Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

dikkemick
Adelaar

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door dikkemick »

En de ene oorlogsgeest met een geheel eigen propagandataal helpt de andere oorlogsgeest.

Israël financiert Russische oorlog door gestolen Oekraïense tarwe te kopen - Joop - BNNVARA https://share.google/ARkJZtAO6q8Fbt6ah
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Je schrijft minachtend over de groep Joodse Nederlanders die zich in Nederland niet meer veilig voelt: ”... Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 27 apr 2026 19:26 Je schrijft minachtend over de groep Joodse Nederlanders die zich in Nederland niet meer veilig voelt: ”... Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt.
En ik schrijf daar een vervolg op met een uitleg waarom Kuhr niet zo moet janken. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Maar heel misschien denk Vrouw Kuhr anders over Palestijnen dan over joden.
Niet selectief quoten aub [-X
ChaimNimsky
Superposter

Het is niet de schuld van de Joodse Nederlanders over wie jij zo minachtend schrijft - “Aaach… wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt” - dat zij zich in Nederland minder veilig voelen. Evenmin dragen zij verantwoordelijkheid voor het lot van de Palestijnen. Dat zijn twee verschillende kwesties, en het is onjuist en onrechtvaardig om die op deze manier met elkaar te vermengen.

Ja, het is ernstig wanneer een groep burgers in Nederland niet meer onbekommerd kan leven en de behoefte voelt te vertrekken naar een land waar zij zich veiliger en meer welkom achten. Dat hoort niet te worden geridiculiseerd.
Een onveiilg gevoel hebben, vergelijken met dagelijks daadwerkelijk om het leven komen, is iets anders dan ridiculiseren.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 27 apr 2026 20:43 Het is niet de schuld van de Joodse Nederlanders over wie jij zo minachtend schrijft - “Aaach… wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt” - dat zij zich in Nederland minder veilig voelen. Evenmin dragen zij verantwoordelijkheid voor het lot van de Palestijnen. Dat zijn twee verschillende kwesties, en het is onjuist en onrechtvaardig om die op deze manier met elkaar te vermengen.

Ja, het is ernstig wanneer een groep burgers in Nederland niet meer onbekommerd kan leven en de behoefte voelt te vertrekken naar een land waar zij zich veiliger en meer welkom achten. Dat hoort niet te worden geridiculiseerd.
Het gaat mij om het schijnheil van Kuhr (en jij). Openlijk heel begaan met de joodse medemens om dan vervolgens te vertrekken naar een moordzuchtig land.
Joden in Nederland zijn VELE malen veiliger dan Palestijnen in het m. Oosten!
Als je zo begaan bent, dan jank je niet om joden, maar om je Palestijnse medemens. Die hebben het vele male zwaarder!!
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 27 apr 2026 20:56
ChaimNimsky schreef: 27 apr 2026 20:43 Het is niet de schuld van de Joodse Nederlanders over wie jij zo minachtend schrijft - “Aaach… wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt” - dat zij zich in Nederland minder veilig voelen. Evenmin dragen zij verantwoordelijkheid voor het lot van de Palestijnen. Dat zijn twee verschillende kwesties, en het is onjuist en onrechtvaardig om die op deze manier met elkaar te vermengen.

Het gaat mij om het schijnheil van Kuhr (en jij). Openlijk heel begaan met de joodse medemens om dan vervolgens te vertrekken naar een moordzuchtig land.
Joden in Nederland zijn VELE malen veiliger dan Palestijnen in het m. Oosten!
Als je zo begaan bent, dan jank je niet om joden, maar om je Palestijnse medemens. Die hebben het vele male zwaarder!!
Je reactie bevestigt precies het probleem: je maakt van een individuele keuze een morele veroordeling van een hele groep, en je schuift vervolgens de verantwoordelijkheid voor het leed van Palestijnen impliciet richting Joden die daar niets mee te maken hebben. Dat is een oneerlijke vermenging van onderwerpen. Dat Palestijnen lijden rechtvaardigt niet dat je de zorgen van Joden in Nederland wegzet als “janken“ of dat je hun veiligheidsgevoel relativeert omdat anderen het erger hebben. Menselijk leed is geen wedstrijd.

Je kunt oprecht begaan zijn met Palestijnen en tegelijk ernstig vinden dat Joodse Nederlanders over wie jij zo minachtend schrijft, zich niet meer veilig voelen. Die twee sluiten elkaar niet uit. Wie dat wel tegenover elkaar zet, hanteert een selectief instrument in plaats van een universeel principe.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik heb het over de schijnheil van Kuhr en jou.
Wat nou hele groepen?
Verplaats het gesprek niet steeds zo geraffineerd man.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 27 apr 2026 21:17 Ik heb het over de schijnheil van Kuhr en jou.
Wat nou hele groepen?
Aaach… wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt”. Ja, het is ernstig wanneer een groep burgers in Nederland niet meer onbekommerd kan leven en de behoefte voelt te vertrekken naar een land waar zij zich veiliger en meer welkom achten. Dat hoort niet te worden geridiculiseerd.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 27 apr 2026 21:31
dikkemick schreef: 27 apr 2026 21:17 Ik heb het over de schijnheil van Kuhr en jou.
Wat nou hele groepen?
Aaach… wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt”. Ja, het is ernstig wanneer een groep burgers in Nederland niet meer onbekommerd kan leven en de behoefte voelt te vertrekken naar een land waar zij zich veiliger en meer welkom achten. Dat hoort niet te worden geridiculiseerd.
Misschien hoofd-en bijzaak eens leren scheiden Nimsky. Kuhr met haar schijnheilige uitspraak was het onderwerp en jij neemt het n.b hierboven over.
Joden in Nederland zijn veilig. Dat in tegenstelling tot Palestijnen in het m.oosten.
DAT was en is mijn boodschap en die gaat mevrouw Kuhr en nu ook jou aan! Schijnheilig om je druk te maken om mogelijk leed van joden in Nederland en op Sderot Cinema gaan staan genieten van leed dat Palestijnen aangedaan wordt. Wellicht kan Kuhr hier optreden.

DAT is mijn boodschap waar jij iedere keer geraffineerd omheen probeert te zeilen.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 27 apr 2026 21:43
ChaimNimsky schreef: 27 apr 2026 21:31
Wat nou hele groepen?
Misschien hoofd-en bijzaak eens leren scheiden Nimsky. Kuhr met haar schijnheilige uitspraak was het onderwerp en jij neemt het n.b hierboven over.
Joden in Nederland zijn veilig. Dat in tegenstelling tot Palestijnen in het m.oosten.
DAT was en is mijn boodschap en die gaat mevrouw Kuhr en nu ook jou aan! Schijnheilig om je druk te maken om mogelijk leed van joden in Nederland en op Sderot Cinema gaan staan genieten van leed dat Palestijnen aangedaan wordt. Wellicht kan Kuhr hier optreden.

DAT is mijn boodschap waar jij iedere keer geraffineerd omheen probeert te zeilen.
Ik wijs juist op de kernfout in jouw redenering. Dat Palestijnen lijden maakt het niet legitiem om zorgen over veiligheid en antisemitisme in Nederland weg te zetten als onbelangrijk of verzonnen. Twee vormen van onrecht kunnen tegelijk bestaan.

Je stelt dat “Joden in Nederland veilig zijn” alsof dat een afdoend antwoord is, terwijl aantoonbare incidenten, bedreigingen en het verminderde veiligheidsgevoel binnen die gemeenschap iets anders laten zien. Dat hoef je niet te bagatelliseren om aandacht te vragen voor Palestijnen.

Daarnaast is het onjuist om een individuele uitspraak of verhuizing automatisch te koppelen aan steun voor wat een staat doet. Dat is een morele sprong die meer zegt over jouw framing dan over de persoon die je bekritiseert. Je kunt solidariteit met Palestijnen uitspreken zonder Joodse zorgen in Nederland te ridiculiseren. Zodra je het ene leed gebruikt om het andere te ontkennen, verlies je morele consistentie.
Als je blijft eisen, dat “een onveilig gevoel hebben” even serieus moet worden genomen, als dagelijks om het leven worden gebracht, dan mis je zelf een consistente moraal. Als je vanwege dat gevoel vertrekt uit een staat waar de burgers relatief veilig zijn, naar een staat die dagelijks onschuldige burgers om het leven brengt, dan krijg je daar terecht kritiek op. Daadwerkelijk sterven is van levensbelang, daarmee vergeleken zijn vele - op zich errnstige - zaken inderdaad slechts een bagatel.
Zionist
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 27 apr 2026 10:01 Lenny Kuhr vertrekt naar Israël https://share.google/a9cy24CPFb8wr27qJ

Mijn eerste reactie: "Hoezo? Worden hier te weinig mensen.uit hun huizen geknuppeld?
Maar nee, mevrouw Kuhr vindt dat joden niet meer onbekommerd kunnen leven in Nederland.
Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt.
De arrogantie om dan naar een land te vertrekken waar mensen gekleineerd, mishandeld en gedood worden omdat ze Palestijn zijn. Deze groep mensen moet zich bekommeren om wat ze aangedaan wordt of kan worden.
En waar kunnen zij naar toe om onbekommerd te leven?
Kun jij mij uitleggen waarom Joodse scholen al decennia lang beveiligt worden? Gewoon, hier in Nederland! En wie zijn degenen waar ze tegen beveiligd moeten worden? Waarom is dat zo in een vrij en democratisch land? Graag, wat voor bedreiging vormen Joodse scholen?
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

Chaimnimsky
Zodra je het ene leed gebruikt om het andere te ontkennen, verlies je morele consistentie.
Chapeau! Precies dat wat je nu aankaart Chaimnimsky

Jammer dat dat hier nooit word begrepen of nooit begrepen gaat worden!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En ik weiger nog langer in dit land te wonen, waar mijn huis, mijn familie en vrienden mij lief zijn, waar piiieeep niet meer langer onbekommerd kunnen leven; altijd voorzichtig, schichtig. Ik zie het, ik voel het en mijn man en ik vertrekken naar piiieeeep......
Je zou denken: Dit is door een gemiddeld Palestijn geschreven die al diverse familieleden, vrienden, kennissen en bekenden is verloren en die nu bv op de westelijke Jordaan oever woont en bang is dat joodse kolonisten onder toeziend oog van het humane leger hun bezittingen komen vernielen en inpikken.
Maar nee, het was een citaat uit het bericht van Kuhr.

En op de vraag waarom joodse scholen beveiligd moeten worden: Die KUNNEN tenminste beveiligd worden. Palestijnen worden mbv beveiliging juist verjaagd. Met een lach op het gezicht van het humane IDF.
Wat Kuhr zou kunnen doen als ze zich als bijna 80 jarige onveilig voelt in dit land? Neem afstand van Israël!! Lijkt me verstandiger dan afreizen naar een land in oorlog met apartheid wat beschuldigd wordt van genocide.

Dus Nimsky, als je nu eens even kritisch op dit leed reageert als op dit (Kuhr)‐joods "leed":

Chapeau!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 28 apr 2026 07:14:scissors:
Dus Nimsky, als je nu eens even kritisch op dit leed reageert als op dit (Kuhr)‐joods "leed":

Chapeau!
Moest het "leed" van Kuhr tussen aanhalingstekens omdat ze Joods is, of waarom zet je dat er zo prominent bij? Je zet twee soorten leed, beide zonder aanhalingstekens, tegenover elkaar en gebruikt het ene om het andere te relativeren. Dat is precies de reden dat dit gesprek vastloopt:
  • je maakt van leed een wedstrijd in plaats van een inhoudelijke vergelijking en
    gebruikt dat om andere zorgen weg te zetten, daar gaat de discussie scheef ...
Zinnen als "jank je niet om joden" en het ridiculiseren van veiligheidszorgen dragen niet bij aan je punt. Kun je je argument ook maken zonder die toon? Dat Palestijnen ernstig lijden, maakt de zorgen van Joodse Nederlanders niet minder relevant. Twee dingen kunnen tegelijk waar zijn.
Waarom zet je die tegen elkaar weg?

Je vraagt om consequentie. Geldt die ook andersom? Kun je aandacht hebben voor Palestijns leed zonder zorgen over antisemitisme in NL weg te zetten?

Jouw frame dwingt een keuze tussen twee vormen van leed:
  • dat is precies de denkfout waar we op vastlopen.
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

We hebben op het forum over antisemitisme als het om acties tegen de joden zijn als het gaat om het jood zijn. Kuhr heeft last van protesten vanwege haar steun aan het IDF. Dat is dus geen antisemitisme in de forumdefinitie.
Er is een groot verschil tussen het een of het ander ervaren. Tegen antisemitisme kan je niets doen. Tegen het verwijt dat je het IDF steunt, kan je je verweren.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Plaats reactie