De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

VseslavBotkin
Diehard

Re: De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld

Bericht door VseslavBotkin »

heeck schreef: 14 jan 2023 11:38
“VseslavBotkin” schreef: Heb je het tegen mij? Het zogenaamde conflict tussen "materie" en "geest" is een beetje als het conflict tussen "links" en "rechts" in de politiek; het zijn beiden pseudo-conflicten, gebaseerd op foute aannames, die elke mogelijkheid tot daadwerkelijk inzicht in de weg staan door alles tot een welles-nietes spelletje te reduceren.
Ook ja, want je hebt nog niet gereageerd op mijn in jouw tekst detecteren van alom bestaand verantwoordelijk stellen dat jij verwierp vanwege de koppeling met vrije wil.
Ik vind de discussie eerlijk gezegd niet zo interessant omdat de mensen die 'vrije wil' ontkennen de werkelijkheid helemaal niet op die manier ervaren, een gegeven dat jij "irrelevant" noemt. Ja, theoretisch gezien zie ik welk punt je wil maken, en dat verantwoordelijkheid neerleggen bij iemand dan nog steeds mogelijk is. Ik zie weinig tot geen verschil tussen dit soort "gesprekken" en sofisme; beiden een verspilling van tijd, energie, en het menselijke vermogen om te spreken. Waarom zou ik discussiëren met iemand die zijn eigen woorden niet eens gelooft, die gewoon lege begrippen aan het manipuleren is?
Graag toch even een compacte tekst van jouw “daadwerkelijke inzicht” dat kennelijk af moet wijken van hetgeen ik met mijn aanhaling gaf.
Je gelijkenissen zeggen niets vanwege hun te algemene toepasbaarheid.
Inzicht is niet iets dat je kunt communiceren volgens mij, maar for what it's worth kan ik me wel vinden in deze beknopte samenvatting van de kenleer/ontologie van Gilles Deleuze op Wikipedia:
In Kant's transcendental idealism, experience only makes sense when organized by intuitions (namely, space and time) [of materie en geest] and concepts (such as causality). Deleuze inverts the Kantian arrangement: experience exceeds our concepts by presenting novelty, and this raw experience of difference actualizes an idea, unfettered by our prior categories, forcing us to invent new ways of thinking.

Simultaneously, Deleuze claims that being is univocal, i.e., that all of its senses are affirmed in one voice. Deleuze adapts the doctrine of univocity to claim that being is, univocally, difference. Here, Deleuze at once echoes and inverts Spinoza, who maintained that everything that exists is a modification of the one substance, God or Nature. For Deleuze, there is no one substance, only an always-differentiating process, an origami cosmos, always folding, unfolding, refolding. Deleuze summarizes this ontology in the paradoxical formula "pluralism = monism".
"Stay, illusion!
If thou hast any sound, or use of voice,
Speak to me."" (Horatio, in Shakespeare's Hamlet)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
axxyanus
Moderator

Re: De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld

Bericht door axxyanus »

VseslavBotkin schreef: 14 jan 2023 16:39 Ik vind de discussie eerlijk gezegd niet zo interessant omdat de mensen die 'vrije wil' ontkennen de werkelijkheid helemaal niet op die manier ervaren, een gegeven dat jij "irrelevant" noemt.
Op welke manier zou iemand dan een vrije wil anders ervaren dan een onvrije wil?

Mensen ervaren gewoon hun wil, vrij of onvrij. Er is niets in die ervaring die op vrijheid of onvrijheid wijst.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
VseslavBotkin
Diehard

axxyanus schreef: 14 jan 2023 19:22
VseslavBotkin schreef: 14 jan 2023 16:39 Ik vind de discussie eerlijk gezegd niet zo interessant omdat de mensen die 'vrije wil' ontkennen de werkelijkheid helemaal niet op die manier ervaren, een gegeven dat jij "irrelevant" noemt.
Op welke manier zou iemand dan een vrije wil anders ervaren dan een onvrije wil?

