Hoogbegaafd? Vind dan maar een vak dat niet verveelt

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Hoogbegaafd? Vind dan maar een vak dat niet verveelt

Bericht door HenkM »

MaartenV schreef:Wat ik me altijd afvraag is: als je dan toch zo hoogbegaafd bent dan vind je vast wel een oplossing voor je 'probleem'. Als hoogbegaafde bezit je genoeg kennis om op een oplossing te vinden tegen je verveling.
Gewoon even met z'n allen samenzitten (alle hoogbegaafden) en een interessant nieuw project uitwerken. Voor een hoogbegaafde moet dat peanuts zijn om de minister van onderwijs te overtuigen een aangepast leertraject aan te bieden. De hoogbegaafden kunnen dat traject dan tot in de puntjes op papier uittekenen en het moet voor hen niet zo moeilijk zijn om dat naar de relatief zwakgegaafdere minister toe te vertalen in gewone mensentaal.
of anders naar de sociale werkplaats.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

MaartenV schreef:Wat ik me altijd afvraag is: als je dan toch zo hoogbegaafd bent dan vind je vast wel een oplossing voor je 'probleem'. Als hoogbegaafde bezit je genoeg kennis om op een oplossing te vinden tegen je verveling.
Gewoon even met z'n allen samenzitten (alle hoogbegaafden) en een interessant nieuw project uitwerken. Voor een hoogbegaafde moet dat peanuts zijn om de minister van onderwijs te overtuigen een aangepast leertraject aan te bieden. De hoogbegaafden kunnen dat traject dan tot in de puntjes op papier uittekenen en het moet voor hen niet zo moeilijk zijn om dat naar de relatief zwakgegaafdere minister toe te vertalen in gewone mensentaal.
Brrr, stel je voor alle macht in handen van enkele manipulatieve pragmatische hoogbegaafden.

Als het toch peanuts is om die domme ministers te overtuigen, waarom nog de tussenstap. Gewoon de macht verdelen aan de hand van het IQ?

De wereld is vaak vervelend voor hoogbegaafden omdat de wereld nu eenmaal is opgebouwd door en voor normale mensen.

Ik kan je echter garanderen dat het niet zo'n goed idee zou zijn de wereld te laten hervormen door hoogbegaafden tot iets wat zij leuk vinden.

Vergeet niet maarten, normale mensen zijn een even groot mysterie voor de meeste hoogbegaafden als omgekeerd.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Hoogbegaafden zouden een vak kunnen gaan leren. Een ambacht is niet alleen maar voor lager opgeleiden interessant. En dan heb ik het niet over werken in de bouw, maar over houtbewerking of metaalbewerking met de hand of steenhouwen. Zaken waar je niet zo zeer de geest voor nodig hebt maar ook lijf en leden .
Het is een ondergewaardeerd stuk cultuur zeker in Nederland. Maak maar echt eens iets vanuit een oog hand coordinatie.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Henry II schreef: Zeker weten, want god houdt enorm van domme mensen. Hij heeft er miljoenen van gemaakt. :D
Dan zou hij ook wel eens de slimme en kritische mensen gemaakt kunnen hebben.
Ik stel mij zo voor (indien God bestaat) dat hij wel plezier heeft in mensen die slimme en lastige vragen stellen.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
DiMensie

Bericht door DiMensie »

HJW schreef:
Henry II schreef: Zeker weten, want god houdt enorm van domme mensen. Hij heeft er miljoenen van gemaakt. :D
Dan zou hij ook wel eens de slimme en kritische mensen gemaakt kunnen hebben.
Ik stel mij zo voor (indien God bestaat) dat hij wel plezier heeft in mensen die slimme en lastige vragen stellen.
Ik meen me te herinneren dat God slechts twee mensen heeft gemaakt en dat die zichzelf slim maakten door van de Boom van Kennis te eten. En de Heilige Maagd Maria is weliswaar bezwangerd door Gods [g]Heilige Geest,
maar als dat ook telt als mensen maken, dat kunnen bijna alle mensen,
al geef ik wel grif toe dat het oefenen in mensen maken een Goddelijk lekkere bezigheid is!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

We weten eigenlijk nog zo weinig van hoogbegaafdheid.
Meestal zijn deze mensen eenlingen en afhankelijk hoe ze opgroeien voelen ze zich wel of niet begrepen, wel of niet eenzaam in hun zijn.

Dit blog kwam ik tegen.
Eens niet wetenschappelijk, maar gewoon de praktijk van alle dag van een hoogbegaafde.
http://www.jmouders.nl/blogs/hoogbegaaf ... ntelligent" onclick="window.open(this.href);return false;

Je ziet hier meerdere termen terugkomen, die niet altijd even duidelijk zijn en ook vaak verkeerd worden gebruikt.
Hoogbegaafdheid, hoogintelligent en hoogsensitief worden als verschillende dingen gezien, maar kunnen wel vaak samengaan.

In een paar berichten las ik, dat men het over veel kennis heeft.
We moeten de aanleg niet verwisselen met de ontwikkeling ervan.
Dus een IQ van 160 of meer wil absoluut niet zeggen dat er ook navenant kennis aanwezig is.

Ook las ik dat iemand schreef dat het voor een hoogbegaafde een peuleschilletjes moet zijn om iets nieuws te ontwikkelen.
Niets is dus minder waar.
Veel mensen kunnen niets met hun gave, die dan geen gave meer is, maar eerder een last.

Ook dat is vernoemd.
Wat simpeler van geest geeft veel vaker een basis voor geluk(zaligheid).
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Hoogbegaafden zouden een vak kunnen gaan leren. Een ambacht is niet alleen maar voor lager opgeleiden interessant. En dan heb ik het niet over werken in de bouw, maar over houtbewerking of metaalbewerking met de hand of steenhouwen. Zaken waar je niet zo zeer de geest voor nodig hebt maar ook lijf en leden .
Het is een ondergewaardeerd stuk cultuur zeker in Nederland. Maak maar echt eens iets vanuit een oog hand coordinatie
Euh?

Wat voor kul is dit? Een hoogbegaafde een richting uitsturen waar hij zijn geest niet moet gebruiken omdat een vak (onterecht) ondergewaardeerd is? En wat wil je daar in godsnaam met bereiken? Dat die hoogbegaafde ook maar een compleet frustrerende job moet hebben waar hij hoogstwaarschijnlijk de capaciteiten niet voor heeft?

Misschien die hoogbegaafde zelf eens laten kiezen wat hij wil doen??? Net zoals elke andere mens?

Wees gerust, ik heb een vak gekozen dat bij mijn capaciteiten past. Net zoals Messi een vak heeft gekozen dat bij zijn capaciteiten past. En laat de vakken die een goede oog hand coördinatie vragen misschien over aan deze die deze ook bezitten. Net zoals je intellectuele vakken misschien best ook overlaat aan diegene met de nodige capaciteiten. Of moet iedereen dezelfde kans krijgen om piloot of doctor te worden los van zijn intellectuele capaciteiten? En moet je als bouwheer dan ook maar aanvaarden dat mijn gemetste muur zo scheef als de toren van Pisa staat?

En dat wil verdorie niet zeggen dat het een per definitie meer waard is dan het andere. Anders mag je het loon van een ingenieur wel eens vergelijken met dat van een voetballer, onderwaterlasser, loodgieter,...

Hoogbegaafden zouden een vak kunnen leren waar ze hun capaciteiten niet voor nodig hebben... En minder begaafden zouden wat harder hun best kunnen doen op school zodat ze toch een (slechte) doctor kunnen worden? Of zou dat compleet belachelijk zijn?
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Vind je het goed als ik je morgen een reactie geef, want ik ben nu niet zo scherp meer.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

No problemo.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Was het maar zo makkelijk
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

pallieter schreef:
HankS schreef:Hoogbegaafden zouden een vak kunnen gaan leren. Een ambacht is niet alleen maar voor lager opgeleiden interessant. En dan heb ik het niet over werken in de bouw, maar over houtbewerking of metaalbewerking met de hand of steenhouwen. Zaken waar je niet zo zeer de geest voor nodig hebt maar ook lijf en leden .
Het is een ondergewaardeerd stuk cultuur zeker in Nederland. Maak maar echt eens iets vanuit een oog hand coordinatie
Euh?

Wat voor kul is dit? Een hoogbegaafde een richting uitsturen waar hij zijn geest niet moet gebruiken omdat een vak (onterecht) ondergewaardeerd is? En wat wil je daar in godsnaam met bereiken? Dat die hoogbegaafde ook maar een compleet frustrerende job moet hebben waar hij hoogstwaarschijnlijk de capaciteiten niet voor heeft?
Ik denk dat dit niet zo een kul hoeft te zijn ook met ambachtelijk werk kan je je mentale vermogens inzetten en daarnaast verder blijven ontwikkelen. Ik zie in verband met mijn werk tal van hoogopgeleiden en af en toe hoogbegaafden die totaal niet happy zijn in hun werk,waarbij aanspraak op hun capaciteiten wordt gedaan. Er spelen dan ineens zaken als projectstress, groepsdruk en regieverlies mee Af en toe weet er ééntje te ontsnappen een kennis van mij werd meubelmaker is nog steeds even slim maar veel gelukkiger. Ken ook voorbeeld van een graag klussende huisarts die een één-mans aannemersbedrijfje begon en zijn stethoscoop aan de wilgen hing maar nu elke dag gelukkig is in zijn werk.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

pallieter schreef:
Euh?

Misschien die hoogbegaafde zelf eens laten kiezen wat hij wil doen??? Net zoals elke andere mens?

Wees gerust, ik heb een vak gekozen dat bij mijn capaciteiten past. Net zoals Messi een vak heeft gekozen dat bij zijn capaciteiten past. En laat de vakken die een goede oog hand coördinatie vragen misschien over aan deze die deze ook bezitten. Net zoals je intellectuele vakken misschien best ook overlaat aan diegene met de nodige capaciteiten. Of moet iedereen dezelfde kans krijgen om piloot of doctor te worden los van zijn intellectuele capaciteiten? En moet je als bouwheer dan ook maar aanvaarden dat mijn gemetste muur zo scheef als de toren van Pisa staat?

En dat wil verdorie niet zeggen dat het een per definitie meer waard is dan het andere. Anders mag je het loon van een ingenieur wel eens vergelijken met dat van een voetballer, onderwaterlasser, loodgieter,...

Hoogbegaafden zouden een vak kunnen leren waar ze hun capaciteiten niet voor nodig hebben... En minder begaafden zouden wat harder hun best kunnen doen op school zodat ze toch een (slechte) doctor kunnen worden? Of zou dat compleet belachelijk zijn?
Er zijn wel voorbeelden te noemen van hoogbegaafde mensen, die ervoor kozen om hier niet mee door te studeren, maar liever als houthakker gingen werken. Dat zijn wel de uitzonderingen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Ik bedoelde dan ook niet dat ze dan maar in de bouw moesten gaan werken, ik had het over ambachtelijk werk waar aandacht voor detail en een hoop oefening baart kunst in gaat zitten. Dat bedoelde ik ook met ondergewaardeerd werk, ik denk dat verveling en daar gaat dit topic over te maken heeft met geen uitdaging meer zien in wat je doet en het idee van voorspelbaarheid. Nu is denken iets waar je eigenlijk niets mee kunt creëren, nog steeds niet, er moet een handeling op volgen die het omzet in iets tastbaars .
Daarom had ik het ook over oog- hand coordinatie . Ik weet hoe moeilijk het is om uit de hand perfecte houtverbindingen te maken met handgereedschap. En hoe lastig het is om dat wat in je hoofd zit om te zetten naar iets tastbaars en hoe bevredigend het is om dat wat in het hoofd zat werkelijkheid te laten zijn .
Kunsten en Wetenschappen waren vroeger een.
Ik denk ook niet dat het kul is, ik denk zelfs dat het waarschijnlijk de toekomst gaat worden, handwerk naast al die industrieel vervaardigde energie en grondstoffen verslindende massaproductie.
Als de hoogbegaafdheid zorgt voor verveling dan moet er om die hoogbegaafdheid heen iets gevonden woden dat wel bevredigend is. Muziek maken is iets waar toch een ander soort aanleg voor nodig is om echt beroepsmatig bevredigend te blijven en dan is een ambacht waar ik het over heb een goede tweede .
Het was maar een suggestie niet een verplichting .
—Seth Lloyd

