Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door HierEnNu »

Ik vind de absurdistische humor die Hans Teeuwen de laatste tijd brengt behoorlijk aan verval onderhevig ten opzichten van 'vroegâh' toen ik vaak schuddebuikend van het lachen van mijn stoel viel zonder te begrijpen wat de essentie was van het geperformde. Ik vermoed dat de beestachtige manier waarop zijn grote vriend Theo afgeslacht werd daar van alles mee te maken heeft. Als we voorafgaand aan hetgeen we willen uiten preventief doodsangst ervaren vanwege de mogelijke gevolgen van wat we uit willen kramen, dan leggen we ons zelf instinctmatig zelfcensuur op. Mijns inziens is dat één van de gevolgen van wat ook wel Islamisering wordt genoemd.

Los daarvan, tot mijn verbazing uit Hans Teeuwen zich dit maal naar aanleiding van 'Operatie al-Aqsa Storm' eens volledig rustig en beheerst zonder het minste schijntje van zijn gewoonlijke absurdistisch schizoïde humor, maar integendeel zeer serieus en to-the-point!

Ik heb in zijn betoog [nog] niets ontdekt waar ik niet volledig achter sta,
maar zo treffend als hem kan ik het niet verwoorden, dus:

• Hans Teeuwen over jodenhaat en context:

[Video duurt drie minuten]

"Nie wieder!"???
Het kan zó weer gebeuren!
De groeten mensen!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

ChaimNimsky schreef: 14 okt 2023 11:36 Israel heeft de Palestijnen legio gelegenheden gegeven en vredesvoorstellen gedaan die economische voorspoed voor de Palestijnen eenvoudig hadden kunnen bewerkstelligen.
welke?
en hoe verhoudt zich dit tot de annexatiepolitiek zoals de nederzettingen? Daar heeft Hamas niets mee te maken of ind e pap te brokken
Burgers zijn geen tactisch militair doelwit voor Israel.
toch worden ze massaal gebombardeerd
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ronaldus67 schreef: 14 okt 2023 11:40
ChaimNimsky schreef: 14 okt 2023 11:12
Er is geen moreel equivalent tussen beide groepen.
Deze opmerking deed mij denken aan de podcast van Sam Harris van deze week. Hij sluit zijn bijdrage met exact dezelfde woorden af.
Ik kan mij overigens goed vinden in Sam Harris' betoog. Israël is hoe je het ook wendt of keert in oorlog met jihadisten. Lieden die helemaal geen vrede op het oog hebben, maar een haatvolle geloofsstrijd voeren zonder ruimte voor welke concessie dan ook. Dood en verderf zaaien ten behoeve van een zogenaamd heilige kwestie (nota bene met de eigen bevolking als menselijk schild) is hun enige devies.

Code: Selecteer alles

[youtube]k6VCF_csmDg[/youtube]
=D>
Hear! Hear!
.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Ronaldus67 schreef: 14 okt 2023 11:40
ChaimNimsky schreef: 14 okt 2023 11:12
Er is geen moreel equivalent tussen beide groepen.
Deze opmerking deed mij denken aan de podcast van Sam Harris van deze week. Hij sluit zijn bijdrage met exact dezelfde woorden af.
Ik kan mij overigens goed vinden in Sam Harris' betoog. Israël is hoe je het ook wendt of keert in oorlog met jihadisten. Lieden die helemaal geen vrede op het oog hebben, maar een haatvolle geloofsstrijd voeren zonder ruimte voor welke concessie dan ook. Dood en verderf zaaien ten behoeve van een zogenaamd heilige kwestie (nota bene met de eigen bevolking als menselijk schild) is hun enige devies.

Dank voor de indrukwekkende podcast.
HierEnNu schreef: 14 okt 2023 12:16 Los daarvan, tot mijn verbazing uit Hans Teeuwen zich dit maal naar aanleiding van 'Operatie al-Aqsa Storm' eens volledig rustig en beheerst zonder het minste schijntje van zijn gewoonlijke absurdistisch schizoïde humor, maar integendeel zeer serieus en to-the-point!

Ik heb in zijn betoog [nog] niets ontdekt waar ik niet volledig achter sta,
maar zo treffend als hem kan ik het niet verwoorden, dus:

• Hans Teeuwen over jodenhaat en context:

[Video duurt drie minuten]

"Nie wieder!"???
De groeten mensen!
Ben er ook bang voor: het kan zó weer gebeuren!
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 14 okt 2023 13:32
HierEnNu schreef: 14 okt 2023 12:16 :scissors:

"Nie wieder!"???
De groeten mensen!
:(

Maar ik laat het niet zomaar gebeuren! Ich habe es gewusst!
Gelukkig is hier schrijven niet het enige wat ik kan doen ...

Inderdaad, deze nieuwe oorlog zou wel eens net zo een breekpunt in de geschiedenis kunnen worden als destijds 9/11 en ik ben er niets gerust op dat we op korte termijn er met zijn allen beter uit zullen komen gezien het totale gebrek aan solidariteit wat zich wereldwijd verbreidt.

Men kan van allerlei minne dingen denken en schrijven over de Joden en Israël en haar bewoners waar best veel waarheid in kan zitten, maar als ik dan de lafheid van ons Nederlanders, Europeanen, Oekraïners en ook Russen in ogenschouw neem die als hazen wegvluchten, feitelijk deserteren, als hun land in oorlog komt of zelfs maar dreigt te komen, terwijl wereldwijd en ook in Israël zelf, Israëliërs juist naar hun thuisland toestromen en ook al die reservisten die een paar weken geleden het bijltje er nog bij neer wilden gooien die nou binnen een paar dagen paraat staan om hun leven te wagen om land en hun volk te mogen verdedigen ... petje af hoor!

Naar aanleiding daarvan durf ik gerust een racistische opmerking te maken:
wat mij betreft toont het Joodse/Israëlische volk daarmee aan dat het een groots volk is en zich het recht een eigen thuisland te hebben volledig zelf bevochten en ook verdiend heeft!

Daarvoor sta ik op, met mijn hart op mijn hart en vol respect:

Misschien moet ik niet te lang wachten om mijn 'to-do-list' te volgen en Israël bezoeken want Israël heeft mijns inziens geen andere keus dan terug te knokken of zich erbij neer te leggen dat het vernietigd zal worden ...
... ik zal dus mijn 'lafheid' moeten zien te overwinnen en niet langer wachten op duurzame vrede daar om dan alsnog per rolator :mrgreen: ofzo daar te kunnen wandelen.

Misschien kan ik wel wat betekenen daar?
Ten aanzien van het uitroeien van ongedierte heb ik best wel extreme ideeën ...
... maar of zulks moreel gezien op onverbeterlijke terroristen mag worden toegepast ben ik niet van op de hoogte. Och, wellicht is boterhammen smeren voor de dapperen die daar geen tijd voor hebben ook een welkome activiteit ...
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Angst voor oorlog is logisch in mijn optiek.
Oorlog is het ergste, dat je je kunt voorstellen. Ja, in je ergste dromen.
En het trapt alles in elkaar, leven, economie, normen, waarden, ALLES,
Dat wil niemand. Je gaat pas vechten als je ziet dat jouw land, mensen en de belangen van jouw volk echt geknoeid worden.

Ik vind dat Israël alle recht heeft zich te verdedigen tegen de dodelijke acties van b.v. Hamas. 'B.v.' want er zijn er meer...

De vraag is hoever dat moet gaan. Hoeveel dode onschuldigen mag dat geven? Hoeveel destructie?
Wat mag je wel/niet met een volkje doen, dat al jaaaren onder jouw slechte condities dient te leven, omdat ze niet willen buigen? De Palestijnen in Palestina, waarvan de bevolking er ook niets aan kan doen? Door grote mogendheden aan de kant geschoven om ruimte te maken voor Israël. Maar Israël is daar niet tevreden mee en wil meer. Zie de nederzettingenpolitiek en Oost-Jerusalem. "Ons land" zeggen de orthodoxen.

Mag je de onschuldigen bevelen weg te gaan uit Noord-Gaza? Gaza dat toch al kleiner is dan een postzegel en extreem dicht bevolkt? Én geblokkeerd. Dakloos naar het zuiden zonder eten, zonder drinken, zonder medische voorzieningen omdat die kapot zijn of extreem overbelast? Terwijl de bommen elk moment afgaan en jou en jouw huis aan snippers scheuren...
En waar kunnen ze heen. Nog nergens. Egypte wil ze niet.

Dit alles is volgens mij wederrechtelijk en misdadig, hoe begrijpelijk ook in de context. Doe niet met anderen of erger wat ze met jou willen doen. Nadat je het er op hebt laten aankomen, want dat is het... door fouten (menselijk) of gewild (onmensellijk). Onmiskenbaar!

