niet altijd buiten aannames, verder lijkt het mij het beste om bij de les te blijven, en een dag af te wachten op de 65 jaar, wat een woordspeling :?
Jouw geneuzel met jaartallen uit historische tijden is inderdaad niet weerlegd, en dat is ook normaal : er was toen een georganiseerd Jodendom, en die hielden hun registers bij ! Vandaar ! Dat JG-"geleerden" dáár jaren aan hebben verspild is een duidelijk voorbeeld van de "ergotherapie" waarmee de JG-sekte ernstig en dus "gevaarlijk" denkwerk voorkomt !

Dat er vóór 1.200 VGT geen Joodse samenleving bestond is géén aanname, maar een vaststelling op grond van archeologische vondsten : vóór die datum hebben alle opgravingen afvalhopen met etensresten die varkensbeenderen bevatten én brandaltaren op een nabije heuveltop : dus géén afwijzen van varkens en géén JHWH monotheïsme, en dát zijn nu eenmaal de kenmerken die bepalend zijn voor het Jodendom ! Overigens was er een Joodse gemeenschap in Aswan waar rond 400 VGT nog steeds een vrouwelijke godin werd aanbeden, vermoedelijk Astarte of Ashtarot, die ook bij de proto-joden (dus pré 1.200) als tegenhanger of gemalin van Eel of JHWH gold ! Bovendien is er een zéér goede aanname over de oorsprong van de "varkensallergie" : de vijandschap met de Filistijnen, waar het varken de draaischijf van de economie was ! En die Filistijnen vestigen zich slechts einde 13° eeuw VGT in het gebied ! De Kanaänitische herders leefden vanaf toen in een klimaat-conjunctureel bepaalde haat-liefde verhouding met de Filistijnen : bij goede klimatologische omstandigheden was er handel, bij slechte was er rivaliteit voor de beperkte landbouwresources ! Als reactie hebben de Kanaänitische herders (Apiru = zwervers -> Ibri) een eigen identiteit ontwikkeld door het Filistijnse model af te wijzen (Filistijnse varkens buiten ! Eigen geiten eerst !). Later hebben de koningen van Juda, in het bijzonder Josiah, daar het JHWH-monotheïsme aan toegevoegd om louter politieke redenen (zoals Echnaton dat deed om de Amon-priesters uit te schakelen !), zoals ik eerder uitgelegd heb (zie de vergelijking met "ahnenerbe" !). Pas dán kan men van een gestructureerd Jodendom spreken, niet eerder !

Het vollopen van de Zwarte Zee is een historisch feit dat én door de geologie én door onderwater-archeologie is bevestigd, en het is het enige fenomeen dat de legenden over de vloed, zoals die in het gehele midden-oosten voorkomen, kan verklaren ! Het is dus evenmin een aanname !

Er is dus een fundamenteel verschil tussen onderbouwde "aannames" op basis van archeologische vaststellingen en religieus-dogmatische aannames op basis van een derderangsvertaling van een pak oude legendes !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Jouw geneuzel met jaartallen uit historische tijden is inderdaad niet weerlegd, en dat is ook normaal : er was toen een georganiseerd Jodendom, en die hielden hun registers bij ! Vandaar ! Dat JG-"geleerden" dáár jaren aan hebben verspild is een duidelijk voorbeeld van de "ergotherapie" waarmee de JG-sekte ernstig en dus "gevaarlijk" denkwerk voorkomt !
We hebben aardig wat overgenomen van de Joodse oudvaders en apologeten, maar in de meeste gevallen hebben we de theologie aan grondig onderzoek onderworpen en beschouwd of het echt wel zo is en of het niet conflicteert met de rest van de Bijbel, neem maar van mij aan dat er niets klakkeloos overgenomen wordt.
Daar waar de joodse lobby alsook de traditiegetrouwe kerkelijke voorgangers, blijven haken tegen contradicties, en ook gewoon stilstaan, is er bij ons progressie van onderzoek.
Wat ik hier gedeponeerd heb, daarvan heb ik de grondslag uit de boeken van het WT en internet, wat ik verder doe, is het fijnmaziger maken, iets waar het WTG niet aan toe komt, en terecht ook, zij voelen zich niet geroepen om een verhandeling te geven van Asyrische koningen, althans niet uitgebreid ziJ leggen dus zoals ik opmerkte wel de grondslag en blijven verder onverbiddelijk bij Gods woord de Bijbel als uitgangspunt, want ander zouden zij wel boekwinkels kunnen beginnen, voor mij ligt het iets anders, ik heb de tijd en de energie om mij erin te verdiepen, waardoor ik de zo en zo al prachtige chronologie en apologetiek dus iets fijnmaziger kan maken, en waardoor ik ervan overtuigd ben dat er bij ernstige Bijbelonderzoekers een aha Elebernis voordoet, die ernstige Bijbel onderzoekers hoeven echt niet alleen JG mensen te zijn.
Ik zie het zo, als 10000 mensen hier op het forum langszij komen en een daarvan besluit om de Bijbel verder te onderzoeken, heeft mijn inbreng zijn krediet opgebracht.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

