axxyanus schreef:Jagang schreef:Ik geloof dat ik het af en toe iets heb.
Maar ik kan niet ontdekken of het ergens mee samenhangt.
Een soort zachte bromtoon dan, alleen als het stil is om me heen.
Dat zou je bloedsomloop kunnen zijn. Als ik het goed voorheb loopt er een bloedvat dicht bij je trommelvlies en
kan je als het echt heel stil is, het bloed dat daar door stroomt horen ruisen.
Dat is het bijna altijd.
Ik herken dat niet als een bromgeluid, zoals Jagang aangeeft, maar een meer hoogtonige ruis.
Als ik lang achter mijn laptop zit, dan weet ik soms niet meer wat ik hethardste hoor. De ventilator of mijn tinnitus.
Ik denk dat het verschillend ervaren kan worden.
Vermoeidheid, hoge bloeddruk, bloedvatvernauwing, een sterk bewustzijn van eigen lichaam, om wat voor reden dan ook zijn de grootste oorzaken.
Ik kan me nog herinneren dat ik het als meisje van 11/12 jaar altijd had na een zaterdag wandelvereniging.
's Avonds kon ik dan van vermoeidheid moeilijk in slaap komen en ruiste het ook altijd in mijn oren.
Later altijd bij spanning en oververmoeidheid van de nekspieren, wat bij de meeste mensen misschien niet de oorzaak is, maar wel sterke invloed heeft, zooals idd. ook na een whiplash.
Blokkeringen van de de hoge nekwervels bij bijv. arthrosis zijn ook vaak een oorzaak.
De meest spectaculaire "wonderbaarlijke genezingen" waren altijd bij mensen, die knettergek werden van dat geruis en nekklachten.
"Handoplegging" op de oren en het laten bewustworden van het geluid als hetzelfde zijnde als dat je een schelp voor je oor hield en dan de zee hoorde ruisen.
Gerustgesteld door de wetenschap, dat het vooral de negatieve aandacht was die het verschijnsel kreeg, de grootste oorzaak was van de klacht, was het vaak zelfs binnen een paar uur helemaal weg.
Om in zeer geringe mate af en toe terug te komen bij vermoeidheid.
Natuurlijk is de meer ernstige tinnitus veel vaker permanent aanwezig, maar geeft minder klachten, als er minder aandacht aan wordt gegeven.
Soms, zoals vanochtend bij mij, komt er even een sirene door, om ook weer voorbij te gaan.
Geen reden voor een doktersbezoek.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.