Homeopathie is kwakzalverij.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Carla schreef:
windsurfer schreef: Natuurgeneeskunde met behulp van kruiden valt niet onder de klassieke homeopathie? of wel?
Nee. Kruidenleer werkt in principe hetzelde als de reguliere geneeswijze met als verschil dat ook herbalisten bij ziekte, het hele lichaam zien als zijnde ziek en niet alleen (bijv) de maag. Maar tegenwoordig zijn er legio doktoren die hollistisch werken (het hele geheel meenemend) dus het verschil is kleiner geworden.

Het grootste 'verwijt' dat de medische wereld heeft, is dat een herbalist niet precies de dosering kan vastleggen (omdat de hoeveelheid werkzame stof in een kruid, per oogst kan verschillen).
Dat is trouwens ook iets raars op de homeo pagina die Roeland gelinkt heeft: Bij ieder middel staat dat 'de werkzame stof niet vast te stellen' is. Zelfs bij zoiets simpels als Kamille waarvan aan te tonen is dat er alpha-bisabolol in zit en wat een antisepticum is.

Ter verklaring:
Het verschil zit in het benaderingsprincipe:
De kruidenleer benadert vanuit de werkzame stof en kent geen homeo-(over)verdunningen.
De homeo benadert vanuit de bij gezonde "provers" opgewekte symptomen, die dan de sleutel zijn die bij zieke personen tot toekenning van het symptoom-gelijke middel leidt.
Homeo-middelen ontlenen hun oplopende potenties aan het verdun-&schudproces. Niet aan de werkzame stof zoals bij de kruidenleer.
r.

Mijn ref-link is dus niet zo gek als je doordenkt:

Vogel kan een homeo-middel adverteren als de verdunning voorbij 1:10.000 ligt, de fabricage volgens de homeo-principes is geschied. Bovendien kan dan geschermd worden met het "geregistreerd zijn" van dat middel.
Dat gaat niet als Vogel het als kruidenmiddel adverteert.
Als medicijn kan zeker niet, want de werking tegen kwalen is niet aangetoond.

Kortom het is waarschijnlijk een marketing-overweging of Vogel een middel als kruidenmiddel of als homeo-middel brengt.
r.
PPSS
En het lijkt me stug als een herbalist enige werking verwacht van een middel dat 1: 10000000000 is verdund.
r.
Laatst gewijzigd door heeck op 16 sep 2006 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

Ik bedoelde niet dat ik je link raar vondt maar dat ik het raar vindt dat ze zeggen dat ze de werkzame stof niet kunnen aantonen. Is toch raar als je weet wat er in kamille zit?
Er staan zo te zien alleen maar homeo middelen op. Vogel is volgens mij alleen maar voor homeopathie. Een herbalist koopt zijn/haar eigen kruiden :lol:

!00 punten trouwens voor het verschil :wink:

Ik taai af. Heb weer een druk weekend voor de boeg. Bis morgenavond!
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

Valt in jullie ogen elke alternatieve geneeswijze onder de noemer oplichterij?
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

wie is jullie?

het kan zeer wel zijn dat er een bepaalde vorm van fijnstoffelijkheid, die verborgen ligt in alle levende creaturen, vooralsnog niet met de meetinstrumenten van de huidige wetenschap aangetoond kan worden buiten de mens om en het is zeer zeker een probleem voor de objectieve wetenschap om de werking van die fijnstoffelijkheid met behulp van de mens te registreren vanwege het subjectieve element waaraan je haast niet ontkomt, maar dat wil dan nog niet zeggen dat het allemaal uitgesloten is
het kenmerk van ware wetenschap berust steeds op de koestering van ingehouden oordeel
voorbarige conclusies berusten meestal op een dogmatisch wereldbeeld
homoeopathie blijft voorlopig nog wel even omstreden en dat is een situatie die al enige eeuwen duurt
en natuurlijk is dit nu even geen bevredigende sitatie
ik zou ook wel anders willen, maar first things first
alles op z'n tijd
de tijd zal het leren
het wachten is op een nieuw paradigma
en er zijn bouwstenen die al die kant op gaan
stringtheorie (ook nog niet experimenteel aangetoond)
theorie van de morfogenetische velden ...............
Laatst gewijzigd door mustafa op 23 sep 2006 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Prodigy schreef:Valt in jullie ogen elke alternatieve geneeswijze onder de noemer oplichterij?
@Prodigy,

Mijn antwoord is wat grofstoffelijker dan de ondragelijke lichtheid van Mustafa's fijnstoffelijke leuterkoek:

Een ieder die pretendeert ziektes en kwalen te genezen dient aan te tonen dat diens methoden/middelen inderdaad die geclaimde effecten hebben.

Het is bijna kenmerkend voor de alternatieve benaderingen {geneeswijzen vind ik wat voorbarig} dat ze lak hebben aan deze simpele eis.

Sommige alternatieve niet erkende benaderingen overlappen deels met wel-erkende behandelwijzen, maar handhaven een rare verklarende theorie of verbinden er een kul-behandeling zoals de cranio-sacraal-therapie aan.

Roeland

@Mustafa

Hartelijk dank voor je kolderieke onderbouwing; voorwaar bedrog en oplichterij.
De in het vooruitschiet gestelde ontdekkingen nog daargelaten !

Met jou in de buurt hoeft de homeo geen geduchter vijand vrezen !

Roeland
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

Ben het met je eens dat alles waarvan de werking niet verklaart kan worden per definitie niet werkzaam is.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Prodigy schreef:Ben het met je eens dat alles waarvan de werking niet verklaard kan worden per definitie niet werkzaam is.
dit is dus onzin
het leven kan ook niet verklaard worden, maar het bestaat toch
ware wetenschap onthoudt zich van voorbarige conclusies
ingehouden oordeel is het kenmerk van de bescheiden wetenschapper
niets is funester dan de bril van de vooringenomenheid
voor sommigen is het heel moeilijk om toe te geven: wij weten het (nog) niet
iets wat je niet kan zien hoeft niet per definitie niet te bestaan
het gaat er om of het indirect aantoonbaar is of niet

p.s.:
wat ik met name vervelend vind is dat sommigen het nodig vinden om bij herhaling op de man te spelen
eigenlijk zegt dit genoeg
en ik geef het toe: ik kan niet wetenschappelijk bewijzen dat homoeopathie werkt
dat wil zeggen op een wijze die volgens de huidige kriteria vereist is
maar niemand kan mij vertellen dat homoeopathie niet werkt, aangezien ik genoeg bewijzen heb gezien in mijn eigen leven
maar ik maak me er niet zo druk om, ik heb namelijk geen enkel rechtsstreeks belang bij bewijsvoering
ik hoop echter wel dat er nog eens onderzoeken worden gedaan met een positieve uitkomst als resultaat
als homoeopatnie echt kwakzalverij zou zijn dan zou deze therapie eeuwen geleden al ontmaskerd zijn
en dat is nog steeds niet het geval
en nogmaals: dit forum is niet de plaats om uitsluitsel te verkrijgen over al of niet bewijsbaarheid van de homoeopathie
het is al zo lang omstreden en dat bijft nog wel even zo
Laatst gewijzigd door mustafa op 16 sep 2006 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

mustafa schreef:wie is jullie?

het kan zeer wel zijn dat er een bepaalde vorm van fijnstoffelijkheid, die verborgen ligt in alle levende creaturen, vooralsnog niet met de meetinstrumenten van de huidige wetenschap aangetoond kan worden buiten de mens om en het is zeer zeker een probleem voor de objectieve wetenschap om de werking van die fijnstoffelijkheid met behulp van de mens te registreren vanwege het subjectieve element waaraan je haast niet ontkomt, maar dat wil dan nog niet zeggen dat het allemaal uitgesloten is
het kenmerk van ware wetenschap beruststeeds op de koestering van ingehouden oordeel
voorbarige conclusies berusten meestal op een dogmatisch wereldbeeld
homoeopathie blijft voorlopig nog wel even omstreden en dat is een situatie die al enige eeuwen duurt
en natuurlijk is dit nu even geen bevredigende sitatie
ik zou ook wel anders willen, maar first things first
alles op z'n tijd
de tijd zal het leren
het wachten is op een nieuw paradigma
en er zijn bouwstenen die al die kant op gaan
stringtheorie (ook nog niet experimenteel aangetoond)
theorie van de morfogenetische velden ...............
Als moderne kwakzalver zou ik ook de quantummechanica en de 2de wet van de thermodynamica er nog bij doen, Mustafa.
Kan je nog meer indruk maken met die gebakken lucht van je.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

Ik weet niet waar ik met mijn hoofd was toen ik dat typte maar ik bedoelde: Ben het met je eens dat alles waarvan de werking niet verklaart kan worden niet per definitie niet werkzaam is.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Prodigy schreef:Ik weet niet waar ik met mijn hoofd was toen ik dat typte maar ik bedoelde: Ben het met je eens dat alles waarvan de werking niet verklaart kan worden niet per definitie niet werkzaam is.
hoi prodigy,

het lijkt wel black magic
dit forum is besmettelijk
ik zou maar uitkijken als ik jou was! :lol:
ingehouden oordeel is het kenmerk van de bescheiden wetenschapper
niets is funester dan de bril van de vooringenomenheid
voor sommigen is het heel moeilijk om toe te geven: wij weten het (nog) niet
iets wat je niet kan zien hoeft niet per definitie niet te bestaan
het gaat er om of het indirect aantoonbaar is of niet
wat ik met name vervelend vind is dat sommigen het nodig vinden om bij herhaling op de man te spelen
eigenlijk zegt dit genoeg
en ik geef het toe: ik kan niet wetenschappelijk bewijzen dat homoeopathie werkt
maar niemand kan mij vertellen dat homoeopathie niet werkt, aangezien ik genoeg bewijzen heb gezien in mijn eigen leven
maar ik maak me er niet zo druk om, ik heb namelijk geen enkel rechtsstreeks belang bij bewijsvoering
ik hoop echter wel dat er nog eens onderzoeken worden gedaan met een positieve uitkomst als resultaat
als homoeopathie echt kwakzalverij zou zijn dan zou deze therapie eeuwen geleden al ontmaskerd zijn
en dat is nog steeds niet het geval
en nogmaals: dit forum is niet de plaats om uitsluitsel te verkrijgen over al of niet bewijsbaarheid van de homoeopathie
het is al zo lang omstreden en dat bijft nog wel even zo

groet,

mustafa
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik vind het wel degelijk belangrijk dat wanneer je spreekt over medicijnen die mensen beter moeten maken, die een heilzame werking hebben, dat daarvan wetenschappelijk bewezen moet zijn dat ze ook werken. Als blijkt dat een medicijn geen werkzame stoffen bevat of een veel te kleine hoeveelheid van een werkzame stof, dat je deze niet kunt laten vallen onder medicijnen.

Van http://www.homeopathie.net/
Homeopathie is een natuurlijke en wetenschappelijke geneeswijze. De grondlegger ervan is Samuel Hahnemann. Hij was arts en scheikundige. In de tweede helft van de achttiende eeuw ontdekte hij een belangrijke natuurwet: een stof die bepaalde verschijnselen kan opwekken, is ook in staat diezelfde verschijnselen te genezen. Dit is het basisprincipe van de homeopathie geworden.

In mijn ogen is bovenstaande lulkoek; homeopathie is geen wetenschappelijke geneeswijze en homeopathie bevat te weinig werkzame stoffen. Dat is in dit topic al ruim aan bod geweest.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Prodigy schreef:Ik weet niet waar ik met mijn hoofd was toen ik dat typte maar ik bedoelde: Ben het met je eens dat alles waarvan de werking niet verklaart kan worden niet per definitie niet werkzaam is.
Prodigy,
Waarheid als een koe, maar als iets werkt kan je turven wanneer het wel en wanneer "het niet werkt".
Als je daarbij nog eens heel nauwkeurig omschrijft wat je turft, en hoe je tot de conclusie kwam dat "'t werkte", dan kom je een heel eind.
Jouw opmerking is dus zeker niet bruikbaar om te suggereren datdingen waarvan de manier van werken niet bekend is een grotere kans zouden hebben te werken dan middelen waarvan de werking wel verklaard is.

Verder is er voortdurend jacht naar de verklaring, want als je die hebt kan je misschien op basis daarvan een grotere effectiviteit van zo een middel realiseren.

Roeland

De homeo moet het hoe langer hoe meer van een eigen soort natuurkunde hebben met fijnstoffekijke trillingen, die door glas heengaan, je spierkracht terstond beïnvloeden, slechts genezend effect hebben wanneer ze "bij je passen" en ondertussen betrouwbaar turven; homaar.

Kortom een kwasi kennis van de natuur die onverenigbaar is met wat we wel van de natuur kennen.
r.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

zodra de werking van medicijnen bekend is mag je ze toepassen, ook al ontbreekt vooralsnog het paradigma dat het verklaringsmodel levert
dat is er dus nog niet
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mustafa,

Het is langzamerhand onmogelijk om op de kolder die je afscheidt serieus in te gaan.
Dat koldergehalte straalt af op jouw naam, en daar kan ik niets aan doen.
Wees dus blij dat je hier anoniem bent. Dan kan je rustig doorgaan zonder dat die kolder je echt persoonlijk kan worden kwalijk genomen. Hoewel het wel eens tijd werd dat dat wel zou kunnen.

Tot dan ben je de duidelijkste waarschuwing tegen vertrouwen in de homeo die ik maar zou kunnen bedenken !!

Fabuleer nog wat door !

Roeland
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

het is geen kolder
homoeopathie is gebouwd op empirie
god = music
ik ben feminist
ervaring telt