In beantwoording van mijn vorige posting.
Afbeelding
Aansluitend op mijn vorige posting zal ik je een voorbeeld geven
Dit vers Daniel 1:1 en Jeremia 25:1 beschouwt men als het ultieme bewijs dat onze chronologie een rommeltje is, het is een bewijs tegen de Bijbel menen zij, en in het bijzonder tegen JG.
Ik heb het met Rereformed het er al eens over gehad, nu zal ik het nog iets fijnmaziger uitleggen dat deze contradictie juist een bewijs van Bijbelse zorgvuldigheid is.

Daniel bevond zich al geruime tijd in Bablon en beschouwde de Babylonisch zienswijze t.o.v. Jojakim
Jeremia bevond zich nog steeds tussen de Joodse gemeenschap in Juda en was een spreekbuis voor hun zienswijze t.o.v. Jojakim

M.a.w.
Daniel rekende vanaf het jaar dat Jojakim vazal van bablon werd, zie op het schema en rekent met 3 jaar
Jeremia extrapoleert op de vier jaar dat Jojakim vazal was.

Verder is het uitermate boeiend om te weten in welk jaartal Jeremia de uitspraak doet, een paar versen verder zegt hij:
Afbeelding

623 voor GT. de uitspraak, Jeremia blikt terug op 4 jaar
627
626
625
624
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Antoon schreef:Ik zie het zo, als 10000 mensen hier op het forum langszij komen en een daarvan besluit om de Bijbel verder te onderzoeken, heeft mijn inbreng zijn krediet opgebracht.
Waarbij ze dan meteen kunnen vaststellen dat je de discussie over de moeilijke punten krampachtig uit de weg gaat, m. a. w. dat je geen antwoord durft te geven op de terechte opmerkingen over de oorsprong van het OT. En daaruit hun conclusies kunnen trekken.

Zoals :
Wanneer een reactie op het feit dat de kern van het OT dateert van de periode van Josiah (7° eeuw VGT), en moest dienen als oproep tot en verrechtvaardiging van een bloeddorstige veroveringsoorlog ?
Wanneer een reactie op de "vloed" die in feite gedateerd is op het vollopen van de Zwarte Zee, lang vóór de beweerde "schepping"?

En dat zijn géén "aannames", zoals je schuchter beweerde, maar hedendaagse wetenschappelijke consensus gebaseerd op ontelbare historische, archeologische en geologische vaststellingen !

Quousque tandem, Antoon, abutere patientia nostra ?

Groetjes,

Digit
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

En wanneer een reactie over de mythe van de vernietiging van de Kanaänitische steden? :D
Zijn er jou Antoon archeologische vondsten bekend die dit verhalen ondersteunen?
Mij zijn alleen de verhalen bekend van archeologen die geen enkel spoor hebben gevonden van een vernietiging rond deze periode.
Dat is de periode dat het hebreeuws als schrift ontstond, van voor die tijd is geen enkele tekst bekend, ook niet in een andere taal. Aangezien verhalen die mondeling worden doorgegeven nu niet echt betrouwbaar zijn, kunnen we helemaal geen uitspraken doen over de betrouwbaarheid van de bijbelse teksten van voor deze periode. Het is dan ook niet verwonderlijk dat des te verder we teruggaan in de tijd, des te meer mythische verhalen we aantreffen in de bijbel.
De meest gangbare theorie is nu dat de Israëlieten zich hebben afgescheiden van de Kanaänieten en dat een kleine groep mensen vanuit Egypte zich aansluiten bij dit 'nieuwe volk'. Zo zijn de verhalen ontstaan van de uittocht en daarnaast is overduidelijk dat men elementen 'jatte' uit verhalen van onliggende volkeren.
Hoe kun je anders verklaren dat een bijbelse wet bijna letterlijk is overgenomen van het Wetboek van Hammurabi? Dat terwijl dit wetboek meer dan 600 jaar eerder is opgeschreven dan dat het hebreeuws als taal ontstond!
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Migratie tussen de Nijldelta en Kanaän was een periodiek conjunctureel fenomeen dat zo oud is als de bewoning in het gebied ! Er was overigens een analoge (maar minder intense) migratie tussen trans- en cis-Jordanië !