Mensen ervaren gewoon hun wil, vrij of onvrij. Er is niets in die ervaring die op vrijheid of onvrijheid wijst.
Ja, dan heb je het over een soort atomisme, toch? Het ik ervaart de wil, en vervolgens is er de handeling die daar op volgt. Je kunt dat natuurlijk ervaren als iets dat je overkomt, als iets dat zich opdringt aan jou, en dan kan het onvrij voelen lijkt mij.
"Stay, illusion!

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Er zijn toch gradaties van vrijheid die we allemaal kunnen ervaren, niet?
Wanneer we in gevangenschap zijn, ervaren we ons minder vrij.
Wanneer een dictator dirigeert zijn we minder vrij onze wil uit te oefenen dan wanneer we in een democratie leven.
Wanneer we geboeid worden met onze handen op de rug, zijn we minder vrij onze wil uit te oefenen dan wanneer dat niet zo is.

Door die beperkingen te ervaren, ervaren we metéén ook een wil die beperkt wordt en dus gradaties van vrijheid heeft.
Door het verschil tussen vrij en onvrij te ervaren (zie bovenstaande ervaringen) weten we wat er bedoeld wordt met 'vrije wil' en wat niet, toch?
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
en: Death does not exist in first-person mode.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 14 jan 2023 20:11 Er zijn toch gradaties van vrijheid die we allemaal kunnen ervaren, niet?
Wanneer we in gevangenschap zijn, ervaren we ons minder vrij.
Wanneer een dictator dirigeert zijn we minder vrij onze wil uit te oefenen dan wanneer we in een democratie leven.
Wanneer we geboeid worden met onze handen op de rug, zijn we minder vrij onze wil uit te oefenen dan wanneer dat niet zo is.

Door die beperkingen te ervaren, ervaren we metéén ook een wil die beperkt wordt en dus gradaties van vrijheid heeft.
Door het verschil tussen vrij en onvrij te ervaren (zie bovenstaande ervaringen) weten we wat er bedoeld wordt met 'vrije wil' en wat niet, toch?
Niet. Vrij zijn en vrije wil hebben is iets anders.
De dictator, die jou je vrijheid ontneemt, zorgt ervoor dat in jouw brein bepaalde gedachten losgemaakt worden. Die gedachten had je nooit gehad als de dictator er niet had geweest. De dictator is dus verantwoordelijk voor die gedachten op dat moment, niet jij.
Want, wat is die jij die je hersenen gaat aansturen om over je afgenomen vrijheid te gaan denken? Dan doen je hersenen NA bepaalde input. De input van beperkte vrijheid.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 14 jan 2023 12:13 Één van de gevaren van het idee dat alles uit Materie voortvloeit en dat gebeurtenissen altijd vooraf worden gegaan door hun oorzaken, dat heden en verleden vastliggen in causale wetten en dat mensen machines zijn, één van de gevaren is een conclusie uit het bovenstaande
zoals ik die las in het topic 'Institutioneel racisme in Nederland':

Als racisme echt in de hersenen is vastgelegd, dan is er toch niets tegen te doen...🤔🙄

Zie eventueel: viewtopic.php?p=610149#p610149
Herinneringen zoals aan het 'Sociaal Darwinisme' zou iedereen wakker moeten houden ten aanzien van menselijke waarden die kennelijk niet voortvloeien uit materie.
Wie denkt er eigenlijk dat ales uit Materie voortvloeit? Waarschijnlijk is al onze kennis het gevolg van materiële veranderingen. Maar dat houdt niet in dat er in het vroege heelal noodzakelijkerwijs al materie bestond. (volgens de huidige versie van de "big bang" theorie bestond ze in eerste instantie NIET. Als twee gebeurtenissen elkaar noodzakelijkerwijs altijd opvolgen noemen wij de eerdere gebeurtenis "oorzaak" en de latere gebeurtenis "gevolg". Dat is alles. Dat heden en verleden lijken vast te liggen is slechts het gevolg van die keuze.

Alhoewel al onze ideeën "vastgelegd" worden in ons geheugen. blijkt uit veel onderzoek, dat onze herinneringen in de loop der tijd kunnen veranderen. Ze zijn wel vastgelegd, maar liggen niet onwrikbaar vast!

Alles wat wij op dit forum trachten te doen, is onze ideeën (zowel die van onszelf als die van onze gesprekpartners) te veranderen. Dus in de praktijk gelooft niemand van ons dat er niets aan kan veranderen.

Menselijke waarden vloeien voort uit onze evolutie (met name uit de veranderde materie die wij genen noemen) uit onze cultuur (de manier waarop wij samenwerken) en uit ons denken (datgene dat de hersenen doen). Alle drie deze zaken omvatten gebeurtenissen en gebeurtenissen nemen wij alleen waar als ze tot materiële veranderingen leiden.

Waarom men zou denken dat menselijke waarden los zouden staan van materie was mij vroeger een volslagen raadsel.
Kennelijk denken velen dat hun gedachten geen materiële veranderingen omvatten (misschien omdat we ze niet kunnen grijpen?) en achten ze die gedachten belangrijker dan dingen die ze wel kunnen grijpen. Dat is enigzins arrogant, en waarschijnlijk een misvatting. Maar uiteindelijk ook wel enigzins begrijpelijk. Dat wil echter niet zeggen dat het nuttig is of verklarend.

De meesten zullen echter wel van mening zijn dat onze menselijke waarden belangrijker zijn dan de meeste dingen die we wel kunnen grijpen/betasten. In zoverre ik het daarmee eens ben, is dat niet omdat die waarden niet het gevolg zijn van materiële veranderingen. Dat zijn ze waarschijnlijk wél.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

VseslavBotkin schreef: 14 jan 2023 19:29

Ja, dan heb je het over een soort atomisme, toch? Het ik ervaart de wil, en vervolgens is er de handeling die daar op volgt. Je kunt dat natuurlijk ervaren als iets dat je overkomt, als iets dat zich opdringt aan jou, en dan kan het onvrij voelen lijkt mij.
Neen, ik het hebben het niet over een soort atomisme. Ik heb het vooral over jouw neiging om ervaring als ondersteuning te gebruiken.

Ik vermoed dat als gelovigen zouden zeggen dat de god/jezus ervaren, dat je daar weinig gewicht aan zou geven maar hier verlang je wel dat we het nodige gewicht aan jouw beweringen hechten omdat jij er een ervaring mee verbind.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 15 jan 2023 03:04
Wie denkt er eigenlijk dat ales uit Materie voortvloeit?
Zulks meende ik begrepen te hebben.

Ik meende dat Materialisme de filosofie is die de werkelijkheid, ook emoties en andere processen in het menselijk brein, uiteindelijk herleidt tot materie. Of is dat wat anders dan dat ales uit Materie voortvloeit?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

VseslavBotkin schreef:Ik vind de discussie eerlijk gezegd niet zo interessant omdat de mensen die 'vrije wil' ontkennen de werkelijkheid helemaal niet op die manier ervaren, een gegeven dat jij "irrelevant" noemt. Ja, theoretisch gezien zie ik welk punt je wil maken, en dat verantwoordelijkheid neerleggen bij iemand dan nog steeds mogelijk is. Ik zie weinig tot geen verschil tussen dit soort "gesprekken" en sofisme; beiden een verspilling van tijd, energie, en het menselijke vermogen om te spreken. Waarom zou ik discussiëren met iemand die zijn eigen woorden niet eens gelooft, die gewoon lege begrippen aan het manipuleren is?
Mooi dat je "eerlijk" toevoegt.

Ik twijfel daar niet voor het eerst aan, want jouw "theoretisch" noemen van het verantwoordelijk verklaren van mensen
dat gebeurt in de werkelijkheid aan de lopende band en is ook onmisbaar onderdeel van ons rechtssysteem hier. Dat heeft het niet over vrije wil maar over toerekeningsvatbaarheid ten tijde van de daad. Ook al moeilijk te bepalen.

Voor de rest "Ach spiegelbeeld zeg eens even. . .
Waarom zou ik mij onderhouden met iemand die andermans woorden in de mond neemt zodat de indruk kan ontstaan dat ze van hemzelf zijn.
Waarom zou ik aan jouw woorden enigerlei waarde hechten?

Omdat jij je eigen woorden wel gelooft? Dat stelt toch geen fluit voor als je geen manier kent om aan te tonen dat wat jij via jezelf gelooft klopt met het functioneren van alles wat er leeft!

Ik hecht meer belang en -besteed dus mijn tijd-, aan de resultaten van evolutie-biologisch onderzoek dat (filosofische) opinies staaft zodat er een scheiding onstaat tussen het wel en het niet betrouwbare.

Of jij Deleuze die Spinoza op zijn kop denkt te zetten aanhaalt zegt me niet zoveel.

Roeland
PS
In het Hildo Krop museum staat wel een doorgezaagde Spinoza.
https://hildokropmuseum.nl

*) http://www.despinoza.nl/verbetering_ver ... g_ov.shtml
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
VseslavBotkin
Diehard

axxyanus schreef: 15 jan 2023 09:45
VseslavBotkin schreef: 14 jan 2023 19:29

Neen, ik het hebben het niet over een soort atomisme. Ik heb het vooral over jouw neiging om ervaring als ondersteuning te gebruiken.
Wat bedoel je dan? Je ziet de wil dan toch iets als hetgene dat handelingen teweeg brengt? Voor Schopenhauer bijvoorbeeld is wil gelijk aan de handeling. Het gevoel van motivatie is niet de oorzaak maar iets dat de handeling vergezeld.

En ja, waar hebben we het anders over? Alle filosofie is fenemenologie. En al helemaal bij een onderwerp als de wil lijkt mij....
Ik vermoed dat als gelovigen zouden zeggen dat de god/jezus ervaren, dat je daar weinig gewicht aan zou geven maar hier verlang je wel dat we het nodige gewicht aan jouw beweringen hechten omdat jij er een ervaring mee verbind.
Haha, waar haal je dit nou weer uit. Je mag doen met mijn ervaringen wat je wil. Waar het om gaat is dat mensen die niet eens vanuit hun ervaring spreken, die gewoon een abstract "logisch" spelletje zijn aan het spelen, voor mij geen interessante discussiepartners zijn. Nogmaals, waar hebben we het anders over?
"Stay, illusion!

VseslavBotkin
Diehard

heeck schreef: 15 jan 2023 11:54
VseslavBotkin schreef:Ik vind de discussie eerlijk gezegd niet zo interessant omdat de mensen die 'vrije wil' ontkennen de werkelijkheid helemaal niet op die manier ervaren, een gegeven dat jij "irrelevant" noemt. Ja, theoretisch gezien zie ik welk punt je wil maken, en dat verantwoordelijkheid neerleggen bij iemand dan nog steeds mogelijk is. Ik zie weinig tot geen verschil tussen dit soort "gesprekken" en sofisme; beiden een verspilling van tijd, energie, en het menselijke vermogen om te spreken. Waarom zou ik discussiëren met iemand die zijn eigen woorden niet eens gelooft, die gewoon lege begrippen aan het manipuleren is?
Mooi dat je "eerlijk" toevoegt.

Ik twijfel daar niet voor het eerst aan, want jouw "theoretisch" noemen van het verantwoordelijk verklaren van mensen
dat gebeurt in de werkelijkheid aan de lopende band en is ook onmisbaar onderdeel van ons rechtssysteem hier. Dat heeft het niet over vrije wil maar over toerekeningsvatbaarheid ten tijde van de daad. Ook al moeilijk te bepalen.

