Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Gerard R.
Superposter

Re: Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Bericht door Gerard R. »

Het CIDI waarschuwt met het doel iedereen ervan te overtuigen wat voor risico's Joden lopen.
En dat we liefst wel een beetje oppassen met wat we zeggen over Joden (Israëlis).
Vroeger (een jaar of twee terug) vond ik dat prima of op zijn minst niet erg dat het CIDI dat deed.

Tegenwoordig kijk ik dan rond en denk: "Het CIDI laat de Joodse angst zien, wil dat de hele wereld daarvan doordrongen is én oppast en ondertussen veroorzaakt Israël (na een weliswaar afeschuwelijke aanslag) vervolgens bloedbaden en een regionale oorlog, waar de wereld niet van terug heeft en onder lijdt en waarvan we de consekwenties nog lang niet overzien.

Feitelijk weet ik niet wat ik hiermee aan moet.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.... **
Mullog
Bevlogen

Re: Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Bericht door Mullog »

In 2025 voelde 37% van de Nederlanders zich weleens onveilig tegenover 33% in 2019. Dat terwijl de criminaliteit in Nederland een dalende trend heeft.

Er wordt veel onrust gecreëerd door politici en media die er op een of andere manier belang bij hebben om onrust te creëren (is mijn mening). Volgens mij hebben (rechtse) protesten tegen AZC's al meer ellende en gedoe veroorzaakt dan alle AZC's ooit bij elkaar veroorzaakt hebben. We laten ons vooral veel aanpraten ook in relatie tot antisemitisme.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

@ Bonjour

Je spreekt in onderstaand reactie over "de Joden" als groep en
betrekt daar vervolgens concrete personen zoals Nimsky en Kuhr bij.

Kun je aangeven over wie je het precies hebt en op basis waarvan je die koppeling maakt?

.
Bonjour schreef: 28 apr 2026 18:28
ChaimNimsky schreef: 28 apr 2026 16:44 Er is in Nederland inderdaad een deel van de Joodse gemeenschap dat zich onveilig voelt. Joodse scholen, synagogen en andere instellingen worden niet voor niets al jaren extra beveiligd, vanwege reële dreigingen en eerdere incidenten, waaronder explosies en brandstichtingen waarbij de politie en overheid de beveiliging hebben opgeschaald en landelijk ingrijpen nodig was. Dat is een serieuze zaak.
Wat ik zo goed vind van de Nederlandse politie is hoe goed ze die beveiliging uitvoeren, want afgezien van die bomaanslag en brand in maart, toevallig de maand dat Iran aangevallen is, hoor je heel weinig van incidenten rond de scholen en synagogen.
Wat ik zo jammer vind is dat er in een discussie als dit niet naar freethinker normen gediscussieerd wordt. Wat zijn de feiten?
"Ze worden niet voor niets al jaren extra beveiligd". Dat is dus de manier van redeneren. Ik heb geen idee of de beveiliging een politieke keuze is of een beveiliging tegen reële bedreigingen. Als de beveiliging zo noodzakelijk is, zullen belagers gemakkelijk andere plekken uitzoeken en zouden er naar mijn verwachting regelmatig Joden in het ziekenhuis terechtkomen.
ChaimNimsky schreef: 28 apr 2026 16:44 Zij hebben net zo weinig met het Israelisch-Palestijnse conflict te maken als andere Nederlanders en steunen dat conflict evenmin collectief.
Dat is niet waar. Ik ken er verschillende die het wel steunen. oa jij en mevrouw Kuhr.

Ik was ooit bij een lezing van Winnie Sorgdrager. Zij vertelde dat er regelmatig mensen op haar af kwamen die zeiden dat ze zich onveilig voelen. Haar advies was dan om een andere ochtendkrant te nemen. Er is een heel verschil tussen onveilig voelen en onveilig zijn.

De Joden verschuilen zich mi achter het CIDI dat maar blijft roepen dat antisemitisme toeneemt. Hoe harder Israël vecht, hoe harder het toeneemt. In de termen van het forum is dat geen antisemisme, maar kritiek op het handelen van Israël. En als het grootste deel van de Nederlandse Joden Israël niet steunt, dan moeten ze net als mevr. Kuhr de pers regelmatig opzoeken en duidelijk aangeven dat ze totaal niet achter Israël staat. Want dat land presenteert zich als Joodse staat en daardoor betrekt ze alle Joden op de wereld bij haar conflicten. Tegen antisemitisme(op het Jood zijn) kan je je niet verweren. Tegen onterecht aangevallen worden op het steunen van een land dat beschuldigd wordt van het plegen van genocide, kan je je wel verweren.
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mullog schreef: 28 apr 2026 19:06 In 2025 voelde 37% van de Nederlanders zich weleens onveilig tegenover 33% in 2019. Dat terwijl de criminaliteit in Nederland een dalende trend heeft.

Er wordt veel onrust gecreëerd door politici en media die er op een of andere manier belang bij hebben om onrust te creëren (is mijn mening). Volgens mij hebben (rechtse) protesten tegen AZC's al meer ellende en gedoe veroorzaakt dan alle AZC's ooit bij elkaar veroorzaakt hebben. We laten ons vooral veel aanpraten ook in relatie tot antisemitisme.
Het geweld, de tienduizenden doden, de oorlogen, de knelling van de hele wereld komen in deze tijd van mensen waarvan je het in ieder geval wellicht nooit zou verwachten. Israël. Wij Nederlanders konden er wat van bv. in Indië, maar wij uiteraard niet alleen. Dan die Amerikanen bv. in Vietnam met hun B-52's... Die zijn er ook weer bij...
Ik voel me er niet veilig bij...
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.... **
dikkemick
Adelaar

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 28 apr 2026 19:13
@ Bonjour

Je spreekt in onderstaand reactie over "de Joden" als groep en
betrekt daar vervolgens concrete personen zoals Nimsky en Kuhr bij.

Kun je aangeven over wie je het precies hebt en op basis waarvan je die koppeling maakt?
Kun jij stoppen met niet-inhoudelijke onzinnige (zuig) vragen stellen? Wij moeten altijd alles maar concreet maken en motiveren terwijl jij, als verdediger van een genocidaal beleid achterover blijft leunen.

Politie in Nederland beschermt tenminste joodse instellingen, politie in Israël beschermt de vandalen, dieven, moordenaars van Palestijnen.
Reageer daar eens inhoudelijk en concreet op.
HierEnNu verdedigt - mijns inziens - geen genocidaal beleid, maar wenst evenwel het beleid van Netanyahu niet te veroordelen.
Verder lijkt jouw oordeel wel enigszins te kloppen.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 28 apr 2026 18:42
dikkemick schreef: 28 apr 2026 18:16:scissors:
Het is godsgeklaagd dat IK iedere keer in de verdediging word geduwd terwijl jij (Nimsky) je excuses zou moeten aanbieden voor het inhumane geweld dat jouw land de Palestijnen aandoet.
Waarom zou je excuses moeten aanbieden voor geweld dat een staat pleegt?
Geldt dat dan ook voor jou als Nederland zich daaraan schuldig zou maken?
Ik zou me KAPOT schamen en dat ook aangeven.
Ik zou zeker niet continu naar onzinnige concrete argumenten en onderbouwingen zeuren en sleuren als ik zelf kan inzien dat mijn land in de fout gaat
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Bonjour schreef: 28 apr 2026 18:28 De Joden verschuilen zich mi achter het CIDI dat maar blijft roepen dat antisemitisme toeneemt. Hoe harder Israël vecht, hoe harder het toeneemt. In de termen van het forum is dat geen antisemisme, maar kritiek op het handelen van Israël. En als het grootste deel van de Nederlandse Joden Israël niet steunt, dan moeten ze net als mevr. Kuhr de pers regelmatig opzoeken en duidelijk aangeven dat ze totaal niet achter Israël staat. Want dat land presenteert zich als Joodse staat en daardoor betrekt ze alle Joden op de wereld bij haar conflicten. Tegen antisemitisme(op het Jood zijn) kan je je niet verweren. Tegen onterecht aangevallen worden op het steunen van een land dat beschuldigd wordt van het plegen van genocide, kan je je wel verweren.
Hier worden “de Joden” opnieuw als één blok neergezet. En je legt hier tevens een collectieve plicht waarbij het grootste deel van de Nederlandse Joden zich publiekelijk moet distantiëren. Dat is geen normale of redelijke eis aan Nederlandse burgers, maar collectieve aanspreekbaarheid op basis van Joodse identiteit.
Zionist
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 28 apr 2026 18:16
Het is godsgeklaagd dat IK iedere keer in de verdediging word geduwd terwijl jij (Nimsky) je excuses zou moeten aanbieden voor het inhumane geweld dat jouw land de Palestijnen aandoet.

Jij weet dondersgoed dat piieeeep voor Palestijnen stond.
Waarom precies zou ChaimNinsky excuses moeten aanbieden voor het beleid van de regering van Israel?

Zou je deze vraag feitelijk willen beantwoorden: op grond waarvan zou hij dat moeten? Of jij je zelf zou schamen voor het beleid van Nederland, is naast deze kwestie.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 28 apr 2026 21:15

Waarom precies zou ChaimNinsky excuses moeten aanbieden voor het beleid van de regering van Israel?

Zou je deze vraag feitelijk willen beantwoorden: op grond waarvan zou hij dat moeten? Of jij je zelf zou schamen voor het beleid van Nederland, is naast deze kwestie.
ALS Nederland zich zo misdraagt naar een volk toe, zou ik me kapot schamen en excuses aanbieden voor hetgeen "mijn" land doet.
Ik zou er openlijk afstand van nemen en niet om de hete brij heen blijven draaien en om concrete bewijzen blijven vragen aan diegenen die Nederland bekritiseren als ik zelf kan zien en lezen hoe "mijn" land zich misdraagt.

Ook.in het modbreaks topic zie je continu de aanval openen door dezelfde mensen.
Zij die ter discussie staan omdat ze achter inhumaan beleid blijven staan. Afleidingsmanoeuvres noem ik dat.
ChaimNimsky
Superposter

ChaimNimsky schreef: 28 apr 2026 17:26
dikkemick schreef: 28 apr 2026 07:14
Waarom verander je het woord "Joden" binnen de oorspronkelijke tekst in "piiieeep" in je quote?

Moet ik excuses aanbieden voor wat Israel doet? Mensen persoonlijk aanspreken op het beleid van een staat waar ze geen verantwoordelijkheid voor dragen is simpelweg collectieve schuldtoeschrijving.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 28 apr 2026 21:43
ChaimNimsky schreef: 28 apr 2026 17:26
Waarom verander je het woord "Joden" binnen de oorspronkelijke tekst in "piiieeep" in je quote?

Moet ik excuses aanbieden voor wat Israel doet? Mensen persoonlijk aanspreken op het beleid van een staat waar ze geen verantwoordelijkheid voor dragen is simpelweg collectieve schuldtoeschrijving.
JA! Jij zou je in ieder geval moeten schamen voor wat jouw land, dat je hier met hand en tand verdedigt, allemaal uitvreet. En dat zou je hier moeten ventileren. Humaan als jij bent!!
Tenzij je erachter staat natuurlijk!
Als jij blijft zwijgen, vind IK je indirect schuldig aan hetgeen de Palestijnen wordt aangedaan.
En als dit je niet aanstaat, meld je het maar.

Zou het voor mij lastig (onmogelijk) zijn afstand te nemen van de ideeën van Wilders?
Als ik continu in de verdediging schiet en met tegenvragen blijf komen sta ik blijkbaar achter zijn ideeën en ben ik blijkbaar racist. Dat mag jij dan zeggen omdat ik daar dan aanleiding toe geef. Indirect maakt mij dat schuldig aan racisme.
ALS ik mbt Wilders zou reageren zoals jij mbt Israël "reageert".

Disclaimer: ik neem hier openlijk afstand van de meeste ideeën van Wilders met zijn pvv.
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 28 apr 2026 21:14 Hier worden “de Joden” opnieuw als één blok neergezet. En je legt hier tevens een collectieve plicht alsof het grootste deel van de Nederlandse Joden verantwoordelijk is en zij zich publiekelijk moeten distantiëren. Dat is geen normale of redelijke eis aan Nederlandse burgers, maar collectieve aanspreekbaarheid op basis van Joodse identiteit, groepsverantwoordelijkheid.
Ik heb nog geen Jood gehoord die het niet doet. Ik zet er ook mijns inziens bij, een slag om de arm. Ook geldt dat het CIDI zich als woordvoerder opwerpt voor de Joodse gemeenschap en een bepaald geluid laat horen.

