200 vragen reacties van Eldovani en anderen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Plaats reactie
Joris
Forum fan

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door Joris »

kiks schreef:
Joris schreef:Jullie verliezen wel snel je respect voor mensen op basis van hun geloofsovertuigingen. Mag ik dan ook geen respect voor jullie hebben omdat jullie God ontkennen?
Op basis van jouw uitspraak m.b.t. homoseksualiteit. En dat disrespect voor hen die niet achter een god of goeroe aanlopen schijnt in bepaalde religieuze kringen standaard te zijn. Het gebruik van het woord "respect" in jouw bijdrage vind ik nogal misplaatst.

Groet

kiks
Disrespect voor mensen die niet achter een god of goeroe aanlopen? Naja, in mijn geloof komt dat in ieder geval niet voor.
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

HJW schreef:Volgens mij is er inmiddels een ander topic over "respect voor geloof".

Joris, misschien dat je in kunt gaan op de 5 punten die ik je voorgelegd heb ?
Hoi HJW,

Zoals al aangegeven, weet ik niet veel van de Bijbel. Jouw bijdragen bestuderen en daar een mening over vormen kost dus heel veel tijd. Dat is een studie op zich. Ik heb daar geen tijd voor.

Ik heb wel laatst een link gelezen, kwam die van jou?

deze was het:
http://historianet.nl/farizeeers-concur ... christenen" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb dit zo even snel doorgelezen, maar ik kan niet concluderen of deze schrijvers gelijk hebben, want ik heb het bronmateriaal zelf niet gelezen, waar zij hun conclusies op baseren.
Daarbij, als het waar is, verandert er eigenlijk niet zoveel aan mijn geloof.

Er staan wel mooie dingen in het artikel:
Hoewel vele andere leerlingen van Johannes de Doper ook gingen preken, deden ze dat met veel minder overtuigingskracht dan Jezus.

(..) de kruisiging heeft de loop van geschiedenis veranderd. Het Romeinse Rijk maakte de mens Jezus kapot, maar de weg was wel vrijgemaakt voor een onvermoed krachtige religieuze beweging.
Laatst gewijzigd door Joris op 28 apr 2015 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Joris schreef:Disrespect voor mensen die niet achter een god of goeroe aanlopen? Naja, in mijn geloof komt dat in ieder geval niet voor.
Dat is mooi, nou nog zorgen dat je anders-geaarden respecteert.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

kiks schreef:
Joris schreef:Disrespect voor mensen die niet achter een god of goeroe aanlopen? Naja, in mijn geloof komt dat in ieder geval niet voor.
Dat is mooi, nou nog zorgen dat je anders-geaarden respecteert.

Groet

kiks
Geen probleem! Ik behandel ze niet anders dan mezelf.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Joris schreef:
Samante schreef:
Joris schreef:Jullie verliezen wel snel je respect voor mensen op basis van hun geloofsovertuigingen. Mag ik dan ook geen respect voor jullie hebben omdat jullie God ontkennen?
Ik ontken God niet. Maar de God die ik niet ontken beschrijf ik op een geheel andere wijze als jij.
Prima. Maar je verliest wel je respect voor een christen die er anders tegenaan kijkt. Geen respect voor een mens hebben, is niet niks. Dat is nogal heftig.
Ik vind het ontzettend heftig dat mensen homoseksualiteit, iets waar de homo niets aan kan veranderen, op grond van hun geloof afwijzen. Daar kan ik totaal geen respect voor hebben. Als je namelijk zou nadenken over jouw God en niet alleen maar aannemen wat anderen en een antiek boek beweren, zou je tot een ander standpunt kunnen komen.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Joris schreef:Geen probleem! Ik behandel ze niet anders dan mezelf.
Wat vreemd dat je dan wel uitspraken doet over homoseksuelen die strijdig zijn met mensenrechten. Je handelt dus kennelijk anders dan wat je uitspreekt.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

Ik ontken God niet. Maar de God die ik niet ontken beschrijf ik op een geheel andere wijze als jij.
Prima. Maar je verliest wel je respect voor een christen die er anders tegenaan kijkt. Geen respect voor een mens hebben, is niet niks. Dat is nogal heftig.
Ik vind het ontzettend heftig dat mensen homoseksualiteit, iets waar de homo niets aan kan veranderen, op grond van hun geloof afwijzen. Daar kan ik totaal geen respect voor hebben. Als je namelijk zou nadenken over jouw God en niet alleen maar aannemen wat anderen en een antiek boek beweren, zou je tot een ander standpunt kunnen komen.
Er zijn ook homo's die christen zijn, en er zelf voor kiezen om hun geaardheid niet te praktiseren, en vervolgens concluderen dat hun leven daar rijker door is geworden, wat vind je daarvan?
We kunnen de kerk wel als misdadiger afschilderen in dit onderwerp, en er gaat zeker veel mis, dat klopt, maar je hoeft niet alleen naar homo's te kijken alsof ze een slachtoffer zijn.
Er zijn dus ook homosexuelen die zelf kiezen op basis van hun geloof niks met hun geaardheid te doen. Even om een nuance aan te brengen in het denken van geloof= misdadig voor homo's en homo's zijn hier het slachtoffer van. Nou, niet altijd dus.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Vreselijk, een kerk die beperkingen oplegt aan je mens zijn. Maar misschien vind jij het wel normaal dat een homoseksueel zich niet als zodanig mag gedragen.

Groet

kiks
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Samante schreef:
Joris schreef:Vanuit mijn geloof, hoe ik er nu tegenaan kijk (kan altijd nog leren), ben ik geen voorstander van homosexualiteit.
Een gelovige zei me, als mijn homoseksualiteit ter sprake kwam, steevast: "Het is jouw keuze."
Elke keer corrigeerde ik hem, omdat je seksuele identiteit aangeboren is.

