Pastafarianisme (niet) toegelaten als kerk

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Arjen2015
Ervaren pen

Re: Pastafarianisme niet toegelaten als kerk

Bericht door Arjen2015 »

PietV. schreef:Ik twijfel wil me niet aansluiten bij een "kerk" maar misschien moet ik het zien als protest stem.

Met al die onzin die ik al in me leven heb toegelaten kan deze er nog wel bij ;)
ik neem het niet meer zo serieus. :wink:

lijkt me zo leuk een iD Kaart met een vergiet op me kop
Martim Cymbron -
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Ondertussen Refdag ook bereikt: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_968669" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Vanmiddag op de radio, een erkenning door de staat zou er niet inzitten omdat het als een practical joke gezien zou worden.
Een en ander volgens een in het kerkelijk recht geschoolde jurist.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Fish schreef:Vanmiddag op de radio, een erkenning door de staat zou er niet inzitten omdat het als een practical joke gezien zou worden.
Vreemd dat je als staat in inschatting moet maken wat wel of niet een kerkgenootschappen zijn. Zeker in een land als Nederland..... De meeste landen welke officieel bepaalde kerken afwijzen zijn niet de meest prettige landen........
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Waarom? schreef:
Vreemd dat je als staat in inschatting moet maken wat wel of niet een kerkgenootschappen zijn. Zeker in een land als Nederland..... De meeste landen welke officieel bepaalde kerken afwijzen zijn niet de meest prettige landen........
Het begrip practical joke is denk ik een heet hangijzer. Staat er ergens in de wet dat een kerk serieus bedoeld moet zijn?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Fish schreef:Vanmiddag op de radio, een erkenning door de staat zou er niet inzitten omdat het als een practical joke gezien zou worden.
Heeft de in het kerkelijk recht geschoolde jurist ook uitgelegd wat dat inhoudt "erkenning van een geloof door de staat?"
Dan is die jurist misschien in Noord-Koreaans recht geschoold, maar in Nederland garandeert de Grondwet vrijheid van godsdienst en daar staat niet als voorwaarde bij dat die godsdienst "door de staat erkend" moet zijn.

Het RD heeft het over de ANBI status, ook dat heeft niets met de erkenning van een kerk te maken, het is enkel een status die belastingtechnisch van belang is (giften zijn dan aftrekbaar).
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

PietV. schreef:Ik twijfel wil me niet aansluiten bij een "kerk" maar misschien moet ik het zien als protest stem.
Dito juist daarom ingeschreven.
Ramen
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

@Dat beloof ik: Volgens mij kan iedereen een kerkgenootschap oprichten. Scientology heeft deze status ook. Gewoon een KvK aanvraag, belastingnummer en rekening openen. Anbi aanvragen bij de belastingdienst. En aantonen die je met een aantal mensen bij elkaar komt en dit voortvloeit uit idealisme. En daarna ga je wat statuten schrijven en vergader je één keer per jaar.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

PietV. schreef:
Waarom? schreef:
Het begrip practical joke is denk ik een heet hangijzer. Staat er ergens in de wet dat een kerk serieus bedoeld moet zijn?
Nee er staat nergens in de wet dat een kerk serieus bedoeld moet zijn. Wel dat het geen dekmantel mag zijn voor zaken die illegaal zijn ( zoals de satanskerk het als denkmantel voor bordelen gebruikte in het verleden of Scientiology Church voor commerciele doeleinden )
Daar hamerde die professor op in het Refdag. Maar ik denk dat dit nu niet het geval is, het is gewoon een luchtig geloof :wink:

Mijn hardcore Refo collega's waren diep geschokt wat op de website stond van de Kerk van het vliegend SpagettiMonster

Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

PietV. schreef: Het begrip practical joke is denk ik een heet hangijzer. Staat er ergens in de wet dat een kerk serieus bedoeld moet zijn?
Het was geen woordelijke weergave van wat de jurist zei. :wink: Ben wel benieuwd als dit voor de rechter komt hoe die daar dan tegen aankijkt.
Zo van:
Officier van justitie: dat spaghetti monster bestaat niet echt.
Advocaat: Anderen goden wel dan?

