Allerhande (stationaire/anderszinds) motoren (oud/nieuw)

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Allerhande (stationaire/anderszinds) motoren (oud/nieuw)

Bericht door Jagang »

Oude generatorset van Kohler.
De motor lijkt zo uit een auto te zijn gelepeld. :-)

Een viercilinder lijnmotor, en een zgn. "flathead", te identificeren aan de lage cilinderkoppen met recht omhoog stekende bougies.
Flatheads zijn ook wel zijklepmotoren.
In plaats van in de cilinderkop, liggen de kleppen dan in het motorblok, waaraan dan ook in- en uitlaatspruitstuk aan zijn bevestigd.

Dergelijke motoren raakten gaandeweg de 50-er jaren van de afgelopen eeuw uit de gratie door hun lagere rendement tov kopklepmotoren.
Al was hun constructie wel eenvoudig en robuust.

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Allerhande (stationaire/anderszinds) motoren (oud/nieuw)

Bericht door Jagang »

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Allerhande (stationaire/anderszinds) motoren (oud/nieuw)

Bericht door Jagang »

Ook een bijzonder geval.
Een Aermotor "8 stroke engine".

Normaliter kennen we de "2 & 4 stroke" motoren, maar voor zaken waarbij maar een beperkt vermogen nodig is, zoals bijv. het pompen van water.
Ze werden door de fabrikant Aermotor gemaakt om op windstille dagen de functie van de eveneens door hen geproduceerde windmolens over te nemen, die vaak directe mechanische arbeid betrof.

Op zich is de motor niet heel anders dan een "hit & miss" viertaktmotor, behalve dat de uitlaatklep bij vier van de acht slagen open blijft staan, zodat de atmosferische inlaatklep dan sowieso niet opent. Een centrigugaalregulateur kan bovendien de uitlaatklep nog langer openhouden wanneer het toerental te hoog oploopt, zodat de motor één of meerdere cycli overslaat. Dit zie je ook op andere stationaire motoren terug.

Door het relatief grote aantal omwentelingen per verbranding, is waterkoeling, of geforceerde luchtkoeling niet nodig.
Passieve koeling aan de lucht volstaat.

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Plaats reactie