—Bertrand Russell
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

HankS schreef:Ik bedoelde dan ook niet dat ze dan maar in de bouw moesten gaan werken, ik had het over ambachtelijk werk waar aandacht voor detail en een hoop oefening baart kunst in gaat zitten. Dat bedoelde ik ook met ondergewaardeerd werk, ik denk dat verveling en daar gaat dit topic over te maken heeft met geen uitdaging meer zien in wat je doet en het idee van voorspelbaarheid. Nu is denken iets waar je eigenlijk niets mee kunt creëren, nog steeds niet, er moet een handeling op volgen die het omzet in iets tastbaars .
Daarom had ik het ook over oog- hand coordinatie . Ik weet hoe moeilijk het is om uit de hand perfecte houtverbindingen te maken met handgereedschap. En hoe lastig het is om dat wat in je hoofd zit om te zetten naar iets tastbaars en hoe bevredigend het is om dat wat in het hoofd zat werkelijkheid te laten zijn .
Ik denk ook niet dat het kul is, ik denk zelfs dat het waarschijnlijk de toekomst gaat worden, handwerk naast al die industrieel vervaardigde energie en grondstoffen verslindende massaproductie.
Als de hoogbegaafdheid zorgt voor verveling dan moet er om die hoogbegaafdheid heen iets gevonden woden dat wel bevredigend is. Muziek maken is iets waar toch een ander soort aanleg voor nodig is om echt beroepsmatig bevredigend te blijven en dan is een ambacht waar ik het over heb een goede tweede .
Okee, daar zit wel iets in. Maar onder de term 'ambachtelijk werk' kan je veel meer scharen dan puur ambacht. Het ontwerpen van complexe software is ook een ambachtelijk werk, het componeren van muziek evenzo.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Henry II schreef:
HankS schreef:Ik bedoelde dan ook niet dat ze dan maar in de bouw moesten gaan werken, ik had het over ambachtelijk werk waar aandacht voor detail en een hoop oefening baart kunst in gaat zitten. Dat bedoelde ik ook met ondergewaardeerd werk, ik denk dat verveling en daar gaat dit topic over te maken heeft met geen uitdaging meer zien in wat je doet en het idee van voorspelbaarheid. Nu is denken iets waar je eigenlijk niets mee kunt creëren, nog steeds niet, er moet een handeling op volgen die het omzet in iets tastbaars .
I
Okee, daar zit wel iets in. Maar onder de term 'ambachtelijk werk' kan je veel meer scharen dan puur ambacht. Het ontwerpen van complexe software is ook een ambachtelijk werk, het componeren van muziek evenzo.
Onder ambacht versta ik toch meer iets waar oog hand coördinatie bij komt kijken . Ik vind muziek maken en muziekinstrumenten maken ambachtelijker dan componeren en software ontwerpen. Wat ik bedoelde is het cerebrale gedeelte omzeilen door meer aandacht te hebben voor andere net zo mentaal intensieve handelingen.
Het is uit onze cultuur bijna verdwenen omdat niets meer geld mag kosten en omdat academische intellectualiteit hoger aangeslagen wordt dan alle mogelijke andere vormen van intellectualiteit die minder cerebraal is.
Ik ben een draailier aan het bouwen, daar gaat een hoop oefening en uitdaging aan vooraf, net zo goed als het aanleren van vaardigheden die ik inmiddels in jaren mezelf heb aangeleerd.
Ik denk dat hoogbegaafdheid vaak samen gaat met andere onontgonnen begaafdheden, maar als mensen gelukkig worden met componeren of software ontwerpen dan heeft dit topic geen televantie meer voor dat soort hoogbegaafden, want dat was toch het onderwerp ?
Het heeft ook te maken met het verleggen van aandacht naar zaken wasr men zelfs en misschien juist vanwege de focus op de hoogbegaafdheid nooit aan zou denken . En die focus is niet alleen van de hoogbegaafde zelf maar ook van de omgeving.

Interesse is trouwens ook niet iets wat je aan en uit kunt zetten, maar wel iets wat je kunt stimuleren en daarom kwam ik met een alternatief.
—Seth Lloyd

—Bertrand Russell
Plaats reactie