"Ja, zegt Netanjahu, we zullen Hamas voor altijd onmogelijk maken."
Ik had niet anders verwacht.
Dat zou fantastisch zijn, vindt de hele wereld. Hamas is veelal gehaat, op heel veel plekken. Ze leven door de macht van Iran.
En dat is geen lief land meer na de invloed van de Shah.

En hoe is het nu met Hamas?
Wel.. niet uit te sluiten is, dat Hamas nu 'veilig' in het zuiden is, gemengd met de meestal onschuldige bevolking.
En anders bedenken ze wel wat. Ook nog...: er ontstaat nu haat genoeg, veel meer haat van velen, exponentieel; ga je al maar voorbereiden op de volgende slachting. En dan zijn ze er weer bij.

Naar het zuiden, daartoe is opdracht gegeven door Israël.
En begin dan ook maar met Hezbollah in Libanon, de vriend van Rusland, Iran.
En met meer van die terreurgroepen, want er komen er steeds nieuwe bij. Het broeit (zeker nu met wat Israël wil) overal.
De haat groeit meer dan ooit voorheen, zelfs in de hele wereld... Ondanks dat de Pallies niet zo gezien zijn bij de Arabieren. Ik weet niet hoe het wel zou moeten, maar volgens mij leidt dit nergens toe. Waar kunnen ze heen?? Twee miljoen zielen.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 14 okt 2023 14:57
ChaimNimsky schreef: 14 okt 2023 13:32
HierEnNu schreef: 14 okt 2023 12:16 :scissors:

"Nie wieder!"???
De groeten mensen!
Maar ik laat het niet zomaar gebeuren! Ich habe es gewusst!
Gelukkig is hier schrijven niet het enige wat ik kan doen ...

......knip.....

Misschien moet ik niet te lang wachten om mijn 'to-do-list' te volgen en Israël bezoeken want Israël heeft mijns inziens geen andere keus dan terug te knokken of zich erbij neer te leggen dat het vernietigd zal worden ...
... ik zal dus mijn 'lafheid' moeten zien te overwinnen en niet langer wachten op duurzame vrede daar om dan alsnog per rolator :mrgreen: ofzo daar te kunnen wandelen.
Wanneer ga je? :wink:
Misschien kan ik wel wat betekenen daar?
Ten aanzien van het uitroeien van ongedierte heb ik best wel extreme ideeën ...
... maar of zulks moreel gezien op onverbeterlijke terroristen mag worden toegepast ben ik niet van op de hoogte. Och, wellicht is boterhammen smeren voor de dapperen die daar geen tijd voor hebben ook een welkome activiteit ...
Ik denk het toch wel. 8*)
Je gaat hier met je laatste zinnen wel heel erg ver. Alleen de gedachte al. :(
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ja, dat van die boterhammen smeren, dat kan echt niet! ;)

Maar zo'n poging-tot-grapje terzijde, ik hoop dat al die "gevoelens van haat" ons (op dit forum) niet al te veel gaan verdelen.

Een goed idee mijn inziens trouwens, om dat gevoel onder 'ogen' te komen.

Niet dat dit conflict niet erg is — integendeel — maar ik vind het wel bijzonder hoe dit alles het gebeuren in Oekraine als het ware 'wegdrukt' in veel media, afgezien van andere conflicten (zoals b.v. in Myanmar) waar we doorgaans sowieso relatief weinig van horen.

Zo wordt m.i. dan ook de olie op het vuur gegooid, voor ons.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

chromis schreef: 14 okt 2023 20:15 Niet dat dit conflict niet erg is — integendeel — maar ik vind het wel bijzonder hoe dit alles het gebeuren in Oekraine als het ware 'wegdrukt' in veel media, afgezien van andere conflicten (zoals b.v. in Myanmar) waar we doorgaans sowieso relatief weinig van horen.

Zo wordt m.i. dan ook de olie op het vuur gegooid, voor ons.
Inderdaad.
Persoonlijk vind ik veel boeiender dan "voor of tegen discussies" om te overdenken hoe dit verhaal geopolitiek gesproken verder zal gaan. Hamas heeft de domste zet gedaan die mogelijk was: via een barbaarse aanval op Israel een catastrofe voor de Gazaanse Palestijnen gegarandeerd te maken. Het was al duidelijk op het moment dat tot deze idiote aanval besloten werd, zie mijn eerste reaktie

["Vandaag stond er in mijn krant een lang artikel over de JomKippoer-oorlog, aangezien dat juist 50 jaar geleden gebeurde. Men merkte daar op dat dat de laatste keer was dat men over "Israel in oorlog" kon spreken. Sindsdien is iedereen het erover eens dat Israel niet bedreigd kan worden met een grootscheepse oorlog en dat zo'n oorlog de komende tijd ook niet te verwachten is.
Wel zal er een hoop ellende weer kunnen komen. Te verwachten is dat Israel op heel drastische manier vergeldt. Ik denk dat Palestijnse gewapende opstand geen enkele kans maakt en leidt tot een catastrofe voor hen."]

