Waar het mij om gaat is dat we hier in Nederland nu Spaans, Frans of Portugees (of Engels/Duits) hadden moeten spreken als het verleden anders was gelopen. Het verleden liep zoals het liep. Pieken en dalen. Zoals ook nu weer. Er zjin vandaag de dag ook ongetwijfeld zaken waarvan onze achter-achterkleinkinderen straks zeggen: "Hoe hebben ze dat ooit zo kunnen doen?"Peter van Velzen schreef: ↑20 jun 2020 06:38Eh Nee
Het bestaande stadje Jakarta werd platgebrand en er werd een nieuwe stad gebouwd die Batavia werd gedoopt. Door Chinese arbeiders die haar in eerste instantie bevolkten, voor welk doel een scheepslading Balinese slavinnen werd aangevoerd. Later werden de Chinezen ook weer deels uitgemoord. Coen was echt een barbaar! Vergeleken met wat hij deed was wat Floyd overkwam een kleinigheid. Mijn excuses aan zijn familie, maar ze zullen het met mij eens zijn dat de protesten niet gaan om zijn overlijden alleen, maar om het constante gebrek aan recht in vrijwel alle soortgelijke gevallen.
We hebben een aantal eeuwen achter ons liggen met hoofdzakelijk oorlogen. Bij oorlogen horen (aan beide kanten) leiders en 'helden'. Want inderdaad, oorlogsHELD is een beetje dubbel. Liever zie ik vredeshelden. Maar je gaat dit verleden nooit meer veranderen. Nederland IS Nederland, juist door (dankzij) het verleden. 1 Van de meest welvarende landen ter wereld.
Hoorde vanmorgen een stukje over de Engelse banken. Ontstaan uit slavernij (geld opbrengsten) en nu willen ze uit schaamte mogelijk geld gaan terugbetalen. Aan wie? Waarom? Wat heeft het nu nog voor zin? Alsof Floyd wist dat zijn verre verre voorvader als slaaf in Engeland gediend heeft.
Maar voordat ik verkeerd begrepen wordt: Slavernij IS fout. En dat zie ik door de bril die ik vandaag op heb. Wellicht hadden wij samen vroeger wel slavenhandelaar geweest Peter en dacht je er destijds ook heel anders over.
Nu standbeelden weghalen of een ver nageslacht geld geven schiet doel voorbij. Nu is het tijd voor echte actie. Mensen niet meer buitensluiten. Want DAT is waar het nu om draait. Discriminatie. Probleem van deze tijd!