Brief aan mijn ouders

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Arjen2015
Ervaren pen

Re: Brief aan mijn ouders

Bericht door Arjen2015 »

EJ_81 schreef:@Arjen: wat daarbij komt is dat deze beste man cultureel katholiek was (en evolutionist) tot zijn 30e ofzo, en toen 'decennia' lang op zoek is gegaan naar de waarheid. Dat vind ik als vrijdenker interessant, en dan is het frappant dat iemand tot dit soort niet-vrijdenkende antwoorden komt.

Ik wil niet zeggen dat alle christenen zo denken, maar nu ik (in alle bescheidenheid) vol gas kritiek geef op het christendom, valt het me op hoe eenvoudig je er aan alle kanten gaten in kan schieten. De meeste mensen staan uberhaupt niet open voor een discussie, en als ze het staan dan wordt het vrij snel of irrationeel, of emotioneel. "Je hebt het maar gewoon te geloven", is mij al meermalen gezegd. Zucht. Heb ik daar nu al die jaren voor gezwoegd?
tsja zoiets (zie dikgedrukt) ging gister ook door me heen , ik liep na 15 jaar voor het eerst weer rond op leicester square , waar ik toen vol overgave wekelijks 4 jaar lang heb lopen preken , het deed me wel wat dat ik zo diep heb gezeten en zoveel geïnvesteerd heb voor iets wat zo waardeloos blijkt te zijn. Aan de andere kant heeft het mijn persoonlijkheid gevormd, en uiteindelijk toch gedaan uit een goed hart en uit liefde voor god en me medemens ( zover ik dacht dat dat liefde was) maar er zat geen slechte bedoeling bij , ik was er echt van overtuigd dat dit het beste voor iedereen was. Ik moet het soms nog een plekje geven en accepteren dat het nu eenmaal zo is gegaan. Dat ik nu leef. Dat nu telt.

Me vrouw kreeg nog vandaag te horen (zie topic) dat ze een meeloper is omdat ze niet meer gelooft in de bijbel...werkelijk aan alle kanten wordt je door de evangelische en misschien ook andere stromingen gepakt...
wie zijn hier nu de meelopers? de simpele zielen die een past(o)or blind achternalopen en alles klakkeloos aannemen wat ze zeggen over de bijbel? Omdat ze zelf te lamlendig zijn om zelf te denken en dingen te onderzoeken, maar wel een ander erop wijzen dat ze jezus niet moeten verloochenen .....ik kots erop! de kern van het evangelie jezus is gekomen om je te redden en dat moet je aannemen en geloven ....waarvan gered worden ? ja juist ! het oordeel! anders hoef je ook niet gered te worden......ik kots erop!

Er zou in iedere bijbel een waarschuwing op de voorkant moeten komen. Pas op Gevaarlijk voor de gezondheid!!!!
Martim Cymbron -
EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 »

Arjan,

Het is apart hoe het werkt met geloof: eerst geloof je, en dan zoek je bewijs erbij. Dat doen we allemaal tot op zekere hoogte, maar het zou gewoon niet zo moeten zijn.

Het Christendom heeft daar nog een mooie reden voor ook: de Heilige Geest. Maar het zijn eigenlijk gewoon je hersenen die je vertellen dat het wel erg fijn is om dit te geloven, omdat het je bepaalde voordelen biedt (eeuwig leven, doel met je leven, relaties met anderen, etc). Hoe vaak ik als christen niet heb gehoord dat we een ander niet kunnen 'overtuigen', alleen maar kunnen 'getuigen'. Wat een hoop ongein als je het met een seculiere bril op bekijkt! Het sluit allemaal naadloos aan bij het instand houden van iets wat in wezen onbewijsbaar is, sterker nog, waar goede tegenbewijzen voor zijn.
Ik heb liever vragen zonder antwoorden, dan antwoorden die niet bevraagd mogen worden.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

EJ_81 schreef:.... Maar het zijn eigenlijk gewoon je hersenen die je vertellen dat het wel erg fijn is om dit te geloven, omdat het je bepaalde voordelen biedt (eeuwig leven, doel met je leven, relaties met anderen, etc). ......
Vergeet niet de troost die een gelovige uit de bijbel haalt:

Mijn ziel, hoe treurt ge dus verslagen?
Wat zijt g' onrustig in uw lot?
Berust in 's HEEREN welbehagen;
Hij doet welhaast uw heilzon dagen;
Uw hoop herleev', naar Zijn gebod;
Mijn redder is mijn God.

(Ps 43:5)

En zoals je al zei, het eeuwige leven, de beloning van je volharding in het geloof:

Dan wordt mijn naam met lofgejuich geprezen;
Dan zullen daar de blijde zangers staan,
De speelliên op de harp en cimbel slaan,
En binnen u al mijn fonteinen wezen.

(Ps 87:5)

En ook het gevoel van uitverkoren te zijn, ver boven je ongelovige buurman te staan, als gelovige heb je de goede keuze gedaan, hij niet, hij komt er nog wel een keer achter:

Wie, ver van U, de weelde zoekt,
Vergaat eerlang en wordt vervloekt;
Gij roeit hen uit, die afhoereren
En U den trotsen nek toekeren;
Maar 't is mij goed, mijn zaligst lot,
Nabij te wezen bij mijn God;
'k Vertrouw op Hem geheel en al,
Den HEER, Wiens werk ik roemen zal.

(Ps 73:14)

En zo zijn er nog 147 psalmen, voor elke situatie wel een passend lied!
NB: Doe wel en zie niet om.
EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 »

Ja, voor elke situatie een vers inderdaad. Zo is de bal weer rond.