Voor de rest "Ach spiegelbeeld zeg eens even. . .
Waarom zou ik mij onderhouden met iemand die andermans woorden in de mond neemt zodat de indruk kan ontstaan dat ze van hemzelf zijn.
Waarom zou ik aan jouw woorden enigerlei waarde hechten?

Omdat jij je eigen woorden wel gelooft? Dat stelt toch geen fluit voor als je geen manier kent om aan te tonen dat wat jij via jezelf gelooft klopt met het functioneren van alles wat er leeft!
Ja, zie mijn bericht op axxyanus. De wil lijkt mij vrij zolang je in wat Schopenhauer "kinese" noemt verkeerd. D.w.z. dat je je lichaam niet als object ervaart, maar als datgene wat "je" bent en "je" bestuurt (strikt genomen is er op dit moment geen onderscheid meer tussen het "ik" en het lichaam, tussen handelaar en handeling). Ik leen even van deze hele mooie samenvatting van Plato Stanford:
It is a perennial philosophical reflection that if one looks deeply enough into oneself, one will discover not only one’s own essence, but also the essence of the universe. For as one is a part of the universe as is everything else, the basic energies of the universe flow through oneself as they flow through everything else. For that reason it is thought that one can come into contact with the nature of the universe if one comes into substantial contact with one’s ultimate inner being.

[...]

Schopenhauer notes importantly that our body – which is just one among the many objects in the world – is given to us in two different ways: we perceive our body as a physical object among other physical objects, subject to the natural laws that govern the movements of all physical objects, and we are aware of our body through our immediate awareness, as we each consciously inhabit our body, intentionally move it, and feel directly our pleasures, pains, and emotional states. We can objectively perceive our hand as an external object, as a surgeon might perceive it during a medical operation, and we can also be subjectively aware of our hand as something we inhabit, as something we move willfully, and of which we can feel its inner muscular workings.

From this observation, Schopenhauer asserts that among all the objects in the universe, there is only one object, relative to each of us – namely, our physical body – that is given in two entirely different ways. It is given as representation (i.e., objectively; externally) and as Will (i.e., subjectively; internally). One of his notable conclusions is that when we move our hand, this is not to be comprehended as a motivational act that first happens, and then causes the movement of our hand as an effect. He maintains that the movement of our hand is but a single act – again, like the two sides of a coin – that has a subjective feeling of willing as one of its aspects, and the movement of the hand as the other. More generally, he adds that the action of the body is nothing but the act of Will objectified, that is, translated into perception.
Ik hecht meer belang en -besteed dus mijn tijd-, aan de resultaten van evolutie-biologisch onderzoek dat (filosofische) opinies staaft zodat er een scheiding onstaat tussen het wel en het niet betrouwbare.
Haha, gefeliciteerd kerel, met je "wel en niet betrouwbaar". Waar slaat je signature dan op? Zijn dat gewoon holle woorden? Ik snap echt niet hoe iemand die de ervaring die ik denk dat hij heeft gehad, gewoon op precies dezelfde manier als een aantal van de ergsten hier komt kokketteren met zijn autoriteiten, met datzelfde misplaatste gevoel van eigenwaarde. Poe poe, evolutionair biologen zeggen het, ik ga op mijn blote knietjes in ontzag hoor. Jij verspilt je tijd niet, zoveel is duidelijk!
Of jij Deleuze die Spinoza op zijn kop denkt te zetten aanhaalt zegt me niet zoveel.

Roeland
PS
In het Hildo Krop museum staat wel een doorgezaagde Spinoza.
https://hildokropmuseum.nl

*) http://www.despinoza.nl/verbetering_ver ... g_ov.shtml
Geinig, dankje.
Laatst gewijzigd door VseslavBotkin op 15 jan 2023 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"Stay, illusion!

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

VseslavBotkin schreef: 15 jan 2023 12:06 Haha, waar haal je dit nou weer uit. Je mag doen met mijn ervaringen wat je wil.
Het gaat niet om je ervaringen op zich. Het gaat erom dat je lijkt te denken dat het vermelden van ervaringen een soort troefkaart hoort te zijn.
VseslavBotkin schreef: 15 jan 2023 12:06Waar het om gaat is dat mensen die niet eens vanuit hun ervaring spreken, die gewoon een abstract "logisch" spelletje zijn aan het spelen, voor mij geen interessante discussiepartners zijn. Nogmaals, waar hebben we het anders over?
Waar het mij om gaat is dat in de naam van ervaring, al heel wat bedrog werd verkocht. Heel de verkoop van kwakmiddelen draait om de zeer tijdelijke ervaring van beterschap, terwijl de persoon in kwestie nog even ziek is. Ik hoef dat zelf niet ervaren te hebben om dat betreurenswaardig te vinden.

Eén van de problemen is dat mensen vaak een etiket op een ervaring plakken en zich op die manier bedriegen. Dan krijg je van die uitspraken zoals: "vrije wil ervaren", terwijl dat gewoon onzin is. Ja die mensen ervaren iets, en dan plakken ze op die ervaring: "vrije wil". Daarom moet ik nog niet aannemen dat wat ze ervaren werkelijk vrije wil is. Net zoals andere mensen iets ervaren en op die ervaring: "jezus" of "god" plakken en ik dan niet hoef aan te nemen dat ze werkelijk jezus of god ervaren hebben.
VseslavBotkin
Diehard

axxyanus schreef: 15 jan 2023 12:33
VseslavBotkin schreef: 15 jan 2023 12:06 Haha, waar haal je dit nou weer uit. Je mag doen met mijn ervaringen wat je wil.
Het gaat niet om je ervaringen op zich. Het gaat erom dat je lijkt te denken dat het vermelden van ervaringen een soort troefkaart hoort te zijn.
Het is geen "troefkaart", het is een voorwaarde voor je argument lijkt me. Je woorden gaan toch ergens over? Ze gaan over je ervaring, en dat probeer je in woorden te vatten. "De wil" is een fenomeen dat zich voor de mens manifesteert, geen abstract concept. Als je dat fenomeen buiten beschouwing laat ben je gewoon lege hulzen aan het opbraken, woorden zonder referenten. IJdel gezwets.
VseslavBotkin schreef: 15 jan 2023 12:06Waar het om gaat is dat mensen die niet eens vanuit hun ervaring spreken, die gewoon een abstract "logisch" spelletje zijn aan het spelen, voor mij geen interessante discussiepartners zijn. Nogmaals, waar hebben we het anders over?
Waar het mij om gaat is dat in de naam van ervaring, al heel wat bedrog werd verkocht. Heel de verkoop van kwakmiddelen draait om de zeer tijdelijke ervaring van beterschap, terwijl de persoon in kwestie nog even ziek is. Ik hoef dat zelf niet ervaren te hebben om dat betreurenswaardig te vinden.

Eén van de problemen is dat mensen vaak een etiket op een ervaring plakken en zich op die manier bedriegen.
Haha, daar gaat het jou om? Mijn argument voor vrije wil is als kwakzalverij? Wat is dit voor bizarre guilt-by-association?

Mensen gaan dood aan kwakzalverij, ze nemen homeopathische planten terwijl ze kanker hebben en chemo hen misschien zou hebben genezen. Wat zou het gevolg zijn als mensen - ten onrechte volgens jou - in vrije wil zouden geloven? Dat ze zich verantwoordelijk zouden voelen voor wat ze deden, dat ze een ervaring van vrijheid zouden hebben? Alsjeblieft zeg.
Dan krijg je van die uitspraken zoals: "vrije wil ervaren", terwijl dat gewoon onzin is. Ja die mensen ervaren iets, en dan plakken ze op die ervaring: "vrije wil". Daarom moet ik nog niet aannemen dat wat ze ervaren werkelijk vrije wil is. Net zoals andere mensen iets ervaren en op die ervaring: "jezus" of "god" plakken en ik dan niet hoef aan te nemen dat ze werkelijk jezus of god ervaren hebben.
Nogmaals, je hoeft helemaal niks van mij aan te nemen. Het gaat mij erom dat in een discussie over een fenomeen dat binnen de ervaring bestaat, het absoluut noodzakelijk is om dat fenomeen centraal te stellen. Alle theorieën over materie en causaliteit zijn secundair, je moet "zu den Sachen selbst", zoals Husserl zou zeggen.
"Stay, illusion!

