Re: Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO
Geplaatst: 11 nov 2024 10:10
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Dankjewel voor de snelle reactie!
De ziel is in dit concept dat "punt" (tussen aanhalingstekens omdat het dimensieloos is, als een singulariteit) waar de indrukken van alle zintuigen en delen van de hersenen samenkomen tot één beleving, en van waaruit - op basis van die beleving en andere vormen van informatie - alle keuzes worden gemaakt, wat zich vertaalt in fysieke handelingen zoals spraak en doelbewuste (niet-reflexmatige) spierbewegingen. Dat deel van elk wezen dat niet enkel onderhevig is aan causaliteit maar ook zelf een bron van causaliteit is (en dus "vrije wil" heeft/is). Dat wat niet in biologische zin leeft (de ziel heeft geen zuurstof of voedsel nodig, en sterft ook niet wanneer het lichaam sterft) maar het bewuste leven mogelijk maakt.
De enige observatie die we hebben is onze individuele beleving van een denkend, voelend wezen te zijn. De ziel is niet waar te nemen met instrumenten. Observaties zijn er voor observeerbare dingen. De ziel is enkel te doorgronden met het verstand (filosofie, logica, wiskunde etc.).Welke observaties dragen bij aan onderbouwing van die definitie?
De identiteit van de ziel is niet afhankelijk van de parate herinneringen. De identiteit zit 'm primair in het eeuwig een getuige zijn, een uniek perspectief dat alles beleeft. Tijdens een psychedelische ervaring - vooral bij een plotselinge zeer hoge dosis DMT - kan men helemaal vergeten wie men is en waar men zich bevindt, maar blijft er desalniettemin sprake van een "belever", een bewustzijn. Die belever blijft zelfs tijdens de slaap een waarnemer. Het is zelfs niet ondenkbaar dat de diepe slaap "beleefd" wordt, ook al zijn er geen indrukken die achteraf herinnerd kunnen worden. Dat bewustzijn is - theoretisch althans - de eeuwige, onvernietigbare ziel, de ziel die altijd al bestaan heeft en na de dood zich uiteindelijk met een nieuw lichaam verbindt.Maria schreef: ↑13 jan 2019 10:22 Men zegt de ziel groeit door.
Maar wat en van wie is die dan, als die geen eigen identiteit heeft, want volkomen blanco bij de geboorte in meerdere religies?
Wat of wie groeit er spiritueel door om de hoogste hemel te bereiken of het Nirwana?
Ik heb altijd al moeite gehad met dit begrip.
Een mens zonder verlangens en gevoelens, positief of negatief is mi. ook niet een mens.
Er wordt wel gezegd, dat wij westerse mensen dit sowieso niet kunnen begrijpen.
Onzin mi. voor degenen, die hun leven lang al geïnteresseerd zijn in deze materie en daar van alles over hebben gelezen.
Wat reïncarneert er dus?
Niet jij of ik, en/of alleen in de geest.
Een identiteitsloze ziel dus, die dan blijkbaar wel moet kunnen groeien en zich vormen.
Maar dan moet er toch ook een vorm van identiteit aan gekoppeld zitten, anders zijn alle zielen één pot nat.
Ook in mijn kijk op reïncarnatie komen die zaken voor, maar niet chaotisch. De ziel reist geleidelijk door al deze levensvormen heen. Eenmaal mens, blijf je mens. Het eerste leven als mens zal niet direct als een Leonardo da Vinci zijn maar als de een of andere jager-verzamelaar. Het neemt honderden levens in beslag om een genie te worden, en nog veel meer levens om verlichting te bereiken. Is het spel eenmaal uitgespeeld, dan kan men vanaf dat niveau van nirvana - wanneer de gelukzaligheid begint te vervelen - vrijwillig een nieuwe game starten, wetend dat we dit spel oneindig vaak kunnen en zullen spelen. Het is immers de beste van alle mogelijke werelden.Boerenverstand schreef: ↑06 jan 2019 15:08 Het valt mij op dat de westerse mens meestal de makkelijkste vormen van reïncarnatie uitkiest: Gewoon een mens geweest in het vorige leven. Geen tijger, kwal of mineraal. In andere vormen van reïncarnatie komen deze zaken wel voor.
