open mind forum

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Ray

Bericht door Ray »

collegavanerik schreef:Ray ik heb een bloedje hekel aan veelschrijvers die hun standpunt niet willen verwoorden. Sinds 15 januari heb je al 70 postings en ik kijk nog steeds naar een wolk.

Ben christen, ietsist? Waarom kom je naar dit forum?

"jezus de paranormale genezer die veel goeds heeft gedaan" is een erge dooddoener hier, want we geven tegenargumenten.
Ik ben blij, dat tenminste nog iemand naar een wolk kijkt. Ik heb een pb gekregen, dat ik moet oppassen met wat ik hier schrijf, want er zijn al "mensen ondergedoken" om hun ideeën. Vandaar dat mijn avatar weg is, mijn profiel is versoberd etc. Ik ben voorzichtig geworden.

Ik ben geen Christen (meer), maar vind de bijbel wel een mooi boek. Kan ook genieten van de rituelen in de kerk. Maar ik sta te weinig achter de kerk en het geloof om mezelf Christen te noemen volgens de maatstafen van dit forum.

Ik kwam naar dit forum, omdat ik had verwacht dat je hier elkaars ideeën kon lezen en uitwisselen. Maar inderdaad lijkt het hier meer te gaan om wie er "gelijk" heeft. Who cares??! Ik vind dat geen open-mind hebben voor elkaar. Dat ik niet de enige ben, die daar zo over denkt, heb ik ook uit pb's gemerkt. Ideeën en waarheid zijn altijd subjectief. Door mijn ervaringen zal ik immers nooit bepaalde "waarheden" van anderen aannemen, kortweg omdat ik andere ervaringen heb.
Make love, not war.
Ray

Bericht door Ray »

collegavanerik schreef:
Otter schreef:
collegavanerik schreef:"Jezus de paranormale genezer die veel goeds heeft gedaan" is een erge dooddoener hier, want we geven tegenargumenten.
Het wij/zij principe schreeuwt hier vanaf. Jammer is dat. En de tegenargumenten zijn soms sterk, maar zeker niet altijd. En het theoretische aanpassingsvermogen van de vrijdenker is toch lager dan men hier zelf zou willen denken. In mijn ogen verwijt de pot de ketel toch echt dat ie zwart ziet. Ik zeg niet dat Ray hier veel inlevingsvermogen tentoonstelt, maar gezien zijn korte tijd hier en de hoek waar ie verbaal in gedreven wordt kan ik me er heel wat bij voorstellen.

Gegroet
Jouw standpunt is duidelijk otter, dat van ray nog steeds niet. Ik zou zeggen verdiep je eens in de hedendaagse wonderdoener Sai Baba, en trek je paralellen. Als ex-gelovige kan ik me uitstekend in jou verplaatsen, jij daarentegen niet in mij.

Ray, waarom debatteer je niet?
Als je het tegen mij hebt: ik heb niet gemerkt, dat jij als ex-gelovige, je in mij verplaatst hebt. Waar heb je dat dan gedaan?

Zoals ik ergens anders al schreef, heb ik weinig tijd. Ik kwam hier ook niet met de instelling gigantische debatten aan te gaan.
Make love, not war.
Ray

Bericht door Ray »

Devious schreef: Ik heb het al gezegd: laat Ray het topic 'Jezus is Gay' eens openen op een christelijk forum, zoals FAQ, of Christenforum, en dan eens kijken hoe fel de reacties zullen zijn (als het topic niet al onmiddelijk wordt gesloten door de moderator).

Maar ja, men kan natuurlijk de opvatting huldigen dat een atheïst überhaupt niet openminded kan zijn.

Vriendelijke groet...
Ik heb het topic "Is Jezus gay?" al eens op een forum geopend, waar er een slot opkwam. Hier wordt er echter nog feller op gereageerd! Zie het nut niet om het nog ergens anders te openen.
Make love, not war.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Ray schreef:
collegavanerik schreef:Ray ik heb een bloedje hekel aan veelschrijvers die hun standpunt niet willen verwoorden. Sinds 15 januari heb je al 70 postings en ik kijk nog steeds naar een wolk.

Ben christen, ietsist? Waarom kom je naar dit forum?

"jezus de paranormale genezer die veel goeds heeft gedaan" is een erge dooddoener hier, want we geven tegenargumenten.
Ik ben blij, dat tenminste nog iemand naar een wolk kijkt. Ik heb een pb gekregen, dat ik moet oppassen met wat ik hier schrijf, want er zijn al "mensen ondergedoken" om hun ideeën. Vandaar dat mijn avatar weg is, mijn profiel is versoberd etc. Ik ben voorzichtig geworden.

Ik ben geen Christen (meer), maar vind de bijbel wel een mooi boek. Kan ook genieten van de rituelen in de kerk. Maar ik sta te weinig achter de kerk en het geloof om mezelf Christen te noemen volgens de maatstafen van dit forum.

Ik kwam naar dit forum, omdat ik had verwacht dat je hier elkaars ideeën kon lezen en uitwisselen. Maar inderdaad lijkt het hier meer te gaan om wie er "gelijk" heeft. Who cares??! Ik vind dat geen open-mind hebben voor elkaar. Dat ik niet de enige ben, die daar zo over denkt, heb ik ook uit pb's gemerkt. Ideeën en waarheid zijn altijd subjectief. Door mijn ervaringen zal ik immers nooit bepaalde "waarheden" van anderen aannemen, kortweg omdat ik andere ervaringen heb.
Hoera we delen wat!

Ik ben geen Christen (meer), maar vind de bijbel wel een mooi boek. Kan ook genieten van de rituelen in de kerk. :!:

Ik neem aan dat je wel achter de humanistische standpunten van Jezus staat?
Opstanding en verlossing niet? Wel iets van een hiernamaals en een schepper?

Sorry maar ik ben aan het polsen. Kijk een atheist of een gristen is wat dat betreft gemakkelijker te plaatsen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Ray

Bericht door Ray »

collegavanerik schreef: Ik neem aan dat je wel achter de humanistische standpunten van Jezus staat?
Opstanding en verlossing niet? Wel iets van een hiernamaals en een schepper?

Sorry maar ik ben aan het polsen. Kijk een atheist of een gristen is wat dat betreft gemakkelijker te plaatsen.
Veel standpunten van Jezus waren natuurlijk prima. Maar ik zie hem niet als zoon van God. Voor de opstanding zijn logische verklaringen te vinden (zo zou hij niet dood geweest zijn).

Voor wat betreft het hiernamaals of schepper. Ik geloof niet in een schepper, die in 7 dagen de wereld schiep en die ons "straft" (zoals in de bijbel veel gebeurd). Wel geloof ik, dat het leven niet ophoudt met de dood.
Make love, not war.
collegavanerik
Superposter

spritisme, reincarnatie? (boeddhisme?)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Ray schreef:Ik heb het topic "Is Jezus gay?" al eens op een forum geopend, waar er een slot opkwam. Hier wordt er echter nog feller op gereageerd!
Ik denk dat je dan toch echt het één en ander verkeerd opgevat hebt. En je moet ons ook nageven dat we in ieder geval geen laffe cencuur toepassen.

Voor zover ik heb kunnen merken, kan het mensen hier geen donder schelen of jij gay bent, geen donder schelen wie er verder nog gay is of was of zou kunnen zijn. Maar er werd jou denk ik ook verteld dat jij met dat mogelijk gay zijn van Jezus jezelf blij probeerde te maken met een dode mus. Als mensen de Bijbel willen gebruiken om homohaat te rechtvaardigen dan gaat dat helaas maar al te makkelijk.

Hier onder vrijdenkers daarintegen, zal naar rationaliteit en wetenschap geappeleerd worden, om aan te tonen hoe belachelijk homohaat is. Met een "ik hoop van harte dat je een leuke vent treft" er achteraan.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Ray

Bericht door Ray »

collegavanerik schreef:spritisme, reincarnatie? (boeddhisme?)
Een mengelmoesje van verschillende dingen. O.a. reïncarnatie ja.
Make love, not war.
Ray

Bericht door Ray »

Jutter schreef: Maar er werd jou denk ik ook verteld dat jij met dat mogelijk gay zijn van Jezus jezelf blij probeerde te maken met een dode mus. Als mensen de Bijbel willen gebruiken om homohaat te rechtvaardigen dan gaat dat helaas maar al te makkelijk.

Hier onder vrijdenkers daarintegen, zal naar rationaliteit en wetenschap geappeleerd worden, om aan te tonen hoe belachelijk homohaat is. Met een "ik hoop van harte dat je een leuke vent treft" er achteraan.
Een leuke vent heb ik al.

Voor wat betreft de Bijbel en het rechtvaardigen van homohaat: dat is minder makkelijk dan het lijkt. Ik heb er verschillende boeken overgelezen. In "Eenling is geenling" van Jos Brink worden alle Bijbelcitaten die anti-homo zouden kunnen zijn, met goede argumenten van tafel geveegd. De boeken die dat niet doen, verwijzen daar soms wel naar en komen dan met tegenargumenten, die daar echter niet tegen opwegen...
Make love, not war.
collegavanerik
Superposter

Dank Ray, ik hoop op een vruchtbare discussie, dat we er allemaal van mogen leren.

nav van de Jos Brink studies:
Toch waren de beoefaars van de herenliefde niet echt geliefd. Stenigen en zo liegt er toch niet om. :roll:
Afbeelding Hebr 6:
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Ray schreef:Voor wat betreft de Bijbel en het rechtvaardigen van homohaat: dat is minder makkelijk dan het lijkt.
Je kan in werkelijkheid helemaal niets met de bijbel rechtvaardigen omdat de zgn authoriteit ervan op niets dan gebakken lucht en slaafse traditie is gebaseerd, en de ene passage de andere nog tegenspreekt ook. Het probleem is echter dat dat voor desbetreffende Christenen geen belletsel vormt. Christenen die irritant makkelijk te vinden zijn.
In "Eenling is geenling" van Jos Brink worden alle Bijbelcitaten die anti-homo zouden kunnen zijn, met goede argumenten van tafel geveegd.
Hielp dat maar.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Ray

Bericht door Ray »

Jutter schreef:
Ray schreef:Voor wat betreft de Bijbel en het rechtvaardigen van homohaat: dat is minder makkelijk dan het lijkt.
Je kan in werkelijkheid helemaal niets met de bijbel rechtvaardigen omdat de zgn authoriteit ervan op niets dan gebakken lucht en slaafse traditie is gebaseerd, en de ene passage de andere nog tegenspreekt ook. Het probleem is echter dat dat voor desbetreffende Christenen geen belletsel vormt. Christenen die irritant makkelijk te vinden zijn.
In "Eenling is geenling" van Jos Brink worden alle Bijbelcitaten die anti-homo zouden kunnen zijn, met goede argumenten van tafel geveegd.
Hielp dat maar.
Helaas zijn de meest fanatieke gelovigen ook vaak de meest discriminerende mensen. En inderdaad zijn zij niet vatbaar voor argumenten. Misschien als ooit een toekomstige paus met andere denkbeelden kwam, dat er dan iets zou veranderen. Maar ach, dan zouden er weer afsplitsingen komen, die haat blijven propageren onder de mantel van Gods liefde...
Make love, not war.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ray schreef:Maar ach, dan zouden er weer afsplitsingen komen, die haat blijven propageren onder de mantel van Gods liefde...
Het is nu juist die zogenaamde 'liefde' waaraan de christen zich spiegelt die voor een bekrompen gevaarlijke denkwereld zorgt!
De god uit de bijbel heeft niets met liefde te maken, dat is meer dan duidelijk als je die bijbel leest.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Ray

Bericht door Ray »

Erik schreef:
Ray schreef:Maar ach, dan zouden er weer afsplitsingen komen, die haat blijven propageren onder de mantel van Gods liefde...
Het is nu juist die zogenaamde 'liefde' waaraan de christen zich spiegelt die voor een bekrompen gevaarlijke denkwereld zorgt!
De god uit de bijbel heeft niets met liefde te maken, dat is meer dan duidelijk als je die bijbel leest.
Jammer, dat veel gelovigen daar anders over denken.
Make love, not war.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ray schreef:
Erik schreef:
Jammer, dat veel gelovigen daar anders over denken.
Niet alleen jammer, maar eerder kortzichtig!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Plaats reactie