Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 26 mei 2025 15:24 Ach Gerard R.

Ik post al maanden wandaden van Israël en de hele wereld lijkt wakker geschud.
Maar de pro-israeliers blijven zich verstoppen achter Hamas. Nooit de wandaden openlijk veroordelen maar liever vergelijkingsmateriaal zoeken om aan te tonen dat er eehere conflicten zijn.

Zo sneu!
Ik schrijf al vrij lang op fora, zie het steeds en dit verschijnsel zal wel nooit weggaan.
Het heeft te maken met dogmatiek, met fanatisme, met patriotisme, met 'mijn club die uiteraard goed is omdat ik daarvan ben'.
Soms heeft het ook iets met God of Allah, economie... etc. Als die 'met jou is', nou.... dan mag de beuk erin. Rivieren met bloed, geen probleem.

Het is oneerlijk, verhullend en het heeft ook veel met non-empatie. En dan wordt je een soort blind voor pure (soms massale) misdaad. Niets nieuws.

Het is de reden, dat meutes heel lang achter iets kunnen aanlopen waarvan we 'allemaal' zien dat het niet goed is. Of deels.
Tot er werkelijk iets zó schokkends gebeurt, zó onverwacht, zó bloedstollend, dat er een omslag komt.

Dan prevaleert (soms tijdelijk) de rede. Helaas is de mens naar mijn waarneming niet zo van de rede, meer van de emotie.
Zie m'n onderschrift. Er zijn momenten dat ik walch van mijn eigen soort. En als je niet oppast doe je het nog zelf ook...
Maar... ik ben daar eerlijk in! Leidend beginsel bij mij is immer empathie met je medemens op de planeet van welke richting of geloof dan ook. We kunnen het niet. Mensen zijn niet zo goed als wij denken. Ik ken ook mijzelf...
¥¥ Van kwaad tot erger...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 26 mei 2025 15:50
dikkemick schreef: 26 mei 2025 15:24 Ach Gerard R.

Ik post al maanden wandaden van Israël en de hele wereld lijkt wakker geschud.
Maar de pro-israeliers blijven zich verstoppen achter Hamas. Nooit de wandaden openlijk veroordelen maar liever vergelijkingsmateriaal zoeken om aan te tonen dat er eehere conflicten zijn.

Zo sneu!
Ik schrijf al vrij lang op fora, zie het steeds en dit verschijnsel zal wel nooit weggaan.
Het heeft te maken met dogmatiek, met fanatisme, met patriotisme, met 'mijn club die uiteraard goed is omdat ik daarvan ben'.
Soms heeft het ook iets met God of Allah, economie... etc. Als die 'met jou is', nou.... dan mag de beuk erin. Rivieren met bloed, geen probleem.

Het is oneerlijk, verhullend en het heeft ook veel met non-empatie. En dan wordt je een soort blind voor pure (soms massale) misdaad. Niets nieuws.

Het is de reden, dat meutes heel lang achter iets kunnen aanlopen waarvan we 'allemaal' zien dat het niet goed is. Of deels.
Tot er werkelijk iets zó schokkends gebeurt, zó onverwacht, zó bloedstollend, dat er een omslag komt.

Dan prevaleert (soms tijdelijk) de rede. Helaas is de mens naar mijn waarneming niet zo van de rede, meer van de emotie.
Zie m'n onderschrift. Er zijn momenten dat ik walg van mijn eigen soort. En als je niet oppast doe je het nog zelf ook...
Maar... ik ben daar eerlijk in! Leidend beginsel bij mij is immer empathie met je medemens op de planeet van welke richting of geloof dan ook. We kunnen het niet. Mensen zijn niet zo goed als wij denken. Ik ken ook mijzelf...

Wat nieuws hierbij:
Onderzoek EU naar de handel en wandel van Netanyahu. Maakt internationaal indruk, zegt minister Veldkamp.

https://nos.nl/l/2568740
(..) Ook in Israël komt het EU-onderzoek aan, zegt de NSC-minister [Veldkamp]. Hij wijst erop dat het land juist afgelopen week voor het eerst in maanden mondjesmaat weer wat humanitaire hulp toeliet in Gaza. "Wij hebben direct gezegd: dat is te weinig."

"Mij valt op dat ook in Israël zelf steeds meer mensen zeggen: Netanyahu vaart niet de goede koers. Ook mensen in het leger en de veiligheidsdiensten." (..)
Ik zou liever zien, dat ook de Amerikanen in die richting denken en doen.
Zij kunnen veel invloed hebben op wat Israël doet.

Zweden:
https://www.straitstimes.com/world/euro ... -over-gaza
UPDATED May 26, 2025, 10:43 PM
COPENHAGEN - Sweden's foreign ministry will summon Israel's ambassador in Stockholm to protest against a lack of humanitarian aid to people in Gaza, Swedish Prime Minister Ulf Kristersson said on Monday.
Duitsland:
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... -op-israel
De Duitse bondskanselier Friedrich Merz heeft zich voor het eerst publiekelijk kritisch uitgelaten over de Israëlische militaire operaties in de Gazastrook. "De manier waarop de burgerbevolking wordt getroffen, kan niet langer worden gerechtvaardigd als een strijd tegen Hamas," zei Merz tijdens het WDR Europaforum 2025 in Berlijn. (..)
Dat is zeer opmerkelijk. Al jaren is voor de Duitsers alles dat Israël doet oké.
¥¥ Van kwaad tot erger...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Waar doet me dit toch aan denken?? Klein stukje uit de krant van vandaag.

Op de jaarlijkse dag dat ultrarechts Israël een vlaggenmars door de Oude Stad houdt, zie je 'het lelijkste gezicht van Jeruzalem', zeggen Palestijnse inwoners. Bewoners worden bespuugd, winkels vernield. 'Ze willen laten laten zien dat zij hier de baas zijn.'

Het zijn kinderen nog. Tieners met een beginnend snorretje op hun bovenlip en jochies van misschien 11, 12 jaar oud, die uit alle macht zingen dat alle Arabieren moeten sterven, en dat hun dorpen zullen branden.

De politie? Die kijkt toe als een Palestijn beschimpt en bespuugd wordt terwijl zijn boodschappen worden vertrapt.

Waar doet me dit toch aan denken??

I ja, natuurlijk worden ook journalisten aangevallen!
https://www.hln.be/israel-palestina/kij ... ~a88b09ad/

1 Klein lichtpuntje.
De Duitse bondskanselier Friedrich Merz heeft zich voor zijn doen kritisch uitgelaten over Israëls geweld in de Gazastrook, dat experts inmiddels aanduiden als genocidaal. Hij zei: "De huidige aanvallen van Israël op Gaza zijn niet meer te rechtvaardigen door de strijd tegen Hamas'
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Nuchtere analyse door The Tom Nash Report https://youtu.be/B4s199zowig?si=JNK8xbaG1S7MlzFb
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En jawel.
Zelfs de voedsel"hulp" verloopt chaotisch!

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... dhulp-niet

De VN noemt de beelden van hongerende Palestijnen die de locatie bestormen "hartverscheurend" en doet het GHF-plan af als "afleiding van wat echt nodig is". Mensenrechtenorganisatie Norwegian Refugee Council zegt dat het plan "nooit uitvoerbaar" is geweest. "Je laat de hele bevolking van Gaza drie maanden lang uithongeren, en vervolgens laat je ze kilometerslang lopen voor een zak linzen en een zak meel. Zo werkt noodhulp niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het kan NOG gekker!
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... erend.html

In Gaza zijn 47 mensen gewond geraakt door kogelschoten toen ze voedselhulp wilden ophalen bij de controversiële Gaza Humanitarian Foundation (GHF). Een VN-topman spreekt van "schokkende beelden van hongerige mensen, wanhopig op zoek naar voedsel".
Einstein/Mick
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Ik weet er ook het fijne niet van, maar niet verbazend indien hamas de bevolking bedreigd voor iedereen die voedselhulp aanvaard.
Ministerie van Binnenlandse Zaken: "De actieve Israëlische mechanismen voor het distribueren van hulp in Gaza zijn volkomen onacceptabel, en we roepen onze mensen op om niet mee te werken. De bezetting zal de hulpdistributie gebruiken als een dekmantel voor de door Israël gefinancierde 'Gaza Foundation'. Wij zullen niet aarzelen om onze plicht te doen om de veiligheid te waarborgen en hulpvrachtwagens te beschermen, en we zullen geen enkele samenwerking met de bezetting in gebieden die door hun leger worden gecontroleerd toestaan. Iedereen die samenwerkt met de bezetting zal de prijs betalen, en we zullen de nodige maatregelen tegen hen nemen.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 28 mei 2025 20:27 Ik weet er ook het fijne niet van, maar niet verbazend indien hamas de bevolking bedreigd voor iedereen die voedselhulp aanvaard.
:scissors:
Een heldere uitspraak die van alles kan betekenen, maar wat eigenlijk?
Mij verbaast zulk gedrag van Hamas namelijk heel erg, want het komt toch neer op

• "Jullie moeten je door ons laten beschermen en redden,
    want als jullie je door een ander laten redden executeren we jullie!"
Of hoe zie jij dat?

Hamas&Co is in de functie van regering en leger de politieke volksvertegenwoordiging van de Gazanen. Als agressor door de terroristische oorlogsverklaring namens de Palestijnen op 7 oltober 1923, en tevens ook nog steeds gijzelnemer van vele onschuldige burgers, is Hamas ook zelf medeverantwoordelijk voor de huidige situatie, waarbij grote groepen Gazanen af dreigen te zakken of reeds afgezakt zijn naar famine.

Stel, we gaan er van uit dat er overtuigend bewijs is dat er sprake is van een acute humanitaire crisis in Gaza, met plaatselijk een hoog risico op famine. Er is [nog] geen formele hongersnoodverklaring volgens de internationale IPC-normen [Integrated Food Security Phase Classification] afgegeven, maar als er niets veranderd gebeurt dat ongetwijfeld wel binnenkort. Laten we voor de discussie dus uitgaan van hongersnood:
  • wat is er dan niet verbazend aan indien Hamas die Gazanen
    die voedselhulp aanvaarden bedreigt en zelfs executeert?
Of bedoel je dat Hamas de voedseltekorten als wapen gebruikt?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 29 mei 2025 00:10 Een heldere uitspraak die van alles kan betekenen, maar wat eigenlijk?
Niet verbazend sloeg op de posten juist erboven, nl niet verbazend dat er zoveel chaos, vuurschoten, eventueel doden vallen bij de voedseluitdeling.

Mij verbaast zulk gedrag van Hamas namelijk heel erg, want het komt toch neer op

• "Jullie moeten je door ons laten beschermen en redden,
Of hoe zie jij dat?
Absoluut, ook al staat het er niet zo letterlijk, zou, veronderstel ik, om het zo letterlijk te stellen ook moeilijk zijn als ministerie van binnenlandse zaken. of dat me echter echt verbaasd, nee, we hebben het hier immers over een terroristische organisatie.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De hele wereld valt inmiddels over Israël en de manier (mbv voedsel) waarop de ethnische zuivering plaatsvindt, hier wordt de nadruk weer gelegd op Hamas. =D>

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... -gaza-zeer

De Verenigde Naties schreef een plan hoe ze Gaza wilden helpen, maar dat kan met de komst van de Gaza Humanitarian Foundation de prullenbak in. Het idee van de onlangs opgerichte organisatie: een handvol plekken waar alle Gazanen hun voedsel moeten komen halen. En als ze dat eten komen halen, wordt hun gezicht gescreend en vingerafdrukken afgenomen.
Hoogleraar humanitaire studies Thea Hilhorst is duidelijk: "Dit is geen hulp, het is etnische zuivering, en afleiding van wat er werkelijk aan de hand is."

Maar ja....Hamas dit, Hamas dat, Hamas zus en Hamas zo.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 29 mei 2025 09:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

HierEnNu schreef: 29 mei 2025 00:10 ...
"Jullie moeten je door ons laten beschermen en redden,
...
Klinkt als de mafia die beschermingsgeld bij een nering komt innen.

Overigens doet de staat Israël niet anders, volgens mij.

Nabrander: Israël int belasting voor de Palestijnse Autoriteit en gebruikt dit met enige regelmaat als drukmiddel door niet uit te keren. Lijkt een beetje op het betalen voor bescherming en deze dan niet te krijgen. (Uit nieuwsgierigheid opgezocht)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 29 mei 2025 08:47 De hele wereld valt inmiddels over Israël en de manier (mbv voedsel) waarop de ethnische zuivering plaatsvindt, hier wordt de nadruk weer gelegd op Hamas. =D>

Maar ja....Hamas dit, Hamas dat, Hamas zus en Hamas zo.
Schandalig inderdaad dat er mensen zijn die in dit conflict ook de wandaden van de andere partij benoemen.
Dat je je eigen hongerende bevolking bedreigt, okay die dingen gebeuren. Maar Israel en de VS delen voedsel op de verkeerde locaties uit en dat is etnische zuivering!
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Nieuw weekblog van de NOS opgenomen in de topic opening.
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

holog schreef: 28 mei 2025 20:27 Ik weet er ook het fijne niet van, maar niet verbazend indien hamas de bevolking bedreigd voor iedereen die voedselhulp aanvaard.
Ministerie van Binnenlandse Zaken: "De actieve Israëlische mechanismen voor het distribueren van hulp in Gaza zijn volkomen onacceptabel, en we roepen onze mensen op om niet mee te werken. De bezetting zal de hulpdistributie gebruiken als een dekmantel voor de door Israël gefinancierde 'Gaza Foundation'. Wij zullen niet aarzelen om onze plicht te doen om de veiligheid te waarborgen en hulpvrachtwagens te beschermen, en we zullen geen enkele samenwerking met de bezetting in gebieden die door hun leger worden gecontroleerd toestaan. Iedereen die samenwerkt met de bezetting zal de prijs betalen, en we zullen de nodige maatregelen tegen hen nemen.
Bron?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gesloten