[offtopic]Ik heb zo'n hekel aan die ouderwetse vertalingen... nu nog meer![/offtopic]
Ik heb liever vragen zonder antwoorden, dan antwoorden die niet bevraagd mogen worden.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

EJ_81 schreef:...Ik heb zo'n hekel aan die ouderwetse vertalingen... nu nog meer!...
Ik niet, het taalgebruik in de oude vertaling is voor mij nostalgie (ben van 1945), met latere vertalingen heb ik juist helemaal niets. Men probeert daarin de inhoud duidelijker over te brengen maar juist de inhoud heeft voor mij geen waarde meer. Gesprekken tussen Abraham en zijn God boeiden mij als kind best wel maar zoals de kerk nu tegen God praat vind ik een lachertje, men praat tegen Hem als een grote vriend en beschermer maar Hij zegt nooit wat terug (voor zover ik kan nagaan) Dan moet je wel een plank voor je hoofd hebben of het niet interesseren wat Hij er van denkt, meer een klankbord.
NB: Doe wel en zie niet om.
EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 »

Update: mijn vrouw en ik gaan waarschijnlijk voor een tijdje uit elkaar. Als we bij elkaar zijn kunnen we elkaar niet de vrijheid geven die we nodig hebben.

Leuk he, deconversion en alle gevolgen? Blegh. :x
Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B »

Heftig EJ... heel veel sterkte.... ook voor je vrouw.
Voel je je schuldig? Ik vraag dat niet omdat ik vind dat dit jouw schuld is, maar omdat ik weet dat mensen in jouw positie (geloofsafval) de neiging kunnen hebben zichzelf overal de schuld van te geven. Dat maakt het extra zwaar.
Met net zoveel recht: religie maakt meer kapot dan je lief is...

Nogmaals heel veel sterkte... !
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Heel veel sterkte! (en voor beiden geldt: De schijn ophouden is geen optie). Hopelijk komen jullie er samen (zonder bemoeienis van familie etc) nog uit.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Proberen jullie elkaar wel de vrijheid te gunnen?
Misschien een stomme vraag van een buitenstaander. Maar als jullie het willen, wt verhindert het dan?
Voor jou en je vrouw: mijn onderschrift:
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef:Proberen jullie elkaar wel de vrijheid te gunnen?
Misschien een stomme vraag van een buitenstaander. Maar als jullie het willen, wt verhindert het dan?
Peter, je snapt toch wel dat God hiertussen zit? Het zijn 2 compleet verschillende werelden geworden waar onbegrip, maar vooral angst de boventoon voeren. Maar dat is de mening van deze buitenstaander. Geloof maakt meer kapot dan je lief is!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Sterkte EJ, ik heb het zelf meegemaakt. Gelukkig is het op de lange termijn goedgekomen maar Dikkemick heeft groot gelijk religie maakt meer kapot dan je liefhebt. Een van de wijste uitspraken komt van een Joodse vrijdenker die in een concentratiekamp om het leven is gekomen. Leo Polak had als motto: "Religie verdeelt". En als je in gezinnen kijkt, dorpen, steden en overal op deze wereld, zodra je in aanraking komt met religie zie je verdeeldheid en dan kun je de vraag stellen: "Willen we meer of minder religie"?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 »

Inge B schreef:Heftig EJ... heel veel sterkte.... ook voor je vrouw.
Voel je je schuldig? !
Dank je. Goede vraag. Antwoord is een beetje een mix.

Ja, ik voel me schuldig dat ik dit mijn kinderen aan moet doen, en dat ik niet zo sterk ben dat ik mij perfect kan gedragen voor mijn vrouw, en bijvoorbeeld al mijn gedachten voor me kan houden.

Tegelijk nee, ik weet dat ik in een nogal extreme situatie zit (op een ander continent, zonder een echt sociaal netwerk, op zoek naar een nieuwe identiteit) dat ik het mezelf ook niet zo kwalijk neem. Wat gelovigen er over zeggen neem ik vaak met een korrel zout.
EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 »

Peter van Velzen schreef:Proberen jullie elkaar wel de vrijheid te gunnen?
Ik snap niet precies wat je bedoelt. We onderkennen beiden dat we in een extreme situatie zit die even extreme maatregelen vereist. De vrijheid die we beiden nodig hebben, is gewoon lastig te realiseren terwijl we bij elkaar zijn. Als 1 van ons beiden weg is, merken we dat we ons allebei een stuk beter voelen.

Ik hoop wel dat het een tijdelijk gevoel is.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Misschien kun je een brief sturen naar deze organisatie en advies vragen. Even los van het forum en de goede bedoelingen van ons. De kans is groot dat één van de humanistisch raadslieden zich er over buigt en je nog tips kan geven voor beiden.

http://www.humanistischverbond.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

EJ_81 schreef: Ik snap niet precies wat je bedoelt. We onderkennen beiden dat we in een extreme situatie zit die even extreme maatregelen vereist. De vrijheid die we beiden nodig hebben, is gewoon lastig te realiseren terwijl we bij elkaar zijn. Als 1 van ons beiden weg is, merken we dat we ons allebei een stuk beter voelen.

Ik hoop wel dat het een tijdelijk gevoel is.
Het was ook te veel gevraagd van mij. Je zit in een rotsituatie en dan gebeuren er allerlei dingen die je niet in de hand hebt. Als jullie je allebei beter voelen als er een van jullie beiden weg is, dan zal het inderdaad wel het beste voor jullie beiden zijn als er vaak één van jullie beiden weg is. Dus dat gun je elkaar dan. He, ik voel me rot als ik het me voorstel. Nogmaals sterkte. . .
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie