Post-theisme

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Religieus-zijn zou best één der meest wezenlijke eigenschappen van de mens kunnen zijn. Wie het godsdienstig geloof als onbeduidend, primitief, achterhaald of niet relevant zou willen wegcijferen, gaat voorbij aan iets dat voor de mens – als religieus dier - kenmerkend is. De godloochening van het atheïsme, de principiële ontkenning van het bestaan van God, zou kunnen blijken zelfs schadelijk voor de mens te zijn.
De Noord-Amerikaanse waren niet gelovig in de zin dat ze in een God geloofden. Manitu moet niet verwart worden met een God. Toch hadden deze mensen beschaafde normen en waarden, misschien wel meer dan de Westerse medemens, toen ze daarmee in aanraking kwamen. Immers de Noord-Amerikaanse indianen hadden nog nooit van genocide gehoord en waren totaal verbouwereerd dat er zoiets bestond!
De bekering van veel 'heidenen' in Zuid-Amerika is veelal met harde hand gepaard gegaan; de paus heeft een mea culpa daarover uitgesproken (maart 2000).
En hoe zit het met het Confucianisme? Ook slecht voor de mens?

Geplaatst: Vr Jun 26, 2009 1:34 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Devious schreef:
Bartholomeus. Als ik jou of wie dan ook de mond zou willen snoeren, dan had ik dat toch al lang kunnen doen?
Is dat echt alles wat je op mijn vorige post te zeggen hebt?
Zie je zelf niet wat er op je forum gebeurt? Zal ik vast het verdere verloop voor je uitschetsen?:
Na een aantal zeer uitvoerige en inhoudelijke(!!!) postings van ondergetekende (vraag maar aan Kitty), wordt je meute onrustig en haalt haar guerillatactiek weer uit de kast met inhoudsloze ad homs, non sequiturs en een scala aan andere drogredenen (alsof ze overigens ooit iets anders doen). Ondergetekende reageert door de bal terug te spelen, waarop ondergetekende wordt berispt, waarop ondergetekende vraagt “zou je niet ook eens naar die anderen kijken”, waarop jij, of Kitty, of Piet zegt “uiteraard geldt dit voor alle deelnemers”, waarop ondergetekende nog wat pijnlijke vragen stelt, waarop ondergetekende wordt geschorst voor trollen, als hij het niet al eerder voor gezien houdt.
Is dat niet de gangbare procedure, Devious?
Vin schreef:
Bartholomeus schreef:
Beste reref., laat sarcasme maar aan mij over, daar ben ik veel beter in.
Nee hoor, Rereformed is beter in sarcasme hahahahahahaaaa.
Ik was nog niet eens begonnen, Vin.appelfflap schreef:
Bartholomeus schreef:
Zo overbodig dat je het te vuur en te zwaard moet bestrijden.
er is niet eens strijd gevoerd. het heeft gewoon 16 pagina's geduurd
Ik had het niet over deze 16 pagina's, maar over de ruim 5700 posts van de afgelopen 5 jaar, 3,34 per dag met een gemiddelde lengte van 300 woorden, schat ik.
Gisteren nog schreef reref.:Reref. schreef:
Ik vind het fijn dat je hierop wijst. ik heb nota bene een hele dag aan het typbord gezeten
. Ja, net als ca. 1500 andere dagen de laatste 5 jaar.
appelfflap schreef:
Bartholomeus schreef:
O ja, wel heeft cve, naar goed communistisch gebruik,
Communisme en ayatollahs gaan niet samen. je zult moeten kiezen Bartje
In tegendeel, flapje: twee zijden van dezelfde medaille.

Rereformed schreef:
Pas toen je in de hoek gedreven werd, je uitspraken op de keper geanalyseerd, en je gedwongen werd om bepaalde dingen te overdenken moest je uiteindelijk toegeven wat je ten diepste bent.
Mijn standpunt was vanaf mijn eerste post duidelijk, maar ja, toen was jij naturlijk op “vakantie” (je hebt hier wel vaak gekeken trouwens; voortaan niet inloggen als je wil sugereren dat je weg bent reref.).Rereformed schreef:
Waarschijnlijk kun je je niet als atheïst neerzetten omdat je atheïsme associeert met antipathieën die je hebt, met negatieve en aanvallende levensinstelling ofzo.
Ik bén geen atheïst, reref., al je verwoede pogingen mij dat aan te praten ten spijt. Maar je hebt gelijk dat types als jijzelf en jouw grote voorbeeld Hitchens atheïsme een bijzonder slechte naam bezorgen, ook onder atheïsten trouwens.Rereformed schreef:
Welnee, Bartholomeus, zoals ik al opmerkte schrijft Etty dingen die je diep raken. Zij duikt diep in het menselijk bestaan, tot op de bodem. Maar zij gebruikt dan ook aanhalingstekens om duidelijk aan te geven dat het om een metafoor gaat.
Frappant dat je Etty Hillesum wél het gebruik van het woord God gunt – al geef je daar je eigen interpretatie aan – maar anderen niet. Hoe inconseqent, reref. (Ach ja, waar een je ten diepste toe door voelen áángesproken je al niet toe kan leiden, hè reref).
Kom op, slapjanus, wees een vent en maak haar af, zoals je zo graag doet met al die anderen die “vasthouden” aan de Godsnaam.Rereformed schreef:
Wat wij moderne mensen nodig hebben is een taal om universeel beleefde gevoelens aan te duiden. Ik zou daar tenminste mijn best op willen doen.
O gut, we gaan een nieuwe religie oprichten?
Tsja, het is moeilijk voor gelovigen om een wereld zonder religie voor te stellen. Of ze gaan iets duiden als religie wat geen religie is! Sinds wanneer kent het atheïsme een hogere macht? Het niet geloven in een God is geen geloof; iemand die geen postzegels verzameld ziet dat toch ook niet als een hobby?
Er moet meer een algemeen besef komen dat mensen meer bij zichzelf gaan nadenken waar ze mee bezig zijn en dat ze daar verantwoording over moeten afdragen. Helaas zijn er hele volksstammen die daartoe niet in staat zijn, en die achteloos achter een typje aanlopen die ze wel stoer vinden en die hun aanspreekt. Dat zit nu ook eenmaal in de mens. Maar iedereen bewust willen laten geloven (in wat dan ook) lijkt me niet de oplossing. Er zou meer nadruk moeten komen te liggen op deugden dan op normen en waarden. Dat zou al een goede start zijn.

Waren we zonder het christendom slechter af geweest? Ik heb daar sterk mijn twijfels over; het christendom heeft vreselijk veel mazzel gehad om te komen tot wat het nu is. En de 'winnaars' hebben altijd gelijk toch? Uiteindelijk zal ook het christendom weer verdwijnen, daarover bestaat volgens mij geen twijfel.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bartholomeus schreef: @Kitty@Heeck,
Tot nu toe zijn jullie de enigen die zich hier volwassen gedragen (en zowaar telde ik 2 posts van cve zonder denigrerende inhoud). Iin ieder geval krijgen julie nog antwoord.
In ieder geval dank voor de moeite van je helder leesbare antwoord over het worden aangesproken (en ook Frank-C zijn instemming daarmee, wat me toestaat jullie wat over één kam te scheren).

Na een week afwezigheid en bezigheid met intrigerender zaken kon ik de daarna volgende uitwisselingen hier met een erg heldere en afstandelijke blik als kersvers bezien.
Na het weggooien van alle gesmijt met rotte vis bleef er ineens erg weinig over dat zich laat onderscheiden van het zich laten aanspreken door de ozoliet-spiraal en het ozoliet-poeder:
http://ozaliet.com/producten/o&b/ozalie ... piraal.htm

Waarom voor de ene manier van laten aanspreken meer respect zou moeten worden betoond dan voor de andere is me duister.
Waaruit en vooral waarom dat respect zou moeten blijken ook.
De gelijkenis met kwakzalverij dringt zich erg op.

Persoonlijk heb ik de neiging om juist dat wat mij aanspreekt uiterst kritisch onder de loep te nemen omdat ik juist daar het risico neem in het ootje te worden genomen door of met mijn mijn meest primitieve eigenschappen die al te vaak onder "Inevitable Illusions" kunnen worden gerangschikt.

Ook beweringen zoals die van jullie twee, die mij willen "aanspreken" of "invangen" met onverifieerbare, hoogst persoonlijke getuigenissen over wat jullie (tamelijk toevalligerwijze) aanspreekt neem ik uiterst kritisch onder de loep en dan zie ik niet waarom Frank en jij enigerlei onderbouwing zouden behoeven als je in de grond stelt dat het je/jullie gaat om wat je aanspreekt en waarin jullie dus kunnen, nee zúllen verschillen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Toevallig is de afgelopen week het tweede boek van Taede Smedes uitgekomen, God én Darwin.
Hoe Bart Klink het voor elkaar krijgt is mij een raadsel, maar hij heeft er al een -imho sublieme- recensie van geschreven. De helderheid van schrijven en scherpzinnigheid van Bart Klink is altijd voortreffelijk, het is een genot voor de lezer om deze recensie in zijn geheel door te lezen.

Het nieuwe boek van Smedes geeft een nadere uiteenzetting van zaken waar wij al langere tijd naar hebben lopen zoeken en gissen, namelijk een duidelijke omschrijving van wat Smedes met God en het begrip geloof bedoelt.

Voor de duidelijkheid: Smedes verwerpt creationisme en ID, maar aangezien hij het theïsme met de grootste stelligheid verwerpt dús ook theïstische evolutie (een zienswijze die op dit forum Rene Fransen verdedigde).

Hij legt al deze afwijzingen duidelijk en volgens Klink grondig uit in het leeuwendeel van zijn boek, en komt pas in het voorlaatste hoofdstuk aan op zijn eigen visie, uiteen te zetten hoe God en Darwin dan wél aaneenverbonden kunnen worden.
Bart Klink schreef:Een cruciale vraag die tot nu toe onbeantwoord is gebleven, is wat Smedes verstaat onder de woorden “geloven” en “God”. Gelukkig komt hier in dit hoofdstuk een antwoord op. Smedes omschrijft geloven als “het hebben van en handelen in overeenstemming met een intuïtie dat de werkelijkheid die zich, op welke wijze dan ook, aan onze zintuigen presenteert, niet de gehele werkelijkheid is” (p.115). Onder God verstaat hij “de naam die ik geef aan het mysterie achter en verborgen in onze waarneembare werkelijkheid” (p. 120).

Dit komt erg dicht in de buurt van wat Dawkins over Einstein citeert: “Aanvoelen dat achter al het ervaarbare iets schuilgaat dat ons verstand niet kan bevatten, iets waarvan de schoonheid en verhevenheid alleen indirect en als een flauwe weerschijn tot ons komen, is religiositeit. In dat opzicht ben ik gelovig”. Dawkins voegt daar instemmend aan toe: “Wel, in dat opzicht is ook deze schrijver gelovig”. Smedes’ opvattingen hierover liggen dus erg dichtbij die van aartsatheïst Dawkins! Hij lijkt iets soortgelijks ook door te hebben als hij op pagina 116 schrijft dat zijn intuïtie van een begrensde waarneembare werkelijkheid ook bij atheïsten voorkomt.

Dawkins wijst er echter terecht op dat dit niet de invulling is die de meeste mensen aan de woorden “geloven” en “God” geven; voor veruit de meeste gelovigen is God méér dan een onbevattelijk mysterie. Het is een Wezen dat zich bemoeit met deze wereld: wonderen verricht, gebeden verhoort, zich openbaart in geschriften, morele richtlijnen geeft en een eeuwige gelukzaligheid belooft. Maakt de God van Smedes hem gelovig, of is hij eigenlijk een atheïst die zijn verwondering over de werkelijkheid graag met religieuze woorden duidt? Wat zijn intuïtie volgens hemzelf tot geloof maakt, is de “specifieke invulling of verwoording van die intuïtie” (p. 116). Ik kan dit niet overtuigend vinden: door opvattingen anders te verwoorden, verander je niets aan de opvattingen zelf. Waarschijnlijk kun je hierover eindeloos steggelen, maar ik denk dat zijn opvattingen door veel gelovigen als atheïstisch bestempeld zullen worden. Ze staan te ver af van hun religieuze belevingswereld, waarin een interveniërende God centraal staat.
Deze passage in het boek van Dawkins waar Klink naar verwijst is exact de passage en het moment geweest voor mij (in 2006) om voor het eerst in te zien dat ik een atheïst was, een mens met exact dezelfde zienswijze als Dawkins, want ik kan ieder woord van Smedes beamen, maar zie met Dawkins in dat het begrip God op deze manier in te vullen het ultieme recept is om nooit begrepen te worden. Of, van een andere kant bekeken, -en dit geef ik Smedes ter overdenking, hoewel ik beslist geloof dat hij zijn visie in alle oprechtheid beleeft-, door alle gelovigen en religieuze mensen ervaren zal worden als de ultieme wolf in schaapskleren, de ultiem geniepige manier om geloof in God om zeep te helpen en atheïsme te laten zegevieren: niet door als Dawkins er als een stier op in te hakken, maar slimmer, gewiekster: als infiltrant van het atheïsme werken binnen de wereld van de gelovigen en doen alsof je één van hen bent!

Hoe naargeestig een leven te moeten leiden waarin je door praktisch geen enkele gelovige begrepen wordt én door praktisch geen enkele atheïst begrepen wordt en je hele leven te moeten verdoen met uitleggen dat ze het allebei bij het verkeerde eind hebben en hem niet op de juiste manier bezien! Je hele leven te ervaren dat je bij het verkeerde gezelschap wordt neergezet. Je kunt zoiets heldhaftig noemen, je kunt zelfs gaan spelen met het begrip genialiteit, maar toen ik ooit in die situatie beland was heb ik me op een gegeven moment heel hard en eerlijk afgevraagd of het wellicht aan mij lag, het wellicht meer aan mijn starheid en hardnekkigheid lag, aan mijn cognitieve dissonantie, dan aan de sterkte van mijn intellectuele positie.

Aan wat Klink zegt over de definitie van 'geloof' bij Smedes hoeft weinig toe worden gevoegd. In feite zegt de toevoeging van Dawkins dat hij ook onder die paraplue staat, alles. Dát was voor mij juist het cruciale gegeven om in te zien dat mijn mantra God volkomen overbodig was. Het maakte mij definitief atheïst.
Indien ik er nog wat aan toe zou voegen dan volstaat dat ik nog nooit de behoefte heb gevoeld om de titel van mijn website 'volwassen geloof' in de prullenbak te gooien nu ik atheïst ben. Dat "de werkelijkheid die zich, op welke wijze dan ook, aan onze zintuigen presenteert, niet de gehele werkelijkheid is" lijkt me nogal een vanzelfsprekendheid, maar ook een volstrekte nietszeggendheid aangezien het geen enkele gevolgen kan hebben voor de beleving van mijn bestaan.
Ik laat me bovendien graag verwonderen en overweldigen in het leven en laat me graag inspireren door kunst en intuïtie, aanspreken door schoonheid en verhevenheid. Als dat religie genoemd moet worden, so be it, alhoewel 'spiritualiteit' wellicht een betere benaming is.

