Wat is het doel van het leven?
Moderator: Moderators
Re: Wat is het doel van het leven?
Volgens mij kunnen we vanuit ons beperkt perspectief niet beoordelen of het bestaan van de wereld en ons leven ultiem een hoger doel dient of niet- Zoals de bacterie niet weet dat we met z'n allen rond de zon draaien, weten wij niet of kennis van de gehele werkelijkheid ons leven niet plots binnen een zinvol geheelperspectief plaatst. Tot zolang we de gehele puzzel niet kennen spreken we voor onze beurt.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Oké we gaan vergelijken met een puzzel.
Als ik een puzzel ga maken van een koe, zie ik na één of twee stukjes nog niet wat het gaat worden.
Ik kan een paar keer denken dat ik het weet, en soms zal ik er helemaal naast zitten.
Hoe verder ik kom, hoe duidelijker het is dat het een koe gaat worden.
Het zal niet gebeuren dat ik ineens na het laatste stukje pas inzie dat het een ooievaar is.
Stel nu dat er op enig moment iemand is die beweert dat we niet weten wat het gaat worden en dat ook vol gaat houden, dan al ik hem steeds minder serieus gaan nemen.
Wat hij dan denkt na het laatste stukje, is zijn probleem en niet het mijne.
Ik weet wel dat hij tegen die tijd echt álle geloofwaardigheid heeft verloren.
Als ik een puzzel ga maken van een koe, zie ik na één of twee stukjes nog niet wat het gaat worden.
Ik kan een paar keer denken dat ik het weet, en soms zal ik er helemaal naast zitten.
Het zal niet gebeuren dat ik ineens na het laatste stukje pas inzie dat het een ooievaar is.
Stel nu dat er op enig moment iemand is die beweert dat we niet weten wat het gaat worden en dat ook vol gaat houden, dan al ik hem steeds minder serieus gaan nemen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Nee, als het leven er is zonder doel en wij als mensen alleen maar menen dat die er moet zijn is het altijd praten voor je beurt, dan doet het perspectief er helemaal niet toe.MaartenV schreef:Volgens mij kunnen we vanuit ons beperkt perspectief niet beoordelen of het bestaan van de wereld en ons leven ultiem een hoger doel dient of niet- Zoals de bacterie niet weet dat we met z'n allen rond de zon draaien, weten wij niet of kennis van de gehele werkelijkheid ons leven niet plots binnen een zinvol geheelperspectief plaatst. Tot zolang we de gehele puzzel niet kennen spreken we voor onze beurt.
De kennis die wij van de wereld hebben is lang niet zo beperkt en bestaat uit een veel groter perspectief dan eigenlijk noodzakelijk is om te overleven. Sterker nog, het zou wel eens onze ondergang kunnen gaan worden. Vanuit dat perspectief alleen al blijkt al een soort zinloosheid, de mensheid zou je dan ook kunnen zien als een plaag, er zijn er te veel van en we zijn kortzichtig in ons gedrag eerder dan dat we een te beperkt perspectief in kennis zouden hebben. We weten juist te veel om er adequaat mee om te kunnen gaan .
Maar ik vind de vraag of het leven zin of een doel heeft nogal zinloos, mocht je het weten zou je je gedrag daar aan aanpassen lijkt me een zinniger gedachte.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
Feit is dat we niet weten hoe groot de puzzel kan worden. Hoe ruim het gehele perspectief is.Dat beloof ik schreef:Oké we gaan vergelijken met een puzzel.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 26 nov 2015 08:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Op basis van de informatie die we nu hebben kunnen we een voorlopig beeld hebben maar niet het gehele plaatje.
Telkens als er nieuwe informatie bijkomt kan ons dat het reeds gekende in een ander perspectief plaatsen waardoor we onze visies op de werkelijkheid telkens dienen te herzien. Pas als we het gehele plaatje kennen kunnen we pas een gefundeerde conclusie verwoorden. Maar ik vrees dat wetenschap en ons brein te beperkt zijn om het gehele plaatje ooit te ontdekken, laat staan te vatten.
Telkens als er nieuwe informatie bijkomt kan ons dat het reeds gekende in een ander perspectief plaatsen waardoor we onze visies op de werkelijkheid telkens dienen te herzien. Pas als we het gehele plaatje kennen kunnen we pas een gefundeerde conclusie verwoorden. Maar ik vrees dat wetenschap en ons brein te beperkt zijn om het gehele plaatje ooit te ontdekken, laat staan te vatten.
Je hebt het over een hoger doel en een bacterie die niet weet dat deze om de zon draait. De mens zou op deze wijze ook een hoger doel kunnen dienen? Want stel nu dat de bacterie erachter komt dat deze rondom de zon draait. Denkt deze bacterie dan: "Verrek...dat is het doel in mijn leven?"MaartenV schreef:Op basis van de informatie die we nu hebben kunnen we een voorlopig beeld hebben maar niet het gehele plaatje.
Stel dat de mens erachter komt dat we onderdeel zijn van een multiversum en stel zelgfs dat blijkt dat wij de enige bewist denkende soort zijn...Zijn we dan achter ons doel gekomen?
Of je moet op iets geheel anders doelen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik heb het enkel over het feit dat je enkel maar op basis van de informatie die je hebt kan concluderen hoe de vork in de steel zit. Maar aangezien we wellicht nooit het geheelplaatje zullen kennen (omdat we daar het brein niet voor hebben of omdat de ultieme realiteit zich niet zo makkelijk laat verstaan door ons), kunnen we ook geen algehele conclusies trekken.
Een vrijdenker, die zichzelf respecteert, zal enkel maar kunnen stellen dat hij of zij kan concluderen op basis van de gegeven informatie en niet meer dan dat. Elke conclusie is dus beperkt en niet gebaseerd op kennis van het geheelplaatje.
Een vrijdenker, die zichzelf respecteert, zal enkel maar kunnen stellen dat hij of zij kan concluderen op basis van de gegeven informatie en niet meer dan dat. Elke conclusie is dus beperkt en niet gebaseerd op kennis van het geheelplaatje.
Daar kan ik me wel in vinden. Maar met de kennis welke ons nu ter beschikking staat kan ik (hoe pessimistisch dit ook klinkt) maar 1 conclusie trekken.
Het leven is toevallig ontstaan en heeft geen doel, behalve dat doel dat je er zelf aan stelt. En dat laatste blijkt wel. IS wil volledige wereldwijde onderwerping en stelt dat tot doel, ik heb hele andere doelen in mijn leven gesteld.
Maar uiteindelijk, zullen IS en ik (en jij en alles en iedereen) onze laatste adem uitblazen.
Maar wellicht speelt er meer. Niemand die dit echter (nog) weet, dus blijf ik voorlopig tot die tijd bij mijn persoonlijke conclusie.
Het leven is toevallig ontstaan en heeft geen doel, behalve dat doel dat je er zelf aan stelt. En dat laatste blijkt wel. IS wil volledige wereldwijde onderwerping en stelt dat tot doel, ik heb hele andere doelen in mijn leven gesteld.
Maar uiteindelijk, zullen IS en ik (en jij en alles en iedereen) onze laatste adem uitblazen.
Maar wellicht speelt er meer. Niemand die dit echter (nog) weet, dus blijf ik voorlopig tot die tijd bij mijn persoonlijke conclusie.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
MaartenV schreef:\ Elke conclusie is dus beperkt en niet gebaseerd op kennis van het geheelplaatje.
Maar verwacht jij dan dat de conclusie die we nu hebben wel eens drasties anders kan zijn, en zo ja waarop baseer je die verwachting.
Anders zijn we snel uitgepraat, we weten het niet zeker, klaar volgend onderwerp.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ik hoop dat het ergens een ultieme zin heeft an sich, geef ik eerlijk toe. Maar op basis van wat we nu weten lijkt het niet zo te zijn. Aangezien alles er, helaas, op wijst dat we hier gewoon zijn om te overleven en er de survival of the fittest is, waarna het voor eeuwig gedaan is met ons. Maar in principe weten we niet zeker of er geen ultieme zin is, omdat we niet over alle informatie beschikken.
