Bonjour schreef:HJW schreef:
Als Feyenoord hooligans een fontein in Rome verbouwen, moet je daar dan alle Feyenoord supporters op aanspreken ?
Ook degenen die gewoon thuis zaten.
Zie mijn stelling: Alle groepen hebben hun fanatici. Je moet het ontstaan van de fanatici aanpakken. Die ontstaan uit de groep. Dus je moet iets met de groep doen om de fanatici aan te pakken. Ontmantelen kan een optie zijn.
Dag Bonjour,
Sommige groepen zijn in ogen van westerse mensen al fanatici, laat staan de fanatici van deze groepen.
Een land als Saoedi-Arabië doet op "legale" wijze voor 80% ( reken me niet af op exacte getallen ) dezelfde dingen als ISIS op geloofsgebied. Het Wahabisme is de enigste legale vorm van de Islam, alle andere uiting van geloof of ongeloof(!) zijn verboden.
In veel moslim landen staat op apostasie ( afval van geloof) de doodstraf. Zelf geen onderzoek naar gedaan: en ik vermoed ( en hoop ) dat het in en een aantal landen een dode letter is. ( zoals in Nederland pas in 1983 de doodstraf voor miltairen verdween) Maar daarmee is het nog niet een dode letter voor gelovigen en die zullen het raken met eerwraak of andere maatregelen.
Zolang een geloof niet onder druk van buiten en binnen de cruciale geloofsstandpunten die strijden met de moderne rechtsstaat wil veroordelen zullen altijd gelovigen een legimitatie zien om zelf naar geweld te grijpen.
Dus veroordelen van terreurdaden zonder de bijl te leggen aan het geloofsysteem zelf is spreken met twee tongen. Daarom is het op een bepaalde manier niet "erg" dat geloof zich naar binnen richt in "mystieke" uitingen om WEL aan de wens van puurheid te voldoen( en hopelijk alleen als tussenstation om daarna alles achter zich te laten). Uiteraard is het erg voor de aanhangers en VOORAL(!) de kinderen van deze aanhangers. Maar toch nog beter dan een hele samenleving te vergiftigen en onder curatele te stellen.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)