Jagang schreef:Maar mensen zijn niet slechts culturele wezens.
Dat kán gewoon niet.
Niet slechts, maar het belang van cultuur wordt nog steeds enorm onderschat.
We kunnen bijvoorbeeld eens proberen ons voor de geest te roepen welke ontzaglijke organisatie, taakverdeling, samenwerking etc... nodig was om de hardware en software voor een videogame te maken en te verspreiden in een netwerk van handel, transport, prijsbepaling, verdeling van de opbrengst van winst tot lonen tot bijdragen aan de gezondheidszorg en de transportmiddelen etc....
Feitelijk kunnen we als individu onmogelijk de volledige technische werking overzien. Het enige "organisme" dat al die kennis bevat en kan aanwenden is de cultuur.
Jagang schreef:Wanneer je in een artikel over "wild justice" (terecht) aanhaalt dat de wortels voor onze moraal een evolutionaire geschiedenis kennen, heeft het geen zin om ditzelfde verband te ontkennen wanneer het gaat om andere gedragingen, zoals agressief/defensief handelen.
Alles wat leeft kent een evolutionaire geschiedenis, maar iets wat een evolutionaire geschiedenis kent is niet noodzakelijk door genen bepaald, en "door genen bepaald" is niet hetzelfde als "niets aan te doen".
Ik ontken geen enkel verband, maar onderschat de complexiteit van de verbanden niet.
Uit
Wild Justice:
De populaire opvatting is dat Charles Darwin natuurlijke selectie enkel als een evolutionaire wapenwedloop zag. Het leven was een bloedige strijd op leven en dood, meestal om sex en voedsel. Moeders eten hun jongen en broers en zusters bestrijden elkaar tot de dood. Als we met zo'n oogkleppen naar de natuur kijken zien we dieren die hun kost bijeenscharrelen middels evolutionaire conflikten. Maar dit is slechts een klein gedeelte van wat zich afspeelt. Naast de conflicten en competitie is er een overweldigend vertoon van samenwerking, wederzijdse hulp en zorg [zie ook
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 25#p261825" onclick="window.open(this.href);return false;.]
Na onderzoek van verschillende apensoorten, kwamen primatologen robert Sussman en Paul Garber en geneticus James Cheverud tot het besluit dat de meeste sociale interakties overwegend toenaderend (affiliative), en niet verdelend (divisive) werken. Verzorgen en vlooien (grooming) en momenten van spelen overwegen, met slechts uitzonderlijk oprispingen van gevecht of dreiging. Bij de halfapen, de oudste nog levende groep, zijn 93,2% van de sociale contacten toenaderend. Bij de apen van de Nieuwe Wereld is dat 86.1%, bij de apen van de Oude Wereld 84,8%. Ongepublicieerde data voor Gorilla's vertonen 95,7% toenaderend gedrag. Na 25 jaar onderzoek van chimpansees schreef Jane Goodall in
The Chimpanzees of Gombe:
Men krijgt makkelijk de indruk dat chimpansees agressiever zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Vredelievende interacties komen veel meer voor dan agressieve; zachte dreigende gebaren zijn veelvuldiger dan hevige; er wordt veel meer gedreigd dan echt gevochten; en ernstige gevechten met gewonden zijn zeer zeldzaam vergeleken met de relatief mildere.