Ja ik denk dat je gelijk hebt, 25 jaar geleden hoorde ik onze predikant zeggen; "ach een hel ik geloof er niet in" mijn eerste gedachte was; "ik wou dat het waar was".PietV. schreef: Maar het lijkt er wel op dat moderne gelovigen hier niet mee uit de voeten kunnen. In hun ideaal beeld is het feest aan de overkant. Je hoort ze er nooit over. Zijn ze bang voor gek te worden versleten? Ook de moderne leer van de katholieke kerk richt zich op twee plaatsen. De zwavelputten en eeuwige straffen zijn vervangen door plek a met god en plek b zonder god. Het klinkt neutraler en het middeleeuwse karakter gaat uit beeld.
Nu is dat wat je het meest hoort en niet alleen van vrijzinnig gelovigen; een plaats met of zonder God.
Mijns inziens niet omdat men voor gek versleten wordt, maar omdat men het niet kan verdragen. Het is wreed om te geloven dat er een hel is voor niet of anders gelovigen en daar kunnen veel christenen niet mee uit de voeten, gelukkig maar.
Maar het moet wel twijfels oproepen lijkt me, tenminste dat roept het bij mij op. In een Hemel blijven geloven en de Hel weg poetsen. Wij gelovigen poetsen soms nogal wat weg omdat we tolerante mensen willen zijn maar toch niet het geloof helemaal willen loslaten. Dit zou wel eens kunnen toenemen de komende jaren. Ik las vanmorgen een artikel over de atheïstische kerk en eigenlijk zag je daar hetzelfde verlangen als bij vrijzinnige gelovigen; bij elkaar komen en o.a levensbeschouwelijke gesprekken voeren.http://www.nieuwwij.nl/nieuws/nieuw-ned ... atheisten/" onclick="window.open(this.href);return false;