Yours schreef:
Ik heb nergens de indruk gekregen dat de betreffende huisarts een moreel probleem had om te handelen zoals hij heeft gehandeld. Integendeel.
De arts had een moreel probleem, of deze arts het morele probleem ook herkend heeft als zodanig, dat is een tweede. De situatie simplificeren, of onzorgvuldige oordeelsvorming zoals dat vaker genoemd wordt, werkt het ontduiken van verantwoordelijkheden in de hand. Dat hier een moreel probleem zich aandient, is vrij objectief waarneembaar.
De co daarentegen kreeg een moreel probleem door de handelswijze van de huisarts: net opgeleid met hóe te handelen in dergelijke situaties, bleek het er in de praktijk helemaal anders aan toe te gaan.
Had de huisarts de co dan moeten mededelen niet mee te lopen in het geval van palliatieve zorg/euthanasie? Dat zou pas echt een vreemde zaak zijn geweest.
Waarom is het dan ineens een vreemde zaak? Hooguit zou je jezelf dan niet voor kunnen houden dat de arts in kwestie zich niet bewust was van het morele probleem. Maar daar ligt nu net de clue. De arts heeft waarschijnlijk zijn attributieve verantwoordelijkheid niet gedragen, hoe dat heeft kunnen gebeuren blijft onduidelijk. Onzorgvuldige oordeelsvorming zou 1 van de mogelijkheden kunnen zijn, of een bewuste weging tussen morele waarden en / of substantiele verantwoordelijkheid als dorpsgenoot, buurtgenoot, of weet ik het wat. Het zou allemaal kunnen, die speculatie laat ik open.
Groet,
Bob