"God = de naam die ik geef aan het mysterie achter en verborgen in onze waarneembare werkelijkheid."

Deze definitie van Smedes is een volkomen verkrachting van het woord God. Indien men deze uitspraak van mij te ver ziet gaan dan formuleer ik het zo: het is een absoluut overbodige term, aangezien wij er een voor iedereen aanvaardbare en duidelijke uitdrukking 'het raadsel van het bestaan', of het 'mysterie van het bestaan' voor hebben. Weer anders gezegd: het is het begrip 'leren voetbal' niet abstraheren tot 'bal' (nog steeds iets waar je mee kan spelen), maar tot het begrip 'materie'. Wanneer je zoiets doet dan kun je er beslist niet meer mee voetballen.

Smedes zag goed in dat Rereformed niet wars is van psychologiseren, want naar mijn mening is religie niets anders dan een zaak van psychische behoeften. En men hoeft waarlijk geen groot psycholoog te zijn om in te zien dat de enige reden voor Smedes om met dit begrip God aan te komen een gehechtheid aan de religieuze traditie kan zijn. De restanten van het christelijk geloof waar hij vanuit zijn jeugd mee opgegroeid is (overigens is deze claim een aanname van mij die Smedes gemakkelijk kan torpederen door te vertellen dat hij geen christelijke opvoeding heeft gehad, maar het feit dat Smedes dit argument niet gegeven heeft in zijn reaktie op mij doet mij concluderen dat mijn assumptie juist was). Smedes is volkomen aan de religie ontgroeid, zelfs cryptochristen is een zware overstatement, maar houdt religieuze taal en God in zijn vocabulair vanwege persoonlijke psychische redenen: zo'n breuk met het verleden ziet hij kennelijk als te pijnlijk. Het woord God te blijven onderhouden geeft hem het gevoel dat er van een wezenlijke breuk geen sprake is. Het is de manier waarop een intellectueel zichzelf om de tuin kan leiden en gemoedrust kan bewaren.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 28 jun 2009 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Rereformed schreef:[...] Smedes is volkomen aan de religie ontgroeid, zelfs cryptochristen is een zware overstatement, maar houdt religieuze taal en God in zijn vocabulair vanwege persoonlijke psychische redenen: zo'n breuk met het verleden ziet hij kennelijk als te pijnlijk. Het woord God te blijven onderhouden geeft hem het gevoel dat er van een wezenlijke breuk geen sprake is. Het is de manier waarop een intellectueel zichzelf om de tuin kan leiden en gemoedrust kan bewaren.
Zondervrees op weblog Taede Smedes schreef:[...] wat is het verschil tussen een materialist en een post-theïst? Ik voel een sterke drang te stellen dat een post-theïst een atheïst is die dat om socio-economische(?) redenen niet wil toegeven. Maar dat lijkt zelfs mij een sterke uitspraak.
Taede werkt tenslotte op de theologische faculteit van een katholieke universiteit...
Ni dieu, ni maître.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

JanC schreef:
Zondervrees op weblog Taede Smedes schreef:[...] wat is het verschil tussen een materialist en een post-theïst? Ik voel een sterke drang te stellen dat een post-theïst een atheïst is die dat om socio-economische(?) redenen niet wil toegeven. Maar dat lijkt zelfs mij een sterke uitspraak.
Taede werkt tenslotte op de theologische faculteit van een katholieke universiteit...
Tot het geloof van Smedes blijkt het geloof in een leven na dit leven te behoren volgens dit laatste boek van hem. Als enige rechtvaardiging hiervoor stelt hij dat zijn 'intuïtie' hem dit zegt en de wetenschap het niet voor 100% kan uitsluiten. Dit spreekt weer boekdelen. Of religieus geloof nu een sociologische, economische of psychologische uitleg gegeven kan worden, het is in ieder geval een existentiële factor, oftewel allerlei zaken die in rationele debatten over de religie niet vermeld worden die in onze moderne tijd de enige en gehele basis vormt voor alle religiositeit.
En op hetzelfde moment als hij het toegeeft en uitlegt doet hij zijn uiterste best om het te downplayen, alsof het rationele compartiment in zijn persoon inziet dat hij betrapt is op iets wat eigenlijk niet mag, alsof hij doorheeft dat de psyche van een persoon via zo'n geloof er helemaal mee ontmaskerd wordt, en de ratio dus zoveel mogelijk moet laten voorkomen alsof het volstrekt niet met psychische factoren te maken heeft:
Taede Smedes schreef:Dat is een intuïtie, en als zodanig niet rationeel (a-rationeel, niet irrationeel). Het is voor mij ook niet van belang of er een voortbestaan is na de dood of niet; ik ben ervan overtuigd dat het op het hier en nu aankomt, niet op het daar en straks.
Maar zo'n poging is tevergeefs, want indien er geen positieve rationele aanleiding is om zo'n geloof te onderhouden dan blijft er geen andere mogelijke reden meer over dan een existentiële, psychische behoefte. Deze term omzeilen door er een mooi woordje 'intuïtie' voor te gebruiken is slim, maar een goochelaarstruc.