Een reaktie die ik schreef toen ik nog geen enkel idee had van de omvang van deze hersenloze aktie a la ISIS, maar die iedereen die wat langer heeft geleefd had kunnen schrijven, omdat men dit eenvoudig weet.
Het is dubbel zo dom omdat Hamas de aanval niet gedaan heeft in samenwerking met door Iran gesteunde Hezbollah in Libanon en door Iran gesteunde Syrische fanatici of andere groeperingen waar dan ook. Ze wisten dus van tevoren dat het Israel niet op de knieën zou krijgen en geen enkele kans had op iets wat men slagen kan noemen of voordeel oplevert voor hun zaak.

Tot overmaat van ramp voor alle Israel-haters heeft de VS zich resoluut en onvoorwaardelijk achter Israel gesteld. De VS komt bigtime terug in het Midden-Oosten, Biden sprak slechts één heel streng uitgesproken woord uit tegen Hezbollah, Syrië en Iran: "Don't!" Met niet meer dan één woord wordt hier 44-jaar Iraanse haatprediking tegen Israel en de VS, en plannen smeden om aan Israel een eind te maken, eenvoudig tegengehouden. De vernedering voor Iran kan niet groter zijn. Ja, het kan nog groter worden, namelijk wanneer Hezbollah toch ook mee gaat doen. Israel zal dan waarschijnlijk ook Hezbollah en het regime in Iran uitschakelen. Waar zowel het westen als de Arabische wereld best tevreden mee zullen zijn.

Vervolgens willen Egypte, Saoedie-Arabië en Jordanië helemaal niets meer met het Palestijnse conflict te maken hebben. Geen wonder, daar waar de moslimgeweldplegers een vuist hebben kunnen maken, Irak en Syrië, en spoedig Gaza, is de enige oogst de totale vernietiging van die maatschappijen.

Het feit dat de Westbank-Palestijnen en de Palestijnen in Libanon helemaal niet meedoen laat bovendien zien dat het Palestijnse volk van tegenwoordig geen volk meer is dat een eenheid vormt. Via innerlijke verdeeldheid zijn ze uit elkaar gevallen. Ook dit is een catastrofale ontwikkeling voor hen.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En zo legt Calimero, naar ieders tevredenheid (behalve die van Calimero) straks het loodje.
Wat een superieure overwinning voor het westen moet dat zijn! Eindelijk andersdenkenden teruggestopt in hun mandje.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Rereformed schreef: 15 okt 2023 09:44 Hamas heeft de domste zet gedaan die mogelijk was: via een barbaarse aanval op Israel een catastrofe voor de Gazaanse Palestijnen gegarandeerd te maken. Het was al duidelijk op het moment dat tot deze idiote aanval besloten werd, zie mijn eerste reaktie
de catastrofale levensomstandigheden in gaza zijn al decennia zo, er is uitsluitend aandacht als er protesten/geweld komt.

soit
de vraag is wat hamas nu eigenlijk wil? wij kunnen een rationele reden zoeken maarwat denken zij?
Israel militair verslaan is natuurlijk onhaalbaar en dat weet Hamas ook natuurlijk

Het feit dat de Westbank-Palestijnen en de Palestijnen in Libanon helemaal niet meedoen laat bovendien zien dat het Palestijnse volk van tegenwoordig geen volk meer is dat een eenheid vormt. Via innerlijke verdeeldheid zijn ze uit elkaar gevallen. Ook dit is een catastrofale ontwikkeling voor hen.
Israel heeft natuurlijk ook belang bij die verdeeldheid, ook iets dat een tweestanteoplossing enkel bemoeilijkt
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

appelfflap schreef: 15 okt 2023 11:12de vraag is wat hamas nu eigenlijk wil? wij kunnen een rationele reden zoeken maarwat denken zij?
Ik heb geluisterd naar een podcast van 50 minuten, naar een interview/discussie/gesprek met Yuval Noah Harari [wikipedia], zie ook zijn website. Hij bevindt zich aan de linkse kant van het Israëlische politieke spectrum. Hij speculeert o.a. over datgene wat Hamas eigenlijk wil: een z.g. "oorlog tegen de ziel en de geest van de Joden". Dat "twee-staten idee" is in elk geval iets dat kost-wat-kost voorkomen dient te worden, vanuit het Hamas-perspectief (dat vanuit het perspectief van Yuval vloeit) dan wel.

Mijn destillaat van de podcast over ditgene (dat met name in de eerste 10 a 15 minuten wordt besproken),

Hamas is uiteindelijk een ultra-fanatieke religieuze organisatie die volgens Yuval angst heeft voor vrede: er zouden allerlei ontwikkelingen gaande zijn (geweest) wat betreft verdragen tussen Israël en bepaalde Arabische landen. Zo refereert hij naar een verdrag/toenadering met Saudi Arabië: hij speculeert dat dit de reden zou kunnen zijn waarom Hamas nu heeft aangevallen. Ja: Juval erkent dat de situatie in Gaza hopeloos is — dit is ook maar te te vaak de revue gepasseerd in dit topic — maar Hamas heeft geen interesse in vrede (c.q. een verdrag): afgezien van de eerder genoemde ontwikkelingen met Arabische landen zou volgens Yuval het vredesproces met Gaza al enkele jaren verwaarloosd zijn door de huidige regering. Ergens begrijpelijk, want om tafel zitten met iemand die je wil vernietigen is 'lastig'. Hamas blijkt expliciet aan de macht te zijn in Gaza; wellicht hebben ze ook een conflict met de "Palestijnse Authoriteit"; in welke mate Hamas en Hezbollah elkaar leuk vinden is ook zeer de vraag. "ach, we vinden elkaar zo leuk; lekker samen bidden en 'mujadara'-recepten uitwisselen en zo..."

Maar dan zonder gekheid, want het wrange is: de (of: veel) aangevallen kibboetsen zijn/waren echter — volgens Yuval — bevolkt met diegenen die eigenlijk nog echt geloofden in vrede. Hij heeft veel kennissen en vrienden die er wonen/woonden: deze kibboetsen zouden volgens hem de laatste bastions zijn geweest van "links Israël". De meesten van ons weten dat er e.e.a. speelt in Israël qua politiek: uiteraard weet Yuval dit ook. In de podcast komt e.e.a. ter sprake hierover.

Maar wat betreft het motief van Hamas: deze aanval is bewust wreed en "ISIS-style" uitgevoerd. Burgers zijn niet alleen aangevallen, ze zijn wreed gemarteld en geëxecuteerd. Het doel: niet alleen het zaaien van angst en haat... die haat (van de Joden) dient dusdanig gecultiveerd te worden zodat ze eerst hun "geloof in de mensheid" (of: menselijkheid) verliezen, want vervolgens gaan ze toelaten dat ze hun eigen menselijkheid gaan verliezen en dat leidt uiteindelijk tot een onomkeerbare vernietiging en het verdampen van welke kleine kans voor vrede dan ook.

Vanuit een spiritueel (afhankelijk van hoe je dat woord definieert dan wel) of psychologisch oogpunt is dit een zware beproeving. Dat weten sommigen onder ons ook: dat "haat"-topic is niet voor niets gestart, en wellicht had deze post ook daar kunnen staan, om deze reden.

Plus: dat dit de "zelf"-vernietiging van Hamas (of: Gaza) zou kunnen betekenen is voor Hamas niet relevant. Hamas is uiteindelijk een ultra-fanatieke religieuze organisatie die wij als "Westerlingen" eigenlijk niet kennen: natuurlijk... wij (op dit forum) hebben het er maar al te vaak over, maar wij hebben [gelukkig!] geen land (of: vreemd provincie-achtig stukje grond a-la Luxemburg) aan onze eigen grenzen liggen waar een significante hoeveelheid mensen met zulke ideeën leven, macht hebben c.q. domineren en 'gezellig' zinspelen op jouw volledige vernietiging terwijl hun eigen overleven er niet toe doet. Hamas is m.a.w. een "death cult", en dat is te zien op allerlei vlakken: het enige leven dat namelijk telt is het leven na dit leven. Dit maakt deze situatie dan ook 'virtueel onoplosbaar': het conflict (dat al meerdere generaties duurt) is verwrongen en doordrongen met een ideologie van zelf-vernietiging, wellicht gevoed door wanhoop.

