Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door Jagang »

gerard_m schreef:@ Jagang:

Een aantal eigen interpretaties presenteerde je als "feiten". Vervolgens laat ik andere interpretaties zien of teksten die jouw "feiten" tegenspreken. In reactie daarop kom je met een uitleg ergens op internet of met dingen als:
De bijbel spreekt zichzelf op zoveel punten tegen.
Daarmee versterk je mijn reactie: jouw interpretaties zijn geen feiten waaraan je algemeen geldende conclusies voor de hele religie kunt verbinden.
Dat kan alleen wanneer het jou zo uitkomt, bedoel je?

Wanneer ik zeg dat "je naasten" binnen het christendom van oorsprong je geloofsgenoten zijn, is dat vrij logisch.

De grote monotheistische religie's zijn in het leven geroepen om een cohesieve "ingroup" te creëren in een vijandige wereld.
Ze werden vooral gebruikt om mensen tegen elkaar aan te doen kruipen voor bescherming (geëxternaliseerd in "bescherming van/door God"), en om hen op het gewenste moment te mobiliseren tegen een al dan niet ingebeelde vijand.
Je doet algemene uitspraken o.b.v. je eigen interpretaties, presenteert dit als "feit" en beweert vervolgens dat de kleine minderheid die dat ook zo ziet "representatief voor het christendom" is. Erg rationeel is dit allemaal niet.
Het is geworteld in het religieuze verleden, waar religie heeft kunnen laten zien waar het toe in staat is in een situatie van alleenheerschappij.
Het overgrote deel van haar bestaan, is het christendom een onderdrukkende, totalitaire instantie geweest die onvoorwaardelijk conformisme eiste van iedereen binnen haar invloedssfeer.

Dit werd gedurende de periode van de reformatie nog eens extra benadrukt, toen een aantal ondernemende clerici voor zichzelf wilden beginnen, en de RK kerk op eenzelfde wijze begonnen te bevechten als dat de RK kerk anderen had bevochten.

Heidenen- en heksenverbrandingen bereikten gedurende deze periode ook een waanzinnig hoogte-/dieptepunt.

Pas na deze waanzin kwam het secularisatieproces op gang, en kwam er wetgeving om kerken politiek aan de ketting te leggen.
Ongetwijfeld hebben kerkelijken zich deels vrijwillig bij dit proces neergelegd, gezien het enorme verlies aan mensenlevens binnen alle gelederen.

Maar dat betekent niet dat we de secularisatie aan het christendom te danken hebben, noch dat we "moderne" interpretatie's aan het christendom te danken hebben.
Nee, deze "moderne" interpretatie's hebben we juist aan het secularisme te danken.

Religieuzen lopen, een witte raaf daargelaten, altijd achteraan als het gaat om vernieuwing en modernisering.
Waar zij zich aanpassen, gebeurt dit traag en met tegenzin.

Conservatisme is altijd representatief geweest voor religie, en zal dat vermoedelijk ook wel blijven.
Zelfs als je de definitie oprekt naar persoonsverheerlijking, vallen diverse anti-religieuze misdadige regimes (waaronder Pol Pot) er niet onder.
Hoezo rek ik de definitie op?
Is het aanbidden van Jezus dan geen persoonsverheerlijking?
Juist wel, want het draait om uitgevaardigde decreten, en opvolging.
Religie draait om gehoorzaamheid.
De "geestelijk leider" roept, en gelovigen buigen hun hoofd.
Zo is het ooit bedoeld.
Alweer een niet onderbouwde stelling over "hoe het ooit bedoeld is geweest". Daar kan ik weinig mee.
Hoezo, "niet onderbouwd"?
Wat is de functie van de Paus?

Generaal van de RK kerk, officieel onfeilbaar binnen deze gelederen.

Geestelijk leiders bepalen binnen religie, met het "heilige schift" onder de arm wat gelovigen zouden moeten doen.
Dat gelovigen zich daar niet altijd evenveel van aan (hoeven te) trekken, is te danken aan de secularisatie, waardoor hen niet langer het mes op de keel kan worden gezet door clerici.
Miljoenen religieuzen ervaren het in elk geval niet zoals jij vindt dat het bedoeld is.
Religieuzen zijn bedreven in zelfbedrog.
Natuurlijk "ervaren" ze het niet zo, en al zouden ze het zo ervaren, dan zouden ze het niet zeggen, want dat is slechte PR.

Ondertussen is het wel hoe religie werkt.
In de ideale wereld werkt het inderdaad altijd zo. Ik had moeten zeggen "onder wetenschappers en in het bedrijven van wetenschap, bestaan uitwassen". Het is mensenwerk en er spelen andere zaken mee (emotie, politiek, status, geld,...). Wanneer je de oorzaak van uitwassen weglaat, ga je verkeerde conclusies trekken. Het zou onzin zijn om de oorzaak bij "wetenschap" te leggen. Ik zie je wel zo redeneren als het om religie gaat.
Dat klopt omdat de wetenschappelijke methode a-politiek, en niet normatief is, terwijl religie dit niet is.
De scheiding die binnen de wetenschap bestaat tussen de voorgeschreven methodiek enerzijds, en politiek anderzijds, bestaat bij religie niet.

Wetenschap en relligie zijn onvergelijkbare grootheden, en dat rechtvaardigt het verschil in benadering dat ik hanteer.
Religie daarentegen, is niet a-politiek, en niet waardenvrij.
Dat klopt, maar so what?
Daarom dus.
Je kunt ook concluderen dat sommige geschriften kennelijk ruimte bieden voor een modernere interpretatie.
Elk geschrift leent zich voor interpretatie- en cherrypick-kunsten.
Wel is sociale druk erg belangrijk mbt de vraag waar, wanneer en in welke mate dit mogelijk is.

Maar laat ik duideljk zijn, en zeggen dat ook de "moderne interpretatie's" vaak nog behoorlijk conservatief zijn, en dat de aanhangers van deze tak van sport nog steeds niet vooraan lopen als het gaat om vernieuwing.

Zie bijvoorbeeld hoeveel gedoe het afschaffen van de wet tegen godslastering nog heeft opgeleverd.
Uiteindelijk zijn het liberale partijen geweest die het afschaffen van deze wet er door hebben gedrukt, terwijl zelfs een in identiteitscrisis verkerende CDA dit lang heeft tegengewerkt.
Zoals dit voor veel ideologieen ook geldt. De moderne socialist denkt ook heel anders dan tientallen jaren geleden.
De socialist hoeft dan ook geen dikke boeken met citaten door te spitten, maar hoeft alleen wat te vinden.
Als de passanten ook islamitisch zijn, is er niets aan de hand.
Dat waren ze alleen lang niet altijd, want als handelskruispunt, dreven Arabische landen handel met andere, niet Islamitische mogendheden.
Uitwisseling met niet-Islamitische handelsmissie's en transportkonvooien waren dan ook onvermijdelijk.
Maar het effect van handel blijkt sowieso niet te bestaan: Arabie lééft op de handel met westerse landen.
Het effect van de handel bestaat wél, alleen moet je dan wel het type handel drijven dat een goede PR vereist.
Dit is met het verkopen van olie in een olieverslaafde wereld nauwelijks het geval.
De Saudische oliesheikh, hoeft niets te doen voor zijn geld.
Hoeft niet te onderhandelen, en zelfs niet te innoveren.
Zolang hij nog over olie beschikt, tenminste.

Wanneer je een land hebt dat niet van olie alléén kan leven, en dat regelmatig nieuwe opdrachtgevers/contracten moet aantrekken, kan je het je niet veroorloven om als een proleet tegen iedereen tekeer te gaan.

Diplomatie is domweg een vereiste om een land zonder monopolie economisch aan de praat te houden.
Je negeert de eeuwen Europese invloed, en de 13e eeuw geldt alleen voor Atjeh, waar inmiddels de sharia is ingevoerd.
Van welk belang is de Europese invloed op de Islam?
Stel je zelf niet steeds dat Islam zich van aardse zaken niets aantrekt?
Dat Islam invloed heeft op Europa, in plaats van Europa op de Islam?
In dat geval lijkt het me volkomen terecht dat ik de Europese invloed negeer. :wink:

De Islam is overigens al sinds de 16e eeuw de belangrijkste religie in dit gebied, terwijl de sharia ( "Meer religieuze autonomie") er pas in de jaren '50 van de afgelopen eeuw is geïmplementeerd.
Dit overigens op een niet-legitieme wijze, aangezien Atjeh nog steeds bij Indonesië hoort, en de centrale overheid derhalve nog steeds aanspraak kan maken op haar wettelijke gezag daar.

Maar natuurlijk is de kwestie destijds afgehandeld met "respect" voor "religieuze gevoeligheden".
De vraag is waar dat door komt. Terwijl steeds meer informatie beschikbaar komt (internet, etc) zie je in het westen secularisatie en in de islamitische wereld conservatisme.
Dat komt omdat iedereen meelift op internet.
Niet alleen seculiere informatiezoekers, maar ook haatpredikers en volgelingen.

Waar de een op internet de mogelijkheid ziet om zijn kennis te vergroten, ziet de ander een hernieuwde mogelijkheid om zijn troebele boodschap aan bestaande en potentiele volgelingen te verkopen.
Sommigen hebben liever simpele, hapklare antwoorden dan informatie.

De secularisatie in het westen is overigens wel enige tijd vóór het internet begonnen.
Jouw bewering dat elke monotheistische religie wil overheersen, staat er ook niet.
Het gebod dat ik gequote had, getuigde van intolerantie jegens andersgelovigen.
Als je roept dat andere goden vals zijn, (niet helemáál onterecht trouwens, want dat zijn álle goden..) praat je niet alleen tegen christenen, maar ook tegen andersgelovigen.
De andersgelovigen lezen dat boek niet lijkt me.[/quote]
Jawel, dat doen ze wel.
Zie ook de (inter)religieuze debatten, en de theologische discussie's tussen gelovigen van verschillende pluimage. (Een futiele exercitie overigens.)
Ze doen daarin bijna niets anders dan naar het geschrift van een ander wijzen, om vervolgens met hun eigen schrift als referentie te roepen dat het niet klopt.
"De Bijbel stelt dat Jezus de Zoon van God is, maar dat klopt niet, want in de Koran staat...."

Een gebed zonder eind, om maar in de terminologieën te blijven.
Natuurlijk vindt elke religie dat hun eigen god de ware is.
Had er moeten staan dat andere goden ook een beetje echt zijn?
Ik begrijp überhaupt niet dat "andere goden" vermeld moeten worden, als ze toch vals zijn.
Een god die concurrentie vreest van (andere) sprookjes?
Dat heeft niets met intolerantie te maken. Intolerantie komt voort uit leefregels over omgaan met die verschillen. En die verschillen nogal tussen religies en ideologieen.
Laten we zeggen dat de een er een "modernere" (Lees: Minder religieuze) interpretatie/cherrypick methode op na houdt dan de ander.
Jij stelt dat alle goden vals zijn. Maakt dat jou intolerant?
Nee, want ik hoef geen eigen sprookjesfiguur te introduceren die de empirische en de morele waarheid voor zich opeist, en in dat proces jaloers is op anderen.
Stellen dat alle goden vals zijn, is een meer tolerante basishouding dan stellen dat alle goden vals zijn-op-één-na.
En daar tegenover kun je dan weer zeggen dat het koninkrijk van god niet op aarde is en dat een christen het aardse gezag moet accepteren (dus ook als dat iemand is die niet in een god gelooft). Er zijn dan ook nergens massale opstanden aan de gang van christenen tegen de seculiere regeringen.
We hebben het nog steeds over dwazen, hé?
Klopt, ik negeer niet de verschillen tussen religies. Neemt niet weg dat er zeer intolerante christen en uiterst tolerante moslims bestaan.
Voor mij is de omgang het belangrijkst, en daarin zie ik met de Islam momenteel meer, en vooral grotere problemen dan met christenen.
Maar dat dat verschil zuiver te danken is aan doctrine, wordt m.i. steeds onvoldoende aangetoond.

Wat ik vooral opmerkelijk vindt van iemand die een christelijke overtuiging verdedigt, is het gegeven dat je aan Islam feitelijk een grotere kracht toedicht dan aan het christendom. Ik zou me dan bijna gaan afvragen in welke godsdienst je het meest gelooft, aangezien je de Islam een stuk minder abiguïteit toedicht dan het christendom.

Vanuit mijn perspectief als materialist, is het onbestaanbaar dat een tekst in een oud boek de enige oorzaak is van alle huidige problemen met de Islam.
Zo'n visie getuigt m.i. van magisch denken, terwijl oorzaken van menselijke problemen primair liggen in materiële toestanden.
Natuurlijk kunnen doctrine's onder bepaalde omstandigheden werken als olie op een vuur, maar uiteindelijk zijn ook dit dode letters.
Woorden in boeken die uit zichzelf niets doen.

Volgens mij veroorzaakt zelfs Mein Kampf vandaag de dag niet veel problemen meer, terwijl ik toch zo aan een exemplaar zou kunnen komen, mocht ik het willen.
Daar verschilt een godsdienst van een politieke partij, maar het punt is natuurlijk dat je prima met elkaar om kunt gaan ook al wijs je elkaars ideologie (of god) af.
Nee, het punt is dat je de argumenten van een ander serieus neemt.
Dwazen neem ik niet serieus.
Een discussiepartner die zich een waardig tegenstander toont wél.

Dat wil niet zeggen dat we het eens zijn, of worden.
Een rechtgeaarde socialist wijst de liberale ideologie ook af. Dat staat een biertje in de kroeg of een politieke samenwerking niet in de weg.
Ik drink geen biertjes met dwazen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gebruikersavatar
gerard_m
Superposter
Berichten: 5506
Lid geworden op: 21 mei 2010 15:49

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef: Waarom? Misschien dat die inspiratie zich wel manifesteerde doordat god letterlijk de woorden in het hoofd van de schijver dicteerde.
Het zou kunnen, maar dit is geen leerstelling in het christendom. Juist omdat dit minder vast ligt, ontstaat ruimte voor interpretatie.
En zijn mensen die zich moslim noemen maar op dit punt er anders over denken, afvalligen of geen echte moslims?
Waarom scheer jij alle moslims over de zelfde kam? Ik wil best aannemen dat de meerderheid van de moslims er op deze manier over denkt maar dat lijkt me nog geen reden om moslims die er anders over denken impliciet als geen echte moslims te bestempelen.
Ik beschreef wat de islam leert over de koran en de status ervan. Ik deed geen uitspraken over inidividuele moslims.

-------------------
Berjan schreef:Als je de moslims wel over een kam scheert en de christenen niet dan ga jij jouw gang maar. Maar ik ken genoeg christenen die net zo'n status aan de bijbel geven, als moslims aan de koran.
En zoals ik al aangaf in een link: Allah heeft de koran niet gedicteerd, maar de engel Djibriel. Ook wel Gabriel genoemd in de Bijbel.
Zie hierboven... Ik gaf al aan dat sommige christenen zo over de bijbel denken, maar het is geen leerstelling van het christendom.

Zoek gerust naar moslims die NIET geloven dat de koran door Allah is geschreven, ik ben benieuwd hoeveel je er gaat vinden.
Volgens mij bekijk jij de christenen en de bijbel door een roze bril. Volgens vele christenen die ik ken slaat de inspiratie niet enkel op de boodschap van de bijble, maar gewoon op de bijbel zelf. Dat er 66 boeken in staan komt door de werking van de Geest. De geschiedenis in de joodse geschriften nemen ze ook serieus, want het staat toch in de Bijbel? Als wetenschap en de bijbel elkaar tegenspreken dan is de bijbel waarheid. Als ze elkaar niet tegenspreken is dat het bewijs van de goddelijkheid van de bijbel.
Ik weet dat dominees en theologen zo niet denken, maar het lekenvolk wel.
Ik weet dat sommige christenen er zo over denken. En anderen niet. Jij hebt het steeds over de lezers. Ik heb het over het boek zelf. De bijbel claimt geen letterlijk dictaat van een god te zijn en de koran wel.
Dus waarom wel terecht fitten op moslims, en dan de meningen van christenen door de vingers zien?
Ik beschreef het verschil tussen de bijbel en de koran, niet hoe gelovigen hem lezen. Het heeft dan ook niets met fitten te maken.

Dit in een poging te verklaren waarom de islamitische wereld conservatiever wordt naarmate de welvaart en informatie toenemen, en het westen niet. Een betere verklaring heb ik hier nog niet gelezen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gebruikersavatar
gerard_m
Superposter
Berichten: 5506
Lid geworden op: 21 mei 2010 15:49

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door gerard_m »

@ Jagang:
Je begint flauw:
Jagang schreef:Dat kan alleen wanneer het jou zo uitkomt, bedoel je?
Ik noem interpretaties uit de bijbel geen feiten. Ik gebruik ze sowieso niet, behalve in reactie op stellingen van jou.

Vervolgens ga je verder met je logica:
Wanneer ik zeg dat "je naasten" binnen het christendom van oorsprong je geloofsgenoten zijn, is dat vrij logisch.

De grote monotheistische religie's zijn in het leven geroepen om een cohesieve "ingroup" te creëren in een vijandige wereld.
Ze werden vooral gebruikt om mensen tegen elkaar aan te doen kruipen voor bescherming (geëxternaliseerd in "bescherming van/door God"), en om hen op het gewenste moment te mobiliseren tegen een al dan niet ingebeelde vijand.
Het zijn interessante speculaties, maar je onderbouwt ze niet. Ik laat ze daarom voor wat ze zijn.
Het is geworteld in het religieuze verleden, waar religie heeft kunnen laten zien waar het toe in staat is in een situatie van alleenheerschappij.
...

Conservatisme is altijd representatief geweest voor religie, en zal dat vermoedelijk ook wel blijven.
Waarvan acte. De laatste 20 eeuwen geschiedenis bevat vrijwel alleen religie, atheisme is een zeldzaam, recent verschijnsel. Dus heeft alle ellende zich afgespeeld in religieuze maatschappijen. Het secularisme is niet als een buitenaards verschijnsel uit de lucht gevallen maar heeft zich ontwikkeld in een (toen) christelijke samenleving.

Dit is geen verdienste van het christendom, maar een nuance op je betoog dat christendom per definitie totalitair en onderdrukkend is.
Zelfs als je de definitie oprekt naar persoonsverheerlijking, vallen diverse anti-religieuze misdadige regimes (waaronder Pol Pot) er niet onder.
Hoezo rek ik de definitie op?
Is het aanbidden van Jezus dan geen persoonsverheerlijking?
Nee, niet volgens christenen. En zelfs dan blijven de misdaden van atheistische regimes zonder persoonsverheerlijking over.
Hoezo, "niet onderbouwd"?
Wat is de functie van de Paus?

Generaal van de RK kerk, officieel onfeilbaar binnen deze gelederen.
De baas van de katholieke kerk is niet de baas van het christendom. Bovendien zijn ook veel katholieken het zeer oneens met de paus, zonder enig probleem te ondervinden.
Religieuzen zijn bedreven in zelfbedrog.
Natuurlijk "ervaren" ze het niet zo, en al zouden ze het zo ervaren, dan zouden ze het niet zeggen, want dat is slechte PR.

