Kasper_JopiN schreef:Bonjour schreef:Probeer maar eens een betoog zonder je te baseren op dogma's.
Heb een aantal vragen aan jouw, zou je die willen beantwoorden, elders begreep ik namelijk uit je woorden dat God niet bestaat (een fantasie was van mensen noemde jij het geloof ik).
1. Waarom weet je zo zeker dat God niet bestaat?
2. Is dat niet net zo’n dogmatisch geloof als het zeker weten dat God wél bestaat?
3. Waarom weet je zeker dat je God niet kunt kennen (als hij zou bestaan)?
4. Misschien zijn er meer redenen dat God wél bestaat dan dat hij niet bestaat…
5. Zou je gezien de aard van de claim niet tenminste de mogelijkheid open moeten laten dat hij bestaat?
Bedankt!
Grappig dat je tijd hebt deze vragen op te stellen. Ik zit namelijk nog steeds op je antwoord op mijn Marcion vraag te wachten.
Maar ok, ik zal niet flauw down.
1:
Waarom weet je zo zeker dat God niet bestaat?
In principe zou er best een god kunnen bestaan. De vraag is dan nog of ie zich met onze wereld bemoeid en enige relatie heeft met één van de religies op aarde. Ik zie geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat er een dergelijke relatie is.
Maar jij vraagt nog specifieker naar God. Jouw God, jou variant van de God van Abraham, de Joodse variant of Allah? De documentatie van hun god is gekopieerd uit andere religies, een geweldadige karikatuur. De christelijke God? Wil die enig bestaansrecht hebben zal er toch echt een degelijk antwoord moeten komen op de vraag waarom Marcion fout was en Iraneus goed. En daarna nog een aantal andere varianten die er geweest zijn. Wat blijft er over van je christelijk verhaal als we al deze varianten met hun eigen geschriften goed gaan ontleden. Waar sprak Paulus eigenlijk over? Wat voor beeld van Jezus geeft Hebreeën of buiten bijbelse bronnen als 1 Clemens?
Over Allah is net zo'n verhaal te houden, maar dan wordt het verhaal te uitgebreid.
2:
Is dat niet net zo’n dogmatisch geloof als het zeker weten dat God wél bestaat?
Nee. Weet je eigenlijk wel wat een dogma is? Over mijn redenaties is te discussiëren. Het is een logische conclusie vanuit de feiten die we kennen. Wanneer we over kabouters gaan praten dan zijn er heel veel criteria waaraan voldaan moet worden voordat we gaan aannemen dat kabouters bestaan. Wanneer niet aan die voorwaarden voldaan is, is de conclusie dat kabouters niet bestaan geen dogma. We blijven openstaan voor nieuwe informatie die de conclusie kan veranderen. Het trekken van een conclusie is iets heel anders dan het stellen van een dogma.
Ga eens op een gelovig forum zeggen dat Jezus niet heeft bestaan. Moet je eens kijken hoe gefundeerde discussie ser volgen. Dan zie je hoe de ene kant zich baseert op dogma's en de andere kant niet.
3:
Waarom weet je zeker dat je God niet kunt kennen (als hij zou bestaan)?
Ik vind de veronderstelling dat God bestat echt absurd. Laten we eens een gedanken experiment doen. We gaan een SF boek schrijven over een andere wereld met een god. Een god die zich met die wereld bemoeid. Er zouden krantenartikelen zijn als. "Voor de kust dreigde een veerboot met massa's kinderen erop te zinken. Onze god greep echter in door de boot op te pakken en op het strand te zetten. Iedereen kwam met de schrik vrij." Of deze: "De geestelijken die een meningsverschil hadden zijn vandaag bijeengekomen voor een bid sessie. Nadat onze god met hen gesproken had gaven ze eensgezind een persconferentie. Daarin gaven ze aan dat al hun verschillen nu verdwenen zijn." Zie je het verschil met onze wereld? Jouw god grijpt alleen in binnen de regels van de statistiek.
4:
Misschien zijn er meer redenen dat God wél bestaat dan dat hij niet bestaat…
Kom maar op. Toon maar wat aan. Tip: Maak wel verschil tussen God en een god. Tot nu toe zijn de ideeën die men over God heeft steeds verkeerd. De wereld is niet 6000 jaar geleden geschapen. Er is geen Adam geweest, geen zondvloed, geen ziel.
5:
Zou je gezien de aard van de claim niet tenminste de mogelijkheid open moeten laten dat hij bestaat?
Niet de god van jou godsbeeld. Sorry. No way. Verdiep je eens in de Bijbel. En de rest. Dan zie je het wel. Maar niet op een instelling met randvoorwaarde dat Jezus is opgestaan. Een paar stappen dieper.
Er zou, zoals ik al zei, een god kunnen bestaan. Maar een god met interactie met de aarde? Hoogst dubieus.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.