- Dat beloof ik
- Bevlogen
MaartenV schreef:Ik heb het enkel over het feit dat je enkel maar op basis van de informatie die je hebt kan concluderen hoe de vork in de steel zit.
MaartenV schreef:Ik hoop dat het ergens een ultieme zin heeft an sich, geef ik eerlijk toe. Maar op basis van wat we nu weten lijkt het niet zo te zijn.
Hehe. EIndelijk. Was dat nou zo moeilijk ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
(Star Trek, seizoen 1)
(Star Trek, seizoen 1)
Ja, we dromen allemaal (of in ieder geval ik)wel eens iets dergelijks hoor.MaartenV schreef:Ik hoop dat het ergens een ultieme zin heeft an sich, geef ik eerlijk toe.

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Alhoewel ik weet dat de laatste reactie van november is, wil ik toch nog even mijn zicht hierop kwijt.
Volgens mij heeft het leven geen doel. We zijn zonder reden en zonder het te willen in deze absurde wereld geworpen en zijn volledig vrij alles te doen. We kunnen wel een eigen doel en nut voor ons leven kiezen in een poging deze wereld iets minder absurd te maken, met de volledige wetenschap dat dit zinloos is. Hetgeen ons drijft is dat dit ons wel gelukkig kan maken, en dat is iets om voor te leven. De dagelijkse sleur, de zelfmoord en religie zijn zwakteboden in tegenstelling tot de acceptatie van het absurde, namelijk dat we nooit antwoorden van de wereld zullen krijgen op onze vragen, waardoor men juist compleet vrij wordt.
Volgens mij heeft het leven geen doel. We zijn zonder reden en zonder het te willen in deze absurde wereld geworpen en zijn volledig vrij alles te doen. We kunnen wel een eigen doel en nut voor ons leven kiezen in een poging deze wereld iets minder absurd te maken, met de volledige wetenschap dat dit zinloos is. Hetgeen ons drijft is dat dit ons wel gelukkig kan maken, en dat is iets om voor te leven. De dagelijkse sleur, de zelfmoord en religie zijn zwakteboden in tegenstelling tot de acceptatie van het absurde, namelijk dat we nooit antwoorden van de wereld zullen krijgen op onze vragen, waardoor men juist compleet vrij wordt.
«Ne me suis pas; je pourrais ne pas diriger. Ne me dirige pas; je pourrais ne pas suivre. Marche à mes côtés et sois mon amie» – Albert Camus
- Doppelgänger
- Bevlogen
Hoe kunnen we weten dat we niet over alle informatie beschikken als we niet eens weten of die aanvullende informatie bestaat?MaartenV schreef:Ik hoop dat het ergens een ultieme zin heeft an sich, geef ik eerlijk toe. Maar op basis van wat we nu weten lijkt het niet zo te zijn. Aangezien alles er, helaas, op wijst dat we hier gewoon zijn om te overleven en er de survival of the fittest is, waarna het voor eeuwig gedaan is met ons. Maar in principe weten we niet zeker of er geen ultieme zin is, omdat we niet over alle informatie beschikken.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ook als ze zou bestaan kunnen we er niet over beschikken.Doppelgänger schreef: Hoe kunnen we weten dat we niet over alle informatie beschikken als we niet eens weten of die aanvullende informatie bestaat?
1. Heissenbergs onzekerheids principe
2. We kunnen niet verder kijken dan ongeveer 14 miljard lichtjaar.
3. De meeste informatie in dat zichrbare heelal is nog meer dan 11 miljard jaar onderweg voor ze ons bereikt.
4. En daarna komt er nog steeds informatie op ons af.
5. De capaciteit van onze hersenen is slechts beperkt.
6. zelfs het complete heelal kan nog geen quadriljoenste van haar eigen geschiedenis bevatten.
Dat weten we allemaal en we weten ook dat over 2 miljard jaar de aarde al onbewoonbaar wordt doordat de zon dan te veel straling zal uitzenden. Dus zo kunnen we dat weten. Al denk ik niet dat Maarten daar aan dacht. . .
Ik wens u alle goeds