Een serie beweringen die totaal negeren dat er geen enkele aanwijzing voor is, dat er buiten de hersenen van een levend persoon enig menselijk bewustzijn bestaat. En kom niet met bijna-dood ervaringen, want bijna dood is nog steeds levend. Deze compleet verzonnen ziel, wordt - eveneens zonder enige aanleiding, eeuwig en onvernietigbaar genoemd. En gij geleufd dat?Ivar schreef: ↑15 dec 2024 16:34 De identiteit van de ziel is niet afhankelijk van de parate herinneringen. De identiteit zit 'm primair in het eeuwig een getuige zijn, een uniek perspectief dat alles beleeft. Tijdens een psychedelische ervaring - vooral bij een plotselinge zeer hoge dosis DMT - kan men helemaal vergeten wie men is en waar men zich bevindt, maar blijft er desalniettemin sprake van een "belever", een bewustzijn. Die belever blijft zelfs tijdens de slaap een waarnemer. Het is zelfs niet ondenkbaar dat de diepe slaap "beleefd" wordt, ook al zijn er geen indrukken die achteraf herinnerd kunnen worden. Dat bewustzijn is - theoretisch althans - de eeuwige, onvernietigbare ziel, de ziel die altijd al bestaan heeft en na de dood zich uiteindelijk met een nieuw lichaam verbindt.
Ik had zelf al geschreven dat ik over dit onderwerp aan het speculeren ben: "Of om het wat nederiger uit te drukken: bovenstaande is speculatie. Als er al zoiets bestaat als reïncarnatie (dit topic), wat is dan de meest aannemelijke manier waarop dit alles functioneert? Wat reïncarneert er?"Peter van Velzen schreef: ↑16 dec 2024 01:39 Een serie beweringen die totaal negeren dat er geen enkele aanwijzing voor is, dat er buiten de hersenen van een levend persoon enig menselijk bewustzijn bestaat. En kom niet met bijna-dood ervaringen, want bijna dood is nog steeds levend. Deze compleet verzonnen ziel, wordt - eveneens zonder enige aanleiding, eeuwig en onvernietigbaar genoemd. En gij geleufd dat?
Na onze dood kunnen we er niets meer over zeggen en na onze bevruchting nog niets. Al kunnen onze ouders negen maanden later de slaap niet vatten omdat ze ons kunnen horen.Ivar schreef: ↑16 dec 2024 02:19Ik had zelf al geschreven dat ik over dit onderwerp aan het speculeren ben: "Of om het wat nederiger uit te drukken: bovenstaande is speculatie. Als er al zoiets bestaat als reïncarnatie (dit topic), wat is dan de meest aannemelijke manier waarop dit alles functioneert? Wat reïncarneert er?"Peter van Velzen schreef: ↑16 dec 2024 01:39 Een serie beweringen die totaal negeren dat er geen enkele aanwijzing voor is, dat er buiten de hersenen van een levend persoon enig menselijk bewustzijn bestaat. En kom niet met bijna-dood ervaringen, want bijna dood is nog steeds levend. Deze compleet verzonnen ziel, wordt - eveneens zonder enige aanleiding, eeuwig en onvernietigbaar genoemd. En gij geleufd dat?
Ik heb doelbewust geen aanwijzingen aangedragen en dus ook geen bijna-dood-ervaringen genoemd (bijna-dood is immers niet dood, dus wat er dan gebeurt kan als een soort psychedelische ervaring worden gezien: een radicale verandering van de hersenstofwisseling).
Ik speel hier met ideeën en concepten. Ik heb herhaaldelijk geschreven "wat mij aannemelijk lijkt."
Het topic is reïncarnatie. Als reïncarnatie empirisch bewezen kon worden dan was dat al jaren geleden gebeurd. Reïncarnatie is iets om in overweging te nemen en over te speculeren. Pas na de dood en na de bevruchting kunnen we er met zekerheid iets over zeggen, maar dan is er niemand meer die ons horen kan.![]()
Jouw bewering dat er geen enkel bewustzijn buiten de hersenen bestaat, baseert zich op wat we op dit moment kunnen meten en observeren. De wetenschap heeft echter nog geen volledige verklaring voor bewustzijn zelf, laat staan een mogelijk Universeel Bewustzijn. Het feit dat iets niet bewezen is, betekent niet dat het onmogelijk is. Wetenschap onderzoekt wel vaker zaken die ooit als onmogelijk of onbewijsbaar werden beschouwd.Peter van Velzen schreef: ↑16 dec 2024 01:39
Een serie beweringen die totaal negeren dat er geen enkele aanwijzing voor is, dat er buiten de hersenen van een levend persoon enig menselijk bewustzijn bestaat.
Die wordt pas bereikt als de wetenschappelijke gemeenschap goedkeuring geeft aan de gedachten en speculaties van Penrose. Als de "theorie" (hypothese) blijkt te kloppen, totdat er een betere voor in de plaats komt.
Tot zover kan ik je definitie volgen.Ivar schreef: ↑14 dec 2024 16:57De ziel is in dit concept dat "punt" (tussen aanhalingstekens omdat het dimensieloos is, als een singulariteit) waar de indrukken van alle zintuigen en delen van de hersenen samenkomen tot één beleving, en van waaruit - op basis van die beleving en andere vormen van informatie - alle keuzes worden gemaakt, wat zich vertaalt in fysieke handelingen zoals spraak en doelbewuste (niet-reflexmatige) spierbewegingen. Dat deel van elk wezen dat niet enkel onderhevig is aan causaliteit maar ook zelf een bron van causaliteit is (en dus "vrije wil" heeft/is). Dat wat niet in biologische zin leeft (de ziel heeft geen zuurstof of voedsel nodig, en sterft ook niet wanneer het lichaam sterft) maar het bewuste leven mogelijk maakt.
De definitie van de ziel zou zodoende geformuleerd kunnen worden als "Dat wat niet fysiek of biologisch is maar ten grondslag ligt aan alle fysieke, biologische processen, in het bijzonder alle vormen van bewustzijn, van het zeer primitieve (dat van eencellige organismen en dergelijke) tot het meest complexe en zelfbewuste (op onze planeet: Homo sapiens)."
Hier stopt het bij mij.De ziel maakt in dit concept integraal onderdeel uit van het bestaan. Het is niet door de oerknal, de vorming van RNA/DNA of het proces van evolutie ontstaan - en is geen onbeduidende bijkomstigheid - maar bestond al (in een sluimerende, niet zelfbewuste toestand) vóór de oerknal etc., en zal altijd blijven bestaan. De ziel is nooit ontstaan en zal nooit ophouden te bestaan. Het is dat waarbinnen alle tijdelijke dingen zich afspelen. Het enige dat wijzigt is de mate van zelfbewustzijn, dat fluctueert tussen potentieel (vóór de oerknal en aan het begin van de evolutie en reïncarnatiecyclus) en maximale uitdrukking (in de menselijke levensvorm, in de filosoof en bovenal in degene die verlichting heeft bereikt).
Ik kan er inkomen, dat je "niets" maar niets vindt.Het alternatief was niets geweest maar zoals we allemaal weten was "niets" geen optie. Het bestaan is vol met allemaal vormen van "iets", waaronder dat merkwaardige verschijnsel dat we bewustzijn noemen.
Bonjour schreef:Welke observaties dragen bij aan onderbouwing van die definitie?
Dit soort vragen dus.De enige observatie die we hebben is onze individuele beleving van een denkend, voelend wezen te zijn. De ziel is niet waar te nemen met instrumenten. Observaties zijn er voor observeerbare dingen. De ziel is enkel te doorgronden met het verstand (filosofie, logica, wiskunde etc.).
Of om het wat nederiger uit te drukken: bovenstaande is speculatie: als er al zoiets bestaat als reïncarnatie (dit topic), wat is dan de meest aannemelijke manier waarop dit alles functioneert? Wat reïncarneert er? Waarom zou het bestaan niet uitsluitend met biologische en chemische processen werken maar ook reïncarnatie vergen?
