Misschien een gek idee, maar ........

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Misschien een gek idee, maar ........

Bericht door Erik »

Robert Frans schreef:maar mijn intenties ga ik hier niet zitten verdedigen, want dat heeft toch geen zin.
Je bent een meester in het aannemen van een slachtofferrol.
En je hebt gelijk, dat heeft geen zin.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

A. T. Jist schreef:
Robert Frans schreef:Mooi, dan zijn we het daar in elk geval over eens. Een staat waarin maar één denkwijze of overtuiging nagevolgt kan worden, kan nooit echte vrijheid en vrede brengen.
Het uitgangspunt is in die staat Atheisme, wat is daar verkeerd aan? Geen enkele wet in die staat zou rekening moeten houden met religie. Geloven mag, maar verwacht geen subsidie, verwacht geen gebedsruimten in openbare gebouwen,
verwacht geen verboden op basis van een geloof, verwacht geen extra rechten op basis van geloof.

Wat is daar mis mee?
Een seculiere staat dus?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
A. T. Jist
Ervaren pen

Bericht door A. T. Jist »

Robert Frans schreef:Mijn opmerking over IS en AS valt daarom nog wel mee. Die is puur gebaseerd op de menselijke geest. Dat is niet prettig om te horen als je zo fijn overtuigd bent van de verhevenheid van je eigen overtuiging, maar het is wel waar.
Als jij bij voorbaat al een zwaar hypothetisch plan al meent gelijk te stellen aan het meest walgelijke wat er op dit moment bestaat dan is er echt iets met je mis. Als jij pretendeert mij meent te kunnen vergelijken met het gedachtegoed van IS, dan zou ik graag eens willen zien waarop je dat baseert.
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
A. T. Jist
Ervaren pen

Bericht door A. T. Jist »

Erik schreef:
A. T. Jist schreef:
Robert Frans schreef:Mooi, dan zijn we het daar in elk geval over eens. Een staat waarin maar één denkwijze of overtuiging nagevolgt kan worden, kan nooit echte vrijheid en vrede brengen.
Het uitgangspunt is in die staat Atheisme, wat is daar verkeerd aan? Geen enkele wet in die staat zou rekening moeten houden met religie. Geloven mag, maar verwacht geen subsidie, verwacht geen gebedsruimten in openbare gebouwen,
verwacht geen verboden op basis van een geloof, verwacht geen extra rechten op basis van geloof.

Wat is daar mis mee?
Een seculiere staat dus?
Maakt mij niet zo uit hoe je het noemt, hoofdpunt is dat religie er geen enkele rol van belang speelt. Een staat od land die overal voor open staat, mits er maar degelijke grond en onderbouwing voor is.
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Robert Frans schreef:Beroepsdeformatie, draaikonterij... ik vind het wel weer best allemaal. Ik reageerde gewoon op de posters boven mij en als je daar meer in wilt zien, dan is dat je eigen keuze.
Het is vervelend dat het zo gelopen is en ik wil best proberen nóg duidelijker te zijn en elke beetje felle opmerking aan te vullen met allemaal uitgebreide disclaimers (ook al krijg ik dan vast weer gedoe over de lengte van mijn posts), maar mijn intenties ga ik hier niet zitten verdedigen, want dat heeft toch geen zin.
Ga je nou de Calimero uithangen? Het wordt steeds zieliger met je.

On-topic. Ik vind het inderdaad een gek idee. Een seculiere staat, die mensenrechten als leidraad heeft, vind ik wenselijk. Aangezien we te maken hebben met religies die schoorvoetend die kant opschuiven is er misschien nog wel een lange weg te gaan, en dan hoop ik dat de samenleving zoals die nu is op de juiste wijze omgaat met de excessen die nu voortvloeien uit de islam.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie