Re: Is onze 'vrije wil' dan toch gedetermineerd ?
Geplaatst: 31 jan 2012 11:57
Vraagje....wat een tis?
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Ik kan niets met de wijdlopige omschrijving van een "tis".heeck schreef:Jagang,
Je opteert voor een niet uit de tis halen.
Daar ga ik dus met tegenzin in mee. Maar wie weet komt er desondanks iets boven water waar ik niet aan zou hebben gedacht.
Wellicht, doch wanneer men meegaat in zijn idee dat de vrije wil niet bestaat is zijn vraag domweg irrelevant. je kan iets wat gedtermineerd is, niet bewust veranderen wanneer bewustzijn onderdeel is van, en onderworpen aan het determinsime.heeck schreef:De vraagstelling van Verplaetse blijft ongeacht jouw opmerking geldig.Jagang schreef:Zouden we een keuze hebben?
Het een sluit het ander niet uit.Jagang schreef:Ondanks wat je hier schetst is er een proces waarbij gedragingen en uitlatingen van mensen het gedrag van anderen beïnvloedt. Wat hier in de tis dreigt te raken is dat jij de toekomst als vastliggend ziet, terwijl het alleen zo is dat alles zijn oorzaken in het nabije of verdere verleden heeft.
Nee, maar het laat wel de futiliteit ervan zien.Ook die opmerking maakt de vraagstelling niet ongeldig.Jagang schreef:Hij houdt het dus niet vol, zo is al gebleken.
Waaruit blijkt dat Verplaetse dat niet is vergeten?Jagang schreef:Daar zit je raak. Omdat ik Verplaetse bij een lezing van hem in Leeuwarden heb gesproken, weet ik dat hij dat niet is vergeten. Zelf heb ik hier op dit forum al meer dan eens die verwijtbaarheid als het drijvende mechaniek naar voren gebracht.
Ja, dat bevestigde ik toch al met mijn uitspraak over het nut van verwijtbaarheid/verantwoordelijkheid?Jagang,
ad 1) Wat gaat gebeuren heeft altijd zijn wortels in het verleden zelf. Daar moet je dat keiharde feit niet bij vergeten dat mensen (en niet die alleen) kunnen leren van ervaringen. Inclusief die van en met soortgenoten.
Dat lijkt me wel.ad 2) Je vindt maar.
Grotere hersenen met een formidabel aandeel in ons totale energie-verbruik bovendien, maken het mogelijk om meer kennis sneller uit de omgeving op te nemen en uit te werken tot een profijtelijker gedrag voor de drager van die hersenen. Dat echter heeft niets met vrije wil uit te staan.
ad 3)
Dat denken we in dat geval alleen maar omdat we de toekomst niet kunnen voorspellen.Zoals hiervoor aangetipt biedt een werkelijkheid die telkens voortkomt uit het voorafgaande wel degelijk flexibiliteit.
Wat is intelligentie, als er geen wezenlijk verschil is tussen de werking van het brein, en dat van fysische objecten die met elkaar botsen?Precies die welke voortkomt uit het soms onzichtbaar trage, maar vooral bij het snellere kunnen denken.
Alleen zit die wat anders in elkaar dan we dachten.
Een zeer contra-intuitieve zaak. Dat wel.
Hoe krachtig onze hersenen ontwikkeld zijn om juist bij onze dagdagelijkse bezigheden actief te zijn kan je geillustreerd zien in Merlin Donalds' "A Mind So Rare".
Dat daaronder een verklaringsmechaniek ligt dat niet één op één overeenkomt met onze ervaringen maakt het extra noodzakelijk de zaak niet in de tis te laten lopen.
Roeland
Je voert woorden in die ik liever niet gebruik omdat je daarmee verduistert hoe binnen een systeem met alleen maar bepalende oorzaken zoiets voor kan komen als een verwarring over een vrije wil.Jagang schreef:Flexibiliteit en determinisme sluiten elkaar ten ene male uit.
Dat zijn fundamenteel onverenigbare concepten.