Daarentegen is geloof wél een keuze. Het is ook jouw keuze dat je homoseksualiteit afwijst. Ook als je dat doet op basis van een bijbel. Geloof kun je aanpassen of opzij schuiven. Dat kun je met homoseksuele identiteit niet, net zo min als dat je jouw huidskleur kunt wijzigen.

Voor mensen die homoseksualiteit verwerpen op basis van hun geloof heb ik geen respect. Het is namelijk ongelooflijk dom. En als je de moeite zou nemen je te informeren via andere bronnen dan de bijbel zou je die domheid kunnen bestrijden bij jezelf. Maar je hebt er nog niet voor gekozen dat te doen.
Ik las laatst een artikel, waarin vermeld werd een lijst van minstens 500 diersoorten waarvan homoseksuele paarvorming bekend is. Daaronder de gewone eend, die maar liefst in 15% van de gevallen dit soort paren vormen. Het blijkt uit die studie, dat het goed voor de soort is omdat twee mannetjes hun kroost beter kunnen beschermen dan een gemengd ouderpaar. Kortom, het is onnatuurlijk om te beweren dat homoseksualiteit onnatuurlijk is. Het is wel zeer menselijk om te denken dat alles wat buiten de gewenste norm valt, onnatuurlijk zou moeten zijn en buiten gods heilsplan valt.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Joris schreef: Er zijn ook homo's die christen zijn, en er zelf voor kiezen om hun geaardheid niet te praktiseren, en vervolgens concluderen dat hun leven daar rijker door is geworden, wat vind je daarvan?
We kunnen de kerk wel als misdadiger afschilderen in dit onderwerp, en er gaat zeker veel mis, dat klopt, maar je hoeft niet alleen naar homo's te kijken alsof ze een slachtoffer zijn.
Er zijn dus ook homosexuelen die zelf kiezen op basis van hun geloof niks met hun geaardheid te doen. Even om een nuance aan te brengen in het denken van geloof= misdadig voor homo's en homo's zijn hier het slachtoffer van. Nou, niet altijd dus.
Homoseksuelen in een christelijke gemeenschap worden door die gemeenschap gewezen op het taboe op praktiseren van de homoseksuele geaardheid. "Je mag het wel zijn maar je mag het niet doen." De gemeenschap kan je dus afwijzen en verstoten.
Zo 'kiezen' sommige gelovige homo's ervoor om celibatair te blijven of in het geniep te praktiseren. Want de natuurlijke drang kun je niet tegenhouden. De liefde voor een geliefde kun je ook niet onder stoelen en banken steken. Of je moet jezelf psychisch willen beschadigen. Er zijn ook zat homoseksuele gelovigen die een eind aan hun leven hebben gemaakt.
De natuurlijke seksuele drang laat zich uiteindelijk niet tegen houden.

Je kunt ook kritisch kijken naar je geloof en concluderen dat er niets mis is met homoseksualiteit. En dat God zich nooit kan hebben uitgesproken tegen homoseksualiteit. De bijbel is door mensen opgetekend na eeuwenlange overlevering van mens tot mens.

Waarom zou God er geen probleem mee kunnen hebben? Omdat God zuivere onvoorwaardelijke liefde is en de mens een onvoorwaardelijke vrije wil gegeven heeft. Omdat God volmaakt is en niets geschapen heeft dat minder dan volmaakt is (dus ook de homo). Omdat God almachtig is en je nog niet eens je pink kan bewegen als God er een probleem mee zou kunnen hebben.

De bijbel is niet Gods woord, het is een verzameling boeken met verhalen en sagen en mythes die door mensen zijn samengesteld. De kerken hebben er ook hun invloed in gehad. Maar het staat dus mijlenver van de ware aard van God. En die God heeft geen enkel probleem met homoseksuelen, anders had Hij ze niet gemaakt.
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

Omdat God almachtig is en je nog niet eens je pink kan bewegen als God er een probleem mee zou kunnen hebben.
Dus de IS-strijders die de hoofden afhakken van mensen die zeggen dat ze christen zijn, is iets waar God geen probleem mee heeft?
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

Omdat God zuivere onvoorwaardelijke liefde is

Absoluut! :-)
en de mens een onvoorwaardelijke vrije wil gegeven heeft.
Een onvoorwaardelijke vrije wil, maar betekent dat automatisch dat we doen wat God wil?
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

Omdat God volmaakt is en niets geschapen heeft dat minder dan volmaakt is (dus ook de homo)
Na de zondeval is er een heleboel gekomen wat niet volmaakt is.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

In een volmaakte schepping is een zondeval onmogelijk.

Groet

kiks
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Joris schreef:
Omdat God almachtig is en je nog niet eens je pink kan bewegen als God er een probleem mee zou kunnen hebben.
Dus de IS-strijders die de hoofden afhakken van mensen die zeggen dat ze christen zijn, is iets waar God geen probleem mee heeft?
Met een onvoorwaardelijk vrije wil kan God er geen problemen mee hebben. Het is de vraag waarom IS-strijders hoofden afhakken. Waarom doen zij dat? Dit doen zij waarschijnlijk omdat ze geloven dat hun God hulp nodig heeft met het bestrijden van ongelovigen.

Hulp die God niet nodig heeft, omdat God almachtig is en het God niets uitmaakt wat iemand al dan niet gelooft.
Mensen maken elkaar wijs dat God bepaalde behoeftes heeft en dat God bepaalde problemen heeft met de mensheid.
Dit is de grootste misvatting aller tijden.
Plaats reactie