@Dat geloof ik, ik heb maar een kort stukje van het gesprek gehoord.

Ahh, de uitzending gevonden:

http://www.radio1.nl/item/341168-Bureau ... kerk?.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Was niet de uitzending die ik opving, die was vanmiddag.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

:lol: :lol: :lol:
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Waarom? schreef: Mijn hardcore Refo collega's waren diep geschokt wat op de website stond van de Kerk van het vliegend SpagettiMonster
Hangt je aanmelding al op het prikbord :wink:
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

PietV. schreef:
Waarom? schreef: Mijn hardcore Refo collega's waren diep geschokt wat op de website stond van de Kerk van het vliegend SpagettiMonster
Hangt je aanmelding al op het prikbord :wink:
Nee hoor, ik switch niet meer naar welke kerk dan ook, lijkt me het meest luchtig :wink:

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Fish schreef:
PietV. schreef: Het begrip practical joke is denk ik een heet hangijzer. Staat er ergens in de wet dat een kerk serieus bedoeld moet zijn?
Het was geen woordelijke weergave van wat de jurist zei. :wink: Ben wel benieuwd als dit voor de rechter komt hoe die daar dan tegen aankijkt.
Zo van:
Officier van justitie: dat spaghetti monster bestaat niet echt.
Advocaat: Anderen goden wel dan?

@Dat geloof ik, ik heb maar een kort stukje van het gesprek gehoord.

Ahh, de uitzending gevonden:

http://www.radio1.nl/item/341168-Bureau ... kerk?.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Quotes van Prof. mr. dr. F. T. Oldenhuis op Refdag"
Prof. mr. dr. F. T. Oldenhuis schreef:
Prof. mr. dr. F. T. Oldenhuis reageert voorzichtig, maar ook scherp op het bericht dat de KvhVSM erkend is als ”kerkgenootschap”. Voorzichtig, omdat de bijzonder hoogleraar religie en recht aan de Rijksuniversiteit Groningen het onderliggende dossier nog niet heeft gezien.

Scherp, omdat de KvK de kwestie beter door de rechter had kunnen laten toetsen. Een afwijzing was immers zeer goed verdedigbaar en dan was de rechter aan zet. De Kamers van Koophandel mogen op het punt van erkenning van kerkgenootschappen „best kritisch” zijn, vindt Oldenhuis. „Als de organisatie die de aanvraag indient niet substantieel op godsdienst is gericht, zou men de rechtsvorm kerkgenootschap moeten afwijzen.

De Hoge Raad heeft de satanskerk destijds ook niet erkend, benadrukt prof. Oldenhuis. „De zaak van de satanskerk bespreek ik altijd tijdens de colleges recht, religie en samenleving met mijn studenten. In een pand in het Amsterdamse wallengebied vond prostitutie plaats, maar de organisatie zei dat het om een kerkgenootschap ging. Dat riep men na een politie-inval. Rechtbank, hof en Hoge Raad hebben gezegd: de corebusiness is niet religie; alles is gericht op prostitutie. Je moet dus als overheid niet te bang zijn om onderscheid te maken (...).

(...)

Journalist : Moeten bestaande kerken zich na deze erkenning zorgen maken?

„Zij moeten vooral heel zuinig zijn op de grote vrijheid die de wet ze als ”kerkgenootschap” geeft. Ze moeten die vrijheid dus niet misbruiken. De kerken moeten eraan werken dat zij respect van de wetgever houden. Om­ekeerd verplicht dat de overheid (lees KvK) om de status ”kerk­genootschap” niet te laten uit­hollen. Kerken zijn waardevol voor de samenleving; moge dat voor de overheid een signaal zijn!”

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

En ook het CIP doet mee : http://www.cip.nl/nieuws/januari-2016/5 ... enootschap" onclick="window.open(this.href);return false;

Die reaguurders daar zeg........ :mrgreen:

Plaats reactie