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

VseslavBotkin schreef: 15 jan 2023 14:18
Het is geen "troefkaart", het is een voorwaarde voor je argument lijkt me. Je woorden gaan toch ergens over? Ze gaan over je ervaring, en dat probeer je in woorden te vatten.
Je bent we weer woordsalade van aan het maken.
VseslavBotkin schreef: 15 jan 2023 14:18"De wil" is een fenomeen dat zich voor de mens manifesteert, geen abstract concept. Als je dat fenomeen buiten beschouwing laat ben je gewoon lege hulzen aan het opbraken, woorden zonder referenten. IJdel gezwets.
Je draait het om. Vrije wil is gewoon een abstract concept, ijdel gezwets. Een etiket dat men dan gaat plakken op de warme gevoelens die dat idee kan opwekken. De wil bestaat niet. Er zijn enkel mensen die iets wensen/verlangen.

Eén van de problemen is dat mensen vaak een etiket op een ervaring plakken en zich op die manier bedriegen.
Haha, daar gaat het jou om? Mijn argument voor vrije wil is als kwakzalverij? Wat is dit voor bizarre guilt-by-association?
De vergelijkingen tussen jouw manier van argumenteren en de manier dat kwakzalvers/gelovigen argumenteren is gewoon te opvallend om te missen.
VseslavBotkin schreef: 15 jan 2023 14:18Mensen gaan dood aan kwakzalverij, ze nemen homeopathische planten terwijl ze kanker hebben en chemo hen misschien zou hebben genezen. Wat zou het gevolg zijn als mensen - ten onrechte volgens jou - in vrije wil zouden geloven? Dat ze zich verantwoordelijk zouden voelen voor wat ze deden, dat ze een ervaring van vrijheid zouden hebben? Alsjeblieft zeg.
Dat de gevolgen in beide gevallen verschillend zijn, spreekt niet tegen dat je manier van argumenteren grote gelijkenissen vertoont.
axxyanus schreef: 15 jan 2023 12:33Dan krijg je van die uitspraken zoals: "vrije wil ervaren", terwijl dat gewoon onzin is. Ja die mensen ervaren iets, en dan plakken ze op die ervaring: "vrije wil". Daarom moet ik nog niet aannemen dat wat ze ervaren werkelijk vrije wil is. Net zoals andere mensen iets ervaren en op die ervaring: "jezus" of "god" plakken en ik dan niet hoef aan te nemen dat ze werkelijk jezus of god ervaren hebben.
Nogmaals, je hoeft helemaal niks van mij aan te nemen. Het gaat mij erom dat in een discussie over een fenomeen dat binnen de ervaring bestaat, het absoluut noodzakelijk is om dat fenomeen centraal te stellen. Alle theorieën over materie en causaliteit zijn secundair, je moet "zu den Sachen selbst", zoals Husserl zou zeggen.
Er is helemaal geen vrije wil fenomeen. Dat zuig je hier gewoon uit je duim. Net zoals gelovigen en kwakzalver zaken uit hun duim zuigen.
VseslavBotkin
Diehard

En het masker is afgevallen. Alles is betekenisloos, de menselijke ervaring heeft geen gewicht, (vrije) wil bestaat niet, alles is materie. Iedereen die afwijkt van dit dogma is een kwakzalver.

Veel plezier in je nihilistische sekte, axxyanus!
"Stay, illusion!

Plaats reactie