Besnijden is kindermishandeling
Moderator: Moderators
-
Destinesia
Re: Besnijden is kindermishandeling
De geweldige humor in de film Year One over o.a. besnijdenis was erg relativerend moet ik zeggen. Sommige dingen die allerlei religieuzen door de eeuwen heen bedacht hebben worden dan ineens héél erg helder. Alsof je de belachelijkheid van religieuze dwangneuroses eerder niet opmerkt, waarschijnlijk vanwege de door de maatschappij opgedrongen 'respect-codes' voor iemands godsdienstige overtuigingen. Hoe ráár ze ook zijn.
Ja en beledigd zijn is iets wat religieuze mensen altijd maar willen voelen en ervaren. Het maakt hun geloof soms nog sterker ook. Lijden en zich gekrenkt voelen door "spotters" en "ongelovigen" is een deugd voor religieuzen.
Ja en beledigd zijn is iets wat religieuze mensen altijd maar willen voelen en ervaren. Het maakt hun geloof soms nog sterker ook. Lijden en zich gekrenkt voelen door "spotters" en "ongelovigen" is een deugd voor religieuzen.
-
KluukKluuk
Tegen wat spot heb ik geen bezwaar maar ik vind dat mensen toch niet het wederzijds respect moeten verliezen.
We leven toch zeker in een samenleving waarin ongelovige en gelovige, of dat nu christen, moslim, jood of boeddhist of enig ander geloof is, in vrede kunnen samenleven.
We leven toch zeker in een samenleving waarin ongelovige en gelovige, of dat nu christen, moslim, jood of boeddhist of enig ander geloof is, in vrede kunnen samenleven.
-
Jinny
Kluuk kluuk, wellicht is deze posting je ontgaan?
Gaarne had ik hier je idee over.....
-
KluukKluuk
Dit nu verbieden, iets wat een eeuwenoude traditie is, ben ik op tegen. Ik vind dat de risico's zeer klein zijn, en er zijn zelfs ook enige voordelen met besnijdenis.Jim schreef:Kluuk kluuk, wellicht is deze posting je ontgaan?
Ik vind dat de ouders moeten bepalen of zij besnijdenis van hun kinderen willen niet de overheid.
-
Jinny
Je blijft dus een overbodige operatie steunen. Genoteerd.
Spreek eens met die mensen die door de (op baby leeftijd uitgevoerde) operatie geen of een halve penis hebben.
En welke voordelen zitten eraan?
Ik ken er geen.
Zeker in de westerse wereld niet.
Spreek eens met die mensen die door de (op baby leeftijd uitgevoerde) operatie geen of een halve penis hebben.
En welke voordelen zitten eraan?
Ik ken er geen.
Zeker in de westerse wereld niet.
-
KluukKluuk
Nee ik steun het helemaal niet, maar ik wil het niet verbieden.Jim schreef:Je blijft dus een overbodige operatie steunen. Genoteerd.
Ik meen dat de statistieken met betrekking tot HIV en HPV infectie en sommige vormen van kanker iets gunstiger zijn.Jim schreef: En welke voordelen zitten eraan?
Ik ken er geen.
Of die mogelijke positieven opwegen tegenover de risico's is controversieel.
Maar laat ik nogmaals duidelijk stellen dat ik persoonlijk niet voor besnijdenis ben. Maar ik wil het niet verbieden, ik wil het aan de ouders overlaten niet aan de overheid.
Tussen twee haakjes, het is interessant om de wikipedia pagina's in het Nederlands en Engels naast elkaar te leggen, ik vind de Engelstalige pagina iets meer gebalanceerd.
-
siger
Kinderbesnijdenis overlaten aan de overheid? Is er iemand die dat verdedigt?KluukKluuk schreef:Maar laat ik nogmaals duidelijk stellen dat ik persoonlijk niet voor besnijdenis ben. Maar ik wil het niet verbieden, ik wil het aan de ouders overlaten niet aan de overheid.
De keuze is tussen de ouders of de persoon. Als u het aan de ouders overlaat, ontneemt u de persoon zijn vrijheid.
-
aton
Dit zou nooit een ' eeuwenoude traditie ' mogen geweest zijn ! En noem eens één voordeel van besnijdenis als deze niet medisch noodzakelijk is ? ééntje maar !KluukKluuk schreef:Dit nu verbieden, iets wat een eeuwenoude traditie is, ben ik op tegen. Ik vind dat de risico's zeer klein zijn, en er zijn zelfs ook enige voordelen met besnijdenis.Jim schreef:Kluuk kluuk, wellicht is deze posting je ontgaan?
