Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten
Moderator: Moderators
Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten
Ik zie dat ik DENK moet stemmen
Denk wil 'de zionistische entiteit' Israël ontmantelen om plaats te maken voor een land waar joden, moslims en christenen gelijke rechten hebben.
Denk wil 'de zionistische entiteit' Israël ontmantelen om plaats te maken voor een land waar joden, moslims en christenen gelijke rechten hebben.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Het lijkt mij niet in het belang van de nationale veiligheid van IsraëlChaimNimsky schreef: ↑23 okt 2025 22:11
Trump zei ook dat hij niet zou toestaan dat Israel delen van de West Bank annexeerde, maar Netanyahu kondigde die plannen gewoon aan.
Israel hoort aan, knikt, en gaat vervolgens door op zijn eigen pad omdat nationale veiligheid boven alles gaat. Het resultaat is een herhaald ritueel: de VS waarschuwen, Israel luistert beleefd en doet het vervolgens toch.
om nu de West Bank te annexeren.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
.
.
Ik denk dat Israël op moet passen, anders vliegt ie zelf over Israël en gooit overal stront op de mensen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Je bedoelt duidelijk dat ze dat nog wat moeten uitstellen, totdat de meeste Palestijnen zijn verdreven.HierEnNu schreef: ↑24 okt 2025 08:46Het lijkt mij niet in het belang van de nationale veiligheid van IsraëlChaimNimsky schreef: ↑23 okt 2025 22:11
Trump zei ook dat hij niet zou toestaan dat Israel delen van de West Bank annexeerde, maar Netanyahu kondigde die plannen gewoon aan.
Israel hoort aan, knikt, en gaat vervolgens door op zijn eigen pad omdat nationale veiligheid boven alles gaat. Het resultaat is een herhaald ritueel: de VS waarschuwen, Israel luistert beleefd en doet het vervolgens toch.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
-
ChaimNimsky
- Superposter
Ik vermoed dat Netanjahoe aankondigde de Westbank te gaan annexeren om er zeker van te zijn dat Hamas in Gaza de wapens niet zal neerleggen in de volgende fase van de uitvoering van het Trump-plan, aangezien dat zou betekenen dat Hamas daarmee het plan schendt (omdat ze akkoord waren gegaan met het Trump-plan: het inleveren van de wapens en zich overgeven, waarna het bestuur in handen van Blair komt onder toezicht van Trump) en Israel daarna vrij spel heeft Gaza en de Westbank in te lijven. Lijkt me wel een voordeel voor Israel, maar erg ethisch is het niet. Ben het er ook niet mee eens, aangezien Israel reeds heeft bereikt wat het zich ten doel had gesteld.HierEnNu schreef: ↑24 okt 2025 08:46Het lijkt mij niet in het belang van de nationale veiligheid van IsraëlChaimNimsky schreef: ↑23 okt 2025 22:11
Zionist
Gaan we wel een volgende fase in als Israël twee schendingen doet in deze fase?
-
ChaimNimsky
- Superposter
Dat is wat J.D. Vance, de Amerikaanse vicepresident, zei: het is begrijpelijk dat Israel zijn veiligheid wil garanderen, maar een annexatie van de Westelijke Jordaanoever "nu" is niet in het belang is van Israel. Hij benadrukte strategisch geduld om "de diplomatieke vruchten te plukken van de recente militaire successen" en waarschuwide tegen overhaaste stappen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 okt 2025 12:14 Je bedoelt duidelijk dat ze dat nog wat moeten uitstellen, totdat de meeste Palestijnen zijn verdreven.
ja
Zionist
Samen met de (weliswaar kritische) VS is Israël nou eenmaal de sterkste en daar gaat het nu om in onze wereld.
Dan houdt alle reden op.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... oh ja.. en wanhoop niet **
-
ChaimNimsky
- Superposter
Israel is geen christelijk land. Niet zwakte maar kracht zit op de troon. Waar in veel westerse, historisch christelijke landen de nadruk in morele tradities ligt op lijden en zachtmoedigheid, is de Israelische cultuur gevormd door overlevingsdrang, paraatheid en collectieve weerbaarheid.
Israel is een joodse staat, niet gebaseerd op christelijke concepten van lijden en verlossing, maar op het idee van zelfbescherming en verantwoordelijkheid voor eigen voortbestaan. Dat betekent dat waar het Westen vaak neigt naar moreel universalisme , Israel zijn ethiek eerder baseert op leven binnen een vijandige regio. Vandaar de nadruk op kracht en het principe dat veiligheid niet mag afhangen van de goodwill van anderen. In het politieke en historische zelfbeeld is kracht synoniem met overleven, en zwakte met ondergang.
Dat verschil in morele oriëntatie leidt soms tot frictie tussen Israel en westerse landen.
Zionist
Dat heet geen morele oriëntatie maar gebrek aan morele oriëntatie .
Daar ben ik het niet mee eens. Het is een andere morele oriëntatie. Ik denk dat ChaimNimsky in kern hier wel een verklarend punt heeft. Wat niet wil zeggen dat het gedrag en de houding van Israël daarom geaccepteerd moet worden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
ChaimNimsky beschrijft een andere morele oriëntatie;
- jij verwisselt diens uitleg met goedkeuring.
zegt iets over jouw meetlat, niet over Israël.
Moraal is geen uniform pakket maar een afgeleide van omstandigheden.
Wie omringd leeft door vijandigheid ontwikkelt vanzelf een ethiek van zelfbehoud:
dat is niet moreelloos, dat is moraal, ook al is het niet de jouwe.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
.
.
.
Zelfbehoud is iets anders dan koloniseren, moorden, uithongeren, veroveren en (ethisch)martelen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Elk regime hou kwaadaardig ook heeft wel verklarende punten.
Dat wil niet zeggen dat ze steekhoudend zijn.
Achter de doelbewuste en geplande uitroeiing van de Tasmaniërs zaten ook verklarende punten, toch praat het de genocide niet goed.
Denk maar niet dat de daders vonden dat ze iets verkeerds hadden gedaan, nee hoor ze waren er maar wat trots op.
We zien nu iets soorts gelijks gebeuren.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ja, maar Israël zit nou eenmaal in een gemeenschap van staten... Dan moet je niet te afwijkend gaan doen...ChaimNimsky schreef: ↑25 okt 2025 00:47Israel is geen christelijk land. Niet zwakte maar kracht zit op de troon. Waar in veel westerse, historisch christelijke landen de nadruk in morele tradities ligt op lijden en zachtmoedigheid, is de Israelische cultuur gevormd door overlevingsdrang, paraatheid en collectieve weerbaarheid.
Israel is een joodse staat, niet gebaseerd op christelijke concepten van lijden en verlossing, maar op het idee van zelfbescherming en verantwoordelijkheid voor eigen voortbestaan. Dat betekent dat waar het Westen vaak neigt naar moreel universalisme , Israel zijn ethiek eerder baseert op leven binnen een vijandige regio. Vandaar de nadruk op kracht en het principe dat veiligheid niet mag afhangen van de goodwill van anderen. In het politieke en historische zelfbeeld is kracht synoniem met overleven, en zwakte met ondergang.
Dat verschil in morele oriëntatie leidt soms tot frictie tussen Israel en westerse landen.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... oh ja.. en wanhoop niet **