Mijn visie op evolutie(poging 2)

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Jan van Lennip
Diehard

Re: Mijn visie op evolutie(poging 2)

Bericht door Jan van Lennip »

Jist schreef:
wil en vrije(re) wil zijn hetzelfde net als keuze en vrije keuze? Een dwangneurose veroorzaakt een wil. Pas wanneer aan die wil is voldaan is die wil weg. Maar dat is een vrije wil? De dwangneuroot heeft een vrije keuze?

Dat klopt toch niet?
Ik heb het over evolutie niet over dwangneurose.

Wat bij leven neerkomt op een keuze. want leven kan invloed uit oefenen op de omgeving, ook al is de invloed minimaal.
Zelfs zo minimaal dat reproductie de enige manier is van invloed uitoefenen. Wanneer je spreekt van meercellige organismen of complexe levensvormen, dan vergroot de invloed die kan worden uitgeoefend. Dus dan is de weg van de minste weerstand een keuze.
Dat is hetzelfde stuk als waarvan ik aangaf dat ik het niet snap.

Ok, dus zowel mensen als dieren maken keuzes?
Ja, maar we kunnen wel een verschil in IQ per individu aantreffen

tsja, dat kun je zien bij dieren. Bij honden, leeuwen, etc.

Maar dat is dus ook niet waar?
Is hiernaar onderzoek gedaan? Dan ben ik wel geintereseerd.
met wat dan?
Met intuitie

omdat een wil met maar 1 keuze geen vrije wil is, met 2 keuze een zeer beperkte "vrije" wil, en meet meerdere keuze wordt de wil steeds vrijer.
Degene die de ene keuze moet maken is toch vrij om ervoor te kiezen of ertegen?
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

Jan van Lennip schreef:Ik heb het over evolutie niet over dwangneurose.
Nee, het gaat over "wil".
Ja, maar we kunnen wel een verschil in IQ per individu aantreffen
Maar IQ staat los van de keuzevrijheid, en keuzes staan los van wil?
Is hiernaar onderzoek gedaan? Dan ben ik wel geintereseerd.
Ja, zat. Ook dieren zijn "bijgelovig" daar zijn verschillende onderzoeken naar gedaan. Dieren kun je "bijgelovig" gedrag aanleren. Het maakt dus nieuwe keuzes. Aasgieren wachten het juiste moment af om te gaan eten. etc.
Met intuitie
Leg het verschil eens uit?

Degene die de ene keuze moet maken is toch vrij om ervoor te kiezen of ertegen?
Nee, wanneer de keuze blijven leven of de dood is bijvoorbeeld al niet. Want de wil om te blijven leven is meestal groter, soms is de wil om te sterven sterker. De wil legt de keuze op, en is dus niet vrij
Ik ben tegen totalitaire dictatuur, vandaar dat ik mij genoodzaakt voel me terug te trekken van Freethinker.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Wat Jist hier zegt over de wil is waar. De wil zelf is niet vrij. de juridische term "uit vrije wil" betekent dan ook niet dat de persoon vrij kon kiezen wat hij of zij wou, maar dat de persoon niet gedwongen werd iets de doen dat hij of zij niet wou.

Zo wil ik bijvoorbeeld mijn portomonnaie niet aan iemand geven. Als ik dat onder bedreiging toch doe, dan doe ik dat niet "uit vrije wil". Keuzes zijn afhankelijk van onze wil, maar onze wil is zelf geen keuze. Hoogstens streven wij iets secundairs na omdat wij primair iets anders willen. Zo wil ik een brood kopen omdat ik het wil opeten. (eigenlijk zou ik liever niet betalen).
Ik wens u alle goeds
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

Peter van Velzen schreef:Wat Jist hier zegt over de wil is waar.
En graag wil ik even toevoegen dat ik hem niet mijn wil heb opgelegd door Peter te dwingen, dit gaat volledig uit vrije wil.

:lol:
Ik ben tegen totalitaire dictatuur, vandaar dat ik mij genoodzaakt voel me terug te trekken van Freethinker.
Jan van Lennip
Diehard

Ik begrijp gewoonweg niet wat dit met evolutie te maken heeft. We hebben het over het afgeven van de portemonnee. Mijn voorstel is om de titel van dit topic te wijzigen in "Mijn visie op de wil". Zie tevens onderstaande quote als onderbouwing:
Jan van Lennip schreef:
Ik heb het over evolutie niet over dwangneurose.
jist schreef: Nee, het gaat over "wil".
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

Jan van Lennip schreef:Ik begrijp gewoonweg niet wat dit met evolutie te maken heeft. We hebben het over het afgeven van de portemonnee. Mijn voorstel is om de titel van dit topic te wijzigen in "Mijn visie op de wil". Zie tevens onderstaande quote als onderbouwing:
Lees eerst de OP, dan snap je het misschien.
Jan van Lennip
Diehard