En dat nog op een verdraaide manier.Psychedelica kunnen een merkwaardige "innerlijke wereld" openbaren, die we met "één oog" beleven, haarscherp, maar je gaat er geen andere zielen van zien. Je beleeft uitsluitend je eigen bewustzijn.
Je verwart:HierEnNu schreef: ↑16 dec 2024 08:08Jouw bewering dat er geen enkel bewustzijn buiten de hersenen bestaat, baseert zich op wat we op dit moment kunnen meten en observeren. De wetenschap heeft echter nog geen volledige verklaring voor bewustzijn zelf, laat staan een mogelijk Universeel Bewustzijn. Het feit dat iets niet bewezen is, betekent niet dat het onmogelijk is. Wetenschap onderzoekt wel vaker zaken die ooit als onmogelijk of onbewijsbaar werden beschouwd.Peter van Velzen schreef: ↑16 dec 2024 01:39
Een serie beweringen die totaal negeren dat er geen enkele aanwijzing voor is, dat er buiten de hersenen van een levend persoon enig menselijk bewustzijn bestaat.
Zo zijn er bijvoorbeeld wetenschappers zoals Roger Penrose en Stuart Hameroff
die non-lokaliteit en het universum als mogelijke bewustzijnsbron onderzochten.
Penrose bijvoorbeeld speculeert dat kwantumtoestanden van bewustzijn mogelijk interactie
hebben met het fundament van de werkelijkheid, wat sommigen, waaronder ik, interpreteren
als als een vorm van 'Universeel Bewustzijn'. Kwantummechanica kent het concept van
non-lokaliteit, waarbij de toestand van een deeltje niet beperkt is tot een specifieke plaats of
tijd. Als bewustzijn inderdaad afhankelijk is van kwantumprocessen, opent dit de mogelijkheid
dat bewustzijn niet strikt gebonden is aan het fysieke lichaam.
Hameroff en Penrose suggereren dat de kwantumtoestanden die bewustzijn mogelijk
maken, afhangen van processen in de geometrie van ruimte-tijd op de Planck-schaal.
In hun theorie is bewustzijn dus niet slechts een biologisch fenomeen, maar mogelijk
een fundamentele eigenschap van de fysieke werkelijkheid zelf.
Ik ben niet wetenschappelijk geschoold, dus het bovenstaande is dan ook slechts mijn
interpretatie als leek. Je schreef ooit dat ik vaker op meerdere gedachtes tegelijk hink
en dat klopt ook nu: ik neem geen vast standpunt in over 'OF Materialisme OF Idealisme'.
Ik sta er voor open dat beide filosofïën uitgaan van twee kanten van dezelfde medaille:
- de Werkelijkheid.
Ja, die non-lokaliteit past bij bij het idee dat de ziel (geest) zich niet in ruimtetijd (materie) bevindt maar ruimtetijd zich afspeelt in de ziel, of eigenlijk het eeuwige collectief van alle zielen (de ultieme grond van het bestaan). De merkwaardige observaties uit de kwantummechanica spelen zich dan af op het raakvlak van geest en materie. Indien dit daadwerkelijk het geval is, dan hadden niet de materialisten maar de idealisten het bij het juiste eind. Bovendien zou dit dan een hele bijzondere implicatie hebben voor het begrip van reïncarnatie, aangezien reïncarnatie dan niet door een of ander chemisch en biologisch proces is ontstaan (na de toevallige vorming van DNA etc.), maar vanaf het begin van de evolutie een essentiële rol hebben gespeeld: organisch leven zou niet mogelijk zijn geweest zonder bezieling.HierEnNu schreef: ↑16 dec 2024 08:08 Kwantummechanica kent het concept van non-lokaliteit, waarbij de toestand van een deeltje niet beperkt is tot een specifieke plaats of tijd. Als bewustzijn inderdaad afhankelijk is van kwantumprocessen, opent dit de mogelijkheid dat bewustzijn niet strikt gebonden is aan het fysieke lichaam.
Nee, ik verwar zulks niet en begrijp je punt, maar ik ben van meningTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑16 dec 2024 09:39
Je verwart:
1. Er naar zoeken.
2. Het gevonden hebben.