Ik doel hier op de heilige geschriften en op de wetenschappelijke publicaties.Wim_1946 schreef:Zo dan. Kun je ons iets meer vertellen over in welke talen god met jou spreekt? En op welke manieren dat plaats vindt?Jan van Lennip schreef:Ik krijg van God in diverse talen en op verschillende manieren informatie waarop ik mijn leven zo kan inrichten dat ik mijn energie, tijd en aandacht aan deze belangrijke zaken kan wijden.
Ik ben daar best wel nieuwsgierig naar.
God is ontstaan vanuit kwantumfluctiaties.
Moderator: Moderators
- Jan van Lennip
- Diehard
Re: God is ontstaan vanuit kwantumfluctiaties.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Dat is omdat de mens adaptief is en dat heeft de mens te danken aan de vergrote cortex. En deze is geëvolueerd doordat die primaten die net een beetje slimmer waren dan de gemiddelde primaat overleefde en kon voortplanten (wederom: survival of the fittest...= meest aangepaste).Jan van Lennip schreef: Echter, nemen we het voorbeeld van de mens, in plaats van de zoals jij zegt kwabbedares. Hierdoor kan dit toeval binnen de schommeling van de temperatuur ineens worden ondervangen. De mens is namelijk een preventief kundig wezen. We kunnen ons vooraf wapenen tegen de meeste veranderingen. We hebben een heel groot informatief systeem tot onze beschikking, waardoor wij exact weten wat er zich afspeelt op de gehele planeet. Wij kunnen ingrijpen op het moment dat zich nieuwe virussen voordoen, zoals Ebola. Er is echter één maar aan dit verhaal. We moeten ons wel bezig houden met deze zaken. Ik zie dit als een teken van het bestaan van god binnen de natuurkunde. Ik krijg van God in diverse talen en op verschillende manieren informatie waarop ik mijn leven zo kan inrichten dat ik mijn energie, tijd en aandacht aan deze belangrijke zaken kan wijden. Want de wet van god leidt alle levensvormen naar de beste plek binnen de natuurlijke selectie.
Overigens was de mens bijna uitgestorven en een mislukte tak geweest. http://www.telegraph.co.uk/news/science ... 00-BC.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En let wel: 1 dino-like komeetinslag en....dag mens! Hoewel ook hier weer zal gelden: Survival of the fittest en een geheel nieuwe mens-soort ontstaat misschien.
Hoe je God hierin weet te verweven is me een raadsel. Wat bedoel je met:
Wat is de beste plek van het grote koolwitje in Zijn grote geheel? https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=17075" onclick="window.open(this.href);return false;Want de wet van god leidt alle levensvormen naar de beste plek binnen de natuurlijke selectie.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Jan van Lennip
- Diehard
Ik noem de wet eigenlijk liever Dity, aangezien er vele namen zijn voor het heilige. Ik hoop hiermee ook mensen die zich juist niet aangesproken voelen tot de christelijke richting ook mee kunnen kijken. (nu ga ik het toch doen, terwijl ik mij had voorgenomen het gewoon algemeen begrijpbaar te houdendikkemick schreef:Dat is omdat de mens adaptief is en dat heeft de mens te danken aan de vergrote cortex. En deze is geëvolueerd doordat die primaten die net een beetje slimmer waren dan de gemiddelde primaat overleefde en kon voortplanten (wederom: survival of the fittest...= meest aangepaste).Jan van Lennip schreef: Echter, nemen we het voorbeeld van de mens, in plaats van de zoals jij zegt kwabbedares. Hierdoor kan dit toeval binnen de schommeling van de temperatuur ineens worden ondervangen. De mens is namelijk een preventief kundig wezen. We kunnen ons vooraf wapenen tegen de meeste veranderingen. We hebben een heel groot informatief systeem tot onze beschikking, waardoor wij exact weten wat er zich afspeelt op de gehele planeet. Wij kunnen ingrijpen op het moment dat zich nieuwe virussen voordoen, zoals Ebola. Er is echter één maar aan dit verhaal. We moeten ons wel bezig houden met deze zaken. Ik zie dit als een teken van het bestaan van god binnen de natuurkunde. Ik krijg van God in diverse talen en op verschillende manieren informatie waarop ik mijn leven zo kan inrichten dat ik mijn energie, tijd en aandacht aan deze belangrijke zaken kan wijden. Want de wet van god leidt alle levensvormen naar de beste plek binnen de natuurlijke selectie.
Overigens was de mens bijna uitgestorven en een mislukte tak geweest. http://www.telegraph.co.uk/news/science ... 00-BC.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En let wel: 1 dino-like komeetinslag en....dag mens! Hoewel ook hier weer zal gelden: Survival of the fittest en een geheel nieuwe mens-soort ontstaat misschien.
