Fundi schreef:
De betekenis lijkt me in eerste instantie dat een gelovige bereid moet zijn om moeite te doorstaan vanwege zijn geloof. Het is evengoed wel een mogelijkheid dat dit ook een letterlijk heenwijzen is naar Zijn eigen dood. Zoals o.a in Mark 10:32-34 te lezen is.
writer schreef:Welke moeite moet een gelovige doorstaan vanwege zijn geloof?
Of genieten gelovigen nog steeds van een martelaarsrol?
Waar slaat dit antwoord nou toch op? Hoe onwelwillend en bevooroordeeld moet je zijn, om te denken dat dit een "antwoord" is op de verklaring die Fundi geeft van een bijbeltekst? Wat voor woede verduistert hier toch het normale verstand? Geef jij iedereen op die toon antwoord?
writer schreef:Lekker duidelijk boek de bijbel, dubieuze afspiegelingen in het OT en in het NT lukte het Jezus nog steeds niet zijn discipelen uit te leggen waar het nu eigenlijk om ging, een vaag heen wijzen.
Wat is dit dan weer voor taal? Je verwacht dit van een etterende puber, niet van iemand die zich als vrijdenker wil profileren. Zit hier enige poging in om een echte vraag te stellen? Waarom die uitdagende toon, alsof je - arrogant toch - al lang weet hoe alles zit en je eigen (on-)verstand de maatstaf is van alles wat je tegenkomt?
writer schreef:Toen Hij er niet meer was wist de ene christen het ineens op eigen kracht (onder het mom van uitleg van de H.G.) het nog beter dan de andere, tot aan de dag van vandaag.
"Onder het mom van" - altijd die poging jezelf te profileren als de slimmerik die onzin weet te ontmaskeren. Wie daarop nog redelijk probeert te antwoorden, moet eerst door die toon, die stemming, die arrogantie heenwaden, om dan ergens nog een echte vraag te ontwaren. Het is zo typerend voor het meeste wat ik lees op dit forum. Is dit dan de "redelijkheid" van het vrijdenken? Het enige positieve dat ik ervan meekrijg, is dat ik ga denken: er zit ook helemaal niets in die atheïstische vrijdenkerij behalve onredelijke woede vanwege wat ze niet snappen, niet willen en ook niet kunnen begrijpen, maar het geeft ze een kans om te doen alsof ze intellectueel meetellen dat ze daar onder gelijkgestemden lekker tegen aan kunnen knallen.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas