De Bijbel en redenen om te geloven

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Adelaar

Re: De Bijbel en redenen om te geloven

Bericht door dikkemick »

Thomas72 schreef: Incorrect, het vraagstuk van de theodicee wringt alleen, wanneer je vindt dat de idee van een goede god niet verenigbaar is met het leed in de wereld.

Een theodicee (van het Klassieke Grieks: theos (God) en dikè (recht, rechtvaardiging): de "rechtvaardiging van God") is een argumentatie die een rechtvaardiging moet zijn voor (het geloof in het bestaan van) een God die zowel volmaakt goed als almachtig is, terwijl er toch kwaad in de wereld bestaat (het probleem van het lijden). Een theodicee poogt een logische verklaring te geven voor deze paradoxale combinatie van eigenschappen en feiten

Welke apologie ga jij er tegenaan gooien? Ik zie (en waarom verbaast me dat niet) dat er een aantal opties zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Thomas72
Forum fan

Bericht door Thomas72 »

dikkemick schreef:
Thomas72 schreef: Incorrect, het vraagstuk van de theodicee wringt alleen, wanneer je vindt dat de idee van een goede god niet verenigbaar is met het leed in de wereld.

Een theodicee (van het Klassieke Grieks: theos (God) en dikè (recht, rechtvaardiging): de "rechtvaardiging van God") is een argumentatie die een rechtvaardiging moet zijn voor (het geloof in het bestaan van) een God die zowel volmaakt goed als almachtig is, terwijl er toch kwaad in de wereld bestaat (het probleem van het lijden). Een theodicee poogt een logische verklaring te geven voor deze paradoxale combinatie van eigenschappen en feiten

Welke apologie ga jij er tegenaan gooien? Ik zie (en waarom verbaast me dat niet) dat er een aantal opties zijn.
Het is inderdaad niet handig geformuleerd, maar het argument blijft staan: het vormt alleen maar een probleem, als je blijft vasthouden aan een algoede god. Dus zeker niet het einde van religie.

Je begint het al te leren Dikkemick: er is meer in het leven dan zwart of wit, nl. een hele regenboog aan kleuren.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dikkemick: Welke apologie ga jij er tegenaan gooien? Ik zie (en waarom verbaast me dat niet) dat er een aantal opties zijn.
Thomas72: Het is inderdaad niet handig geformuleerd, maar het argument blijft staan: het vormt alleen maar een probleem, als je blijft vasthouden aan een algoede god. Dus zeker niet het einde van religie.
Ja sorry, maar als je je opmerkingen niet handig formuleert blijf ik met mijn vraag zitten. Aan welke God houd jij vast en ......waarom?
Laatst gewijzigd door dikkemick op 10 mei 2017 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Thomas72
Forum fan

Bericht door Thomas72 »

heeck schreef:
Thomas72 schreef:En als ik me niet vergis, refereert Heeck hier ook aan, als hij het over een quasiprobleem heeft.
Tja, check dat eens apart af, want "hier" kan hier teveel van alles betekenen.

Roeland
Oke dan Heeck, wat bedoel jij met kwasiprobleem?
Tip: misschien werkt het ook wel, als je in den beginne wat helderder en minder cryptisch formuleert, want dan sla ik als vanzelf aan het puzzelen.
Thomas72
Forum fan

Re: De Bijbel

Bericht door Thomas72 »

dikkemick schreef:
Thomas72 schreef:
dikkemick schreef: God leren kennen? Hoe leer jij doorgaans anderen kennen?
Na enige aarzeling - het enthousiasme van Heeck trok me over de streep – wil ik hier wel op ingaan.
Hoe zou jij je eigen vraag beantwoorden? Kun je een voorzetje geven?
Zeker. Normaal gesproken, als ik ergens kom waar mensen bij elkaar zijn (laten we zeggen een verjaardag) dan probeer ik een gesprekje aan te knopen. Meestal wordt hier positief op gereageerd en als
Ik denk, om een lang en saai verhaal kort te maken, dat een godsrelatie 1 richtingsverkeer is.
Ik had gehoopt dat je met wat nieuws zou komen, maar dit wordt een herhaling van zetten: jij accepteert alleen empirie en andere wetenschappelijke tools om de werkelijkheid en ook je relaties mee te beschrijven. Prima, maar dan zijn we echt uitgepraat.
Heb ik ook 1 vraag n.a.v. een antwoord aan Rereformed van jou: Wat WEET jij over God?
Idem
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Thomas72 schreef:
heeck schreef:
Thomas72 schreef:En als ik me niet vergis, refereert Heeck hier ook aan, als hij het over een quasiprobleem heeft.
Tja, check dat eens apart af, want "hier" kan hier teveel van alles betekenen.

Roeland
Tip: misschien werkt het ook wel, als je in den beginne wat helderder en minder cryptisch formuleert, want dan sla ik als vanzelf aan het puzzelen.
Nee Thomas,

Aan ezeltjeprik doe ik niet mee, want het bericht waarin ik kwasiprobleem gebruikte staat de volledige context.
En als ik kryptisch zou formuleren, dan moet je onmiddellijk navragen ipv zetten overslaan.

Hier is je laatste houvast:
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 01#p524701" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Thomas72 schreef:
Rereformed schreef: "Ik denk ook dat de theodicee onoplosbaar is."

Daarmee heb je het eind van je religieus geloof uitgesproken. Daar knapt alle religieus geloof op af.
Incorrect, het vraagstuk van de theodicee wringt alleen, wanneer je vindt dat de idee van een goede god niet verenigbaar is met het leed in de wereld.
Maar dat is exact wat je van mening bent wanneer je zegt dat de theodicee onoplosbaar is. Uiteraard geheel correct, want dat getuigt van helder denken.

Wat je nu erachteraan zegt is dat je enkel een probleem hebt indien een vlieg in de soep niet verenigbaar is met goede soep. Maar dat is inderdaad niet verenigbaar, zoals iedere kok weet.
Thomas72 schreef:Daarnaast, leg mij eens uit als je wil, hoe kun jij vanuit jouw materialistische kader (alles bestaat zonder reden en doel) überhaupt een moreel oordeel uitspreken als "walgelijk" en "bizar" over het onrecht in de wereld van alle tijden? Die kwalificatie walgelijk is subjectief.
Wat is dat nu voor een vraag? Ik ben een mens en heb zowel denkvermogen als het vermogen om leed te ervaren.
Het scheppen van "insects whose whole life circle is to burrow into the eyes of children and make them blind" noemde ik walgelijk ja. Wil je beweren dat het een goed idee was van de schepper?
Deze vraagstelling is al zo oud als de mensheid, en religie bestaat nog steeds. Dus echt RRF, zo makkelijk kom ik er niet vanaf.
Dat is inderdaad wat verslaving betekent. Je komt er pas van af wanneer je een begin maakt met helder denken.

Maar echt, het verlangt niet veel van je. Ga eenvoudig door met eerlijk zijn. Toen je zei: "Ik denk ook dat de theodicee onoplosbaar is", zei je vaarwel tegen het idee van een goede God. Je er proberen uit te wurmen door de standaard van het begrip 'goed' omlaag te halen is een ondeugdelijke manier om het dilemma toch op te lossen. Verlaag jezelf daar niet toe.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Thomas72 schreef: Ik had gehoopt dat je met wat nieuws zou komen, maar dit wordt een herhaling van zetten: jij accepteert alleen empirie en andere wetenschappelijke tools om de werkelijkheid en ook je relaties mee te beschrijven. Prima, maar dan zijn we echt uitgepraat.
Heb ik ook 1 vraag n.a.v. een antwoord aan Rereformed van jou: Wat WEET jij over God?
Idem
De makkelijke weg wederom. Echter: Ik stel een (oprechte) vraag en...gaf gewoon antwoord op jouw vraag.
Of vroeg je naar de bekende weg om me vervolgens te kunnen negeren?
De vragen zijn m.i. zeker van belang, anders kun je wel van alles gaan beweren als ik me niet bezig mag houden met bewijzen, logica en empirie.
Ik ga beweren dat Hermeplapsen bestaan, maar ik mag dan van jou niet accepteren dat je om bewijs gaat vragen....
Einstein/Mick
Thomas72
Forum fan

Bericht door Thomas72 »

heeck schreef:
Thomas72 schreef:
heeck schreef: Tja, check dat eens apart af, want "hier" kan hier teveel van alles betekenen.

Roeland
Nee Thomas,

Aan ezeltjeprik doe ik niet mee, want het bericht waarin ik kwasiprobleem gebruikte staat de volledige context.
En als ik kryptisch zou formuleren, dan moet je onmiddellijk navragen ipv zetten overslaan.

Hier is je laatste houvast:
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 01#p524701" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
Goed, dan laten we het hierbij, want ik weet in alle oprechtheid niet wat je met kwasiprobleem bedoeld (buiten de invulling, die ik in mijn reactie aan RRF noemde).
Thomas72
Forum fan

Bericht door Thomas72 »

dikkemick schreef:
Thomas72 schreef: Ik had gehoopt dat je met wat nieuws zou komen, maar dit wordt een herhaling van zetten: jij accepteert alleen empirie en andere wetenschappelijke tools om de werkelijkheid en ook je relaties mee te beschrijven. Prima, maar dan zijn we echt uitgepraat.
Idem
De makkelijke weg wederom. Echter: Ik stel een (oprechte) vraag en...gaf gewoon antwoord op jouw vraag.
Of vroeg je naar de bekende weg om me vervolgens te kunnen negeren?
De vragen zijn m.i. zeker van belang, anders kun je wel van alles gaan beweren als ik me niet bezig mag houden met bewijzen, logica en empirie.
Ik ga beweren dat Hermeplapsen bestaan, maar ik mag dan van jou niet accepteren dat je om bewijs gaat vragen....
Mijn argumenten en redenaties die pleiten voor het bestaan van god, heb ik voldoende naarvoren gebracht, dus die zou je kunnen weten.
Wat ik van jou weet, is dat je die niet accepteert. Dan is het toch klaar? Jij mag van mij tot sint-juttemis om bewijzen vragen, maar die kan ik je niet geven. Dat heb ik je allang gemeld.
Wat zit je dan onnozel te doen met : "de makkelijke weg..., ik stel een oprechte vraag..., enz...?

En hoe zit het met jouw Hermeplapsen?
Wat heb je voor redelijke argumenten of redenaties om te denken dat die bestaan?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Thomas72 schreef: En hoe zit het met jouw Hermeplapsen?
Wat heb je voor redelijke argumenten of redenaties om te denken dat die bestaan?
Bijna gelijke argumenten/redenaties die men ooit heeft bedacht om te kunnen geloven in:

Abaia Abeguwo Abzu Aditi Aditya Adonai Adonis Aedh Aegir Ahriman
Aitne Akasagarbha Aker Alalu Allah Amaterasu Amaunet Amset
Ammit Amon Amon-Ra Amor Anagami An of Anu Anahita Anat
Anu Anubis Anzar Apis Apollon Apsu Aphrodite Asclepius Asen
Astarte Arachne Ares Artemis Artemis van Efese Athena Athena Pronaia
Asherah Ashtoreth Astarte Atl Atlas Atoem Aton Atropos Aurora
Baäl Bacchus Badb Baka Brahma Baldr Banba Bastet Bel Belenos
Beli Bes Bhaisajyaguru Bilé Boann Brahma Brahma Sahampati Bragi
Bres Brigit Britomartis

En dan heb ik me slechts beperkt tot de A en de B. Maar misschien kunnen we ons beperken tot het kwaad. Want die vraag was echt serieus bedoelt. Hoe rijm jij dat?
Dat ik het fenomeen geloof niet serieus neem, is ook jou inmiddels bekend en heb ik tot in den treuren (en tot vervelens toe) beargumenteerd. Maar redelijke argumenten om een goede almachtige (bestaande) god aannemelijk te maken, ben ik nog niet tegengekomen.
Einstein/Mick
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Thomas72 schreef:Dag Waarom?
Waarom? schreef:De vraag van het kwaad, lijden samen met God ( Theodicee) is gewoonweg niet oplosbaar. Daar hebben filosofen eindeloos hun tanden op stuk gebeten.
Ben ik met je eens, ik denk ook dat de theodicee onoplosbaar is. Neemt niet weg dat er wel zinnige en onzinnige dingen over te zeggen zijn. Het lijkt een dooddoener, maar ik heb uiteindelijk ook niet altijd en overal een antwoord op nodig. Als god werkelijk god is, dan is het ook niet onlogisch dat ik hem/haar niet altijd volgen kan, toch? Dat zou hem dan weer al te menselijk maken.
Maar de vraag naar god en lijden is inderdaad wel een heel prangende, niet één die je zomaar naast je neerlegt.
Dag Thomas,

Natuurlijk is de vraag naar god en lijden inderdaad wel een heel prangende, niet één die je zomaar naast je neerlegt. Goed boek om te lezen : Susan Neimann "Het kwaad denken".

Misschien is het als in de Natuurkunde/Wiskunde...God is in het vraagstuk van het kwaad en het lijden de parameter die het complex en onoplosbaar wordt maar die ook gewoon gemist kan worden...Geeft dezelfde oplossing.
De vraag is gewoonweg -> moet God wel in het vraagstuk van Kwaad en Lijden?. Wat is je Godsbeeld, wie is God?
Blinde toeval geeft OOK in ons universum kwaad en lijden (zoals wij dat als mensen ervaren), daar heb je geen God voor nodig...als je een "God" in dit kosmische drama stopt,...dan moet je daar een reden voor hebben....
Vooropgesteld: ik heb geen geen moeite met het idee van een "God", maar de moeilijkheden die het juist oproept o.a in een theodicee...was voor mij één reden om van het geloof af te vallen....uiteraard vele andere redenen.
Thomas72 schreef:
Waarom? schreef:Kwaad en Lijden zonder God is niet doellozer dan met God. Het lijkt het voor de menselijke psyche van wel. Dat hebben we uiterst serieus te nemen.....de worsteling van Nietzsche....welke "God" wil je als mens zijn: Christus, Dionysos....welke "bovenmens"?
Als je het ‘bestaan van god’ louter als menselijke hersengymnastiek beschouwt, zoals jij klaarblijkelijk doet, ja, dan maakt het inderdaad geen bal uit.
Maar wat nu als god wel buiten ons brein bestaat en zal doen wat bijv. in de bijbel wordt beloofd, nl. deze corrupte schepping incl. mensen repareren…? Dat geeft misschien geen zin aan kwaad en lijden nu, maar het geeft wel perspectief.
Ja, ik weet het, jij vind het kolder of zoals je zelf verderop zegt: “de ultieme vlucht”.
Waarschijnlijk vind jij dat de Verlichting en de Wetenschap overtuigend heeft aangetoond of zeer aannemelijk heeft gemaakt dat god niet bestaat, althans niet buiten de menselijke psyche om.
Ik ben daar niet van overtuigd.
Ook als je het bestaan van God als geen hersengymanstiek beschouwt dan HOEFT het ook geen bal uit te maken.. Als bijvoorbeeld zijn ultieme doel is om zijn schepping zoveel mogelijk kwaad en lijden te berokkenen. Voor God heb je dan een doel, of jij daar mee bent geholpen?. Als hij dat voornemen gedeeltelijk aan je bekend maakt, wat dan?. Als hij het niet aan je vertelt maar dat is werkelijk zijn plan en ook uitvoering?. De voorbeelden van soorten Goden en mogelijk interactie of juist geen interactie met een schepping kunnen we eindeloos uitbreiden.

Als je vindt dat de Goden WEL perspectief bieden dan zul je daar duidelijke aanwijzingen voor moeten hebben. De enigste kennis die we hebben is allemaal via mensen tot ons gekomen...en dragen alleen sporen van mensenwerk. Geen van de bronnen is feitelijk betrouwbaar( stukken) , moreel krankzinnig op stukken, etc. De geloofwaardigheid moet er echt bij worden geloofd.
En opnieuw kom je midden in de theodicee terecht: waarom via een corrupte schepping naar een perspectief?. Omdat dit de best denkbare schepping was zoals Leibniz als verdediger van God inbrengt?...En is zo'n God nog te vertrouwen..?
Ik heb die hoop op dat perspectief opgegeven...niet omdat ik dat zo graag deed....alleen omdat het niet anders kan...Hij heeft zich nergens aan zijn woord gehouden,.....dus waarom zou je je vasthouden aan een visioen als een woestijnreiziger die de Oase voor zich ziet?

Wetenschappelijk gezien kun je niets anders dan een Agnost zijn, met een uitermate grote waarschijnlijkheid dat er geen Goden zijn. Atheist omdat alle godsgeloven te ontmaskeren zijn als mensenwerk, fantasie en wanen. En Anti-Theist omdat de bijwerkingen van religies te groot zijn om te negeren. ( net zoals totalitaire regimes,...die de facto zich hetzelfde gedragen als een religie)
Thomas72 schreef:
Waarom? schreef:De ultieme vlucht naar voren is om te zeggen dat het na de dood beter is....verlichting voor de menselijke psyche voor het ultieme verlies van dierbaren en je eigen sterfelijkheid. Zou heel mooi zijn.....,dan moet het wel zijn dat alles van dit universum er door wordt opgevangen...., waarom zou je als mensheid of als als gedeelte van de mensheid beter af moeten zijn dan de rest van het universum?.... En een gedeeltelijke redding van de mensheid .....maakt......juist dat Godsbeeld weer krannzinnig van logica, moreel en emoties.....en dat maakt de Bijbelgod juist lastiger in deze tijd. Gelukkig is de menselijke psyche eindeloos flexibel en dat Godsbeeld is omgevormd naar wat bij jouw past.......De menselijke pscyche....daar waar de Godenkamer is....
Zo kun je dat inderdaad zien.
Maar hoezo een gedeeltelijke redding? Wie is/wordt daarvan uitgesloten?
Ach, de meeste religies sluiten de redding van anders gelovigen uit...of schilderen voor die anders gelovigen een perspectief waarbij het aardse leven met al zijn kwaad en lijden een vakantiereisje bij is vergeleken...Of je komt terug als een vlieg die toevallig bij een anders gelovige een eitje in de ogen legt...erg lastig allemaal
En bij veel Christenen is hun eigen perspectief....ook behoorlijk twijfelachtig....uiteraard hebben we sinds het midden van de vorige eeuw dat perspectief over de volle breedte van het Christendom verbeterd....het perspectief was niet lonkend genoeg meer.
En waarom zou de rest van de schepping niet delen in deze redding?. De vliegen willen ook niet sterfelijk zijn inclusief hun kinderen.....daarom......en hun nageslacht is talrijk....ze hebben veel te wensen.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Thomas72 schreef: Daarnaast, leg mij eens uit als je wil, hoe kun jij vanuit jouw materialistische kader (alles bestaat zonder reden en doel) überhaupt een moreel oordeel uitspreken als "walgelijk" en "bizar" over het onrecht in de wereld van alle tijden? Die kwalificatie walgelijk is subjectief, moleculen herschikken zich en that's about it. Althans, als ik het atheïstisch standpunt goed begrepen heb. En als ik me niet vergis, refereert Heeck hier ook aan, als hij het over een quasiprobleem heeft. Of, en dat zou pas interessant zijn, bestaat er wel een objectieve moraal? Joost mag alleen weten, waar die dan weer vandaan komt.
Deze vraagstelling is al zo oud als de mensheid, en religie bestaat nog steeds. Dus echt RRF, zo makkelijk kom ik er niet vanaf.
Dag Thomas,

Rereformed reageerde hier al op. Doe het ook nog even. Deze redenen wordt door gelovigen vaak aangevoerd. En het IS een risico....Nietzsche kon ook moeiljk kiezen welke God hij als mens wilde worden.
Beschouw het maar als een nieuwe stap van de mensheid....die nog steeds gruwelijk kan falen...maar terugvallen op religie kan niet meer..De goden zijn dood, alleen hun schimmen tonen zich nog...en juist schimmen kunnen vervelend spoken en verwoesting aanrichten.
Uiteraard zou een externe verankering van de moraal goed en mooi zijn..maar die is net als alles in de leven aan tijd, plaats en cultuur gebonden...en ontwikkeld zich...
Religies zeggen een onveranderlijke moraal te brengen....., een klein bestudering van deze onveranderelijk moraal van deze religies.....doet je gillend wegrennen..en onder het afdak van een seculier Humanisme schuilen....hopelijk houdt die het.....de Barbarij van religieuze mensen is weer groot op de wereld in onze tijd....
Maak niet de fout om te schuilen in de religieuze verblijfplaatsen van de schimmen, het spookt er behoorlijk.
Laatst gewijzigd door Waarom? op 10 mei 2017 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

De moraal van de schimmen....verslaving......geesterlijke terreur.....knechting.....vernietiging...van...het echte menselijke..

Thomas72
Forum fan

Bericht door Thomas72 »

Rereformed schreef:
Thomas72 schreef:Daarnaast, leg mij eens uit als je wil, hoe kun jij vanuit jouw materialistische kader (alles bestaat zonder reden en doel) überhaupt een moreel oordeel uitspreken als "walgelijk" en "bizar" over het onrecht in de wereld van alle tijden? Die kwalificatie walgelijk is subjectief.
Wat is dat nu voor een vraag? Ik ben een mens en heb zowel denkvermogen als het vermogen om leed te ervaren.
Het scheppen van "insects whose whole life circle is to burrow into the eyes of children and make them blind" noemde ik walgelijk ja. Wil je beweren dat het een goed idee was van de schepper?
Wat ik wil zeggen, is dat het materialistische wereldbeeld geen enkele basis geeft voor een dergelijk oordeel.
Het enige criterium is survival of the fittest. Of dat nu verkregen wordt door altruïsme of door te doden, doet er niet toe. Het enige wat telt, is optimale aanpassing en overleven.
Het feit dat je er toch afkeer voor voelt, wordt beter verklaard door het bijbelse principe, nl. dat de mens kennis heeft van goed en kwaad, anders gezegd: er bestaat een objectieve moraal.
Plaats reactie