Het is wel belangrijk wat jij zegt. Dity is vanaf het begin actief. Er bestaat een constante selectie in alle hoeken van het universum. We moeten dit begrijpen. We kunnen hierin heel veel terugvinden van waar wij vandaan komen en waar wij naartoe gaan. Dat er selectie plaats vindt betekent dat er een richting is die voor het intelligente leven uitkomt op geselecteerd worden. Ik heb al aangegeven dat weerstand levert verandering (wet van de kleinste werking) https://nl.wikipedia.org/wiki/Principe_ ... te_werking.
Ik heb de evolutie verbonden met het doel van de heilige geschriften. Ik heb de persoonsvorm van de almachtige afgenomen en het geplaatst in het zelfstandig naamwoord Dity. Ik doe Dity hiermee neerkomen op de weerstand die wij ondervinden aan de hand van te veel werking.
De lokatie van elke levensvorm in het grote geheel is de best mogelijke. Zover een levensvorm keuzes kan maken zijn die juist. Er bestaat namelijk geen juiste keuze. Er bestaat alleen een algemeen geaccepteerde keuze. Dity voldoet pas aan de wet van de minste werking op het moment dat alles wat leeft de meest algemeen geaccepteerde keuze maakt.Wat is de beste plek van het grote koolwitje in Zijn grote geheel? https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat" onclick="window.open(this.href);return false; ... ?msg=17075
- Peter van Velzen
- Site Admin
Er is utieraard geen beste plaats in de natuur voor het koolwitje. De beestjes zullen elke plaats innemen waar ze zich maar kunnen vermenigvuldigen, en als ze zich daartoe in meerdere soorten moeten splitsen zal dit soms ook gebeuren. Elk gen "streeft" (ze streeft uiteraard nergens naar, maar zo lijkt het ons) naar maximale voortplanting, Ik ben ook daar van mening dat quantumfluctuaties geen overwegende rol spelen, maar ik kan me vergissen.
Ik wens u alle goeds
- Doppelgänger
- Bevlogen
De meeste mutaties, zelfs. Ruim 90% van de mutaties zijn neutraal en van de niet-neutrale mutaties is verreweg het grootste deel ongunstig. Zulke negatieve cijfers verwachten we niet als mutaties gestuurd zouden worden door de omgeving.Jan van Lennip schreef:Begrijp ik het goed als ik zeg dat een individu zich niet persee hoeft aan te passen, ieder mag zijn eigen wijze behouden, met als implicatie dat sommige mutaties (veranderingen) niet door de selectie komen.
Jan van Lennip schreef:Onder andere, daarbij mag ik zeggen dat ook voortplanting en natuurlijke selectie bijdragen aan het verloop van de evolutie.
Klopt, maar het was mij te doen om de correcte definitie van de term 'evolutie'. Die is bij de meeste mensen namelijk niet bekend.Jan van Lennip schreef:“Het is niet de sterkste soort die overleeft, noch de meest intelligente. Het is degene die zich het beste kan aanpassen.” Quote van Charles Darwin.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Jan van Lennip schrijft
Wat bedoel je exact met heilig? Is heilig iets dat in de natuur ingebakken zit? Is heilig geschapen? Is datgene dat voor jou heilig is, ook heilig voor mij?
Waarom leidt selectie automatisch tot intelligent leven? Waarom is de krokodil (die al veel langer dan de mens aan selectie onderhevig is), niet intelligent geworden? Is dit geen wensdenken, zoals we vroeger dachten dat de aarde wel in het centrum van het heelal moest staan?
De rest van je betoog kan ik geen touw aan vastknopen. Ik vraag me alleen af wat er heilig is aan de natuur (eten of gegeten worden...de struggle iedere dag om te overleven...de parasieten, virussen etc).
Hoe jij iets noemt, mag jij weten. Of het er duidelijker op wordt en iedereen je begrijpt..Ik noem de wet eigenlijk liever Dity, aangezien er vele namen zijn voor het heilige. Ik hoop hiermee ook mensen die zich juist niet aangesproken voelen tot de christelijke richting ook mee kunnen kijken. (nu ga ik het toch doen, terwijl ik mij had voorgenomen het gewoon algemeen begrijpbaar te houden).
Wat bedoel je exact met heilig? Is heilig iets dat in de natuur ingebakken zit? Is heilig geschapen? Is datgene dat voor jou heilig is, ook heilig voor mij?
Nogmaals: dity??? Welke selectie vinden we in het universum? Zijn dat selecties in de zin van keuzen? Zijn het selecties door de werking van de natuurconstanten? Selecteert er iets of iemand? Is dat dity?Het is wel belangrijk wat jij zegt. Dity is vanaf het begin actief. Er bestaat een constante selectie in alle hoeken van het universum. We moeten dit begrijpen. We kunnen hierin heel veel terugvinden van waar wij vandaan komen en waar wij naartoe gaan. Dat er selectie plaats vindt betekent dat er een richting is die voor het intelligente leven uitkomt op geselecteerd worden. Ik heb al aangegeven dat weerstand levert verandering (wet van de kleinste werking) https://nl.wikipedia.org/wiki/Principe_ ... te_werking.