Ik heb het niet over een collectieve plicht. Dat maak jij ervan. Maar als ik tot een groep zou behoren waarvan velen een geluid laten horen, dat mij in de problemen brengt, dan ga ik mijn visie ook kenbaar maken om de zaken in evenwicht te krijgen.

Maar als je hier over valt, heb je dus geen cijfers over bv de ziekenhuisopnames van de gevolgen van antisemitisme ( en dan op basis van haat op Joden om wat ze zijn). Dat zou kunnen aangeven of Jodeen zich echt onveilig moeten voelen.

Ik lees trouwens dat er opvallend veel Israëliërs zich in Nederland vestigen. Zouden ze het hier fijner en veiliger vinden dan in Israël?
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
ChaimNimsky
Superposter

Bonjour schreef: 28 apr 2026 22:18
ChaimNimsky schreef: 28 apr 2026 21:14 Hier worden “de Joden” opnieuw als één blok neergezet. En je legt hier tevens een collectieve plicht alsof het grootste deel van de Nederlandse Joden verantwoordelijk is en zij zich publiekelijk moeten distantiëren. Dat is geen normale of redelijke eis aan Nederlandse burgers, maar collectieve aanspreekbaarheid op basis van Joodse identiteit, groepsverantwoordelijkheid.
Ik heb nog geen Jood gehoord die het niet doet. Ik zet er ook mijns inziens bij, een slag om de arm. Ook geldt dat het CIDI zich als woordvoerder opwerpt voor de Joodse gemeenschap en een bepaald geluid laat horen.
Dat jij persoonlijk nog geen Jood hebt gehoord die het niet doet en er “mijns inziens“ bij zet, maakt jouw formulering nergens minder generaliserend. Je spreekt over “de Joden“ als collectief.
Ik heb het niet over een collectieve plicht. Dat maak jij ervan. Maar als ik tot een groep zou behoren waarvan velen een geluid laten horen, dat mij in de problemen brengt, dan ga ik mijn visie ook kenbaar maken om de zaken in evenwicht te krijgen.
Dat het grootste deel van de Nederlandse Joden die Israel niet steunt, net als mevr. Kuhr de pers regelmatig op zou moeten zoeken om duidelijk aan te geven dat ze totaal niet achter Israel staan, is geen normale of redelijke eis aan Nederlandse burgers, maar collectieve aanspreekbaarheid op basis van Joodse identiteit. Jouw persoonlijke keuze is daarbij niet van belang.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 28 apr 2026 21:47 JA! Jij zou je in ieder geval moeten schamen voor wat jouw land, dat je hier met hand en tand verdedigt, allemaal uitvreet. En dat zou je hier moeten ventileren. Humaan als jij bent!!
Tenzij je erachter staat natuurlijk!
Als jij blijft zwijgen, vind IK je indirect schuldig aan hetgeen de Palestijnen wordt aangedaan.
En als dit je niet aanstaat, meld je het maar.

Zou het voor mij lastig (onmogelijk) zijn afstand te nemen van de ideeën van Wilders?
Als ik continu in de verdediging schiet en met tegenvragen blijf komen sta ik blijkbaar achter zijn ideeën en ben ik blijkbaar racist. Dat mag jij dan zeggen omdat ik daar dan aanleiding toe geef. Indirect maakt mij dat schuldig aan racisme.
ALS ik mbt Wilders zou reageren zoals jij mbt Israël "reageert".

Disclaimer: ik neem hier openlijk afstand van de meeste ideeën van Wilders met zijn pvv.
Jouw persoonlijke keuze is van geen belang voor het feit dat excuses moeten aanbieden voor iets waar ze geen verantwoordelijkheid voor dragen, collectieve schuldtoeschrijving is.
Zionist
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Dikemick:

Helaas draai je om mijn vraag heen. Dat jijzelf afstand neemt van een partij waar je een bloedhekel aan hebt, doet hier niet ter zake.

Dus gewoon nogmaals mijn hele simpele vraag: op grond waarvan zou ChaimNinsk dat moeten?

En inmiddels ga je nog een stap verder:
Dus: een burger van Nederland is schuldig aan het leed dat de Palestijnen wordt aangedaan, tenzij hij excuses aanbiedt voor het beleid van de staat Israel. Ook hier de vraag: op grond waarvan?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Plaats reactie