Allereerst mijn oprechte verontschuldigingen: het is niet mijn bedoeling om zo'n reactie te provoceren. Ik respecteer de meningen op dit forum zeer, en ik verafschuw ad-hominems.Jagang schreef:Ik moet zeggen dat de bovenstaande quote meer dedain bevat dan me lief is."Kleinschalige generatie", "circulaire economie". "slow growth", "groene stroom": dat zij allemaal ideologische hype termen zonder een degelijke technische basis. Het voelt goed, maar betekent vrijwel niets.
Is dat nodig?
Ik vind het namelijk bijzonder frustrerend als mensen alles wat ik inbreng terzijde schuiven, zonder zich te verwaardigen me werkelijk tegemoet te komen, als in "Laat de grote jongens daar nu maar over praten.".
Dat moet je bij mij niet doen.
Ik ben geen achterlijke of een klein kind.
Ik denk dat we van heel verschillende achtergronden komen. Ik ben elektrotechnisch ingenieur (micro-electronica) in het dagelijks leven en onverbeterelijke techniek-nerd in mijn vrije tijd. Die sketpische, data-gedreven en objectiverende inslag die nuttig is voor mijn beroep is ook een levensfilosofie. Dat brengt mij tot atheisme en skepticism.
Een goede ingenieur probeert altijd helder meetbare doelstelling te optimaliseren, daarbij rekening houdend met allerlei randvoorwaarden. De meeste energie-vraagstukken zijn precies zulke problemen: zoveel mogelijk energie produceren met zo min mogelijk verlies en emissies, daarbij rekening houdend met veiligheid, kosten, levensduur ,etc. Je kijkt aan welke knoppen je kan draaien om het beter te maken, of je bedenkt iets dat nog beter is.
Da's ook precies in mijn vakgebied. Je ontdekt met vallen en opstaan dat veel intuities onjuist zijn. Je leert leert het te meten en modelleren. Dat zorgt wel eens voor wrijving tussen techneuten en niet-techneuten, zoals deze thread laat zien..
Ik heb je materiaal rustig bestudeerd. Ik denk dat we het waarschijnlijk goed eens kunnen worden over de big picture: de aarde is aardig vol met 7 miljard mensen, dus moeten we slim met verbruik en grondstoffen omspringen. Emissies moeten we minimaliseren.
Ik blijf er bij dat 'kringloop', 'circulaire economie', 'slow growth', 'peak-everything' niet zo nuttige beschrijvigen of doelstellingen zijn van een groot probleem. We krijgen heus geen wereldrevolutie waar we opeens allemaal volgens die dogma's gaan leven. De wereld is veel te chaotisch, verdeeld en egoistisch voor dat. Money rules, de financiele wereld draait om groei, en dat kan je echt niet makkelijk veranderen door opeens een 'circulaire economie' in te voeren. Als we echt iets willen bereiken zal dat via geld geprikkeld worden. Als grondstoffen schaars worden dan gaan we vanzelf recyclen of zuiniger aan doen. En sommige zaken (olie, kolen) moeten we via wetgeving kunstmatig schaars proberen te maken. Je moet het kapitalistische spel blijven spelen, maar langzaam de regels een beetje bijbuigen.
Energieverbruik in het westen zal langzaam afnemen dankzij minder geboortes en efficientere apparaten en methoden. Ze zal nog een tijd toemenen voor 1,3 miljard chinezen en 1 miljard Indiers. Netto een extra belasting voor de wereld. Afgezien van CO2/klimaat is dat geen groot probleem omdat wij ingenieurs al die problemen netjes gaan oplossen. 'Duurzame groei' gaat prima. En dankzij dat was er nog nooit zo weinig honger en elende op de wereld met zo veel mensen.
We moeten af van al dat doemdenken: De meeste problemen zijn lang niet zo erg als dat we ze maken. Zonder god is alles is maakbaar en we slaan ons overal prima doorheen. Alle doemvoorspellingen van het verleden waren fout. Wij leven in de beste tijd van de wereld ooit, en het gaat alleen maar beter worden. Nog nooit waren er zo weinig oorlogen, nog nooit was de levensverwaching to hoog. Zie Pinker's stuk: http://www.slate.com/articles/news_and_ ... ceful.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is niet waar. We schieten wel degelijk wat op door onze omgeving efficienter te maken. Alles is veel zuiniger geworden en bijgevolg daalt het energiegebruik ook. De 27" kleurenTV waar ik in de jaren naar keek gebruikte 350Watt, terwijl mijn 55" LCD flatscreen nu maar 70 Watt gebruikt. Onze lampen zijn 5x zuiniger geworden. Computers zijn 10000x zuiniger geworden. Vliegtuigen zijn aanzienlijk zuiniger. etc etc. Een deel van die winst gaat naar meer comfort en vooruitgang, en de rest verlaagt de per-capita uitstoot. Dat is prima.Wat kunnen we concreet doen aan de behoeftezijde?
Want efficiency zonder sufficiency heeft niet zo veel zin, getuige ook het rebound effect.
Waarom zuinige TV schermen ontwerpen, als iedereen vervolgens een twee keer zo grote TV koopt?
Daar schiet je op termijn niets mee op.
Alles wat in de krant staat is heus altijd waarWaarom meldden kranten afgelopen jaar dan dat 27% wind- en zonneënergie in Duitsland reeds een feit is?
Wie helpt zo'n aperte leugen de wereld in?
http://www.z24.nl/ondernemen/duitsland-" onclick="window.open(this.href);return false; ... wat-460885
Overigens: Als een zonnepaneel in Spanje 2x zoveel stroom oplevert, degenereert het apparaat toch ook 2x zo snel?![]()
En nee: het fijne van elektrische systemen dus dat 2x zoveel gebruik nauwelijks meer slijtage veroorzaakt. Geen significant probleem dus.
Ik heb dat Arcadis rapport over 'decentraal duurzaam' eens opgezocht en gelezen: http://www.vng.nl/files/vng/20130129_ei ... ba_def.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;Voor wat betreft een kleinschaliger energieopwekking, is Arcadis, oa een ingenieursorganisatie, het alvast niet helemaal met je eens. Bij Arcadis meent men dat dit weldegelijk rendabel kan zijn: http://www.vng.nl/persberichten/13-01-2" onclick="window.open(this.href);return false; ... n-welvaart
Ik vind het een tenenkrommend slecht en warrig rapport omdat het veel teveel neuzelt over fiscale aspecten en te weinig over de technische en praktische aspekten. Zo wordt bijvoorbeeld de onzekerheid van zonne- en windenergie helemaal niet juist meegenomen. En verder behandelt het helemaal niet voldoende duurzame centrale opwekkingsalternatieven (kernenergie, zonnepanelen in zuid-spanje). Nogal wiedus dat daar precies uitkomt wat de politici vroegen.
Er valt heel veel op de methode van het rapport aan te merken. Maar kijk eens naar de tabel 32 op pagina 62: Daar staat dus dat de kosten/baten ratio van zonnecellen 0.85 is op het dak is en 0.9 centraal. Met andere woorden: meer kosten dan baten. Als die in zuid-spanje stonden was dat wel anders!