Dit is het net ! Ouders mogen dit niet bepalen. Hier geldt ook de regel : Baas over eigen lijft en recht op een eigen geloofskeuze. Ik heb nu wel moeite om me hierover nu niet op te winden. Hoe bestaat dit nog, zo'n houding !Ik vind dat de ouders moeten bepalen of zij besnijdenis van hun kinderen willen niet de overheid.
-
KluukKluuk
Ja, we zijn allemaal mensen met meningen en niet iedereen denkt hetzelfde over zaken.aton schreef:Ouders mogen dit niet bepalen. Hier geldt ook de regel : Baas over eigen lijft en recht op een eigen geloofskeuze. Ik heb nu wel moeite om me hierover nu niet op te winden. Hoe bestaat dit nog, zo'n houding !
U heeft uw mening: u wilt het verbieden en ik heb mijn mening: ik wil de ouders de keuze geven.
U kunt zich opwinden maar dat zal toch echt niets aan de zaak veranderen.
-
aton
Waar in godsnaam ( bij wijze van spreken ) haal je deze onzin vandaan ? Ben jij ook van het idee dat iemand niet door verkrachting kan zwanger worden ?KluukKluuk schreef: Ik meen dat de statistieken met betrekking tot HIV en HPV infectie en sommige vormen van kanker iets gunstiger zijn.
-
aton
En om welke reden wil jij deze keuze overlaten aan de ouders ?????KluukKluuk schreef: U heeft uw mening: u wilt het verbieden en ik heb mijn mening: ik wil de ouders de keuze geven.
-
KluukKluuk
U zou kunnen beginnen met wikipedia:aton schreef:Waar in godsnaam ( bij wijze van spreken ) haal je deze onzin vandaan ? Ben jij ook van het idee dat iemand niet door verkrachting kan zwanger worden ?KluukKluuk schreef: Ik meen dat de statistieken met betrekking tot HIV en HPV infectie en sommige vormen van kanker iets gunstiger zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Circumcisi ... d_diseases" onclick="window.open(this.href);return false;
-
KluukKluuk
Omdat ik er helemaal niet voor ben dat de overheid maar gaat dicteren wat ouders wel en niet kunnen doen met hun kinderen. Er zijn uiteraard grenzen en dan vind ik dat de overheid moet ingrijpen maar niet bij zo iets futiels als het afsnijden van een stukje voorhuid.aton schreef:En om welke reden wil jij deze keuze overlaten aan de ouders ?????KluukKluuk schreef: U heeft uw mening: u wilt het verbieden en ik heb mijn mening: ik wil de ouders de keuze geven.
-
Bram Kaandorp
- Ervaren pen
Om maar een argument van een discussie op het JREF te lenen:KluukKluuk schreef:Omdat ik er helemaal niet voor ben dat de overheid maar gaat dicteren wat ouders wel en niet kunnen doen met hun kinderen. Er zijn uiteraard grenzen en dan vind ik dat de overheid moet ingrijpen maar niet bij zo iets futiels als het afsnijden van een stukje voorhuid.
Denk je er zo over wat betreft alle religieus gemotiveerde verminkingen?
Er zijn vormen van vrouwelijke besnijdenis waarbij "alleen" de kleine schaamlippen worden weggesneden. Dit komt het dichtst bij mannelijke besnijdenis in de buurt.
Zou je dat ook niet willen verbieden?
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
Douglas Adams
Douglas Adams
-
KluukKluuk
Dat is reeds verboden en dat vind ik volkomen terecht.Bram Kaandorp schreef:Denk je er zo over wat betreft alle religieus gemotiveerde verminkingen?KluukKluuk schreef:Omdat ik er helemaal niet voor ben dat de overheid maar gaat dicteren wat ouders wel en niet kunnen doen met hun kinderen. Er zijn uiteraard grenzen en dan vind ik dat de overheid moet ingrijpen maar niet bij zo iets futiels als het afsnijden van een stukje voorhuid.
Er zijn vormen van vrouwelijke besnijdenis waarbij "alleen" de kleine schaamlippen worden weggesneden. Dit komt het dichtst bij mannelijke besnijdenis in de buurt.
Zou je dat ook niet willen verbieden?