Cosmos: A Spacetime Odyssey

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Re: Cosmos: A Spacetime Odyssey

Bericht door Bram Kaandorp »

dikkemick schreef:Bedoelde ik dat niet met
met daarbij de economische belangen welke uiteraard zwaarder wegen dan milieu en gezondheid.

Ik vond dit jammer. Deel 7 begon veelbelovend...
Wat ik bedoelde was dat ik dat niet zie als te weinig voor een aflevering. Het is een goed punt om te maken, want het lijkt me goed mogelijk dat heel veel mensen daar niet eens bij nadenken.

Deze serie is niet gemaakt voor mensen die al veel interesse hebben in wetenschap, maar juist om die interesse aan te wakkeren bij mensen die het niet zo hebben. Dus het is niet vreemd om entry level onderwerpen te zien.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ach...ieder zijn meuk. Hoewel ik met de onderwerpen welke besproken worden enigszins bekend ben, vind ik het geheel nogal springerig (onsamenhangend) overkomen. Ik had een wat meer chronologische aanpak verwacht.
Weet niet hoeveel afleveringen er nog zullen volgen...Ik zal ze wel allen bekijken denk ik... Over het geheel, tot nu toe, had ik er meer van verwacht.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

dikkemick schreef:Ach...ieder zijn meuk. Hoewel ik met de onderwerpen welke besproken worden enigszins bekend ben, vind ik het geheel nogal springerig (onsamenhangend) overkomen. Ik had een wat meer chronologische aanpak verwacht.
Ik snap wat je bedoelt. De serie is afwisselend goed en slecht met thema's. Deze aflevering was wat thema betreft goed, maar had veel beter uitgevoerd kunnen worden.

Weet niet hoeveel afleveringen er nog zullen volgen...Ik zal ze wel allen bekijken denk ik... Over het geheel, tot nu toe, had ik er meer van verwacht.
Ik had ook meer verwacht. Maar goed, alles bij elkaar 13 afleveringen te gaan, dus dat valt mee.

Ik ben wel blij dat ze niet de bedoeling hebben om de serie na deze reeks voort te zetten. 13 afleveringen is lang genoeg.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Aflevering 8 is een interessante aflevering m.b.t. sterren. Van mythen tot wetenschap, waarin de mythen mooi zijn, maar ver ondergeschikt aan de werkelijkheid (welke eveneens mooi is!). Een heldere uitleg met schitterende beelden.
Op naar de hypernova!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Aflevering 9 LIJKT me de doodsteek voor het creationisme. Maar dat is ijdele hoop natuurlijk.
Bewijs op bewijs welke aantoont dat de aarde toch echt iets ouder is dan 6000-10.000 jaar.
Wederom schitterende beelden!
Einstein/Mick
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Over beelden gesproken: ik vond deze .gif laatst op io9:

Afbeelding

;)
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

chromis schreef:Over beelden gesproken: ik vond deze .gif laatst op io9:

;)
Koel! BTW: wat bewijst hij hiermee, dat een slinger nooit twee keer dezelfde afstand aflegt? Of dat er luchtwrijving is of zoiets?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MoreTime schreef: Koel! BTW: wat bewijst hij hiermee, dat een slinger nooit twee keer dezelfde afstand aflegt? Of dat er luchtwrijving is of zoiets?
Nee: hij toont aan dat de slinger nooit verder terugkomt dan zijn uitgangspunt en dat hij er daarom op vertrouwen kan dat zijn neus veilig is.
Ik wens u alle goeds
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Peter van Velzen schreef:
MoreTime schreef: Koel! BTW: wat bewijst hij hiermee, dat een slinger nooit twee keer dezelfde afstand aflegt? Of dat er luchtwrijving is of zoiets?
Nee: hij toont aan dat de slinger nooit verder terugkomt dan zijn uitgangspunt en dat hij er daarom op vertrouwen kan dat zijn neus veilig is.
Logisch. Had ik kunnen bedenken #-o
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MoreTime schreef:
Peter van Velzen schreef:
Logisch. Had ik kunnen bedenken #-o
Een heel simpel experiment om te laten zien dat wetenschap werkt! Dat het voorspellingen kan doen welke uitkomen.
Einstein/Mick
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ah, aflevering 11 begint veelbelovend.
"Must we die ? Are there beings in the cosmos who live forever ?"
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat beloof ik schreef:Ah, aflevering 11 begint veelbelovend.
"Must we die ? Are there beings in the cosmos who live forever ?"
En Gilgamesh die op gegeven moment (1000 jaar VOOR Noah) een ark moet bouwen om zijn familie en de dieren te redden. Hiermee bereikt hij uiteindelijk het eeuwige leven 9omdat we het verhaal nog steeds lezen).
Verder 3 miljard jaar DNA evolutie. HOE het begon? Wordt eerlijk verteld. We weten het niet precies. Het zou zelfs van Mars kunnen komen.
Verder de hardnekkigheid van sommige microben (leven) welke zelfs 1,5 jaar ruimte (ISS) hebben overleefd, of miljarden jaren in ijs!
OF...zoals de ark van Noah: Op aarde ontstaan, in een baan om de zon geslingerd vanwege grote inslagen en later de aarde weer bereikt. Blijft speculeren echter.
Verder weer schitterende beelden met o.a. hoe economische belangen de aarde om zeep kunnen helpen.
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Peter van Velzen schreef: Nee: hij toont aan dat de slinger nooit verder terugkomt dan zijn uitgangspunt en dat hij er daarom op vertrouwen kan dat zijn neus veilig is.
Anders zou je een Perpetuum mobile hebben. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Afl. 12: Het CO2 probleem! Een aanrader.
Afl. 13. De mysteries van het heelal. Eveneens een mooie afsluiter. Gods grootheidswaanzin komt hier mooi tot uiting.
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef:Afl. 12: Het CO2 probleem! Een aanrader.
Afl. 13. De mysteries van het heelal. Eveneens een mooie afsluiter. Gods grootheidswaanzin komt hier mooi tot uiting.
God's grootheidswaanzin bestaat (waarschijnlijk) niet!
moet ik dat nog onderbouwen, of begrijpt men zo wel waarom dat zo is?
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie