Cathy schreef:Maar
het verhaal duikt wel overal op, in verschillende vormen maar met een enkeling die overleeft.
Ook in de
Mahabharata (1.2)
Toch heb ik een andere bron gevonden, die trouwens precies hetzelfde beweerd over verhalen in andere religies, maar dan met een nuancering. En deze nauancering is nogal belangrijk in dit geval. Het gaat namelijk om de periode waarin de zondvloed van de bijbel geplaatst wordt en de periode waarin de andere zondvloeden geplaatst worden:
Talkorigins schreef:Why is there no mention of the Flood in the records of Egyptian or Mesopotamian civilizations which existed at the time? Biblical dates (I Kings 6:1, Gal 3:17, various generation lengths given in Genesis) place the Flood 1300 years before Solomon began the first temple. We can construct reliable chronologies for near Eastern history, particularly for Egypt, from many kinds of records from the literate cultures in the near East. These records are independent of, but supported by, dating methods such as dendrochronology and carbon-14. The building of the first temple can be dated to 950 B.C. +/- some small delta, placing the Flood around 2250 B.C. Unfortunately, the Egyptians (among others) have written records dating well back before 2250 B.C. (the Great Pyramid, for example dates to the 26th century B.C., 300 years before the Biblical date for the Flood). No sign in Egyptian inscriptions of this global flood around 2250 B.C.
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-noahs-ark.html
Uit bovenstaande bron blijkt dat de vloed volgens de Egyptenaren in 26ste eeuw voor Christus heeft plaatsgevonden volgens de Egyptenaren. De bijbel plaatst deze rond 2250 voor Christus. De Egyptenaren plaatsen de vloed dus 300 jaar voordat de bijbel deze vloed dateerde.
Nog een bron erbij pakken:
Wikipedai over zondvloed schreef:Indisch
In India is een zondvloedverhaal bekend uit de Satapatha Brahma, een appendix van de Veda's, met Manu in de rol van Noach of Utnapishtim. Op grond van dit verhaal heeft men berekend dat de zondvloed daar in 3102 v. Chr. plaats gehad zou hebben, maar die datum wordt ook wel gezien als de tijd van de grote Bharata-oorlog, die later plaats gevonden zou hebben. Dit wordt beschreven in het belangrijkste Indiase epos de Mahabharata.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondvloed
Ook in het Indische verhaal vindt de zondvloed eerder plaats.
De kanttekening die Wikipedia bij de wereldwijde zondvloed plaatst is de volgende:
Zondvloed en wetenschap
Tot in de 19e eeuw namen de meeste wetenschappers het verhaal van de zondvloed letterlijk en meenden zij dat alle aardlagen door de zondvloed waren afgezet. Tegenwoordig is er nog steeds een minderheid onder de wetenschappers, meestal van christelijk fundamentalistische huize, die hiervan uitgaat. Zie creationisme.
Tijdens de verlichting ontstond het besef dat het onmogelijk is dat alle bergen op aarde door water worden bedekt (daar is niet genoeg water voor op aarde). Dit was een van de eerste optredende twijfels aan het waarheidsgehalte, of de letterlijke weergave,in de bijbel. Het volgens Voltaire ongeloofwaardige en onmogelijke verhaal van de zondvloed bracht hem ertoe om de bijbel als geloofwaardige bron van kennis af te schrijven.
Begin 19e eeuw kwam de Schotse geoloog Charles Lyell met een nieuwe theorie. Hij verklaarde dat de geleidelijke en langzame processen die tegenwoordig plaatsvinden ook in vroeger tijden werkten. Omdat deze processen over zeer lange perioden werken, brengen deze toch de grote veranderingen in de aardkorst die in de bodemlagen zijn af te lezen. Dit noemt men het uniformitarianisme. Het was onder andere deze theorie die Charles Darwin inspireerde tot zijn evolutietheorie.
Zo is de gedachte van de zondvloed als een wereldomvattende catastrofe op de achtergrond geraakt. Maar als lokale ramp wordt ze toch nog wel gebruikt. Een van de nieuwste theorieën is dat de zondvloed iets te maken heeft met het onderlopen van de Zwarte Zee in het 6e millennium v. Chr.. Vóór die tijd was de Zwarte Zee een zoetwatermeer, dat vrij ver onder de zeespiegel lag. Door het stijgen van de zeespiegel na afloop van de laatste ijstijd is omstreeks 5600 v. Chr. de toen aanwezige, natuurlijke dam bij de Bosporus doorgebroken. Met veel geweld liep het zeewater uit de Middellandse Zee in de huidige Zwarte Zee. Grote gebieden rond het voormalige meer zijn daarbij voor altijd onder de golven verdwenen en het is aannemelijk dat dit vele mensenlevens heeft gekost.