Waarom leidt selectie automatisch tot intelligent leven? Waarom is de krokodil (die al veel langer dan de mens aan selectie onderhevig is), niet intelligent geworden? Is dit geen wensdenken, zoals we vroeger dachten dat de aarde wel in het centrum van het heelal moest staan?
Whatever. Als jij je er gelukkig bij voelt, houden we het hier bij. En dat jij evolutie verbindt met een heilig schrift (want wat is DE heilige geschriften?), moet jij ook weten. Een ander verbindt het misschien met gouden tablet (welke zoek geraakt is)Ik heb de evolutie verbonden met het doel van de heilige geschriften. Ik heb de persoonsvorm van de almachtige afgenomen en het geplaatst in het zelfstandig naamwoord Dity. Ik doe Dity hiermee neerkomen op de weerstand die wij ondervinden aan de hand van te veel werking.
De rest van je betoog kan ik geen touw aan vastknopen. Ik vraag me alleen af wat er heilig is aan de natuur (eten of gegeten worden...de struggle iedere dag om te overleven...de parasieten, virussen etc).
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Jan van Lennip
- Diehard
Daarin heb jij gelijk.Peter van Velzen schreef:Er is utieraard geen beste plaats in de natuur voor het koolwitje. De beestjes zullen elke plaats innemen waar ze zich maar kunnen vermenigvuldigen, en als ze zich daartoe in meerdere soorten moeten splitsen zal dit soms ook gebeuren. Elk gen "streeft" (ze streeft uiteraard nergens naar, maar zo lijkt het ons) naar maximale voortplanting, Ik ben ook daar van mening dat quantumfluctuaties geen overwegende rol spelen, maar ik kan me vergissen.
Doppelgänger schreef: De meeste mutaties, zelfs. Ruim 90% van de mutaties zijn neutraal en van de niet-neutrale mutaties is verreweg het grootste deel ongunstig. Zulke negatieve cijfers verwachten we niet als mutaties gestuurd zouden worden door de omgeving.
Aan wat verbindt jij de verbetering die wij wel ondervinden aan de hand van die mutaties die wel door de selectie heenkomen?
Okee.Klopt, maar het was mij te doen om de correcte definitie van de term 'evolutie'. Die is bij de meeste mensen namelijk niet bekend.
Daar zit ik nu ook zo mee. Die naam. Ik gebruik zelfs "heilig" om de specifieke naam te vermijden. Ik weet dat hierin veel weerstand te vinden is. Vandaar dat ik dit heb getracht te voorkomen door het bij de originele naam te noemen. Echter ik kom erop uit dat dity nou eenmaal een naam dicht bij de essentie is die ook nog eens de mogelijkheid biedt om alle andere namen die deze wet draagt te samen te vatten.dikkemick schreef: Hoe jij iets noemt, mag jij weten. Of het er duidelijker op wordt en iedereen je begrijpt..
Ikzelf hoop dat het blijft, maar ja als jij een betere naam weet dan zou ik m graag horen, dan kunnen wij wellicht een gezamelijk passende naam gebruiken.Nogmaals: dity???
Welke selectie vinden we in het universum? Zijn dat selecties in de zin van keuzen? Zijn het selecties door de werking van de natuurconstanten? Selecteert er iets of iemand? Is dat dity?
Selectie voltrekt zich inderdaad aan de hand van de natuurconstanten.
Is het leven zonder al die struggle volgens jou nooit mogelijk, via welke manier dan ook, in al de tijd die er voor nodig is?
Whatever. Als jij je er gelukkig bij voelt, houden we het hier bij. En dat jij evolutie verbindt met een heilig schrift (want wat is DE heilige geschriften?), moet jij ook weten. Een ander verbindt het misschien met gouden tablet (welke zoek geraakt is) De rest van je betoog kan ik geen touw aan vastknopen. Ik vraag me alleen af wat er heilig is aan de natuur (eten of gegeten worden...de struggle iedere dag om te overleven...de parasieten, virussen etc).
@Jan. Is dity, bedoeling, "heilig", onstaan uit quantumfluctuaties van God, 'bewuste' selectie etc. een gevoel van je, of bezit je kennis welke je nog zou willen delen? Omdat het nogal tegenstrijdig is met alles hetgeen "we" denken te weten, heb jij misschien andere bronnen...