Het niveau van "psychologische pijn" in Israël is volgens Yuval nu extreem hoog, in principe te hoog: wat er zou moeten gebeuren (o.a. de-escalatie) is nu onwaarschijnlijk. Het doel van Hamas lijkt daarom gehaald te worden omdat de wraaklust in Israël momenteel de boventoon zou voeren. Hij worstelt ook intens met deze pijn: hij begon het gesprek dan ook door te spreken over de manier waarop aanvallen emotioneel zijn binnengekomen; hij beschrijft ze met Holocaust-termen. Dat dit in 2023 kan gebeuren is onvoorstelbaar. Maar de reden waarom hij zo over deze pijn spreekt is vanwege het inzien van de motivatie van Hamas, die hij ziet als die "oorlog tegen de ziel en de geest van de Joden". Hoe deze zware beproeving uitspeelt weet ook Yuval niet, maar hij is zich hier in elk geval op deze manier van bewust.

Tot zover een kleine samenvatting van (maar een deel van) die podcast. Er worden ook andere dingen besproken: hoe bijvoorbeeld de politieke situatie in Israël bijdraagt aan een hoop ellende.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 15 okt 2023 10:38 En zo legt Calimero, naar ieders tevredenheid (behalve die van Calimero) straks het loodje.
Wat een superieure overwinning voor het westen moet dat zijn! Eindelijk andersdenkenden teruggestopt in hun mandje.
En de lokale mens weer eens ongeveer teruggebracht tot een doosje Lego-steentjes of .. zie maar.
Zie hier de ziekte in de hoofden. Zal wel nooit veranderen. Zit in de genen.
Hoe bedoel u 'weerzin' inzake de eigen soort..?
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 14 okt 2023 19:24:scissors:
Wanneer ga je? :wink:
Zodra ik mijn 'lafheid' heb overwonnen OF
zodra de accu van mijn rolator flawless functioneert!

Maria schreef::scissors:
Ik denk het toch wel. 8*)
Je gaat hier met je laatste zinnen wel heel erg ver. Alleen de gedachte al. :(
Ja sorry, daar LimLandse boterhammen met treife worst smeren gaat echt te ver,
ik beloof dat ik eerst kasjroet zal leren koken!
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Appelfflap plaatste een mijns inziens zeer verhelderende video in een ander topic:

appelfflap schreef: 14 okt 2023 23:40:scissors:

Yuval noah harari
https://www.youtube.com/watch?v=8dtdlWLPT7o
die 1O minuten zal je zeker interesseren
Naar aanleiding van bovenstaande video heb ik in The Washington Post een opiniërend artikel gevonden van de hand van dezelfde Yuval Noah Harari. In dat artikel komt in soortgelijke woorden dezelfde strekking wat uitgebreider naar voren. Leestijd 5 a 10 minuten.
Ik selecteer een klein stukje:
  • :scissors:
    The government was repeatedly warned by its own security forces and by numerous experts that its policies were endangering Israel and eroding Israeli deterrence at a time of mounting external threats. Yet when the IDF’s chief of staff asked for a meeting with Netanyahu to warn him about the security implications of the government’s policies, Netanyahu refused to meet him. When Defense Minister Yoav Gallant nevertheless raised the alarm, Netanyahu fired him. He was then forced to reinstate Gallant only because of an outbreak of popular outrage. Such behavior over many years enabled a calamity to strike Israel.

No matter what one thinks of Israel and the Israeli-Palestinian conflict, the way populism corroded the Israeli state should serve as a warning to other democracies all over the world.

Israel can still save itself from catastrophe. It still enjoys a decisive military edge over Hamas, as well as over its many other enemies. The long memory of Jewish suffering is now galvanizing the nation. The IDF and other state organs are recovering from their initial shock. Civil society is mobilizing like never before, filling many gaps left by governmental dysfunction. Citizens stand in long queues to donate blood, welcome refugees from the war zone into their homes and donate food, clothes and other necessities.

In this hour of need, we also call upon our friends throughout the world to stand by us. There is much to criticize about Israel’s past behavior. The past cannot be changed, but hopefully once victory over Hamas is secured, Israelis will not only hold our current government to account, but will also abandon populist conspiracies and messianic fantasies — and make an honest effort to realize Israel’s founding ideals of democracy at home and peace abroad.

BRON: The Washington Post October 11, 2023 at 10:54 a.m.
    The Hamas horror is also a lesson on the price of populism
    By Yuval Noah Harari
.
Gesloten