Ondertussen is het wel hoe religie werkt.
Een mooie speculatie weer. De religieuzen hebben het nog niet door, maar Jagang wel?
Wetenschap en relligie zijn onvergelijkbare grootheden, en dat rechtvaardigt het verschil in benadering dat ik hanteer.
Rationeel zou je een verschijnsel objectief moeten benaderen. Ik bespeur dat niet in je reacties. Je slingert er tal van stellingen en generalisaties doorheen die niet rationeel zijn.
Maar laat ik duideljk zijn, en zeggen dat ook de "moderne interpretatie's" vaak nog behoorlijk conservatief zijn, en dat de aanhangers van deze tak van sport nog steeds niet vooraan lopen als het gaat om vernieuwing.

Zie bijvoorbeeld hoeveel gedoe het afschaffen van de wet tegen godslastering nog heeft opgeleverd.
Uiteindelijk zijn het liberale partijen geweest die het afschaffen van deze wet er door hebben gedrukt, terwijl zelfs een in identiteitscrisis verkerende CDA dit lang heeft tegengewerkt.
We zijn het toch nog ergens over eens (en neem naast deze idioterie wat mij betreft ook de religieuze scholen en de zondagsrust mee). Maar ik hoop dat je het verschil ziet tussen een CDA dat een dood wetje in stand wil houden en de executies in Saoedi Arabie waar dit wetje nog volop leeft. En het CDA roept hier meer afkeer op dan die executies. Daar begon deze discussie mee, het punt van dominee Visser over selectieve kritiek. Ik roep mee als het gaat om dit soort belachelijke wetjes, maar snap niet dat bij veel ernstigere zaken vanuit de islam zo anders wordt gereageerd.

Dat heeft trouwens niets te maken met "verdedigen van het christendom", want ik ben het volledig eens met dit soort kritiek.
Als de passanten ook islamitisch zijn, is er niets aan de hand.
Dat waren ze alleen lang niet altijd, want als handelskruispunt, dreven Arabische landen handel met andere, niet Islamitische mogendheden.
Uitwisseling met niet-Islamitische handelsmissie's en transportkonvooien waren dan ook onvermijdelijk.
Ja,en zonder enig effect op de conservatieve religie.
Het effect van de handel bestaat wél, alleen moet je dan wel het type handel drijven dat een goede PR vereist.
Dit is met het verkopen van olie in een olieverslaafde wereld nauwelijks het geval.
De Saudische oliesheikh, hoeft niets te doen voor zijn geld.
Hoeft niet te onderhandelen, en zelfs niet te innoveren.
Zolang hij nog over olie beschikt, tenminste.
Nee, eeuwenlang was het handel zonder olie. De zijderoute bijvoorbeeld. Deze heeft geen mildheid in de islamitische wereld gebracht. Het heeft de islam slechts verder verspreid.
Je negeert de eeuwen Europese invloed, en de 13e eeuw geldt alleen voor Atjeh, waar inmiddels de sharia is ingevoerd.
Van welk belang is de Europese invloed op de Islam?
De Nederlanders hebben grote invloed gehad op de cultuur, de wetgeving en de vrijheid van geloof voor niet-moslims.
Stel je zelf niet steeds dat Islam zich van aardse zaken niets aantrekt?
Als je bedoelt dat moslims op geen enkele manier door andere zaken worden beinvloed: nee, dat stel ik niet.
Dat Islam invloed heeft op Europa, in plaats van Europa op de Islam?
In dat geval lijkt het me volkomen terecht dat ik de Europese invloed negeer. :wink:
Ook dat stel ik niet.
De Islam is overigens al sinds de 16e eeuw de belangrijkste religie in dit gebied, terwijl de sharia ( "Meer religieuze autonomie") er pas in de jaren '50 van de afgelopen eeuw is geïmplementeerd.
Dit overigens op een niet-legitieme wijze, aangezien Atjeh nog steeds bij Indonesië hoort, en de centrale overheid derhalve nog steeds aanspraak kan maken op haar wettelijke gezag daar.Maar natuurlijk is de kwestie destijds afgehandeld met "respect" voor "religieuze gevoeligheden".
Klopt, waarmee je benadrukt hoe de islamitische wereld recent conservatiever wordt terwijl moslims steeds makkelijker aan andere informatie komen (media, internet, opleiding).
De vraag is waar dat door komt. Terwijl steeds meer informatie beschikbaar komt (internet, etc) zie je in het westen secularisatie en in de islamitische wereld conservatisme.
Dat komt omdat iedereen meelift op internet.
Niet alleen seculiere informatiezoekers, maar ook haatpredikers en volgelingen.