Andere, meer traditionele theorieën gaan ervan uit dat het verhaal van de zondvloed gebaseerd is op een uitzonderlijk grote overstroming van de Eufraat en de Tigris in Mesopotamië.
Het citaat hierboven geeft het grootste probleem van een letterlijke interpretatie weer. Er is gewoonweg
te weinig water op aarde aanwezig om de hoogste plekken op aarde onder water te zetten. Ook in die periode was dat zo.
Daarnaast vergeet je wat Cathy: eens in de 10 tot honderd jaar vindt er een beving plaats van meer dan 9 op de schaal van Richter. Wanneer dit in zee gebeurd levert dit een zondvloed op (denk aan 2004). Dit zou een logische verklaring zijn waarom verschillende beschavingen het hebben over zondvloeden. Want al die zondvloeden worden ook nog eens in verschillende periodes geplaatst in de tijd. Dit onkracht juist het verhaal van de bijbel. Die verschillende periodes zijn simpelweg te onderbouwen met het volgende feit:
Wikipedia schreef:9,0 en daarboven
-
grote ramp; verwoesting als hiervoor en daarbij: lokale aardschollen verschuiven; plaatselijk volledige vernietiging van alle leven;
verder mogelijk: grote verschuivingen van de continentale platen, verschijnen, verschuiven of verdwijnen van delen van landen en eilanden, vorming van nieuwe subductiezones, verandering van de nutatie of de omwentelingssnelheid van de aarde
-
-
onbekend; vermoedelijk eens in de 10 tot 100 jaar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Richter
Bovendien heeft een dergelijke beving niet tot gevolg dat de hele wereld onder water kan komen te staan (daarvoor is nogmaals te weinig water op aarde). Slechts aangrenzende gebieden zullen een tijd onder water komen te staan:
Wikipedia schreef:Een zeebeving is een aardbeving waarvan het epicentrum op zee ligt. Hierdoor kan een vloedgolf ontstaan die tot overstromingen kan leiden in landen rondom het epicentrum. Een zeebeving is te allen tijde een gevolg van een aardbeving
Een zeebeving kan een tsunami veroorzaken doordat een van de aardschollen plotseling omhoog of omlaag gaat. Op open zee zijn deze golven vaker niet hoger dan een paar centimeter, als zo'n golf echter de kustlijn bereikt kunnen de golven soms wel een tiental meters hoog worden.
De meest recente zeebeving vond plaats op tweede kerstdag 2004 voor de kust van het Indonesische eiland Atjeh, deze zeebeving had een verwoestende tsunami, en zeer veel slachtoffers als gevolg. Zie hiervoor het artikel Aardbeving Indische Oceaan 2004.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeebeving
Golven van tientallen meters hoog zouden nooit zo hoog reiken als een gemiddelde berg. Hoe kan het water überhaupt zo hoog stijgen dat het over een berg als de Mount Everest heen kan? En ja die bestond toen al:
www.talkorigins.org schreef:How were mountains and valleys formed? Many very tall mountains are composed of sedimentary rocks. (The summit of Everest is composed of deep-marine limestone, with fossils of ocean-bottom dwelling crinoids [Gansser, 1964].) If these were formed during the Flood, how did they reach their present height, and when were the valleys between them eroded away?Keep in mind that many valleys were clearly carved by glacial erosion, which is a slow process.
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-noa ... #georecord
De vorming van bergen duurt heel lang:
Wikipedia schreef:Na enkele periodes van minder grootschalige compressieve krachten, zoals de Jurassische Kimmerische orogenese (die in West-Europa de vorming van de Zuidwalvulkaan tot gevolg zou kunnen hebben gehad), trad na het einde van het Krijt een nieuwe periode van orogenese aan, de Alpiene orogenese. Deze werd veroorzaakt doordat Afrika en India noordwaarts naar Eurazië bewogen. De naamgevers ervan, de Europese en Australische Alpen, werden tijdens deze compressieve fase gevormd, evenals de Himalaya, het Zagrosgebergte en de Pyreneeën. Op het Amerikaanse continent werden tijdens deze periode de bergketens Rocky Mountains en Andes gevormd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstaan_van_bergen
Daarnaast zijn de verschillende verhalen over de zondvloed helemaal niet vergelijkbaar:
[quote=""
www.talkorigins.org"]Why do other flood myths vary so greatly from the Genesis account?
Flood myths are fairly common worldwide, and if they came from a common source, we should expect similarities in most of them. Instead, the myths show great diversity. [Bailey, 1989, pp. 5-10; Isaak, 1997] For example, people survive on high land or trees in the myths about as often as on boats or rafts, and no other flood myth includes a covenant not to destroy all life again.[/quote]
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-noahs-ark.html
Zoals deze kritische kanttekening al beschrijft: hoe kan het dat de zondvloed verhalen inhoudelijk zo verschillen? Als het één bron zou hebben, zou het zeker meer overeenkomen.
Ik ga vervolgens jouw bron bekijken en kom dit tegen:
Seriewoordenaar schreef:Op deze website vind je een allegaartje van grenswetenschappen. Informatie over Egyptenaren en Maya's tot de dood, supersnaren en oude kalenderwijsheid. Daarnaast wordt er relatief veel aandacht besteed aan het jaar 2012. Op 21 december 2012 verwachten sommige bronnen een wereldveranderende gebeurtenis waarvan we reeds een tijd in de aanloopfase zitten. Dat uit zich volgens de een in een bewustzijnsverandering, en volgens sommige doemdenkers leidt het tot het einde van de mensheid. We zullen het pas weten eenmaal het zover is, maar stof tot nadenken is er zeker...
Voldoende van dat nadenkstof vind je zeker in de rubriek Mentale Aangelegenheden. Aan de hand van diverse artikelen kun je dus een reis maken in de grijze blubber tussen de oren.
Ook voor mooie foto's van piramides, tempels en beelden wordt een plaatsje vrijgehouden. Veel plezier tijdens je ontdekkingsreis op deze website. Krijg je er niet genoeg van? Abonneer je dan ook op de nieuwsbrief. Geen idee hoe vaak hij uitkomt, maar alvast inschrijven kan geen kwaad.
http://www.seriewoordenaar.nl/seriewoordenaar/
Grenswetenschappen. Dat vind ik niet goed klinken voor de bewijsvoering van een site. Ik deel deze informatie op deze site dan ook in naar onbetrouwbare informatie. Ik mis ook referenties bij het stuk over de verschillende verhalen over de zondvloed.... Daarnaast waarom plaatsen Wikipedia en
www.talkorigins.org de bewuste verhalen uit India en Egypte in een andere periode? Tegenstrijdig toch? Bovendien geloof ik Wikipedia en
www.talkorigins.org wat dat betreft. Gezien de (overvloed aan) referenties bij
www.talkorigins.org en het feit dat Wikipedia ook externe referenties aanvoert. Het onderbouwen van beweringen met behulp van referenties is nog altijd één van de belangrijkste zaken voor de betrouwbaarheid van de informatie:
www.talkorigins.org, de referenties:
greep uit de referenties www.talkorigins.org schreef:Gould, Stephen Jay, 1980. A quahog is a quahog. In The panda's thumb, Norton, New York.
Steinsaltz, Adin, 1976. The essential Talmud. Basic books.
Whitcomb, J.C. Jr. & H.M. Morris, 1961. The Genesis Flood. Presbyterian and Reformed Publishing Co., Philadelphia PA.
Wilson, D.E. & D.M. Reeder (eds.), 1993. Mammal species of the world. Smithsonian Institution Press. (
http://www.nmnh.si.edu/msw/)
Woodmorappe, John, 1996. Noah's Ark: a feasibility study. Institute for Creation Research, Santee, California.
Batten, R. Peter, 1976. Living trophies. Thomas Y. Crowell Co., New York.
Foelix, Rainer F., 1996. The biology of spiders, 2nd ed., Oxford University Press, New York. Chpt. 6.
Woodmorappe, John, 1996. Noah's Ark: a feasibility study. Institute for Creation Research, Santee, California.
Austin, Steven A., John R. Baumgardner, D. Russell Humphreys, Andrew A. Snelling, Larry Vardiman, & Kurt P. Wise, 1994. Catastrophic plate tectonics: a global flood model of earth history. Proceedings of the third international conference on creationism, technical symposium sessions, pp. 609-621.
Brown, Walt, 1997. In the beginning: compelling evidence for creation and the Flood. (
www.creationscience.com/onlinebook)
Baumgardner, John R., 1990a. Changes accompanying Noah's Flood. Proceedings of the second international conference on creationism, vol. II, pp. 35-45.
Baumgardner, John R., 1990b. The imparative of non-stationary natural law in relation to Noah's Flood. Creation Research Society Quarterly 27(3): 98-100.
Baumgardner, John R., 1994. Patterns of ocean circulation over the continents during Noah's Flood. Proceedings of the third international conference on creationism, technical symposium sessions, pp. 77-86.
Carroll, Robert L., 1997. Patterns and processes of vertebrate evolution, Cambridge University Press.
Matsumura, Molleen, 1997. Miracles in, creationism out: "The geophysics of God". Reports of the National Center for Science Education 17(3): 29-32.
Poldervaart, Arie, 1955. Chemistry of the earth's crust. pp. 119-144 In: Poldervaart, A., ed., Crust of the Earth, Geological Society of America Special Paper 62, Waverly Press, MD.
Whitcomb, J.C. Jr. & H.M. Morris, 1961. The Genesis Flood. Presbyterian and Reformed Publishing Co., Philadelphia PA.
Baaren, Th. P., 1972. The flexibility of myth. Studies in the History of Religions, 22: 199-206. Reprinted in Dundes, A. (ed), 1984, Sacred Narrative, University of California Press, Berkeley.
Bailey, Lloyd R., 1989. Noah: the person and the story in history and tradition. University of South Carolina Press, SC.
Ginzberg, Louis, 1909. The Legends of the Jews, vol. 1, pp. 145-169, Jewish Publication Society of America, Philadelphia. Reprinted as "Noah and the Flood in Jewish legend" in: Dundes, Alan (ed.), 1988. The Flood Myth, University of California Press, Berkeley and London, pp. 319-336.
Isaak, Mark, 1997. Flood stories from around the world.\
Utley, Francis Lee, 1961. Internationaler Kongress der Volkserzä in Kiel und Kopenhagen, pp. 446-463, Walter De Gruyter, Berlin. Reprinted as "The Devil in the Ark (AaTh 825)" in: Dundes, Alan (ed.), 1988. The Flood Myth, University of California Press, Berkeley and London, pp. 337-356.
http://www.talkorigins.org/faq/flood-myths.html
Wikipedia:
Externe link
Tabel die de aanwezige elementen in een aantal mythen uit verschillende beschavingen op een rijtje zet
Homepage met veel zondvloedverhalen
Lijst met honderden gedocumenteerde zondvloedverhalen over de hele aarde
Een goed onderbouwd verhaal heeft referenties nodig. Dit zie jij natuurlijk ook wel in. Bovendien kun je niet zomaar wat over historische gebeurtenissen roepen, deze moeten in allerlei verbanden bekeken worden (dat heb ik al eerder geschreven aan je). Daarnaast is het zo dat wanneer je de verhalen op Seriewoordenaar naast elkaar legt met de data dat blijkt dat de verhalen uit hele verschillende periodes komen. Zodoende blijft er van het "bewijs" dat de verschillende verhalen in verschillende culturen spreken over een gehele zondvloed over de gehele wereld weinig over. En dat elke cultuur wel spreekt over een zondvloed vind ik niet vreemd. Zie mijn opmerking over zeebevingen: ze vinden eens in de 10 tot 100 jaar plaats en leggen alleen grenzende gebieden onder water. Nogmaals een bewijs dat er een regionaal besef heerste want men dacht echt dat de hele wereld onder water stond.
En een wereldwijde vloed blijkt geografisch onmogelijk. Er is te weinig water op aarde. Bovendien zul je zien als je
www.talkorigins.org doorleest dat er nog meer problemen zijn voor een dergelijke aanname. Het feit bijvoorbeeld dat wanneer het water in de buurt van vulkanen zou komen en dan zou verdampen. Wat betekent dat een heel deel van het water weer verdwijnt in de atmosfeer en er dus vele plekken nooit onder water zullen komen.
Conclusie: het verhaal van de zondvloed bewijst juist het regionale besef van de joden.
Cathy schreef:Iets dergelijks zei Reref ook al. Het bracht ook voorspoed zolang ze in JHWH hun vertrouwen stelde. Deden ze dat niet dan werden ze hard afgestraft. Maar kun jij verklaren hoe het komt dat het Joodse volk altijd zo onder druk leefde en nog doet?
Dit heb ik al eerder verklaard in een vorige reactie: de fanatieke houding van de joden en de arrogante houding dat alleen zij het volk van god zijn heeft altijd frustraties opgeleverd bij andere volkeren. Je moet je indenken als iemand je vertelt dat jij er niet toe doet want alleen hij en zijn volk zijn belangrijk voor god. Dit roept onherroepelijk irritaties op. Daarnaast is het zo dat wanneer je anderen af gaat schilderen als niet belangrijk voor god en ook nog eens vijanden van god en dat god hen keer op keer straft.... Tja het klinkt hard maar met die opstelling heeft men al die ellende uiteindelijk over zichzelf uitgeroepen.
Cathy schreef:
En dat de Joden bij monde van Jesaja (13) de ondergang van dat machtige Babylonische Rijk, -waar je in die tijd toch best jaloers op kon zijn- pakweg 100 jaar ervoor voorspelde?
Ik vind dit geen bewijs. Het is anekdotisch, hoe weet jij dat Jesaja het op dat moment "voorzag"???? Hoe weet jij dat Jesaja überhaupt bestaan heeft?
Cathy schreef:
Zou je je tweede vraag wat anders kunnen formuleren? Doe maar rustig aan. Ik ben een weekje weg.
Nou ja ikz at toch op mijn stoel vandaag dus ik heb je hele posting maar van een goed antwoord voorzien. Hoe bedoel je anders formuleren?
Maar goed je hebt gelijk het is eigenlijk geen vraag, omdat ik zelf al een antwoord geef e.d.. Maar goed mijn vraag: Hoe evrklaar jij dat god ineens niet alleen meer voor de joden geldt maar ook voor de rest van de wereld? En hoe komt het dat dit toevallig samenvalt met de overheersing van de Romeinen (waaruit bleek dat de wereld veel groter was dan de joden dachten: de Romeinen brachten verhalen over Engeland.... Spanje.... frankrijk... Duitsland en daar waren de joden nog nooit geweest)? Ik heb hier inderdaad al mijn theorie over uiteengezet.
Aan Rereformed:
jij vroeg mij enkele pagina's geleden wat mij bezield en hoe ik zoveel weet. Het eerste is doordat ik al heel lang het gevoel had dat de bijbel niet klopte en toen ik het van een afstand ging bekijken (toen ik niet meer geloofde na mijn 16e) werd dit beeld steeds meer bevestigd. Rond mijn 20ste viel ook mijn godsbeeld in duigen, omdat ik steeds meer ging beseffen hoe onmogelijk god was. In 2003 las ik vervolgens de Da Vinci Code. Ik vond het een geweldig boek en veel was niet waar, maar het zette me aan het denken en onderzoeken en toen kwam ik op veel belangrijkere punten (zoals het Enuma Elish, het Epos van Gilgamesh) waardoor de hele kern van de bijbel voor mij als een kaartenhuis ineen zakte (voor zover dat niet al gebeurd was, want ik heb genesis bijvoorbeeld tussen mijn 13e tot en met 15e al niet meer serieus genomen). Sindsdien heb ik alleen nog maar meer bewijzen gevonden op mijn zoektochten op internet dat de bijbel totaal niet klopt. Dat ik zoveel weet is te danken aan het feit dat ik me heel erg interesseer voor geschiedschrijving en omdat ik veel zoek en lees op internet.
Nog wat over mijn bezieling: ik kan er niet tegen dat er zaken beweerd worden die geheel of gedeeltelijk onwaar zijn. Daarnaast wil ik mij inzetten voor een seculiere maatschappij. Een idee dat de illustere Illuminati ook hadden (als ze ooit bestaan hebben....) maar waar ik door middel van geweldloos verzet aan wil bijdragen. Ook de opkomst van fanatisme in de hedendaagse religie draagt bij aan mijn bezieling voor dit geweldloze verzet.
Groet,
Deadline