Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 26 okt 2025 08:28 Welk gebrek aan mijn moreel kompas doel je concreet op?
Welke vijandigheid om mij heen heb je het over?
'Je' in algemene zin.
Dat ik ook problemen heb met de gebreken in jouw moreel kompas, hoeft geen nadere toelichting, maar daar had ik het hier niet over.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dit lees ik op de site van CDA:

Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een brute terreuraanslag waarbij ruim 1200 mensen omkwamen en honderden werden gegijzeld. Israël reageerde met militaire acties die inmiddels tienduizenden burgerslachtoffers hebben geëist en meer dan 2 miljoen mensen ontheemd hebben gemaakt. Hamas blijft een serieuze bedreiging voor Israëlische- en Palestijnse burgers; er zitten nog altijd gijzelaars onder erbarmelijke omstandigheden vast. Maar dat is geen vrijbrief voor Israël, een democratische rechtstaat, om net als Hamas humanitair oorlogsrecht te schenden. Toch gebeurt dit na 2 jaar aan conflict in toenemende mate.

Dit schenden van oorlogsrecht heeft dan ook niets meer met verdedigen te maken. Hoe je de definitie van verdedigen ook wilt verkrachten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 26 okt 2025 09:33 Dit lees ik op de site van CDA:

Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een brute terreuraanslag waarbij ruim 1200 mensen omkwamen en honderden werden gegijzeld. Israël reageerde met militaire acties die inmiddels tienduizenden burgerslachtoffers hebben geëist en meer dan 2 miljoen mensen ontheemd hebben gemaakt. Hamas blijft een serieuze bedreiging voor Israëlische- en Palestijnse burgers; er zitten nog altijd gijzelaars onder erbarmelijke omstandigheden vast. Maar dat is geen vrijbrief voor Israël, een democratische rechtstaat, om net als Hamas humanitair oorlogsrecht te schenden. Toch gebeurt dit na 2 jaar aan conflict in toenemende mate.

Dit schenden van oorlogsrecht heeft dan ook niets meer met verdedigen te maken. Hoe je de definitie van verdedigen ook wilt verkrachten.
En weer haal je dezelfde twee verschillende rechtsgebieden door elkaar: het recht op zelfverdediging en proportionaliteit.

Het recht op zelfverdediging is geregeld in artikel 51 van het VN-Handvest. Proportionaliteit behoort tot het humanitair oorlogsrecht en gaat over de wijze waarop dat geweld wordt toegepast -- dus dat het geweld in verhouding moet staan tot het concrete militaire doel.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 26 okt 2025 17:01

En weer haal je dezelfde twee verschillende rechtsgebieden door elkaar: het recht op zelfverdediging en proportionaliteit.

Het recht op zelfverdediging is geregeld in artikel 51 van het VN-Handvest. Proportionaliteit behoort tot het humanitair oorlogsrecht en gaat over de wijze waarop dat geweld wordt toegepast -- dus dat het geweld in verhouding moet staan tot het concrete militaire doel.
1 en 1 is 2.

ALS Israël die atoombom op Gaza gooit, dan is dat in kader van verdediging subliem? Hamas (in Gaza) is dan immers geschiedenis.
Dat het weinig proportioneel is maakt Israël geen klont uit. Ze erkennen het humanitaire oorlogsrecht immers niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 26 okt 2025 17:14
ChaimNimsky schreef: 26 okt 2025 17:01

1 en 1 is 2.

ALS Israël die atoombom op Gaza gooit, dan is dat in kader van verdediging subliem? Hamas (in Gaza) is dan immers geschiedenis.
Dat het weinig proportioneel is maakt Israël geen klont uit. Ze erkennen het humanitaire oorlogsrecht immers niet.
En nog steeds maak je dezelfde fout. Het recht op zelfverdediging bepaalt of een staat geweld mag gebruiken, proportionaliteit en het onderscheidsbeginsel bepalen hoe dat geweld mag worden toegepast. Zelfs bij legitieme zelfverdediging zijn atoombommen op burgers illegaal en disproportioneel.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 26 okt 2025 17:24 En nog steeds maak je dezelfde fout. Het recht op zelfverdediging bepaalt of een staat geweld mag gebruiken, proportionaliteit en het onderscheidsbeginsel bepalen hoe dat geweld mag worden toegepast. Zelfs bij legitieme zelfverdediging zijn atoombommen op burgers illegaal en disproportioneel.
Trekt Israël zich ook maar iets aan van proportionaliteit? Gaza is op dit moment Hiroshima 2.0 m.u.v stralingsschade.
En het doel (Hamas) is alive and kicking
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 okt 2025 12:14
HierEnNu schreef: 24 okt 2025 08:46
ChaimNimsky schreef: 23 okt 2025 22:11:scissors:
Trump zei ook dat hij niet zou toestaan dat Israel delen van de West Bank annexeerde, maar Netanyahu kondigde die plannen gewoon aan.

Israel hoort aan, knikt, en gaat vervolgens door op zijn eigen pad omdat nationale veiligheid boven alles gaat. Het resultaat is een herhaald ritueel: de VS waarschuwen, Israel luistert beleefd en doet het vervolgens toch.
Het lijkt mij niet in het belang van de nationale veiligheid van Israël
om nu de West Bank te annexeren.
Je bedoelt duidelijk dat ze dat nog wat moeten uitstellen,
[-X
Jij verminkt eerst de quote waarin je mij citeert door nu zelf te onderstrepen en
vet af te drukken zonder te vermelden dat zulks jouw verandering is en
dus niet zoals ik het schreef en trekt daar dan de door jou gewenste conclusie uit:
  • dat is demagogie uit het boekje!
Los van jouw demagogische poging mij onterecht iets toe te schrijven, nee, dat bedoel ik niet:
  • ik bedoel dat nu de West Bank annexeren
    de nationale veiligheid van Israël in gevaar kan brengen.
Zolang het niet noodzakelijk is voor de nationale veiligheid kunnen ze beter niet annexeren.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:totdat de meeste Palestijnen zijn verdreven.
Het verdrijven van Palestijnen die in vreedzame co-existentie met Israël willen leven,
zou juist de nationale veiligheid van Israël ondermijnen. Beleid dat veiligheid verwart
met expansie, zaait instabiliteit in plaats van zekerheid.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Israël wil publieke opinie veranderen en steekt tientallen miljoenen extra in propaganda https://share.google/ssIbOSCDbne1H9mMa

Zulks verklaart veel
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 26 okt 2025 17:29
ChaimNimsky schreef: 26 okt 2025 17:24 En nog steeds maak je dezelfde fout. Het recht op zelfverdediging bepaalt of een staat geweld mag gebruiken, proportionaliteit en het onderscheidsbeginsel bepalen hoe dat geweld mag worden toegepast. Zelfs bij legitieme zelfverdediging zijn atoombommen op burgers illegaal en disproportioneel.
Trekt Israël zich ook maar iets aan van proportionaliteit? Gaza is op dit moment Hiroshima 2.0 m.u.v stralingsschade.
En weer spring je over op proportionaliteit en het onderscheidsbeginsel, terwijl we het over zelfverdediging hadden.
En het doel (Hamas) is alive and kicking
Nee, ze zijn met het Trump-plan akkoord gegaan, wat betekent dat ze akkoord zijn gegaan met het plan dat zegt dat ze de gijzelaars overdragen (is reeds gebeurd, behalve nog enkele overledenen), de wapens in zullen leveren, zich zullen overgeven waarna een regering Blair-Trump geïnstalleerd zal worden in Gaza en Israel een grote bufferzone krijgt aan de binnenkant van Gaza.

Waren ze niet akkoord gegaan, dan had Israel nu geheel Gaza (alleen een stukje Gaza Stad hadden ze nog niet ingenomen) bezet en zou Israel ermee mogen doen wat ze wilden. Hamas heeft dus eieren voor hun geld gekozen toen ze nog maar 2% van Gaza hadden en afgesneden waren van wapentoevoer en andere logistiek.

Israel heeft daarmee alle oorlogsdoelen gehaald in Linanon, Iran, Syrië en Gaza.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mag ik nogmaals wijzen op de toestand van je brein inzake Israel?
memberlist.php?mode=viewprofile&u=5251
Ik vrees werkelijk dat je verkeerde info tot je neemt.

Nog een wiki linkje:
Hasbara - Wikipedia https://share.google/8OViO2QfWevKPWYEq

Hier begon het mee: Het bewust gebruik van propaganda onder de term 'hasbara' dateert al van voor de oprichting van de staat Israël en was bedoeld om de stichting van een joodse staat te rechtvaardigen.

De Israëlische regering besteedt jaarlijks ettelijke miljoenen aan staatspropaganda. Vanwege de drastisch afgenomen internationale steun door de Gaza-oorlog van 2023-2025, heeft de regering 150 miljoen dollar (ruim 137 miljoen euro) extra in de staatsbegroting voor 2025 opgenomen
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 26 okt 2025 17:54 Mag ik nogmaals wijzen op de toestand van je brein inzake Israel?
Ik vrees dat de toestand van jouw eigen brein in de WAR is:
je verwijst namelijk naar jouw eigen profiel! :lol:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 26 okt 2025 17:54 Mag ik nogmaals wijzen op de toestand van je brein inzake Israel?

Nog een wiki linkje:

Hier begon het mee: Het bewust gebruik van propaganda onder de term 'hasbara' dateert al van voor de oprichting van de staat Israël en was bedoeld om de stichting van een joodse staat te rechtvaardigen.

De Israëlische regering besteedt jaarlijks ettelijke miljoenen aan staatspropaganda. Vanwege de drastisch afgenomen internationale steun door de Gaza-oorlog van 2023-2025, heeft de regering 150 miljoen dollar (ruim 137 miljoen euro) extra in de staatsbegroting voor 2025 opgenomen
We hadden het over zelfverdediging. Je kunt je in de discussie duidelijk niet staande houden en springt dan - zoals altijd - gewoon weer over naar het volgende onderwerp.

Je kunt gewoon nazoeken dat het recht op zelfverdediging bepaalt of een staat geweld mag gebruiken, terwijl proportionaliteit en het onderscheidsbeginsel bepalen hoe dat geweld mag worden toegepast. Dat is het internationale recht en heeft wereklijk niets met hasbarah te maken.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 26 okt 2025 18:09
Ik vrees dat de toestand van jouw eigen brein in de WAR is:
je verwijst namelijk naar jouw eigen profiel! :lol:
Dank voor je oplettendheid!
viewtopic.php?p=670294#p670294
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 26 okt 2025 18:39 viewtopic.php?p=670294#p670294
Nogmaals, je kunt gewoon nazoeken dat het recht op zelfverdediging bepaalt of een staat geweld mag gebruiken, terwijl proportionaliteit en het onderscheidsbeginsel bepalen hoe dat geweld mag worden toegepast -- dat is het internationale recht. Wat heeft dat in hemelsnaam met hasbarah te maken?
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 26 okt 2025 18:09

Nog een wiki linkje:

We hadden het over zelfverdediging. Je kunt je in de discussie duidelijk niet staande houden en springt dan - zoals altijd - gewoon weer over naar het volgende onderwerp.

Je kunt gewoon nazoeken dat het recht op zelfverdediging bepaalt of een staat geweld mag gebruiken, terwijl proportionaliteit en het onderscheidsbeginsel bepalen hoe dat geweld mag worden toegepast. Dat is het internationale recht en heeft wereklijk niets met hasbarah te maken.
Ook ik heb het over zelfverdediging. Ik werd gisteren lastig gevallen door een Marokkaan, nu moord ik de meeste Marokkanen uit om mezelf te verdedigen.
Einstein/Mick
Plaats reactie