Het om de tuin leiden van jezelf is bij Smedes tot op grote hoogten gecultiveerd. Van Nietzscheaans hard zijn tegen jezelf, en met argusogen vooral tegen jezelf aankijken schijnt hij nog nooit gehoord te hebben.

Jouw argument heb ik overigens de eerste keer dat ik met zijn schrijven in aanraking kwam ooit ook over Smedes opgemerkt. Smedes zag het als behorend tot 'schelden op het internet'.
Rereformed schreef:Smedes is zo diep gevallen in troebelheid van denken dat het voor hem bijna onmogelijk zal zijn om ooit uit deze put te klimmen, vooral ook omdat hij er zijn brood mee moet verdienen
Mijn latere uitleg heeft hij nooit een antwoord waardig gevonden, blijkbaar te zeer op zijn ziel getrapt door mijn felle afwijzing van zijn religieuze zienswijzen:
Rereformed schreef:Voorts de opmerking dat u uw brood verdient via doceren op een universiteit op christelijke grondslag. Ik vraag me af of u überhaupt objectief over godsdienst of atheïsme kunt denken indien uw baan ervan afhangt dat u het opneemt voor de religie. Indien u mij kunt verzekeren dat u dezelfde funktie zult kunnen uitoefenen in geval u opeens een uitgesproken voorspreker van het atheïsme zou worden, neem ik mijn uitspraak meteen terug.
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Naar mijn idee heeft Taede de bestaande term post-theisme (min of meer synioniem met studie van de post christelijke maatschappij) gebruikt om het allang bestaande vrijzinnig protestantisme in de vrijzinnig katholieke kerkl een naam te geven.

Dat is bijzonder verwarrend omdat de term post theisme nu twee betekenissen heft gekregen:
1) De postchristelijke "ietsitische" maatschappij
2) Bijbestuderend vrijzinnig christendom die god als een onpersonlijke kracht ervaart
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Bij wijze van motto
http://gezelle.tripod.com/gedichten/gedicht1.html

O Krinklende winklende waterding
met ‘t zwarte kabotseken aan,
wat zien ik toch geren uw kopke flink
al schrijven op ‘t waterke gaan!
Gij leeft en gij roert en gij loopt zo snel,
al zie ‘k u noch arrem noch been;
gij wendt en gij weet uwen weg zo wel,
al zie ‘k u geen ooge, geen één.
Wat waart, of wat zijt, of wat zult gij zijn?
Verklaar het en zeg het mij, toe!
Wat zijt gij toch, blinkende knopke fijn,
dat nimmer van schrijven zijt moe?

....Wat schrijft en wat schrijft gij zo zeer?....

En t krinklende winklende waterding,
met ‘t zwarte kapoteken aan,
het stelde en het rechtte zijne oorkes flink,
en ‘t bleef daar een stondeke staan:
"Wij schrijven," zoo sprak het, "al krinklen af
het gene onze Meester, weleer,
ons makend en leerend, te schrijven gaf,
één lesse, niet min nochte meer;
wij schrijven, en kunt gij die lesse toch
niet lezen, en zijt gij zo bot?
Wij schrijven, herschrijven en schrijven nog,
den heiligen Name van God!"
Maar voor alle Super- (brood)Schrijverkens met een lange snuit
is ook dat allerlaatste vertelseken ( de ID -kerngedachte ) uit ...

Er blijft nog slechts een nostalgische herinnering opduiken : een waarrond zich opnieuw een intuitie reorganiseerd :
Die drapeert zich rond een erg mooi versierde maar lege doos ( door specialisten kunstig en bekwaam vervaardigde omhulsels )waarop een versleten inhoudsloos (maar wel eigenhandig met zweet en tranen sierlijk geschreven ) woord-etiket ( de zoveelste gissende bepaling /omschrijving van "god " en zelfs eeuwige " ziel" ), een inhoud suggereert ;
zoiets als een kitcherige prul op zolder waarvan men niet kan scheiden omdat het een grote persoonlijke gevoelswaarde heeft ...

Tsja ,ook oude versleten verschenen en gevlekte halfkaal geplukte teddybeerachtigen worden bewaard , in de heilige altaren van het gemoed en de wachtende stoffig ruikende kamers van verdwenen jonkvrouwen ...

Waarom ( vooral ) in Nederland ( althans dat is mijn voortdurende indruk ) nog steeds over deze eeuwenlang uitgezogen en uitgemolken onderwerpen nog ( quasi-rationeel ) hoeft te worden geredetwist is mij een raadsel ....
Tenzij men natuurlijk wanhopig een nieuwe schuilplaats zoekt voor de persoonlijke teddies want men vreest misschien dat die zolderhoek (der collectieve herinnering ) op instorten staat ...
Het is een voortdurende oproep tot de (noodzakelijke) redding van ons aller vaderlijk Knuffeltje ?

" Ochhere .... Verlaat me niet "
Want dat is __ althans dat is mijn indruk ___ ook het zogenaamde post-theisme

...De lading van dit begrip is in feite kunst ( misschien zelfs "levenskunst " )
Net zoals bij Christo is dat een gesofistikeerde richting / stijl van de verpakking en inpakkings-kunsten
http://www.boisseree.com/images/artists ... rapped.jpg

Alleen wordt er NIET meteen iets verpakt ( theologie was altijd al zoiets ) , de verpakking is primordiaal : Kinderen kunnen zich trouwens soms rot amuseren met de verpakking ipv met het zo maar gekregen speelgoed dat erin verpakt zit ...
Het is ook wegens die belangloosheid van de inhoud , bovendien concept-art die alleen maar hoeft bedacht te worden ....
Net zoals de opkomende intuitieve symfonieen in de hoofden ( en het innerlijke oor ) van bijvoorbeeld de vermeend geniale zelfbenoemde muzikanten/componisten die nooit hoeven te worden uitgevoerd of zelfs uitgeschreven ....

En er kan natuurlijk ook veelvuldig misbruikt van worden gemaakt als be-goochelarij ; een loper die op alle sloten past
"Beduvelarijen" zeggen ze in mijn geboortestad
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 28 jun 2009 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Rereformed
Moderator
Contacteer:

collegavanerik schreef:Naar mijn idee heeft Taede de bestaande term post-theisme (min of meer synioniem met studie van de post christelijke maatschappij) gebruikt om het allang bestaande vrijzinnig protestantisme in de vrijzinnig katholieke kerkl een naam te geven.

Dat is bijzonder verwarrend omdat de term post theisme nu twee betekenissen heft gekregen:
1) De postchristelijke "ietsitische" maatschappij
2) Bijbestuderend vrijzinnig christendom die god als een onpersonlijke kracht ervaart
Maar is het niet nóg ingewikkelder? Of beter gezegd: leidt hij je niet weer met mooie theologenwoorden om de tuin? Lees de definitie van God weer eens en overdenk die.
De God van Smedes is helemaal geen kracht die ervaren kan worden. Dat laatste zou men nog ietsisme kunnen noemen, maar volgens de definitie die hij geeft is God juist alles wat we onmogelijk kúnnen ervaren, omdat God per definitie de werkelijkheid is die zich volkomen aan ons onttrekt! Men zou het begrip God onmogelijk irrelevanter voor de mens kunnen maken. Smedes' definitie staat equivalent aan zeggen "God is dát wat voor de mens volkomen irrelevant is". Da's nog minder dan de prul op zolder waar Tsjok het mee vergelijkt, want dat is tenslotte nog concreet een prul.
Dus ja, nogal wiedes dat Smedes dan God en Darwin zonder moeite aan elkaar kan verbinden. God weggedefinieerd tot het ultiem irrelevante voor de mens.
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het mysterie van het leven en de natuur zijn voor 99% nog een mysterie. De wetenschap heeft nog maar een flintertje van alles wat verklaring behoeft, verklaard. Als mens kan hij kennelijk niets met 'niet meer aanwezig zijn' dus noemt het onverklaarbare en het 'geen kant opkunnen met er niet meer zijn' dan maar god.

Zo ervaar ik de omschrijving van Taede Smedes over zijn inuïtieve godsgevoel. Naar mijn idee vult hij nog steeds gaten met god. Het gat van het 'nog niet verklaarde en misschien wel nooit verklaarbare' het gat van het onbenoembare en het 'niet weten of zich kunnen voorstellen' wat de dood ons zal brengen. Het niet 'willen' aanvaarden dat het met de dood ophoudt. En niet alleen niet willen ervaren, maar zelfs het zich niet kunnen voorstellen. Pure subjectieve gevoelens dus, waar geen onderbouwing voor gegeven kán worden, omdat kennis ontbreekt (want wie weet nu écht wat dood zijn inhoudt?) om er iets over te kunnen zeggen. Het openhouden van 'je weet maar nooit' en je hier aan vastklampen. Want eenmaal de finale conclusie getrokken te hebben (dood is dood en dan is het echt over), kun je niet meer terug.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Kitty
Het mysterie van het leven en de natuur zijn voor 99% nog een mysterie. De wetenschap heeft nog maar een flintertje van alles wat verklaring behoeft, verklaard. Als mens kan hij kennelijk niets met 'niet meer aanwezig zijn' dus noemt het onverklaarbare en het 'geen kant opkunnen met er niet meer zijn' dan maar god.
Dat is volgens mij onverbeterlijk goed samengevat en verwoord
De nagel op de kop

(aanvullend wil ik hier een paar opmerkingen aan vasthangen die bij mij opkwamen toen ik dit antwoord van Kitty las en vrijdag alweer iemand uit mijn kennissenkring heb moeten begraven )

Het is zoals :
Zichzelf op uitvindsels , woordconstructies als bliksemafleiders en virtuele strohalmen ... etc.... fixeren om de loerende existentieele hyperventilerende paniek te vermijden :
Omdat men het anders niet meer aankan of kan uitzingen ....
Net zoals zo veel terminale moedig vechtende longkankerpatienten met uiteindelijk secundaire uitzaaiingen in de hersenen : zolang als mogelijk ontkennen en hopen op een "andere" aandoening/diagnose ...

Het is ook de in de dierlijke psychologie aanwezige /(evolutionair) geprogrammeerde existentieele angt en ontreddering die je kunt ervaren wanneer je op de rand van een(niet-vermoede) vulkaan balanceert en onverwacht verplicht wordt in de krater te kijken ( omdat bijvoorbeeld een geliefde er is in gevallen ) ipv naar het zich weids ontplooiende en schitterende landschap , waarin je werkelijke reisbestemming lag ....

Er is geen eeuwige knuffel te verwachten ...
tenzij deze buiten alle redelijkheid

In den Hemel is geen bier
daarom drink ik het hier
Amen

:D
Ni dieu , Ni maitre
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kitty schreef:Als mens kan hij kennelijk niets met 'niet meer aanwezig zijn' dus noemt het onverklaarbare en het 'geen kant opkunnen met er niet meer zijn' dan maar god.

Zo ervaar ik de omschrijving van Taede Smedes over zijn inuïtieve godsgevoel. Naar mijn idee vult hij nog steeds gaten met god. Het gat van het 'nog niet verklaarde en misschien wel nooit verklaarbare' het gat van het onbenoembare en het 'niet weten of zich kunnen voorstellen' wat de dood ons zal brengen.
Het lijkt er veel op, maar het kán volgens mij toch niet helemaal de nagel op de kop zijn. Kitty maakt dezelfde fout als Collegavanerik: ze verbindt zijn gedachten te gemakkelijk met iets waarmee we bekend zijn. Maar Taede Smedes is een intellectueel. Natuurlijk weet hij dat the God of the gaps niet deugt. In die valstrik wil hij dus juist niet tuimelen, en daar heeft hij juist zijn best op gedaan om eraan te ontkomen. Lees de definities van God en geloof weer een keer. God is het ultieme mysterie, dwz per definitie de werkelijkheid waar de mens niet bij kan. Nu niet, en in de toekomst niet. God is altijd dat wat buiten onze werkelijkheid staat, de werkelijkheid die zich, op welke wijze dan ook, dus ook die van ons 'innerlijk ervaren', aan onze zintuigen presenteert. De wetenschap en welke andere ingebeelde manier van ons kennen en weten staat dus per definitie buiten het gebied of de realiteit van God en het maakt niet uit welke gaten er ooit nog door de wetenschap gestopt worden.

Ik moet het nog eens op mijn gemak nakijken, maar Smedes lijkt me eerder een geval van wat Dawkins NOMA noemt, ooit naar voren gebracht door Gould als een taktiek om de religie volkomen immuun te maken voor de wetenschap. Smedes pikt dit idee op, en gaat er zo grondig mee aan het werk dat hij eindigt in een volkomen irrelevante God, en een 'intuïtie' die volslagen uit de lucht gegrepen is, hoewel hij zelf deze consequentie (nog) niet inziet. Een beetje zoals de intellectuele Calvijn het dilemma van vrije wil en predestinatie zo diep en tot het eind doordacht dat hij, geheel zonder het te hebben gewild maar gedwongen door zijn onverbiddellijke rede, eindigde met een God die veel op een monster lijkt.

En voorzover Smedes zou opperen dat zijn God en geloof verre van irrelevant is is hij eenvoudig in strijd met zijn eigen definities en is zijn 'intuïtie' eenvoudig synoniem voor persoonlijke subjectieve psychische behoeften.
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

God is het ultieme mysterie, dwz per definitie de werkelijkheid waar de mens niet bij kan. Nu niet, en in de toekomst niet. God is altijd dat wat buiten onze werkelijkheid staat, de werkelijkheid die zich, op welke wijze dan ook, dus ook die van ons 'innerlijk ervaren', aan onze zintuigen presenteert. De wetenschap en welke andere ingebeelde manier van ons kennen en weten staat dus per definitie buiten het gebied of de realiteit van God en het maakt niet uit welke gaten er ooit nog door de wetenschap gestopt worden.
Dan vraag ik mij af hoe zijn intuïtie hiermee contact kan hebben en hem intuïtief een leven na de dood laat beseffen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

....(knip) ...intuïtief een leven na de dood laat beseffen...(knip)....
Waarom veronderstel je zo'n constructie (= de noodzakelijke verbinding /conditio sine qua non (?) tussen mysterie- god --> eeuwige ziel of overlevend persoonlijk bewustzijn ) in de intuitieve wereld van T.S. ?

Want ook dit is mogelijk ;
Het is eenvoudigweg een andere (supplementaire )intuitie ( animisten /sjamanen ) ...
Het is in dat geval zelfs niet noodzakelijk om in een bepaalde "god " te geloven
(meestal worden de traditionele goden en scheppergoden er wel ergens aan vastgehangen, natuurlijk )
____Wie weet trouwens wat er allemaal nog aan witte konijnen uit dit soort intuitief vermogen kan worden te voorschijn getoverd ? :idea:

Het is een tweede soort "geloof" of intuitie of wensdenken ....
Er zijn mensen die geloven in "zielen"en "geesten" , het manna , de spiritistische " krachten " en zelfs " spoken " ( van de "voorouders "bijvoorbeeld) zonder daarom persé een monotheistische god nodig te hebben als schepper van die "zielen " ;
Denk bijvoorbeeld aan de " reincarnatie" -gedachte .....

De uiteindelijke verbinding god(en) + eeuwig leven van een "ziel " ( = essentie van een persoon= de "ka " ) en na de dood geoordeeld (afgewogen) , is courant in het westen ( sinds de egyptenaren het begonnen te cultiveren en te geloven ) maar ( was dat ) niet altijd en overal ....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 28 jun 2009 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kitty schreef:
God is het ultieme mysterie, dwz per definitie de werkelijkheid waar de mens niet bij kan. Nu niet, en in de toekomst niet. God is altijd dat wat buiten onze werkelijkheid staat, de werkelijkheid die zich, op welke wijze dan ook, dus ook die van ons 'innerlijk ervaren', aan onze zintuigen presenteert. De wetenschap en welke andere ingebeelde manier van ons kennen en weten staat dus per definitie buiten het gebied of de realiteit van God en het maakt niet uit welke gaten er ooit nog door de wetenschap gestopt worden.
Dan vraag ik mij af hoe zijn intuïtie hiermee contact kan hebben en hem intuïtief een leven na de dood laat beseffen.
Dat vraag ik me dan ook af. Oftewel Smedes maakt een impliciete (onuitgesproken) aaname dat zijn intuïtie (bijvoorbeeld over een leven na de dood) iets te maken heeft met God of vanuit die andere werkelijkheid waar hij van gezegd heeft dat die ondoordringbaar, onbereikbaar is, op ons (hem) afkomt, want hij schenk er 'geloof' aan. Zijn geloof lijkt dan wel iets op bijzondere (ook wel speciale) openbaring, iets waarmee je weer helemaal terecht komt bij openbaringsgodsdiensten, maar waar je, wanneer je je eigen intuïtie overdenkt die je 'zekerheden' geeft, toch niet aan het vermoeden kan ontkomen dat je dan je jezelf wel eens om de tuin zou kunnen leiden door je eigen God te zijn, lijkt me.

Het is interessant in dit verband de definitie van intuïtie er nog eens op na te slaan: een "ingeving", een vorm van "direct weten", zonder dat men dit beredeneerd heeft.

Wiki vermeldt dat 'intuïties, zoals hierboven aangegeven, kunnen berusten op inzichten die via ervaring zijn verkregen. In deze zin hebben zij een nuttige functie in het sturen van ons gedrag in complexe situaties, of bij complexe vaardigheden.' Maar de religieuze intuïtie zoals een weten dat er leven na de dood is kan hier niet onder worden gerekend.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Tsjok45 schreef:
....(knip) ...intuïtief een leven na de dood laat beseffen...(knip)....
Waarom veronderstel je zo'n constructie (= de noodzakelijke verbinding /conditio sine qua non (?) tussen mysterie- god --> eeuwige ziel of overlevend persoonlijk bewustzijn ) in de intuitieve wereld van T.S. ?

Het is een tweede soort "geloof" of intuitie of wensdenken ....
Er zijn mensen die geloven in "zielen"en "geesten" , het manna , de spiritistische " krachten " en zelfs " spoken " ( van de "voorouders "bijvoorbeeld) zonder daarom persé een monotheistische god nodig te hebben als schepper van die "zielen " ;
Denk bijvoorbeeld aan de " reincarnatie" -gedachte .....

De uiteindelijke verbinding god(en) + eeuwig leven van een "ziel " ( = essentie van een persoon= de "ka " ) en na de dood geoordeeld (afgewogen) , is courant in het westen ( sinds de egyptenaren het begonnen te cultiveren en te geloven ) maar ( was dat ) niet altijd en overal ....
OK de link met God hoeft niet uitdrukkelijk gedaan te worden, maar dan is het toch een link naar die 'andere werkelijkheid' die zich volkomen aan ons onttrekt, maar waarvandaan hij toch een intuïtief 'weten' denkt te kunnen hebben.
Born OK the first time
Plaats reactie