Alleen op de wereld

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Alleen op de wereld

Bericht door Petra »

ChaimNimsky schreef:
Het ging over zingeving, niet zozeer over fysieke wederzijdse afhankelijkheid. Fysiek staan we midden in de maatschappij. En ja, ik ook: heb een vriendin, heb vrienden, werk, geef les, neem les, koop voedsel, gebruik het internet, etc. Mijn punt - samengevat - was te benadrukken dat aan het leven betekenis kan worden gegeven vanwege het simpele feit dat het van zichzelf geen betekenis heeft, hetgeen vrijheid & verantwoordelijkheid in eigen handen plaatst.
Bedoel je nou dat je het wel zou kunnen.
Alleen op de wereld zijn en het gevoel hebben dat je een zinvol leven leidt?

Ik zie daar zelf de zin niet van in.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Petra,
Een mooi gedachten experiment, zou ik het kunnen, alleen zijn. Zou ik het leven dan zinvol vinden?
Niet nu, niet met het nu afgesneden worden van alle mensen die mij dierbaar zijn. Er zal minstens een lobotomie uitgevoerd moeten worden. Ik ben na 4 weken vakantie al gek van heimwee naar de kinderen.
Wat HJW ook aangeeft veel forummers herken ik als "graag op zichzelf zijn". Ik hou van mensen om me heen, maar niet te lang. Het fijnste is het om met mijzelf te zijn, de gouden uurtjes tussen 24.00 en 3.00 s'nachts heb ik lief.

Nee, alleen op de wereld, ik verlang er niet naar...maar ik word gek in een stad, en aan de Spaanse Costa's zul je mij ook niet zien.
Maar toch komt de vraag bij mij boven wat zou ik erger vinden; alleen op de wereld of met mensen op iedere vierkante meter, dus met een bomvolle aarde. Dat laatste roept bij mij eerder paniek op.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Mensen op elke vierkante meter, dat gaat niet gebeuren, De schatting is dat we de mensheid in leven kunnen houden met 700 vierkante meter per persoon. Als we alle andere dieren zo'n beetje uitroeien, dan zou dat kunnen. Stel je Nederland voor met 60 miljoen inwoners. Als je wilt weten hoe druk dat ongeveer is, ga dan naar Malta. Dat is dan ongever het gemiddelde. Uiteraard zal het in de steden veel drukker zijn. om enig idee te lrijgen hoe druk, kun je het best kijken maar Manilla. Dat is nu de dichtsbevolkte stad. Maar dan zal het in vrijwel alle steden zo zijn.
Ik wens u alle goeds
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Peter van Velzen schreef:Mensen op elke vierkante meter, dat gaat niet gebeuren, De schatting is dat we de mensheid in leven kunnen houden met 700 vierkante meter per persoon. Als we alle andere dieren zo'n beetje uitroeien, dan zou dat kunnen. Stel je Nederland voor met 60 miljoen inwoners. Als je wilt weten hoe druk dat ongeveer is, ga dan naar Malta. Dat is dan ongever het gemiddelde. Uiteraard zal het in de steden veel drukker zijn. om enig idee te lrijgen hoe druk, kun je het best kijken maar Manilla. Dat is nu de dichtsbevolkte stad. Maar dan zal het in vrijwel alle steden zo zijn.
@Peter,
Nee, dat gaat niet gebeuren, net als 'alleen op de wereld' niet gaat gebeuren, maar je gedachten erover laten gaan is wel aardig.
Ja ik zie wel eens beelden van o.a Manilla het zou voor mij een nachtmerrie zijn. :(
Bob Dylan
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Petra schreef:

Je denkt dat die anderen "echt" bestaan :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

doctorwho schreef:
Petra schreef:

Welke anderen? 8*)
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

De Encyclopedist schreef:
doctorwho schreef:
Petra schreef:

Welke anderen? 8*)
Nog een solipsist?? Ik dacht dat ik de enige was dus het zal wel een verdichtsel van mijn verbeelding zijn :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Petra
Banned

Bericht door Petra »

doctor who schreef:
Nog een solipsist?? Ik dacht dat ik de enige was dus het zal wel een verdichtsel van mijn verbeelding zijn :)
Het maakt niet uit denk ik.
Of ik bedénk dat ze d'r zijn of dát ze d'r zijn.
Voor mij is echt wat voor mij echt is.

Ik vind jou nu op dit moment echt genoeg om op te reageren. :lol:

Heel vroeger heb ik die gedachten gehad, dat de hele wereld om mij draaide. En als ik 't nou allemaal 's 'n keertje goed geregeld had in die verschrikkelijke bovenkamer van mij dan .... ?
Zou alles ophouden te bestaan omdat de reden was vervallen?
Laatst gewijzigd door Petra op 24 mei 2017 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Storm schreef:
Nee, alleen op de wereld, ik verlang er niet naar...maar ik word gek in een stad, en aan de Spaanse Costa's zul je mij ook niet zien.
Maar toch komt de vraag bij mij boven wat zou ik erger vinden; alleen op de wereld of met mensen op iedere vierkante meter, dus met een bomvolle aarde. Dat laatste roept bij mij eerder paniek op.
Hm, sja, hm
Maar Storm de vraag is of je denkt een zinvol bestaan te kunnen leiden.
Niet hoe fijn je het al of niet vindt.

Dus...
Helemaal alleen op de wereld. Denk ik dat ik het niet zinvol zou kunnen vinden. Dat ik tijdelijk alles uit de kast trek aan studie en kunst e.d. maar toch op een gegeven moment er klaar mee ben.
Dan denk..waarom zou ik me druk maken?. Geen nageslacht de mensheid sterft toch al uit. Het maakt niet meer uit of ik nu de prachtigste dingen denk en doe of niet.
Niemand om mee te vergelijken of te sparren.

In een overvolle wereld; word ik knetterleip van de drukte (haha, als je een paar jaar in Shanghai gewoond hebt ga je het overal rustig vinden). In China presteren ze het om zelfs in bossen, parken (natuur), grote speakers met muzikaal lawaai neer te zetten.
Hoe vervelend ik het ook vind, tóch denk ik dat als ik moest kiezen tussen twee extremen, overvol dus toch de keuze wordt. (Als de vraag; -zinvol bestaan- is, dan hè :lol: )

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Petra,
Zinvol kan ik niet los zien van: iets als prettig, fijn, etc etc te ervaren. Wanneer ik me in een bepaalde situatie rot zou voelen, -zoals alleen op de wereld zijn-, dan zou ik dat niet zinvol vinden. Maar dat is hoe ik het zie. :wink:
Bob Dylan
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Storm schreef:@Petra,
Zinvol kan ik niet los zien van: iets als prettig, fijn, etc etc te ervaren. Wanneer ik me in een bepaalde situatie rot zou voelen, -zoals alleen op de wereld zijn-, dan zou ik dat niet zinvol vinden. Maar dat is hoe ik het zie. :wink:
Ik ben het met je eens, ik vind onprettig ook niet zinvol.
Maar ik denk dat dat persoonlijk is en dat niet iedereen er zo over hoeft te denken.
Dat het wel als losstaand gezien kan worden; dat je je leven niet als prettig hebt ervaren maar wel zinvol.
Neem Dostojevski of Nietzsche.
Hoe prettig zal Nietzsche zijn leven hebben gevonden? Ik denk dat hij het niet prettig vond maar wel zinvol.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Petra,

Er zijn mensen die "de diepten van het leven" als heel zinvol hebben ervaren. Meestal kun je dat achteraf zeggen, ook ik kan dat. Uit bepaalde pijn is groei voortgekomen, maar daarmee zou ik "pijn" nog niet altijd zinvol willen noemen.
En natuurlijk is het persoonlijk, maar dat was toch de bedoeling van dit topic? Ik kan niet voor anderen spreken. :wink:
Bob Dylan
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Storm schreef:@Petra,

En natuurlijk is het persoonlijk, maar dat was toch de bedoeling van dit topic? Ik kan niet voor anderen spreken. :wink:
:D
'T is al lastig genoeg om jezelf te snappen, laat staan een ander :lol:

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Petra schreef: 'T is al lastig genoeg om jezelf te snappen, laat staan een ander :lol:
Je zult de mensen de kost moeten geven die denken dat ze míj beter door hebben dan ikzelf!
Ik wens u alle goeds
TTC

Bericht door TTC »

Petra schreef:Ik heb hem gepareerd met de stelling dat alle identiteiten de radertjes zijn in het grote tandwiel. Het is nu een zinloos tandwiel geworden. Heeft iemand een zinvol antwoord op dit zinloos gebeuren?
Je betoog/vraag doet denken aan Levinas die het had over De Ander:

Het uitgangspunt van de filosofische beschouwingen van Levinas is onze ervaring met het absurde en zinloze bestaan. Dit zinloze is voor de mens angstaanjagend omdat het ongrijpbaar is, niet te vatten. Het gaat over het onpersoonlijke ZIJN, in verschrikking en verbijstering. In het dagelijkse leven tracht de mens dit zinloze van zijn bestaan te ‘vergeten’. Hij trekt zich terug op zijn eigen basis, tracht te genieten van de dingen en geeft daardoor inhoud en smaak aan het leven. Tegelijkertijd tracht de mens zijn omgeving te ordenen, te grijpen en te begrijpen door middel van werken en kennen, arbeid en wetenschap.

De Confrontatie

In dit proces van zelfrealisatie en strijd tegen het dreigende en anonieme ZIJN, wordt de mens geconfronteerd met de medemens. In deze confrontatie met De Ander en de onontkoombare verantwoordelijkheid die daaruit volgt, raken we aan de kern van het gedachtegoed van Levinas. De Ander is niet zomaar een medemens, een gezel in ons levensproject of in onze zelfrealisatie. De Ander is veel meer, en opent volgens Levinas een ‘radicaal nieuwe dimensie in de werkelijkheid, een revelatie van het oneindige’. De Ander is een aanwezigheid die concreet is. Het Gelaat van De Ander doorbreekt onze kring van eindigheid. Er zijn drie fundamentele kenmerken in deze verschijning van Het Gelaat:

https://deanderweb.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie