De moord op George Floyd en de gevolgen.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: De moord op George Floyd en de gevolgen.

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 20 jun 2020 06:38
dikkemick schreef: 19 jun 2020 06:54
Je kunt ons koloniale verleden niet uitwissen. Want door ons is Jakarta als onbeduidend klein plaatsje uitgegroeid tot hoofdstad van Indonesië.
Eh Nee
Het bestaande stadje Jakarta werd platgebrand en er werd een nieuwe stad gebouwd die Batavia werd gedoopt. Door Chinese arbeiders die haar in eerste instantie bevolkten, voor welk doel een scheepslading Balinese slavinnen werd aangevoerd. Later werden de Chinezen ook weer deels uitgemoord. Coen was echt een barbaar! Vergeleken met wat hij deed was wat Floyd overkwam een kleinigheid. Mijn excuses aan zijn familie, maar ze zullen het met mij eens zijn dat de protesten niet gaan om zijn overlijden alleen, maar om het constante gebrek aan recht in vrijwel alle soortgelijke gevallen.
Waar het mij om gaat is dat we hier in Nederland nu Spaans, Frans of Portugees (of Engels/Duits) hadden moeten spreken als het verleden anders was gelopen. Het verleden liep zoals het liep. Pieken en dalen. Zoals ook nu weer. Er zjin vandaag de dag ook ongetwijfeld zaken waarvan onze achter-achterkleinkinderen straks zeggen: "Hoe hebben ze dat ooit zo kunnen doen?"
We hebben een aantal eeuwen achter ons liggen met hoofdzakelijk oorlogen. Bij oorlogen horen (aan beide kanten) leiders en 'helden'. Want inderdaad, oorlogsHELD is een beetje dubbel. Liever zie ik vredeshelden. Maar je gaat dit verleden nooit meer veranderen. Nederland IS Nederland, juist door (dankzij) het verleden. 1 Van de meest welvarende landen ter wereld.
Hoorde vanmorgen een stukje over de Engelse banken. Ontstaan uit slavernij (geld opbrengsten) en nu willen ze uit schaamte mogelijk geld gaan terugbetalen. Aan wie? Waarom? Wat heeft het nu nog voor zin? Alsof Floyd wist dat zijn verre verre voorvader als slaaf in Engeland gediend heeft.

Maar voordat ik verkeerd begrepen wordt: Slavernij IS fout. En dat zie ik door de bril die ik vandaag op heb. Wellicht hadden wij samen vroeger wel slavenhandelaar geweest Peter en dacht je er destijds ook heel anders over.
Nu standbeelden weghalen of een ver nageslacht geld geven schiet doel voorbij. Nu is het tijd voor echte actie. Mensen niet meer buitensluiten. Want DAT is waar het nu om draait. Discriminatie. Probleem van deze tijd!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Men heeft moeite met perceptie. Ik meende al eerder, en daar sta ik nog steeds achter,
Labyrint schreef:Het hele gebeuren is een groot gevaarlijk vuur dat we kunstmatig collectief opstoken. En de media doet hier ook aan mee. Omdat dit alles naar mijn idee juist averechts werkt.
Er zal meer geweld geoogst worden op de lange termijn en m.i. zo veel meer verwijdering tussen burgers veroorzaken.

Het zal alleen maar steeds grimmiger en vijandiger worden vrees ik.
Ook in Europa. Plus anderhalve meter. En iedereen lijkt tegelijk bewust juist tegen elkaar te worden opgezet en opgefokt.
En straks waarschijnlijk weer een lockdown. De wereld is werkelijk gek geworden,

Ik heb het idee dat er steeds meer racisme, en omgekeerd, en verwijdering en ellende tussen burgers zal aan komen, terwijl men denkt het te bestrijden.
En dat is inderdaad waar het nu op lijkt. Het lijkt niet echt te helpen.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Labyrint die zichzelf citeert/reageert :lol:

Wilde nog wat aanvullen m.b.t. slavernij

Want ook dit fenomeen is de wereld nog niet uit. Landen waar kinderen hele dagen uitgebuit worden en waar wij ook profijt van trekken.
En wat te denken van de 2-verdiener met een dik inkomen die gebruik maakt van de huishoudster tegen t meest goedkope tarief? Ook uitbuiting imo.

En zo heeft Labyrint wel een beetje gelijk. We zijn er absoluut nog lang niet en misschien worden de verschillen alleen maar groter i.p.v kleiner.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

dikkemick schreef: 20 jun 2020 10:09 Labyrint die zichzelf citeert/reageert :lol:
Ja en? Hoe moet ik anders terugkomen op iets wat ik eerder in dit topic al heb gezegd?
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Maria
Moderator

Re: Jesse Jackson

Bericht door Maria »

Het is niet de tijd van het jaar voor de Zwarte Pieten discussie.
Commentaren op rassen discriminatie problematiek kunnen daar
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Blijkbaar toch wel de tijd van het jaar.
Volgens het Europese Parlement moeten we stoppen met Zwarte Piet. Het is een advies maar toch meent het EP zich ermee te moeten bemoeien.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het lijkt of het Westen zich nu moet schuldig voelen over het koloniale verleden. Over de rest van de wereld hoor je niemand terwijl slaven houden vroeger de normaalste zaak van de wereld was. Dat rechtvaardigt niet wat er zich heeft afgespeeld alleen valt mij dit op.

Ik moet nog zien wat de effecten zijn op de langere termijn. In iedere samenleving is sprake van hierarchie en is er sprake van discriminatie en racisme. Blijkbaar hebben we zondebokken nodig al weet ik niet het mechanisme erachter. Maar sinds we als homo sapiens zijn overgestapt van jager/verzamelaar naar de landbouw is er sprake van hierarchie. Dat staat ook beschreven in de talloze religieuze geschriften. Zijn dat de volgende die onder de loep worden genomen? In bijvoorbeeld Amerika lijkt me dit ondenkbaar. Gaat men dan excuses eisen van christenen over het leed wat staat beschreven in de bijbel? Volgens het OT zijn er meer dan 2 miljoen mensen slachtoffer geworden van de wraakzucht van God. In het koloniaal verleden werden de nieuw ontdekte werelden 'slachtoffer' van de christelijke wereld. Dus hierarchie werd vertaald vanuit de samenleving en bijbel naar de vreemde mensen en vreemde culturen en deze waren direct ondergeschikt gemaakt. Hierarchie zie je helemaal terug in India waar het kastensysteem bepaald welk werk je gaat doen en hoe succesvol je uiteindelijk zal zijn in het leven. 20% van de bevolking leeft op dergelijke wijze en je hoort er nauwelijks iets over.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Uitstekend verwoord (Lanier).
En daarom zal er ook niets veranderen. Het zou moeten, maar gebeurt niet. Ja, tijdelijk omdat nu iedereen zijn mond er vol van heeft.
("Zijn mond"...en niet "haar mond": Kun je ook iets van vinden).
We categoriseren zelf ook alles.
Mannen versus vrouwen terwijl we het over mensen zouden moeten hebben.
Gekleurd versus blank terwijl we het over mensen zouden moeten hebben.
Homo versus hetero terwijl we het over mensen zouden moeten hebben.
Nederlander versus Duitsers terwijl we het over mensen zouden moeten hebben.
Europeanen versus Oosterlingen terwijl we het over mensen zouden moeten hebben.
Ga zo maar door,.
En wat ik eerder opmerkte: De goed verdienende 2 verdiener maakt ook gebruik van de tuinman, nanny en huishoudster. Allemaal tegen karig tarief.
Nu vinden we dat nog normaal, maar over 25 jaar???
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Maria schreef: 20 jun 2020 11:05 Het is niet de tijd van het jaar voor de Zwarte Pieten discussie.
lanier schreef: 20 jun 2020 11:21 Blijkbaar toch wel de tijd van het jaar.
Volgens het Europese Parlement moeten we stoppen met Zwarte Piet. Het is een advies maar toch meent het EP zich ermee te moeten bemoeien.
Je plaatst geen link naar je bron en ook niet naar de volledige teksten van de resoluties.

https://nos.nl/artikel/2337903-europees ... -piet.html
Zoals het hier wordt aangegeven is het een vervolg op de resoluties van vorig jaar en is de Zwarte Pieten discussie nu een onderdeel van het geheel aan resoluties bedoeld voor alle EU landen.
Wat zijn aanleiding vindt in De moord op George Floyd en de gevolgen.
Niet alleen Zwarte Piet
De resolutie volgde na een debat in Brussel over de dood van George Floyd, die eind mei overleed na politiegeweld in de Amerikaanse stad Minneapolis. Het gaat over meer dan alleen Zwarte Piet. In de resolutie staat dat elke vorm van white supremacism moet worden vermeden.

Ook staat erin dat de politie een voorbeeldrol moet hebben en dat het gebruik van geweld altijd "rechtmatig, proportioneel, noodzakelijk en een laatste redmiddel" moet zijn. Bovendien moet een eind worden gemaakt aan het etnisch profileren.

De Europese politici vinden ook dat de lidstaten moeten officieel erkennen dat er in het verleden misdaden tegen de menselijkheid zijn begaan tegen zwarte mensen. "Historisch onrecht", zo wordt het genoemd.

Verder vindt een meerderheid van het parlement dat racistische en xenofobe uitlatingen niet onder de vrijheid van meningsuiting vallen.
Groot stuk citaat, omdat niet direct verwezen wordt naar de tekst in de resoluties.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Maria schreef: 20 jun 2020 11:05 Het is niet de tijd van het jaar voor de Zwarte Pieten discussie.
Daar dit onderwerp een uitvloeisel is van de moord op Floyd en verder volledig hier aan sluit en parallel gaat lopen, heb ik het alsnog samengevoegd.
Edit: Het gaat om Jesse Jackson
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 20 jun 2020 09:05
Waar het mij om gaat is dat we hier in Nederland nu Spaans, Frans of Portugees (of Engels/Duits) hadden moeten spreken als het verleden anders was gelopen.
Denk je? Wordt er in Vlaanderen dan Spaans gesproken, of Oostenrijks? Nee toch?
Het verleden liep zoals het liep. Pieken en dalen. Zoals ook nu weer. Er zjin vandaag de dag ook ongetwijfeld zaken waarvan onze achter-achterkleinkinderen straks zeggen: "Hoe hebben ze dat ooit zo kunnen doen?"
We hebben een aantal eeuwen achter ons liggen met hoofdzakelijk oorlogen. Bij oorlogen horen (aan beide kanten) leiders en 'helden'. Want inderdaad, oorlogsHELD is een beetje dubbel. Liever zie ik vredeshelden. Maar je gaat dit verleden nooit meer veranderen. Nederland IS Nederland, juist door (dankzij) het verleden. 1 Van de meest welvarende landen ter wereld.
En Indonesië een van de armste.

Misschien is dat nog iets belangrijker dan het uitbannen van discriminatie.
Ik wens u alle goeds
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Ik snap de verplaatsing wel. :) Maar "niet de tijd van het jaar" is volgens mij nooit meer van toepassing hoor.
Men heeft het er nu het hele jaar over.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Labyrint schreef: 20 jun 2020 12:12
Ik snap de verplaatsing wel. :) Maar "niet de tijd van het jaar" is volgens mij nooit meer van toepassing hoor.
Men heeft het er nu het hele jaar over.
Klopt.
Dat blijkt.
Deze reactie sloeg dan ook op de topic opening, zoals dat topic was gestart door Christoffel.
Zonder verdere uitleg en aanleiding tot het plaatsen ervan.
viewtopic.php?p=576791#p576791
Meestal vernoem ik dat ook, maar was me nu ontschoten door mijn aandacht bij een ander topic.
Ik zal dat alsnog ook in de modinfo doen.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Uit de Resolutie: De Europese politici vinden ook dat de lidstaten officieel moeten erkennen dat er in het verleden misdaden tegen de menselijkheid zijn begaan tegen zwarte mensen. "Historisch onrecht", zo wordt het genoemd.
Ik vind het wat benepen zo'n stelling. Waarom niet betrekken op de hele mensheid? Welk volk heeft geen misdaden tegen de menselijkheid begaan? Laten we er eens een wereldwijde actie van maken.

Akwasi en Afriyie, actief in de anti-racisme beweging, zijn van herkomst Ashanti. Ooit een koninkrijk rijk geworden door slavenraids en slavenhandel. Zij zouden voormannen kunnen zijn in het erkennen dat Afrikanen in het verleden misdaden tegen de menselijkheid hebben begaan tegen niet-stamgenoten. Etnisch en religieus geweld is in Afrika overigens nog steeds aan de orde van de dag.
We hebben veel Turken en Marokkanen (Arabisch) in Nederland. Misschien kunnen zij iets dergelijk starten onder hun landgenoten in Turkije, de Arabische landen en Nederland. Zij waren notoire kolonisatoren (uit veel kolonies nooit meer weggegaan) slavenhandelaren en slavenhalers die slaven haalden uit de Balkan, de Middellandse zee, kusten van Zuid-Europa en Oost-Afrika. Nog steeds in islamitische landen veel geweld en discriminatie. De meeste Turken en Marokkanen zijn moslim. Misschien beginnen met het afstand te nemen van de slavenhandel van de stichters van de Islam?
Ook de Scandinavische Viking economie draaide voor een groot deel op kolonies, slaven en slavenhandel, naast roof. Maar de Scandinaviërs houden zich tegenwoordig erg rustig. Ook in de Romeinse beschaving was slavernij niet vreemd. Ik weet niet of we dat de Italianen nog mogen aanrekenen?

Dus Verenigde Naties, laat jullie stem horen!

Overigens mogen van mij Zwarte Piet en beelden van mensen als JP Coen wel verdwijnen naar het museum.

Overigens, Rereformed, mijn zus (weduwe) heeft andere ervaringen met Afrikanen. Zij zit door de covid-crisis sinds begin maart vast in Zuid-Senegal (via Gambia). Ze kwam daar vaker, had daar vrienden en "woont" nu bij hen als lid van de familie. Ze is hoogblond en spierwit door gebrek aan pigment. Ze leeft nu als witte Afrikaan onder Afrikanen, geheel geaccepteerd.
De grenzen zijn nog steeds dicht.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

We hebben te maken met twee zaken:
1) uitbannen van racisme
2) excuses voor koloniaal verleden

Punt 1 is een nobel streven maar zie ik niet snel gebeuren. Er moet zoveel in gang worden gezet van twee kanten. De intentie is er misschien wel maar op langere termijn moet ik nog zien of het haalbaar is. Het zit ingebakken in de mensheid. En het zou niet alleen moeten gaan om uitbannen van racisme maar om uitbannen van iedere ongelijkheid. Dus dezelfde rechten voor mannen, vrouwen, homo's, gehandicapten, etc. Daar zou men voor moeten pleiten, niet alleen voor eigen 'lijden' en onrecht.

Punt 2 lost niets op. Er leeft niemand meer die slaaf is geweest, we hebben uitsluitend met nazaten te maken. Het gaat om emotie maar de geschiedenis is wat het is. Het zit ingebakken in vele culturen. Tot hoever moet en mag je teruggaan? Ik zou dan pleiten voor een collectief excuus van vertegenwoordigers van alle landen op hetzelfde moment, bijvoorbeeld via de VN. En niet het vergrootglas leggen op alleen maar het Westen.
Plaats reactie