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Verbetering is een volkomen subjectieve puur menselijke benadering , je kunt heel gemakkelijk ook betwisten of het wel een verbetering is, objectief gezien zijn het namelijk alleen maar veranderingen en is er geen goed of slecht. Daarbij bestaat evolutie uit meer dan alleen maar natuurlijke selectie .Aan wat verbindt jij de verbetering die wij wel ondervinden aan de hand van die mutaties die wel door de selectie heenkomen?
Er zijn ook mutaties en veranderingen namelijk die geen voordelen of nadelen opleveren die worden sprandrels of zwikken genoemd https://nl.m.wikipedia.org/wiki/The_spa ... n_paradigm" onclick="window.open(this.href);return false; , het is ook denk ik zinniger om over voordelen of nadelen te spreken in plaats van verbeteringen .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
- Doppelgänger
- Bevlogen
Volgens mij heb ik dat net uitgelegd. Simpel gesteld is evolutie het gevolg van willekeurige mutaties en niet-willekeurige natuurlijke selectie. Dat heeft niets met verbetering te maken. Een mutatie is slechts gunstig in relatie tot de omgeving. Verandert de omgeving, dan kan diezelfde mutatie ineens een blok aan het been worden en werkt natuurlijke selectie die weer net zo hard de deur uit.Jan van LenniP schreef:Aan wat verbindt jij de verbetering die wij wel ondervinden aan de hand van die mutaties die wel door de selectie heenkomen?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Je kunt het inderdaad ook omdraaien. Er sterft (veel!) meer uit dan er overleeft. Welke god wil dat?Doppelgänger schreef:Volgens mij heb ik dat net uitgelegd. Simpel gesteld is evolutie het gevolg van willekeurige mutaties en niet-willekeurige natuurlijke selectie. Dat heeft niets met verbetering te maken. Een mutatie is slechts gunstig in relatie tot de omgeving. Verandert de omgeving, dan kan diezelfde mutatie ineens een blok aan het been worden en werkt natuurlijke selectie die weer net zo hard de deur uit.Jan van LenniP schreef:Aan wat verbindt jij de verbetering die wij wel ondervinden aan de hand van die mutaties die wel door de selectie heenkomen?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Doppelgänger
- Bevlogen
Carl Sagan had daar een mooie uitspraak over: “Extinction is the rule. Survival is the exception.”
- Jan van Lennip
- Diehard
dikkemick schreef:@Jan. Is dity, bedoeling, "heilig", onstaan uit quantumfluctuaties van God, 'bewuste' selectie etc. een gevoel van je, of bezit je kennis welke je nog zou willen delen? Omdat het nogal tegenstrijdig is met alles hetgeen "we" denken te weten, heb jij misschien andere bronnen...
Laat ik voorop stellen dat het starten van dit topic niet mijn keuze is geweest.
HankS schreef: Verbetering is een volkomen subjectieve puur menselijke benadering , je kunt heel gemakkelijk ook betwisten of het wel een verbetering is, objectief gezien zijn het namelijk alleen maar veranderingen en is er geen goed of slecht. Daarbij bestaat evolutie uit meer dan alleen maar natuurlijke selectie .
Er zijn ook mutaties en veranderingen namelijk die geen voordelen of nadelen opleveren die worden sprandrels of zwikken genoemd https://nl.m.wikipedia.org/wiki/The_spa ... n_paradigm" onclick="window.open(this.href);return false; , het is ook denk ik zinniger om over voordelen of nadelen te spreken in plaats van verbeteringen .
Wij hebben aantoonbaar gemaakt dat de mens in de afgelopen eeuw een verbetering in gemiddelde levensverwachting heeft bereikt van 40 jaar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Levensverwachting
- Jan van Lennip
- Diehard
We verbeteren meetbaar (zie hierboven)Doppelgänger schreef: Volgens mij heb ik dat net uitgelegd. Simpel gesteld is evolutie het gevolg van willekeurige mutaties en niet-willekeurige natuurlijke selectie. Dat heeft niets met verbetering te maken. Een mutatie is slechts gunstig in relatie tot de omgeving. Verandert de omgeving, dan kan diezelfde mutatie ineens een blok aan het been worden en werkt natuurlijke selectie die weer net zo hard de deur uit.
Zover aan ons bekend is zal elke individu sterven en zijn het slechts soorten die evolueren tot andere soorten.dikkemick schreef: Je kunt het inderdaad ook omdraaien. Er sterft (veel!) meer uit dan er overleeft. Welke god wil dat?
Carl Sagan verward hierbij de individu met de soort. De soorten zijn afkomstig vanuit andere.Doppelgänger schreef:Carl Sagan had daar een mooie uitspraak over: “Extinction is the rule. Survival is the exception.”
Laatst gewijzigd door Jan van Lennip op 10 dec 2015 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Doppelgänger
- Bevlogen
Die langere levensverwachting heeft met verbeterde voeding en gezondheidszorg te maken, niet met evolutie.