Waarom heeft de bijbel Goddelijke autoriteit?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gershom
Diehard

Re: Waarom heeft de bijbel Goddelijke autoriteit?

Bericht door Gershom »

Fish schreef:
Waarom? schreef:Tijdens de kerkelijk dienst voor het vragen van de zegen over het huwelijk is het geschenk van de Kerkeraad aan het bruidsspaar.......een Bijbel..
Wij kregen een kruisbeeldje om in de woonkamer op te hangen.
Ja, en daar werd dan een palmtakje achter gestoken in de paastijd
En als kind kreeg je een scapulier ken je dat nog? Een medaillon. Dat werd met een veiligheidsspeld op je hemd gespeld.
Was je altijd beschermd. Maar ik weet niet meer waartegen? Auto's waren er nauwelijks in het dorp.
Het boze oog misschien?
Heren, we raken off-topic
Peter van Velzen
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

LonelyThinker schreef:Waarom heeft de bijbel Goddelijke autoriteit? Wie zegt dat God, mocht er één zijn, dit boek bedoeld heeft? Mij komt het voor dat dit boek een gigantisch 'gewicht' heeft gekregen door de geschiedenis. Is dat gerechtvaardigd? Hoe komt het dat na al die tijd één derde van de wereldbevolking dit boek als leidraad voor het gehele leven heeft? Mij komt het voor dat dit een ontzettende kokervisie is, dat het een saaie, grijze, fantasieloze denkwereld moet opleveren. Misschien geeft het bange mensen houvast? Maar waarom dan de eerste de beste houvast nemen, en niet één die kleurrijker is, meer lucht geeft en fantasievol is?

Wat vinden jullie?
Dan maar even terug naar de originele vraag.
Geloof in geesten en goden heeft een zeer lange adem. Dit zal ongetwijfeld ingebakken zitten in de mens. Pascal Boyer noemt het a Hyperactive Agent Detection Device in de hersenen. Niet dat deze module ooit gevonden is, maar het idee erachter lijkt me aannemelijk. Je hoort ineens een geluid, ziet iets bewegen en denkt onmiddellijk: GEVAAR!
Goed voor het overlevingsmechanisme, maar vaak val je ten prooi aan vals negatieven. Van het 1 komt het ander en geesten lijken de oplossing (lekker kort door de bocht natuurlijk)
De interessante vraag is, waarom bepaalde geloven in geesten/goden het beter doen dan anderen. Misschien wel afhankelijk van de cultuur waarin de overtuiging doordringt en de mate waarin ze doorgegeven wordt. De Joodse sekten waren niet groot, het Romeinse rijk wel en deze laatsten hebben onze geschiedenis in grote mate beïnvloed. Hoe de geschriften tot stand zijn gekomen is menigeen hier (min of meer) bekend en dat de interpretatie per gelovige verschillend is eveneens. Wat de meeste gelovigen wel gemeen hebben is dat ze geloven in een god en dat die bijbel het enige(!) houvast is dat ze hebben als zijnde een "bewijsstuk". Meer is er niet!
En stel nou dat die bijbel alles behalve goddelijk, maar puur menselijk zou zijn (wat het m.i. is...), dan kun je je religie/geloof/overtuiging wel vaarwel zeggen, want dan weet je dat ook jou overtuiging puur menselijk is.
Het zal dus zeker nut hebben die bijbel goddelijke status/autoriteit toe te kennen.
Want eerlijk is eerlijk: Welke christen weet hoe die bijbel tot stand is gekomen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

LonelyThinker schreef:Waarom heeft de bijbel Goddelijke autoriteit?
Zoals bij ons studie- en naslagwerken autoriteit hebben?
Dat gaat op zolang wij ze autoriteit geven.
Rereformed schreef: Goede vraag, vooral wanneer je onthoudt dat de meeste boeken van de bijbel die claim niet maken.
..
Wat de eerste teksten betreft bevatten ze een ruime hoeveelheid van wat een modern mens gezwam zou noemen, zoals met welke ingrediënten heilige olie bereid moet worden, hoeveel planken de vloer van de tabernakel moet bevatten, en het bereiden van een vuuroffer dat God dagelijks nodig heeft, bestaande uit twee gave, éénjarige schapen, waarvan de ene in de morgen en de andere in de avondschemering wordt bereid, met een tiende efa fijn meel, en aangemaakt met een vierde hin gestoten olie.

Ook is interessant dat voor bepaalde, nogal centrale, geloofselementen zoals geloof in hemel en hel, in demonen en Satan als de tegenstander van God, helemaal geen godsopenbaring bestaat. Je slaat het nieuwe testament open en dan worden die begrippen algemeen verondersteld. Ze zijn via de Perzische godsdienst het jodendom binnengeslopen.
We hebben het steeds over een 3000/4000 jaar oude moraliserende verhalen, vergroeid en veranderd in de loop van de tijd en uiteindelijk een keer opgeschreven.
Ik zou denken, in een tijd en op een plek in de bewoonde wereld, waarin (voor het eerst) zo verschrikkelijk veel geschreven werd, zodat ook het leven van alle dag vastgelegd werd.

Nu ik dit weer eens lees, kom ik opeens op het idee, dat het grootste gedeelte van de eerste 5 boeken voorschriften bevat voor het leven van alledag.
Zo ook de meest praktische dingen, die elke dag weer terug kwamen, als een lesboek voor en door de priesterstam, die niets anders had te doen dan de erediensten voor Jahwe te verzorgen en het volk (daarin) te onderwijzen.

Zoals een opvoedkunde boek, dr. Spock voor volwassenen, zeg maar.
Zijn dit geen hoofdstukjes uit een doe het zelf boek en een kookboek?
Hadden mensen die vroeger eigenlijk wel?
Misschien moeten het eens onder deze loep nemen?

Deze tweeledigheid zie je trouwens ook heel sterk in de Islam.
Het tot in de details voorgeschreven leven in deze wereld, zoals een godheid dat voorgeschreven zou hebben.
Met daarnaast het uiteindelijke vervolg:
Als beloning of als straf voor het nakomen of overtreden van deze regeltjes.
Een leven in het eeuwige hiernamaals, verder in de wel bekende details beschreven.

Zoals wij op school elke dag verschillende vakken leren, die ons zouden moeten voorbereiden op het echte leven na onze jeugd en dat wordt beloond met een stempeltje naast het goede rapportcijfer bij goed werk en een belofte op een voorspoedige rijke toekomst.
En veel rode strepen door alles wat we met veel moeite in elkaar hebben gewrocht en de belofte voor galg en rad op te groeien en in de goot, of in ieder geval als arme en niet meetellende medeburger, te eindigen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Sorry dat ik niet reageerde. Door verkeerde medicatie was ik niet in staat te lezen en reageren. Nog steeds functioneer ik cognitief laag. Ik hoop alles door te kunnen nemen. Ik weet niet hoe lang ik daar over doe. Excuus.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

LonelyThinker schreef:Sorry dat ik niet reageerde. Door verkeerde medicatie was ik niet in staat te lezen en reageren. Nog steeds functioneer ik cognitief laag. Ik hoop alles door te kunnen nemen. Ik weet niet hoe lang ik daar over doe. Excuus.
Het spijt me dat te horen, ik hoop dat je toch weer snel op een redelijk peil kunt functioneren. Maar neem rustig alle tijd die je nodig hebt. Wij kunnen best wachten
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

LonelyThinker schreef:Sorry dat ik niet reageerde. Door verkeerde medicatie was ik niet in staat te lezen en reageren. Nog steeds functioneer ik cognitief laag. Ik hoop alles door te kunnen nemen. Ik weet niet hoe lang ik daar over doe. Excuus.
Heftig!! Neem je tijd.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Die geschriften hebben goddelijke autoriteit omdat de gebeurtenissen via openbaringen, visioenen en uitgekomen profetieën aan de mensheid zijn meegedeeld en niet via een simpele bewijsvoering die iedereen kan doen.
Het is via de Geest tot ons gekomen, en niet via de materie.

Dat is het cruciale verschil dat het verschil maakt.

Als jij vannacht een droom krijgt waarin prachtige inzichten tot jou komen, die een logische samenhang hebben, dan zal je ook een andere bron aanwijzen dan de materialistische bewijsvoering voor dat wat je gegeven werd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MaartenV schreef: Als jij vannacht een droom krijgt waarin prachtige inzichten tot jou komen, die een logische samenhang hebben, dan zal je ook een andere bron aanwijzen dan de materialistische bewijsvoering voor dat wat je gegeven werd.
En dat is dan gelijk één of andere God?

Dat geldt misschien voor mensen die zich herkennen in die visioenen.
En op een bepaald moment behoefte hebben aan een god-invulling ervan.
Jij misschien?

Projecteer dat niet op anderen.
Als jij vannacht een droom krijgt waarin prachtige inzichten tot jou komen, die een logische samenhang hebben, dan zal je ook een andere bron aanwijzen dan de materialistische bewijsvoering voor dat wat je gegeven werd.
Nee dus.
Heb ik een aantal keren gehad.
Ook plotselinge inspiratie bij probleemstellingen.
Ook toen ik nog gelovig was, was het eerste waar ik altijd naar zocht, de logische verklaring.
Die vond ik dan ook bijna altijd, maar altijd buiten God om.

Ook ik bedacht toen al, dat er mensen zouden kunnen zijn die dit goddelijke inspiratie zouden kunnen noemen.
Maar nee, daar moet je blijkbaar toch voor in de wieg gelegd zijn.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Nooit aan gedacht aan het feit dat de Bijbel er letterlijk ingeramd is, eerst rond 400 AD, later bij de kersteningen binnen Europa?
Op straffe van uitsluiting, veroordeling, uitgemaakt te worden voor ketter en later de inquisitie, die zover ging dat zij iedereen die maar even twijfelde aan hun gelijk, ook maar gelijk even veroordeelde tot een helse dood.

Zeker een reden om je kinderen ook wijs te maken nooit te tornen aan de autoriteit van de Bijbel, en dat vroeger bij monde van de clerus en later op straffe van een eeuwige dood.

Wat moet er dan niet gebeuren om die autoriteit te ontluisteren?
Juist ja, opnieuw eeuwen van verlichting heeft het nog steeds niet zover gebracht.
Maar dat de groep overtuigde atheïsten steeds groter wordt en zonder angst en beven voor die autoriteit leeft bewijst alleen maar jouw ongelijk.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Maria schreef:Nooit aan gedacht aan het feit dat de Bijbel er letterlijk ingeramd is, eerst rond 400 AD, later bij de kersteningen binnen Europa?
Op straffe van uitsluiting, veroordeling, uitgemaakt te worden voor ketter en later de inquisitie, die zover ging dat zij iedereen die maar even twijfelde aan hun gelijk, ook maar gelijk even veroordeelde tot een helse dood.
Maar vandaag is dat toch lang niet meer, Maria.

Vandaag, waar de vrije meningsuiting overal aanwezig is, zie je enkel nog een Kerk die het louter moet hebben van de kracht van haar leerstellingen en haar moreel gezag, maar lang niet kan buigen op dwang of dwingelarij. Integendeel. Elk beetje dwang en elke kleine zonde wordt haar meer dan wie ook kwalijk genomen, gezien haar verleden. De kerk vandaag is lang niet meer de kerk van het verleden.

Jij kijkt te ver terug. Je leeft echter vandaag, met de kerk van vandaag. Die is open, nederig, lerende en inspirerend in plaats van dwingend.

Ik ben vandaag vrij de Bijbel te lezen en ik vind er bij momenten pareltjes en inspiratie in. Ik word nergens toe verplicht. Nergens toe gedwongen. De Kerk nodigt mij enkel uit.
De vrijmetselaars die de Bijbel of Bijbelse verhalen als symbool en bouwstuk gebruiken, worden nergens meer toe gedwongen.

Mensen die niet gedwongen zijn, in deze tijd, en zich laten inspireren door de Bijbel, zien vooral een Kerk die enkel gezag kan krijgen door de kracht van haar leerstellingen, en niet door dwang.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MaartenV schreef: Jij kijkt te ver terug. Je leeft echter vandaag, met de kerk van vandaag. Die is open, nederig, lerende en inspirerend in plaats van dwingend.
Ga eens wat verder kijken dan binnen je eigen kokertje, Maarten.
Heb je dan nog niks gelezen, gezien en geleerd van alleen al het topic getuigenissen?

Je citeert slechts de helft van wat ik schreef,
Eén en al actualiteit:
Ik schreef:Zeker een reden om je kinderen ook wijs te maken nooit te tornen aan de autoriteit van de Bijbel, en dat vroeger bij monde van de clerus en later op straffe van een eeuwige dood.

Wat moet er dan niet gebeuren om die autoriteit te ontluisteren?
Juist ja, opnieuw eeuwen van verlichting heeft het nog steeds niet zover gebracht.
Maar dat de groep overtuigde atheïsten steeds groter wordt en zonder angst en beven voor die autoriteit leeft bewijst alleen maar jouw ongelijk.
Wat doe je eigenlijk hier op het Freethinkers forum?
Prekers hebben we allemaal genoeg van.
Wanneer ga je eens lezen, waar het hier op Freethinker om gaat?
Wanneer wordt het eens tweerichting verkeer?
#-o
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Gershom schreef:
Storm schreef:
Peter van Velzen schreef:Gershom: onze Maria is echt. Die van de kerk is grotendeels mythe ;-)
Ja die Maria mogen we gerust in ere houden.
Niet zo doordraven Storm. Ze is nog niet aan mij verschenen...
Deze Maria is geen heilige.
Deze Maria zit zich op dit moment vreselijk op te winden.
Ook doordraven is haar niet vreemd misschien.
Maar soms......................oeoeoeoeoeohhhhhhh. :evil3:

Sorry. :oops:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Dus als je in een vrije discussie over het Christelijk geloof argumenten pro christelijk geloof aanbrengt, heet dat 'preken'. Maar als je anti-christelijke argumenten schrijft, dan discussieer je zoals dat op een discussieforum hoort en dient de ander 'bij te leren' of wordt hij of zij geklasseerd als trol?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Het enige wat jij hier aanbrengt is GELOOF.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Je leest weer eens verkeerd en gewoon wat je wil lezen, zoals gewoonlijk.
Prekers hebben we allemaal genoeg van.
Wanneer ga je eens lezen, waar het hier op Freethinker om gaat?
Wanneer wordt het eens tweerichting verkeer?
Een bovendien zit je hiermee in het verkeerde topic.
Over tunneldenken gesproken

Dat is ook wat preken is.
Overal en altijd dezelfde riedel, waar het ook over gaat.
Altijd weer hetzelfde.

Dit is niet eens het woord "discussie" waard.
Ik noem dat een "oude mannen gesprek".
Gewoon doordrammen, alleen op de eigen interesse.
Veel oude mannen hebben nog het excuus dat ze letterlijk doof zijn en niet geestelijk.

Gelukkig zijn niet alle oude mannen zo. =P~
Plaats reactie