Waar de een op internet de mogelijkheid ziet om zijn kennis te vergroten, ziet de ander een hernieuwde mogelijkheid om zijn troebele boodschap aan bestaande en potentiele volgelingen te verkopen.
Sommigen hebben liever simpele, hapklare antwoorden dan informatie.
Allemaal waar, maar dat verklaart niet de tegengestelde bewegingen tussen de islamitische wereld en het westen.
Jawel, dat doen ze wel.
Zie ook de (inter)religieuze debatten, en de theologische discussie's tussen gelovigen van verschillende pluimage. (Een futiele exercitie overigens.)
Ze doen daarin bijna niets anders dan naar het geschrift van een ander wijzen, om vervolgens met hun eigen schrift als referentie te roepen dat het niet klopt.
"De Bijbel stelt dat Jezus de Zoon van God is, maar dat klopt niet, want in de Koran staat...."
Ik zie een debat niet als een teken van intolerantie. Eerder als een vorm van beschaving.
Natuurlijk vindt elke religie dat hun eigen god de ware is.
Had er moeten staan dat andere goden ook een beetje echt zijn?
Ik begrijp überhaupt niet dat "andere goden" vermeld moeten worden, als ze toch vals zijn.
Een god die concurrentie vreest van (andere) sprookjes?
Daar ging het natuurlijk niet om, het ging om de vermeende intolerantie die eruit zou voortkomen.
Jij stelt dat alle goden vals zijn. Maakt dat jou intolerant?
Nee, want ik hoef geen eigen sprookjesfiguur te introduceren die de empirische en de morele waarheid voor zich opeist, en in dat proces jaloers is op anderen.
Stellen dat alle goden vals zijn, is een meer tolerante basishouding dan stellen dat alle goden vals zijn-op-één-na.
Waarom? Jij valt over de uitspraak in de bijbel dat de goden van andere mensen "vals" zijn. Zelf vind je dat ook. Voor mensen die in die goden geloven maakt het geen enkel verschil.
Klopt, ik negeer niet de verschillen tussen religies. Neemt niet weg dat er zeer intolerante christen en uiterst tolerante moslims bestaan.
Voor mij is de omgang het belangrijkst, en daarin zie ik met de Islam momenteel meer, en vooral grotere problemen dan met christenen.
Maar dat dat verschil zuiver te danken is aan doctrine, wordt m.i. steeds onvoldoende aangetoond.
Misschien neem ik nog eens de moeite er een topic aan te wijden. Maar ik merk dat het al snel wordt opgevat als "verdedigen van het christendom", waar het helemaal niet om gaat.

Blijkt ook hier uit:
Wat ik vooral opmerkelijk vindt van iemand die een christelijke overtuiging verdedigt, is het gegeven dat je aan Islam feitelijk een grotere kracht toedicht dan aan het christendom. Ik zou me dan bijna gaan afvragen in welke godsdienst je het meest gelooft, aangezien je de Islam een stuk minder abiguïteit toedicht dan het christendom.

Als de islam zich niet weet aan te passen aan de wereld van de 21e eeuw, vind ik dat een zwakte en geen kracht. Dat geldt voor elke religie die niet meekomt. Vele christelijke stromingen vallen daar ook onder.
Vanuit mijn perspectief als materialist, is het onbestaanbaar dat een tekst in een oud boek de enige oorzaak is van alle huidige problemen met de Islam.
Je maakt het nu zwart wit. Er zijn meer oorzaken, maar de bron van de ideologie valt als oorzaak niet te ontkennen.
Zo'n visie getuigt m.i. van magisch denken, terwijl oorzaken van menselijke problemen primair liggen in materiële toestanden.
Het klinkt me wat te dogmatisch. Materialisme moet de oorzaak zijn. Terwijl de geschiedenis vol staat van ideologieen die massa's mensen wisten te beinvloeden. Materialisme verklaart niet het verschil tussen bezet Tibet en bezet Gaza, of de groei van islamitisch fundamentalisme in welvarende gebieden.
Daar is niets magisch aan.
Natuurlijk kunnen doctrine's onder bepaalde omstandigheden werken als olie op een vuur, maar uiteindelijk zijn ook dit dode letters.
Woorden in boeken die uit zichzelf niets doen.

Volgens mij veroorzaakt zelfs Mein Kampf vandaag de dag niet veel problemen meer, terwijl ik toch zo aan een exemplaar zou kunnen komen, mocht ik het willen.

Als dat je punt is: nee, een boek op zich doet niets. Als miljoenen mensen het boek als een magisch wonder zien, wordt dat anders.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jinny

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door Jinny »

Zullen we weer even back on topic gaan?
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door Jagang »

@ Jin: Waar heb je het over?

