Thomas72 schreef:Dag Waarom?
Waarom? schreef:De vraag van het kwaad, lijden samen met God ( Theodicee) is gewoonweg niet oplosbaar. Daar hebben filosofen eindeloos hun tanden op stuk gebeten.
Ben ik met je eens, ik denk ook dat de theodicee onoplosbaar is. Neemt niet weg dat er wel zinnige en onzinnige dingen over te zeggen zijn. Het lijkt een dooddoener, maar ik heb uiteindelijk ook niet altijd en overal een antwoord op nodig. Als god werkelijk god is, dan is het ook niet onlogisch dat ik hem/haar niet altijd volgen kan, toch? Dat zou hem dan weer al te menselijk maken.
Maar de vraag naar god en lijden is inderdaad wel een heel prangende, niet één die je zomaar naast je neerlegt.
Dag Thomas,
Natuurlijk is de vraag naar god en lijden inderdaad wel een heel prangende, niet één die je zomaar naast je neerlegt. Goed boek om te lezen : Susan Neimann "Het kwaad denken".
Misschien is het als in de Natuurkunde/Wiskunde...God is in het vraagstuk van het kwaad en het lijden de parameter die het complex en onoplosbaar wordt maar die ook gewoon gemist kan worden...Geeft dezelfde oplossing.
De vraag is gewoonweg -> moet God wel in het vraagstuk van Kwaad en Lijden?. Wat is je Godsbeeld, wie is God?
Blinde toeval geeft OOK in ons universum kwaad en lijden (zoals wij dat als mensen ervaren), daar heb je geen God voor nodig...als je een "God" in dit kosmische drama stopt,...dan moet je daar een reden voor hebben....
Vooropgesteld: ik heb geen geen moeite met het idee van een "God", maar de moeilijkheden die het juist oproept o.a in een theodicee...was voor mij één reden om van het geloof af te vallen....uiteraard vele andere redenen.
Thomas72 schreef:Waarom? schreef:Kwaad en Lijden zonder God is niet doellozer dan met God. Het lijkt het voor de menselijke psyche van wel. Dat hebben we uiterst serieus te nemen.....de worsteling van Nietzsche....welke "God" wil je als mens zijn: Christus, Dionysos....welke "bovenmens"?
Als je het ‘bestaan van god’ louter als menselijke hersengymnastiek beschouwt, zoals jij klaarblijkelijk doet, ja, dan maakt het inderdaad geen bal uit.
Maar wat nu als god wel buiten ons brein bestaat en zal doen wat bijv. in de bijbel wordt beloofd, nl. deze corrupte schepping incl. mensen repareren…? Dat geeft misschien geen zin aan kwaad en lijden nu, maar het geeft wel perspectief.
Ja, ik weet het, jij vind het kolder of zoals je zelf verderop zegt: “de ultieme vlucht”.
Waarschijnlijk vind jij dat de Verlichting en de Wetenschap overtuigend heeft aangetoond of zeer aannemelijk heeft gemaakt dat god niet bestaat, althans niet buiten de menselijke psyche om.
Ik ben daar niet van overtuigd.
Ook als je het bestaan van God als geen hersengymanstiek beschouwt dan HOEFT het ook geen bal uit te maken.. Als bijvoorbeeld zijn ultieme doel is om zijn schepping zoveel mogelijk kwaad en lijden te berokkenen. Voor God heb je dan een doel, of jij daar mee bent geholpen?. Als hij dat voornemen gedeeltelijk aan je bekend maakt, wat dan?. Als hij het niet aan je vertelt maar dat is werkelijk zijn plan en ook uitvoering?. De voorbeelden van soorten Goden en mogelijk interactie of juist geen interactie met een schepping kunnen we eindeloos uitbreiden.
Als je vindt dat de Goden WEL perspectief bieden dan zul je daar duidelijke aanwijzingen voor moeten hebben. De enigste kennis die we hebben is allemaal via mensen tot ons gekomen...en dragen alleen sporen van mensenwerk. Geen van de bronnen is feitelijk betrouwbaar( stukken) , moreel krankzinnig op stukken, etc. De geloofwaardigheid moet er echt bij worden geloofd.
En opnieuw kom je midden in de theodicee terecht: waarom via een corrupte schepping naar een perspectief?. Omdat dit de best denkbare schepping was zoals Leibniz als verdediger van God inbrengt?...En is zo'n God nog te vertrouwen..?
Ik heb die hoop op dat perspectief opgegeven...niet omdat ik dat zo graag deed....alleen omdat het niet anders kan...Hij heeft zich nergens aan zijn woord gehouden,.....dus waarom zou je je vasthouden aan een visioen als een woestijnreiziger die de Oase voor zich ziet?
Wetenschappelijk gezien kun je niets anders dan een Agnost zijn, met een uitermate grote waarschijnlijkheid dat er geen Goden zijn. Atheist omdat alle godsgeloven te ontmaskeren zijn als mensenwerk, fantasie en wanen. En Anti-Theist omdat de bijwerkingen van religies te groot zijn om te negeren. ( net zoals totalitaire regimes,...die de facto zich hetzelfde gedragen als een religie)
Thomas72 schreef:
Waarom? schreef:De ultieme vlucht naar voren is om te zeggen dat het na de dood beter is....verlichting voor de menselijke psyche voor het ultieme verlies van dierbaren en je eigen sterfelijkheid. Zou heel mooi zijn.....,dan moet het wel zijn dat alles van dit universum er door wordt opgevangen...., waarom zou je als mensheid of als als gedeelte van de mensheid beter af moeten zijn dan de rest van het universum?.... En een gedeeltelijke redding van de mensheid .....maakt......juist dat Godsbeeld weer krannzinnig van logica, moreel en emoties.....en dat maakt de Bijbelgod juist lastiger in deze tijd. Gelukkig is de menselijke psyche eindeloos flexibel en dat Godsbeeld is omgevormd naar wat bij jouw past.......De menselijke pscyche....daar waar de Godenkamer is....
Zo kun je dat inderdaad zien.
Maar hoezo een gedeeltelijke redding? Wie is/wordt daarvan uitgesloten?
Ach, de meeste religies sluiten de redding van anders gelovigen uit...of schilderen voor die anders gelovigen een perspectief waarbij het aardse leven met al zijn kwaad en lijden een vakantiereisje bij is vergeleken...Of je komt terug als een vlieg die toevallig bij een anders gelovige een eitje in de ogen legt...erg lastig allemaal
En bij veel Christenen is hun eigen perspectief....ook behoorlijk twijfelachtig....uiteraard hebben we sinds het midden van de vorige eeuw dat perspectief over de volle breedte van het Christendom verbeterd....het perspectief was niet lonkend genoeg meer.
En waarom zou de rest van de schepping niet delen in deze redding?. De vliegen willen ook niet sterfelijk zijn inclusief hun kinderen.....daarom......en hun nageslacht is talrijk....ze hebben veel te wensen.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)