De meest markante versmelting is waarschijnlijk gebeurd bij de terugkeer van de Joodse elite uit Babylonische ballingschap, toen zij het JHWH-monothïsme opdrongen aan de populatie die deels was achtergebleven, deels was teruggekeerd uit de delta ! Mogelijkers zouden we zelfs kunnen stellen dat de "homogene Joodse natie" pas op dat moment ontstaan is !
Lanier schreef:Aangezien verhalen die mondeling worden doorgegeven nu niet echt betrouwbaar zijn, kunnen we helemaal geen uitspraken doen over de betrouwbaarheid van de bijbelse teksten van voor deze periode.

Dat kunnen we dus wél : als men er de koning van Edom en de Amalekieten bijhaalt in de exodus, dan is het duidelijk dat dat een verzinsel is ! Ten tijde van de beweerde uittocht was er geen koninkrijk Edom en was het gebied waar men de Amalekieten situeert totaal onbewoond ! Jericho had in die tijd zelfs geen omwalling !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

http://www.memri.org/bin/latestnews.cgi?ID=SD256109

voor de liefhebbers, er zijn munten opgedoken die verwijzen naar de bijbelse Josef
okke
Forum fan

Bericht door okke »

Interessant.
Helaas kan ik op internet niets vinden over de schrijver van het artikel, Wajih Al-Saqqar, behalve als schrijver van dat ene krantenartikel en kan ik behalve dit artikel in die Egyptische krant, Al-Ahram, geen andere bronnen van de ontdekking van die munten vinden.

Iemand anders meer geluk?
Optimists are half full of it.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Uit onverdachte bron : http://blog.bibleplaces.com/2009/09/josephs-coins.html !

Waarschijnlijk weten ze zeker dat het Josef is omdat ze de munten hebben vergeleken met Josef's pasfoto in de archieven van JG ! :wink:

En als we dat niet geloven zullen ze ons wel wat anders wijsmaken ! :mrgreen:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik vind het zeer verdacht dat er geen farao is gekoppeld aan Josef, waarom niet? Er zijn namelijk andere munten gevonden en daarop moet de naam staan van een farao (als het verhaal al waar is). Ook koppelt men alleen maar de koran aan het verhaal en wordt de bijbel niet genoemd.
De munten komen overigens uit het Egyptisch museum in Caïro waar ze lagen opgeslagen.
Ik zou graag een onafhankelijk bron willen zien, wat ik tot nu toe ben tegengekomen zijn slecht vertaalde berichten en engelse berichten die volgens mij allen terugvallen op dat ene artikel in de krant.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Zoeken op Dr. Sa'id Muhammad Thabet brengt wel meer op, maar niet een wetenschappelijke reactie.
Voorlopig lijkt het mij een hoax.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik heb geen enkele serieuze bron kunnen vinden die melding heeft gemaakt van het vinden van munten van Josef. Op http://www.archaeology.org/ is er bijvoorbeeld helemaal niets over te vinden. Volgens mij is het daarom ook een hoax, maar waarschijnlijk zal dit verhaal weer een eigen leven gaan leiden, omdat het gewoon te mooi is om af te doen als een hoax...
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Het zal een eigen leven gaan leiden, omdat het nu eenmaal past in het kraam van de fundi's !

Zelfs als ooit zou bewezen worden dat het zetpillen waren, dan nog zullen het volgens hen zetpillen zijn met de beeltenis van Josef, de genezer van de farao ! :wink: [-o<

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Plaats reactie