Determinisme betekent dat alles vastligt, niet meer en niet minder.
Ik volg je niet.heeck schreef:Je voert woorden in die ik liever niet gebruik omdat je daarmee verduistert hoe binnen een systeem met alleen maar bepalende oorzaken zoiets voor kan komen als een verwarring over een vrije wil.Jagang schreef:Flexibiliteit en determinisme sluiten elkaar ten ene male uit.
Dat zijn fundamenteel onverenigbare concepten.
Determinisme betekent dat alles vastligt, niet meer en niet minder.
Precies wat ik bedoel met mijn zorg over het in de tis (=verward) raken in redeneringen die onvoldoende uit elkaar worden gehouden.
Nee, als het universum deterministisch is, is die flexibiliteit om ons heen een illusie, en bevinden we ons in werkelijkheid in een situatie zoals hieronder weergegeven:A) De door jou gewenste flexibiliteit is onmiskenbaar, maar wel in verschillende mate aanwezig bij al wat leeft en B) de oorzakelijkheid van alles dat voorvalt is op geen manier aan de kant te schuiven.

Enerzijds blijft er dus die wereld van het verklaren met de droge puzzel die je niets anders biedt dan die bouwstenen A) en B) en anderzijds ervaren we al die verschillende manieren van omgang met elkaar middels een van meest gecompliceerde hersenen van al dat leeft en kroelt.http://www.humanistischecanon.nl/verlichting/spinoza schreef: knip. . .knip. . .knip
Natuurwetten en vrijheid
Kenmerkend is dat de mens volgens Spinoza onderworpen is aan natuurwetten. De mens is immers onderdeel van de natuur. Maar als de mens onderworpen is aan dezelfde natuurwetten als rotsblokken, waterlelies en pluimvee, dan is de vrije wil een illusie.
Vrijheid blijkt dan ook beduidend complexer dan we ons in eerste instantie voorstellen. Vrij is dat wat vanwege zijn eigen aard en natuur bestaat en alleen door zichzelf tot handelen wordt aangezet. Gedwongen is dat wat vanwege iets anders bestaat en (door iets anders dan zichzelf) tot een vaststaande manier van handelen wordt aangezet.
Vrijheid is bij Spinoza geen vermogen van een mens met een vrije wil, maar een serie handelingen die overeenstemmen met de noodzakelijke wetten van de natuur. Daarom is het noodzakelijk om een helder inzicht te hebben in onze hartstochten als natuurverschijnselen. Onze vrijheid en ons geluk, liggen besloten in het bewustzijn van deze natuurverschijnselen. Streven naar vrijheid is het bevrijden van de hartstochten die ons belemmeren te leven volgens de rede. Het is immers via de rede dat wij de natuur / God leren kennen. Wees redelijk en houd jezelf in toom, zo luidt de boodschap.
... wellicht kun je daarna die aanzet, dat 'idee of ideeën' concreet benoemen enValère schreef:<< >>
-Die aanzet is een idee of ideeën, die in onze hersenen als energie-processen opgeslagen zijn ; en die dan onze wil, ons denken en doen bewegen en doen handelen .
Wordt de werking van materie beheerst door de natuurwetten, worden natuurwetten veroorzaakt door de eigenschappen van materie, of is daar sprake van een wisselwerking? Zou zich op enig moment een of ander fenomeen daadwerkelijk onttrekken aan bepaalde natuurwetten, toont zulks dan het bovennatuurlijke aan of slechts de onvolledigheid of zelfs de onjuistheid van die natuurwet?David Bakker schreef:Wij, ook onze hersens, bestaan toch uit atomen. En de werking van atomen wordt toch beheerst door de natuurwetten. Wie beweert dat er een vrije wil bestaat gelooft dus in het bovennatuurlijke.
WikipediA schreef:
Wet (wetenschap)
<< >>
Natuurwetten
<< >>
omdat in principe iedere schijnbare wetmatigheid niet meer dan een model is,
dat bij nader onderzoek niet helemaal juist of misschien zelfs volledig fout kan blijken.
<< >>