Jist schreef:
Jan van Lennip schreef:Ik begrijp gewoonweg niet wat dit met evolutie te maken heeft. We hebben het over het afgeven van de portemonnee. Mijn voorstel is om de titel van dit topic te wijzigen in "Mijn visie op de wil". Zie tevens onderstaande quote als onderbouwing:
Lees eerst de OP, dan snap je het misschien.
Jij beschuldigt mij van het niet lezen hiervan. Hoe langer ik met je praat, hoe minder ik van jou opzet van de OP begrijp. Jij bent van mening dat o.a. algen in het bezit zijn van een wil?
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

Jan van Lennip schreef:
Jij beschuldigt mij van het niet lezen hiervan. Hoe langer ik met je praat, hoe minder ik van jou opzet van de OP begrijp. Jij bent van mening dat o.a. algen in het bezit zijn van een wil?
Het eerste leven kwam met de eerste wil. Reproduceren. De wil(hoe simpel ook, en ook al is er geen keuze) is wat leven onderscheidt van niet leven. Dat is wat ik stel. Met leven komt de wil tot bestaan, en al naar gelang leven complexer wordt, wordt de wil "vrijer" omdat er meer mogelijkheid komt tot keuzes. Dat is mijn stelling.
Jan van Lennip
Diehard

Jist schreef:
Jan van Lennip schreef:

Het eerste leven kwam met de eerste wil. Reproduceren. De wil(hoe simpel ook, en ook al is er geen keuze) is wat leven onderscheidt van niet leven. Dat is wat ik stel. Met leven komt de wil tot bestaan, en al naar gelang leven complexer wordt, wordt de wil "vrijer" omdat er meer mogelijkheid komt tot keuzes. Dat is mijn stelling.
Jij denkt dat celsplitsing te maken heeft met wilskracht?
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

Jan van Lennip schreef: Jij denkt dat celsplitsing te maken heeft met wilskracht?
Ik denk dat voortplanting voortkomt uit een "wil' om te blijven bestaan. De mens is geen leven, het is een samenwerking van leven, met 1 overeenstemmde factor. De wil om te blijven bestaan. En complexere levensvormen hebben door samenwerking van cellen een betere overlevingskans.

Vandaar ook dat ik kom tot Evolutie, Convolutie en Revolutie.
Jan van Lennip
Diehard

Jist schreef:
Jan van Lennip schreef: Jij denkt dat celsplitsing te maken heeft met wilskracht?
Ik denk dat voortplanting voortkomt uit een "wil' om te blijven bestaan. De mens is geen leven, het is een samenwerking van leven, met 1 overeenstemmde factor. De wil om te blijven bestaan. En complexere levensvormen hebben door samenwerking van cellen een betere overlevingskans.

Vandaar ook dat ik kom tot Evolutie, Convolutie en Revolutie.
Waarom beantwoord jij mijn vraag niet?

Zie quote uit jou OP
Het verschil zit in de details
Als je leven globaal bekijkt(letterlijk en figuurlijk), dan zie je de diversiteit. Het lijkt zo totaal verschillend van elkaar. Van de bacterie tot de olifant, en de mens tot de plant, er lijkt weinig overeenkomst als je ziet hoe divers het is.
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

Jan van Lennip schreef:Waarom beantwoord jij mijn vraag niet?
Is celsplitsing voortplanting?
Jan van Lennip
Diehard

Jist schreef:
Jan van Lennip schreef:Waarom beantwoord jij mijn vraag niet?
Is celsplitsing voortplanting?

Als ik jou was zou ik me eerst eens gaan verdiepen in de betreffende materie alvorens te komen met een nieuwe theorie.

:evil3: Binaire deling:

Binaire deling resulteert in de reproductie van een prokaryote cel door splitsing in twee gelijke dochtercellen, die elk het potentieel hebben om uit te groeien tot de grootte van de oorspronkelijke cel. Binaire deling van een organellen leidt op vergelijkbare manier tot de vorming van twee gelijke dochter-organellen. Een dergelijke deling komt ook voor bij sommige protozoa zoals dinoflagellaten.
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

Jan van Lennip schreef: Als ik jou was zou ik me eerst eens gaan verdiepen in de betreffende materie alvorens te komen met een nieuwe theorie. ]
Als ik jou was zou ik ook eens openstaan voor een iets andere kijk op dingen. Gaan we een "als ik jou was" spelletje doen?
Jan van Lennip
Diehard

Jist schreef:
Jan van Lennip schreef: Als ik jou was zou ik me eerst eens gaan verdiepen in de betreffende materie alvorens te komen met een nieuwe theorie. ]
Als ik jou was zou ik ook eens openstaan voor een iets andere kijk op dingen. Gaan we een "als ik jou was" spelletje doen?
Wat is dit nu toch voor een rare opmerking. Ik sta al de gehele tijd ervoor open. Helaas is gebleken dat jou topic nergens op is gebaseerd. Je bent nu ook nog eens dreigementen gaan posten. Dit moet niet gekker worden.
Gesloten