Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

yopi
Forum fan

Re: Wat lees je nu?

Bericht door yopi »

Sseb schreef:De Mythe van Sisyphus van Albert Camus.
Een enig waar levenshouding, het absurde.
Het absurde wat voortkomt na het aanvaarden van het nihilisme. Niets heeft betekenis, niets heeft een rede (nihil), en daaruit volgt een levenshouding: Het absurdisme.
Leuk om te zien dat iemand dat boek nu nog leest!

Ik lees nu:

Zizek: Geweld

Peter Sloterdijk: Filosofische temperamenten

Emil Cioran: Bestaan als verleiding

Isaiah Berlin: Twee opvattingen van vrijheid
Peter Sloterdijk:
Het ergste dat je van God kunt beweren is dat hij niet bestaat.
Het ergste dat je van de realiteit kunt beweren is dat je er alleen als realist in kunt overleven.
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Ayn Rand - Atlas Shrugged

Ron Paul - End The Fed
Religion is futile, you will be secularized!!!
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

siger schreef:Inmiddels ook "De Vrije Wil Bestaat Niet" van neuroloog Victor Lamme in handen gehad. Ik maak een bespreking maar die vordert traag.
toevallig ook net gekocht Siger. Ben benieuwd naar je bespreking.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

"De vrouw voor de camera" zeer interessant

Kitty .... ? ....... :D
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
siger

Bericht door siger »

petals schreef:
siger schreef:Inmiddels ook "De Vrije Wil Bestaat Niet" van neuroloog Victor Lamme in handen gehad. Ik maak een bespreking maar die vordert traag.
Toevallig ook net gekocht Siger. Ben benieuwd naar je bespreking.
Bespreking eindelijk af. Omdat de zaak hier toch al tot op de draad behandeld is (bvb http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 75#p212275 en http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 56#p213556) meteen op mijn weblog geplaatst:
http://home.scarlet.be/rh/20101119%20-% ... mme%29.htm
Jinny

Bericht door Jinny »

De ondergang van de Batavia

Mike Dash

Interessant boek, zit op pagina 91, verteld/verhaald veel over de Hollandse gewoontes en de sektes die na de reformatie her en der de kop op staken.

Onlangs gelezen,

Het succes van slechte seks.
Dirk Drauling oid
Ook prima boek, wind er geen doekjes om.
Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus »

The Jefferson Bible.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Het grote vergeetboek van Douwe Draaisma

Vergeten, stelt Draaisma, dient ergens toe, het is niet een mankement aan ons geheugen, het is er één van de belangrijkste vermogens van. Vergeten is door onze herinneringen gemengd, als gist door deeg. De 'eerste herinnering' markeert niet alleen het begin van ons geheugen, maar onderstreept tegelijk de vergeten jaren die daaraan vooraf zijn gegaan. Het geheugen zou niets onthouden, als het niet ook selectief zou wissen.

In het 'Vergeetboek' bewijst Draaisma opnieuw zijn talent om op even originele als lichtvoetige wijze literaire en wetenschappelijke bronnen te combineren. Romans, films, schilderijen en foto's worden afgewisseld met voorbeelden uit de psychologie, psychiatrie, neurologie en filosofie. Haast terloops ontvouwt hij zo de werking van ons vergeten, en ontmaskert hij hardnekkige clichés. Zoals het idee dat foto's het geheugen kunnen opfrissen. 'Een foto heeft herinneringen nodig om werkelijk een voorstelling te zijn.' Veel vaker schuift juist het beeld van de foto voor het ware portret van oude vrienden of verloren dierbaren. En over dromen merkt hij droogjes op dat het niet hun raadselachtigheid kan zijn waardoor we ze zo gemakkelijk vergeten. 'Als ik in het echte leven had meegemaakt dat ik me plotseling met mijn begeerlijke buurvrouw in de kelder bevond zou ik me dat een week later beslist nog herinneren, temeer daar we helemaal geen kelder hebben.'

Wij zijn ons brein van Dick Swaab

Het verhaal van je leven is het verhaal van je brein. Dat begint in de baarmoeder, waar de hersenen gevormd worden op een manier die bepalend is voor de rest van je leven. Dick Swaab volgt in Wij zijn ons brein de mens vanaf de conceptie tot en met de dood. Wat zijn de bedreigingen voor het kind in de baarmoeder? Hoe zit het met de hersenen van pubers, wat gebeurt er als je verliefd bent, hoe zijn homo- en heteroseksualiteit te verklaren en wat gebeurt er wanneer alzheimer toeslaat? De zin en onzin van therapieën, antidepressiva en alternatieve geneeswijzen, agressie, moreel gedrag en geloof, meditatie, hersenbeschadiging, psychische problemen en bijna-dood-ervaringen: alles wordt beschreven in Wij zijn ons brein.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Toevallig heeft mijn vrouw deze week ook dat boek van Dick Swaab gekocht.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

"De lotgevallen van de brave soldaat Švejk" door Jaroslav Hašek. Satirische roman, erg grappig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_lotgeva ... %C5%A0vejk
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Simon_Magus
Geregelde verschijning

Bericht door Simon_Magus »

'Atheologie.'

De hoofdzonden van jodendom, christendom en islam.

Op toegankelijke wijze constateert Onfray hoe de drie grote monotheïstische godsdiensten aan het begin van de 21ste eeuw een aanzienlijk steviger greep op de maatschappij houden dan menigeen beseft.
Aan de hand van een 'deconstructie' van deze godsdiensten, waarbij hij teruggaat naar hun ontstaansgeschiedenis en hun historische voorlieden, beschrijft Onfray hoezeer zij behept zijn met een gerichtheid op 'het leven na de dood'(met als gevolg dat mensen hun lot niet recht in het gezicht zien, maar daarentegen hard werken aan datgeen wat ze juist willen ontvluchten: de dood) en een onderwerping van de mens aan irrationele, inperkende geboden en verboden.

- Michel Onfray -
Een redelijk goed boek. Al is er niet altijd een duidelijke structuur.
Rede. Logica. Wetenschap. Verwondering. Esthetica. Humanisme.

Ulquiorra Schiffer.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

De staat van het klimaat van Marcel Crok

De aarde warmt op en CO2 is de boosdoener. Dat is de boodschap die we al jaren horen. Klimaatjournalist Marcel Crok interviewde jarenlang voor- en tegenstanders van deze stelling en kwam tot een hele andere conclusie. Hij beschrijft zijn bevindingen in het boek “De staat van het klimaat”.
Journalist Marcel Crok publiceerde in februari 2005 een artikel in het tijdschrift Natuurwetenschap & Techniek (NWT) waarin hij, bijgestaan door de Canadese wetenschappers Stephen McIntyre en Ross McKitrick, vraagtekens zette bij de inmiddels beruchte ‘hockeystickgrafiek’. In de jaren die volgden, zette hij zijn speurtocht naar de waarheid achter het klimaatdebat voort.
http://www.kennislink.nl/publicaties/de ... soepzootje
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus »

"The God Delusion" besteld... #-o
siger

Bericht door siger »

Hiëronymus schreef:"The God Delusion" besteld... #-o
Het zal je niet berouwen. Het is één van de zeer weinige boeken die ik in een ruk heb uitgelezen.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

De Grote Onthaler (Een Ollie B Bommel verhaal)

Dit was een van de weinige latere Bommel verhalen die ik nog nooit gelezen had en laat dit nu net een van de geweldigste zijn waarin religie en esoterie op meesterlijke wijze geparodieerd worden. Ik denk dat ik na een eerste lezing nog niet de helft van alle verwijzingen gespot heb, maar ik vind het allemaal erg leuk. En ik kan nog even voort, want ik heb een hele stapel 2de hands bezige bij pockets gekocht voor €3 per stuk (allemaal uitgaven van rond 1975-1979)

Ik ben al een fan van Bommel sinds ik 16 was en door de leraar economie op het verhaal 'de bovenbazen' werd gewezen. Wat een heerlijke ontdekking, en de goede Toonder heeft geloof ik 177 verhalen geschreven. Maar de hele oude vind ik minder leuk.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Plaats reactie