@ Gerard_M: Het wordt me te wijdlopig, en ik merk dat ik het overzicht begin te verliezen, en me niet steeds alles meer kan herinneren wat ik eerder geschreven heb.
In een volgende reactie zal ik ingaan op een beperkt aantal punten die me hier van het meeste belang lijken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jinny

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door Jinny »

Ik had toch de indruk dat het niet meer over de acceptatie van christenen in de samenleving ging?
Gebruikersavatar
axxyanus
Moderator
Berichten: 12303
Lid geworden op: 08 nov 2008 21:23

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef:
axxyanus schreef: Waarom? Misschien dat die inspiratie zich wel manifesteerde doordat god letterlijk de woorden in het hoofd van de schijver dicteerde.
Het zou kunnen, maar dit is geen leerstelling in het christendom. Juist omdat dit minder vast ligt, ontstaat ruimte voor interpretatie.
Er is altijd ruimte voor interpretatie. Dat is namelijk een beslissing van de individuele gelovige. Die kan om te beginnen al kiezen of hij iets min of meer letterlijk wil begrijpen of als metafoor.
gerard_m schreef:
En zijn mensen die zich moslim noemen maar op dit punt er anders over denken, afvalligen of geen echte moslims?
Waarom scheer jij alle moslims over de zelfde kam? Ik wil best aannemen dat de meerderheid van de moslims er op deze manier over denkt maar dat lijkt me nog geen reden om moslims die er anders over denken impliciet als geen echte moslims te bestempelen.
Ik beschreef wat de islam leert over de koran en de status ervan. Ik deed geen uitspraken over inidividuele moslims.
De islam bestaat niet. Wat jij hier als de islam aanvoert is waarschijnlijk een interpretatie van een of meerdere stromingen. En door deze interpretatie als de islam te bestempelen, doe je wel degelijk uitspraken over individuele moslims. De individuele moslims die deze interpretatie niet volgen klasseer jij met je uitspraak als afwijkend van de islam.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door Jagang »

axxyanus schreef:De islam bestaat niet. Wat jij hier als de islam aanvoert is waarschijnlijk een interpretatie van een of meerdere stromingen. En door deze interpretatie als de islam te bestempelen, doe je wel degelijk uitspraken over individuele moslims. De individuele moslims die deze interpretatie niet volgen klasseer jij met je uitspraak als afwijkend van de islam.
En dat doet hij niet alleen met de Islam, maar ook bij "het christenendom", zie zijn reactie op het stuk over dominionisten.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door Jagang »

Jin schreef:Ik had toch de indruk dat het niet meer over de acceptatie van christenen in de samenleving ging?
Er was ook nog een kerkelijke die het vergelijk met Islam aanhaalde om zielig te doen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gebruikersavatar
Vilaine
Bevlogen
Berichten: 3717
Lid geworden op: 26 mei 2010 15:38
Locatie: Fryslân

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door Vilaine »

"De" Islam bestaat niet. Maar wat één ding betreft heeft Gerard gelijk en zijn alle moslims het eens. De Koran is het letterlijke woord van Allah zelf. Gabriël was alleen het doorgeefluik naar Mohammed. De Koran is een letterlijk kopie van het exemplaar in de hemel.
De enige discussie is of de Koran door Allah geschapen (Mu'tazila school) is of net als Allah buiten de tijd staat en er altijd was (overige scholen).

Over de waarde van de ahadith, soenah en biografie en over de uitleg verschillen de scholen van mening. Of zoals ook wel gezegd wordt: Waar twee moslims bijeen zijn, zijn er drie partijen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door Jagang »

Vilaine schreef:"De" Islam bestaat niet. Maar wat één ding betreft heeft Gerard gelijk en zijn alle moslims het eens. De Koran is het letterlijke woord van Allah zelf.
Nee hoor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soefisme" onclick="window.open(this.href);return false;
Soefi's geloven dat de Koran en de strikte regels van de sharia uiterlijke regels zijn en dat er diverse stadia van (innerlijke) nabijheid tot God bestaan. Een van de symbolen die dit symboliseert is de roos. De doornen van de roos, die de roos beschermen, staan voor de regels van de sharia. De stam van de roos symboliseert het innerlijke pad, ook wel tariqa genoemd. De bladeren van de roos staan symbool voor marefa waarbij de soefi innerlijke kennis van God ervaart. De geur van de roos staat voor het ervaren van de werkelijkheid (haqiqa) zoals deze is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alevitisme" onclick="window.open(this.href);return false;
De alevieten gaan uit van een religieus-humanistisch wereldbeeld van mens en maatschappij.
De mens staat centraal in de religieuze belevenis. Bijvoorbeeld, iedereen is vrij om op zijn manier een geloofsovertuiging te praktiseren of een 'God', 'een god', 'de goden' of 'het goddelijke' te definiëren, te beleven, te gedenken of dankbaar te zijn.
Een centraal uitgangspunt in het alevitisme is de liefde, respect en tolerantie voor de medemens. De menswaardigheid van de medemens wordt bezien als een voorwaarde voor het eigen handelen.
Alevieten benadrukken de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen. Bijvoorbeeld, het bidden in een gemeenschappelijke ruimte is een vanzelfsprekendheid.
Dogma's als bidden, vasten of pelgrimages zijn niet nodig om een goed en/of religieus mens te zijn. Volgens de alevieten ligt het goede in de mens zelf besloten en niet alleen in de Koran, Mekka of het nakomen van 'hemelse verplichtingen'.
Het praktiseren van een religie mag niet ten koste gaan van de rechten van anderen. Alevieten zijn dan ook voorstanders van democratische beginselen als de scheiding van Kerk en Staat. Dit is eerder een seculier-humanistisch beginsel dan een religieus-humanistisch beginsel.
Maar dat zijn dan weer "geen echte moslims", natuurlijk.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gebruikersavatar
gerard_m
Superposter
Berichten: 5506
Lid geworden op: 21 mei 2010 15:49

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door gerard_m »

Jagang schreef:
axxyanus schreef:De islam bestaat niet. Wat jij hier als de islam aanvoert is waarschijnlijk een interpretatie van een of meerdere stromingen. En door deze interpretatie als de islam te bestempelen, doe je wel degelijk uitspraken over individuele moslims. De individuele moslims die deze interpretatie niet volgen klasseer jij met je uitspraak als afwijkend van de islam.
En dat doet hij niet alleen met de Islam, maar ook bij "het christenendom", zie zijn reactie op het stuk over dominionisten.
Ik begrijp niet waar je dit vandaan haalt. Ik geef overal aan dat christenen verschillend over de onderwerpen denken en de bijbel alle kanten op geinterpreteerd kan worden.
Er was ook nog een kerkelijke die het vergelijk met Islam aanhaalde om zielig te doen.
Daar ging het artikel mede over, zo ontstond de discussie. Maar zo nadenkend kom ik tot de conclusie dat de dominee toch een fout maakt door islamkritiek en christendom kritiek aan elkaar te linken.
Zijn punt over islamkritiek is zeer terecht, maar in een artikel over acceptatie van christenen slaat het nergens op.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door Jagang »

Prima, dan begin ik elders een dezer dagen wel een nieuw topic, en dan zal ik mijn bezwaren zodanig trachten te formuleren dat het voor iedereen overzichtelijk is.

Bezwaren omtrent de neiging van christenen om zichzelf positief te portretteren ten aanzien van de Islam, als zou het om een inherent en intrinsiek verschil gaan, dat bij voorbaat altijd zal bestaan.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gebruikersavatar
gerard_m
Superposter
Berichten: 5506
Lid geworden op: 21 mei 2010 15:49

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door gerard_m »

Ik ben benieuwd naar dit topic.

Blijft in de kritiek van dominee Visser staan, dat -zelfs als christendom en islam precies even slecht zouden zijn- de kritiek naar de islam met vergoeilijkingen gepaard moet gaan. Een verschijnsel dat ik graag zou snappen. Misschien open ik er een topic over.

Zoals gezegd staat dat los van kritiek op het christendom. Er is geen reden om het christendom dan ook maar te sparen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Acceptatie van christenen in samenleving neemt snel af

Bericht door Jagang »

gerard_m schreef:Blijft in de kritiek van dominee Visser staan, dat -zelfs als christendom en islam precies even slecht zouden zijn- de kritiek naar de islam met vergoeilijkingen gepaard moet gaan. Een verschijnsel dat ik graag zou snappen. Misschien open ik er een topic over.
Dat komt omdat het vraagstuk in de discussie, en die fout maak ik ook, merk ik, steeds vanuit verschillende invalshoeken wordt benaderd.
Invalshoeken die overigens elk zo hun eigen problemen kennen.

De ene keer wordt beweerd dat de Islam minder interpretatieruimte kent (Het vaststellen van de hoeveelheid interpretatieruimte is al een probleem op zich: hoe kwantificeer je zoiets?), en daadoor intrinsiek slechter is, terwijl de vraag hierboven weer meer gericht is op de actuele toestand mbt Islam, terwijl dat niet noodzakelijkerwijs hetzelfde is.
Daarnaast denk ik dat je als secularist een dergelijke vergelijking eigenlijk ook helemaal niet moet willen maken, omdat het werkelijk onherroepelijk uitdraait op theologisch gekissebis.

Deze, en andere problemen/redeneringen wil ik ook gaan meenemen in het nieuwe topic.

Overigens vergoeielijk ik helemaal niets, en ik neem de algemene uitspraak van de dominee dan ook voor kennisgeving aan.

Zelf vermoed ik dat dat komt omdat veel mensen teveel angst hebben om anderen te beledigen.
Helemáál wanneer het op religie aankomt.
En grosso modo zijn moslims een wel erg gemakkelijk te beledigen groep.
Dat schudt ons het tijdens de opvoeding ingepeperde "respect" (Lees: conflictvermijdend gedrag.) voor religie weer wakker.

Het is per slot van rekening nou ook weer niet zo heel lang geleden dat er hier groepen naast elkaar leefden onder een ongemakkelijke wapenstilstand.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Plaats reactie